• 1
  • 2
2019-08-12, 17:10
Medlem
Okej, konstig titel men ändå. Är det ett sakpåstående att säga att färgen blå är blå eller är det en värdesats? Alltså, hur vet jag om det är fakta? Vilken verklighet baseras det på? Förstår någon hur jag menar? Hur kollar man upp om blått är "blått", finns det något annat ord för att förklara det?
Citera
2019-08-12, 17:14
Medlem
kalkryggars avatar
Man kan mäta våglängden och därmed konfirmera att det är den färg man har definierat som blå.

Däremot så visar forskningen att vi inte uppfattar färger på samma sätt som andra av olika anledningar. Så din blå kan variera sig med min (utgår från att vi har fullt friska och normala ögon båda två).
Citera
2019-08-12, 17:19
Medlem
laxsills avatar
Blå är både en naturlig egenskap och ett qualia. Båda är dock faktauttalanden, även om det senare är svårare att verifiera.
Citera
2019-08-12, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxsill
Blå är både en naturlig egenskap och ett qualia. Båda är dock faktauttalanden, även om det senare är svårare att verifiera.

Gäller det alla färger?
Citera
2019-08-12, 17:42
Bannlyst
Om man påstår att blå är blå innebär det att man implicit menar att även andra färger än blå finns eftersom man ju diskvalificerar alla färger utom blå. Då måste man kunna bevisa att de andra färgerna särskiljer sig från blå.
Citera
2019-08-12, 19:24
Medlem
X-fronts avatar
Nej. Färgen blå är alltid blå. Men ibland så uppfattas färgen som något annat.

Himlen tex är inte blå, fast vi uppfattar den som blå.
Citera
2019-08-12, 20:04
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
Gäller det alla färger?
Ja
Citera
2019-08-12, 20:21
Medlem
När jag gick i 7an så lärde vår bildlärare oss att alla färger innehåller alla färger förutom just den färgen man ser. Alltså är blå en blandning av alla färger utom just blå. Därför ser vi blått.

Fan va shevt det låter, ljög han för oss?
Citera
2019-08-12, 22:36
Medlem
von-der-Wettets avatar
En färg har ingen färg. En bil kan vara blå, den är då blåfärgad. Men färgen blå är varken blå eller röd.
Citera
2019-08-14, 19:12
Medlem
starke_adolfs avatar
En särskilt intressant fråga att fundera på är extremiterna. Vad gäller för svart och vitt? Avsaknad av färg respektive alla färger. Uppfattas dessa lika av alla? Avsaknad av färg (svart) tänker jag utan belägg skulle upplevas lika av alla. Den gemensamma basen, utgångspunkten att ingenting är ingenting för alla. Hur alla färger tillsammans (vitt) ser ut i form av qualia är svårare att tänka sig även om det också känns som någonting gemensamt.

Något ytterligare än färg att ta hänsyn till i sammanhanget är ljusstyrka och kombinationer av färg som kan ge annorlunda upplevelser (qualia).
Citera
2019-08-14, 19:21
Medlem
starke_adolfs avatar
Ett svar på frågan beror på hur bokstavligt du läser den. Eller vad du läser in i frågan. Om du läser in "är färgen blå, [samma sak som] blå?" får frågan kanske ett annat svar. Färgen blå är inte [samma sak som] blå. Blåhet som koncept - blå - är inte detsamma som färgen blå. Färgen blå är som en etikett för blåhet eller det som är blått.
Citera
2019-08-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Nej. Färgen blå är alltid blå. Men ibland så uppfattas färgen som något annat.

Himlen tex är inte blå, fast vi uppfattar den som blå.

Enligt goetheansk färgteori så är himlen blå eftersom vi uppfattar den så. Du har dock en materialistisk uppfattning dvs att färg och form är förgängliga fenomen i en annars kvalitetslös värld bestående av kvantitativa avtorkade abstraktioner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in