2019-08-13, 14:47
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Var ju bara en vecka sedan KI varnade för att ekonomin bromsar in hårdare och att vi nu går in i lågkonjunktur, läser du inte nyheter?

Jo men en konjunkturnedgång är banne mig ingen krash! Ett vanligt snöfall är inget oväder om man inte är journalist för då heter det inte snöfall utan snöoväder!

Det är en konjunkturavmattning / nedgång på gång antagligen men ingen krash likt 2008.

Tråden handlar om den största kraschen i vår livstid och den kan du känna dig blåst på denhär gången!
Citera
2019-08-13, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
Kan det ha startat nu? Eller hur mycket mer ska behöva hända för att krisen ska vara ett faktum? Enligt experterna startar kriser oftast med en längre tids nedgång innan det riktiga fallet kommer, inte sällan med dubbeldipp.

Jag menar:
*Börserna är inte särskilt glada sedan ett tag tillbaka.
*Kina och USA bråkar.
*Iran kidnappar oljefartyg.
*Hongkong krisar.
*Oljepriset är på väg neråt.
*Yellen har sänkt räntan i beredskap för eurons kollaps.
*HelikopterBorg förutspådde hösten -19.
*Etc, fyll gärna på listan.

- vilka är tecknen på att krisen börjat?

Börsen ned 1,3% just nu.

Citat:
Peson i Argentina rasar just nu, samma skedde precis före förra kraschen

Vix, även kallat ”skräckindex” är på gång uppåt: https://markets.businessinsider.com/index/vix
Citera
2019-08-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Jo men en konjunkturnedgång är banne mig ingen krash! Ett vanligt snöfall är inget oväder om man inte är journalist för då heter det inte snöfall utan snöoväder!

Det är en konjunkturavmattning / nedgång på gång antagligen men ingen krash likt 2008.

Tråden handlar om den största kraschen i vår livstid och den kan du känna dig blåst på denhär gången!
För mig kommer ingen krasch , är er andra det kommer krascha för så jag kan köpa er billigt 😊
Citera
2019-08-13, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
Vix, även kallat ”skräckindex” är på gång uppåt: https://markets.businessinsider.com/index/vix
Kan du förklara vad vix är?
Citera
2019-08-13, 15:37
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
För mig kommer ingen krasch , är er andra det kommer krascha för så jag kan köpa er billigt 😊

Och när du krashar trots idiotsäkert upplägg så kan du få bli betjänt hos mig och servera drinkar mm, Ondagseftermiddagar lediga!
Citera
2019-08-13, 16:38
Medlem
Omaskeradmasks avatar
"Positiva signaler i handelskonflikten mellan USA och Kina höjer börsklimatet.

Inför sluthandeln återhämtar sig Stockholmsbörsen rejält."

Kraschen kom av sig för denhär gången Stockholmsbörsen har nu lyft cirka 2% från dagens bottennotering.
Citera
2019-08-13, 17:40
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Peson i Argentina rasar just nu, samma skedde precis före förra kraschen

Nu börjar kvaliten på dina inlägg bli lite halvlåg. Det där är ju inte ens ett försök att analysera!
Citera
2019-08-13, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Nu börjar kvaliten på dina inlägg bli lite halvlåg. Det där är ju inte ens ett försök att analysera!
Ja du, du får klaga på P1, var där de sa det.
Citera
2019-08-13, 18:01
Medlem
Citat:
Tror vix är ett index som mäter volalitet på amerikanska börser.
Citera
2019-08-13, 20:03
Medlem
Citat:
Nej, överlåter den saken till Investopedia: https://www.investopedia.com/terms/v/vix.asp

Men min tolkning är att detta index representerar nivån på marknadens förväntningar rörande hur svängig/volatil börsen kommer att vara de kommande 30 dagarna. Högt index, dvs över 30, reflekterar ökad risk, oro och rädsla från investerarnas sida. Den som själv följer börsen och dess olika stängningar behöver förmodligen inte bry sig nämnvärt om vix.
Citera
2019-08-13, 21:36
Medlem
StillaHavets avatar
Jim Rogers är pessimist och får rätt 2 av 10 år. Vilket år är svårt att säga.
Citera
2019-08-14, 18:22
Medlem
TruckerKings avatar
Amerikansk recession är på gång, om man ska förlita sig på den nu inverterade yield-kurvan som indikator. Den visar att avkastningen på en 10-årig statsobligation nu är lägre än en tvåårig dito. En hittills stensäker indikator på recession i USA. I skrivande stund är Nasdaq ner ca 2,7% och Dow 2,3%.

Shortly after 6 a.m. ET on Wednesday, the yield on the 10-year U.S. Treasury bond dipped below the yield on the 2-year U.S. Treasury as the 10-year fell 1 basis point below the 2-year. The yield curve inversion has a strong track record of predicting a recession; each of the last seven recessions (dating back to 1969) were preceded by the 10-year falling below the 2-year.

Länk till artikel med diagram: https://finance.yahoo.com/news/yield-curve-inverts-for-first-time-since-2007-102034083.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in