2019-08-14, 22:24
Medlem
Jag tycker det är fel att ta ut hyra av barnen, jag skulle inte vilja gå back ekonomiskt för att de bor hemma så betala för mat osv tycker jag. Men däremot skulle jag inte vilja "tjäna pengar" på att de bor hemma... hyran/avgiften för bostaden skulle ju betalas vilket fall. Det viktigaste är att de kan hantera sina pengar, så att lära dem vad saker kostar är en sak, men att dela på hyran tycker jag är fel. De pengarna tycker jag de ska spara istället för sin egen framtida bostad (typ kontantinsats).
Vad säger ni?
Citera
2019-08-14, 22:26
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sixteenandloved
Jag tycker det är fel att ta ut hyra av barnen, jag skulle inte vilja gå back ekonomiskt för att de bor hemma så betala för mat osv tycker jag. Men däremot skulle jag inte vilja "tjäna pengar" på att de bor hemma... hyran/avgiften för bostaden skulle ju betalas vilket fall. Det viktigaste är att de kan hantera sina pengar, så att lära dem vad saker kostar är en sak, men att dela på hyran tycker jag är fel. De pengarna tycker jag de ska spara istället för sin egen framtida bostad (typ kontantinsats).
Vad säger ni?

Du ska betala hyra om du bor hemma hos morsan lär dig att bli vuxen
Citera
2019-08-14, 22:26
Medlem
Då kan du ju lika gärna ta "hyra" som går in på ett sparkonto som ungen får senare. Pengarna kommer läggas på annat, om inte ditt barn är den där 1 av 10 som sparar alla pengar, pluggar på fritiden och har två volontärarbeten.
Citera
2019-08-14, 22:28
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Vad säger ni?
Om de inte pluggar är det rimligt att de betalar, du kan alltid lägga undan pengarna de betalar och ge dem pengarna när de flyttar.
Citera
2019-08-14, 22:28
Medlem
Katzyns avatar
Beror ju på jättemånga faktorer tycker jag.

Det spelar roll hur gamla barnen är (desto äldre desto mer tänker jag att man kanske bör fundera på om de inte behöver en knuff ut i vuxenlivet), vad de gör utav tiden de bor gratis (seriösa studier och/eller intensivt sparande inför en flytt känns rimligare att sponsra än frivillig arbetslöshet och heldagar av att runka till porr), vilken ekonomi och boende man själv har (bor man i en herrgård och bajsar pengar känns det förstås rimligare att låta ungarna bo kvar än om man bor trångt och kämpar varje dag för att få ekonomin att gå runt), och hur de beter sig (om de är respektfulla och hjälper till hemma eller om de är dryga små as som tar allt för givet)

Du har ju ett inbyggt feltänk tänker jag. Många föräldrar flyttar till mindre när barnen flugit ur boet, väljer till exempel bort villan i förorten mot en mindre lägenhet i innerstan eller en billigare om de har dålig ekonomi. Det är väl LÅNGT ifrån givet att man vill bo kvar i samma bostad man hade när man hade hemmaboende barn?
Citera
2019-08-14, 22:29
Medlem
Hade tagit hyra för att dom ska lära sig vad saker kostar.
Sen hade jag satt in dom på sparkonto så dom kan använda till framtida boende.
Alltid kul o inse att man hade pengar man inte visste om.
Citera
2019-08-14, 22:31
Medlem
EricBlairs avatar
Beror väl på hur gamla de är och om de studerar eller arbetar heltid. Är de i flyttfärdig ålder så ska det inte vara ett ekonomiskt incitament att parasitera på föräldrarna istället för att skaffa eget. Det hämmar insteget i vuxenlivet. Vill och kan du stödja dem ekonomiskt så gör detta klart för dem och ge ett ekonomiskt stöd efter att de flyttat ut isåfall.
Citera
2019-08-14, 22:40
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Vad säger ni?

När jag bodde hemma betalade jag en viss procentsats av det jag tjänade. Detta gällde absolut efter att jag slutat gymnasiet men jag tror innan också. Procentsatsen var ju behändig eftersom jag inte hade någon fast lön.

Jag tycker att det är bra att lära ungdomarna att man måste betala för sig. Jobbar med ungdomar idag och ser vissa exempel på hur de inte alls kan hålla i pengar. Sedan kan du naturligtvis sätta in dessa pengar på ett sparkonto eller liknande. Däremot tycker jag inte att du ska säga det till dem då det kanske tar bort en del av ansvarskänslan. Dessutom blir det en väldigt trevlig överraskning när du väl berättar det (t.ex. hjälper till med kontantinsats till eget boende).
Citera
2019-08-14, 23:15
Medlem
Jag betalade en symbolisk summa på 1000kr när jag bodde hemma ett tag.

Men annars ta ut hyra och lägg dom på sparande och ge tillbaka sen som de kan använda på kommande bostad.
Citera
2019-08-14, 23:33
Medlem
Ser det som självklart att ta en hyra, även om ungen valt att läsa vidare. Det var knapert under studietiden, sunkigt med andrahandskontrakt efter examen, men det löser sig tillslut och man är många erfarenheter rikare. Du kan försöka lära värdet av pengar, men inget slår praktisk erfarenhet och stärkt självförtroende.
Citera
2019-08-15, 01:40
Medlem
Yllevantars avatar
Jag tycker att om barnet är arbetsdugligt så skall denne betala en summa. Behöver inte vara en tredjedel ens, men det finns väl en lärdom i att man ska lägga undan pengar för obligatoriska utgifter. Sen har föräldrarna betalat sitt redan känns det som.

Arbete i hemmet och på eventuell gård samt betala. Det är inget hotell.
Citera
2019-08-15, 05:44
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Vad säger ni?

”Hyran skulle betalas i vilket fall” stämmer inte nödvändigtvis, för de hade kunnat flytta till mindre bostad om rummet inte användes, eller använda det till förvaring eller annat, ha julgranen, kanoten och vinterdäcken där så man slipper lägga upp den på vinden varje år, hobbyrum kanske, skaffa ett biljardbord, man kunde bjuda dit långväga gäster som då kan övernatta där, etc. Det är ju inte så att man låter ett rum stå helt tomt utan man använder ju på nåt sätt de rum man ändå har.
Detta kommer du förstå när du blir äldre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in