2019-08-14, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag börjar bli rejält orolig för dessa våldsspel som ungdomar sitter timtals på kvällar och nätter vid sin dator ensam spelandes i sina rum. Inspireras och i vissa fall hetsas av andra spelare att göra IRL. I spelandets värld vinner man och stiger i "graderna". IRL får det fruktansvärda konsekvenser som aldrig går att reparera och förstör mångas liv för evigt.

Följt flera fall de senaste åren även med unga förövare som äldre och finns det en genomgående ingrediens så är det dessa våldsspel, ofta just i anslutning till brottets inträffande. Nu senast i Canada.

Föräldrarna har inte en chans att upptäcka vad som sker på dygnets alla timmar, närmar de sig rummen så vips är det ekvationer/programmering/ på skärmen.

Det finns absolut dom ungdomarna som påverkas av spel och som i detta fall, mord-klipp som cirkulerar på nätet.
Som tur är så tror jag att dom flesta ungdomarna ser skillnad på spel och verklighet.
Men, det räcker ju att 1st ungdom inte gör det, för att det skall bli en katastrof.
Citera
2019-08-14, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Vem fan bryr sig om hur den jävla människan mår. Han borde spärras in nånstans på livstid så han inte kommer ut i samhället igen. En sådan som han kan lätt döda en framtida flickvän om han inte hade några problem att ta livet av en nära kompis.

Sant.
Personligen skiter jag totalt i hur grabben mår.
För min del får han gärna avtjäna ett "riktigt livstids straff"
Och som du säger så finns en risk att han inte kan hålla sig nästa gång som "lusten faller på"
Citera
2019-08-14, 14:51
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
"I en strid ström gick var och en fram till den öppna kistan för att ta ett sista farväl av den 16-årige pojken som misstänks ha mördats.".

Man kan bli trött på det försiktiga svenska språkbruket: "misstänks ha mördats". Att han inte dött av en olyckshändelse eller genom självmord är helt klart. Frågan är om han dräpts eller mördats och om dådet var planerat. Även om GM säger att han inte mördat offret så måste någon ha gjort det och GM hade ju ett helt ekipage av mordvänliga tillhyggen med sig, till synes utan rimlig anledning.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-14 kl. 14:53.
Citera
2019-08-14, 15:14
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det är just det.
Jag TROR inte att JL sitter i häktet och är nöjd med vad han har gjort. Jag TROR att JL mår väldigt dåligt nu i efterhand när verkligheten har kommit ikapp honom.
Jag TROR han inser hur fel hans beslut har varit och han önskar nog att det vore ogjort.
Nu när han har stillat sin nyfikenhet/tvångstanke så TROR jag att han själv försöker hitta svaren på
allas frågor.
- Varför i helvete gjorde jag såhär???
Vad vi vet så finns ju ingen logisk anledning till detta dåd. Bråk, Rån, Osämja, Flickvän, Mobbning.
Utan bara "Jag kände för att mörda".
Va ?? Varför då ??
Sen skall vi också komma ihåg att han inte var en antisocial korkad pappskalle, utan tvärtom.
Han var en hyfsat smart topp-student, som hade kunnat gå hur långt som helst.
Så varför i helvete gjorde han såhär ??

Men vem vet, han kanske sitter där och är jävligt NÖJD.
Mår han dåligt, så är det nog på grund av konsekvenserna och inte så mycket på grund av sin handling.

Det är min gissning.
Citera
2019-08-14, 15:17
Medlem
IplayTheGrandTubas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehuru
GM har förmodligen ringt en förälder som kommit innan samtalet till 112.
GM förmodligen med bokstäver och Asbergers syndrom.

ADHD? Fuck no, knappast!
Citera
2019-08-14, 15:33
Medlem
Jag kan inte låta bli att fundera över vad som skulle kunna vara själva upprinnelsen till Att JL införskaffar verktyg och bestämmer sig för att döda någon. Den enda förändring i hans liv som framkommit är att han nu ska bryta upp från sin grundskola och påbörja sin gymnasieutbildning. Något nytt spännande för de allra flesta.
Men tänk om han inte kom in ? Hans vänner kom in men inte JL trots relativt höga betyg.

Jag utgår från VRG Djursholm. Just för att det talats om att de skulle gå på en privat skola i närheten. Jag ser två program som jag kan tänka mig PP sökt till eftersom det framkommit att han hade som mål att läsa vidare till psykolog.

Samhällsvetenskapliga programmet inr beteendevetenskap
2019 Antagningsgräns 325.50 Median 338 Antal antagna 28 elever. Antal reserv 52

Naturprogramet Antagningsgräns 310. Median 321.2 Antal antagna 60 elever. Antal reserv 86.

Det här är en skola som många elever även utanför Danderyd söker till och det finns många högpresterande elever som trots höga betyg faktiskt inte kommer in. Max är 340 i meritvärde då har du A i alla ämnen.

Det slutgiltiga antagningsbeskedet kom 1 Juli. Reservantagningens besked kom 29-31 Juli
Mordet sker 2 Augusti.

En spekulation självklart men om det nu fanns en lista på andra tilltänkta offer så är det kanske ändå inte långsökt att misstänka att även de sökt in till skolan. Det kanske var avundsjuka, utanförskap, rädsla för förändring, besvikelse som triggade igång tankar om mord.
Senast redigerad av Castorchamp 2019-08-14 kl. 15:52.
Citera
2019-08-14, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Jag kan inte låta bli att fundera över vad som skulle kunna vara själva upprinnelsen till Att JL införskaffar verktyg och bestämmer sig för att döda någon. Den enda förändring i hans liv som framkommit är att han nu ska bryta upp från sin grundskola och påbörja sin gymnasieutbildning. Något nytt spännande för de allra flesta.
Men tänk om han inte kom in ? Hans vänner kom in men inte JL trots relativt höga betyg.

Jag utgår från VRG Djursholm. Just för att det talats om att de skulle gå på en privat skola i närheten. Jag ser två program som jag kan tänka mig PP sökt till eftersom det framkommit att han hade som mål att läsa vidare till psykolog.

Naturprogramet Antagningsgräns 310. Median 321.2 Antal antagna 60 elever. Antal reserv 86.

Det här är en skola som många elever även utanför Danderyd söker till och det finns många högpresterande elever som trots höga betyg faktiskt inte kommer in. Max är 340 i meritvärde då har du A i alla ämnen.

Det slutgiltiga antagningsbeskedet kom 1 Juli. Reservantagningens besked kom 29-31 Juli
Mordet sker 2 Augusti.

En spekulation självklart men om det nu fanns en lista på andra tilltänkta offer så är det kanske ändå inte långsökt att misstänka att även de sökt in till skolan. Det kanske var avundsjuka, utanförskap, rädsla för förändring, besvikelse som triggade igång tankar om mord.

Någonstans läste jag om ett toppgymnasium på Kungsholmen som de skulle gå på... var har jag fått det ifrån tro? Kan jag ha blandat ihop ärenden? Din gissning är inte så helt ute, men känns långsökt.
Citera
2019-08-14, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp

Mordet sker 2 Augusti.

Klart man kan titta där. Samtidigt så måste ju alla spärrar tas bort för att ha ihjäl någon brutalt. De flesta sjukligt avundsjuka nöjer sig med psykiska angrepp. I så fall måste mgm vara fullskaligt deprimerad och ha gått under radarn med det. Utsliten, entonig röst... kallt erkännande. Helt slut.

Noterade att en förälder till den avlidne sa att han såg upp till mgm. Det tycker jag inte är normalt i den åldern, att man ser upp till en klasskompis. Varför då? Hur var deras relation? Hade mgm behov av att bli beundrad?
Senast redigerad av rappytt 2019-08-14 kl. 16:31.
Citera
2019-08-14, 16:34
Medlem
Nu har även JL’s pappa tagit bort sitt fb-konto. Har läst mycket innan i tråden om att pappan skulle anses ha varit väldigt självupptagen med sporten bla. Som att pga det har man mer förståelse över JL’s handling på nåt vis? Helt ärligt tror jag J*ck blivit traumatiserad över något under hans barndom, förmodligen när han var riktigt liten. Eventuellt så ung att han ej minns det. Freud talar mycket om det i det psykodynamiska perspektivet. Då det inte finns någon som helst logisk förklaring till varför han gjorde som han gjorde. Ingen förklaring som gör att människor skulle få förståelse över det.
Citera
2019-08-14, 16:37
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Någonstans läste jag om ett toppgymnasium på Kungsholmen som de skulle gå på... var har jag fått det ifrån tro? Kan jag ha blandat ihop ärenden? Din gissning är inte så helt ute, men känns långsökt.
Det finns en Viktor Rydbergs gata på Kungsholmen. Kanske därifrån som tanken kom?
Citera
2019-08-14, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det finns en Viktor Rydbergs gata på Kungsholmen. Kanske därifrån som tanken kom?
Det finns en himla massa gator på Kungsholmen. Vad menar du?
Citera
2019-08-14, 16:54
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det finns en himla massa gator på Kungsholmen. Vad menar du?

Det spekuleras om att BO skulle gå på Viktor Rydbergs gymnasium - i Djursholm. Det utgick jag ifrån, att det var just den skolan.

Det finns också så vitt jag förstår filialer på Kungsholmen.

Och eftersom det finns en Viktor Rydbergs gata på Kungsholmen så tänkte jag bara att det var den kopplingen du gjorde när namnet Viktor Rydberg dök upp, inget annat.

Ursäkta om det gjorde dej upprörd, inte alls min mening, tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in