2019-08-14, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Du verkar ha missat att hazaren var rejält påtänd samt flashade för att han hade kniv ett par gånger. Kniv som han också tidigare använt. Här gällde det att få hazaren i ett underläge där han inte kunde dra fram kniven.

Det har jag nog missat. Jag har inte hört att något vittne nämnt det eller någon kamera som sett den eller att den påträffats över huvud taget. Var läste du det?

Av sjukhusjournaler att döma så var han inte rejält påtänd såvitt jag kan se.

Att han tidigare använt kniv är väl inget som AR&Co kände till och därmed inte något de kan agera på. Det ser alltså ut som att det inte är så självklart att han har tillräckligt fog för att kunna hävda (putativt) nödvärn.
Citera
2019-08-14, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det har jag nog missat. Jag har inte hört att något vittne nämnt det eller någon kamera som sett den eller att den påträffats över huvud taget. Var läste du det?

Att han tidigare använt kniv är väl inget som AR&Co kände till och därmed inte något de kan agera på. Det ser alltså ut som att det inte är så självklart att han har tillräckligt fog för att kunna hävda (putativt) nödvärn.

Livvakten började blöda ganska kraftigt på handen när han blev slagen med hörlurarna, du ser i videon utanför Max att i alla fall en kille har blodstänk på t-shirten som kommer från livvaktens skada. De trodde därför att MJ hade haft en kniv eller något annat vasst vapen dolt i handen när han slog mot livvakten. Vem skulle tro att man får sådan kraftig blodsutgjutelse enbart av att bli slagen med ett par hörlurar?

På sjukhuset tog de tyvärr inget blodprov och därför finns inget bevis för att han var nerdrogad men det var tydligen uppenbart för alla på platsen och det syns t.o.m i filmerna, hans ögon står ju ut som pingpongbollar, talet är sluddrigt och ofokuserat även bortsett från språklig förbistring och hans beteende är helt irrationellt. De var sönderslagna och smutsiga redan när de kom fram till gänget första gången och såg helt enkelt ut som ett par påtända pundare. Jag skulle nog tro att de här Harlemkillarna är erfarna nog att känna igen om en person är drogpåverkad, and if it walks like a duck and talks like a duck...

Kompisen erkände ju t.o.m i rättegången att han hade tagit benso. Så vilket är det mest sannolika scenariot i det här fallet, att de båda var påtända eller att DH tog droger men MJ bestämde sig för att just den här kvällen ska han vara nykter och tackade nej till allt knark. Starkt gjort av honom i så fall att trots sin beroendeproblematik hänga med sin pundarkompis hela kvällen men stoiskt säga NEJ till alla droger han blir erbjuden - det förtjänar han att få respekt för!!
Citera
2019-08-14, 12:42
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Någon som vet någon vettig kanal, vid sidan av den här tråden förstås, som kommer kommentera och diskutera domen direkt då den kommer?
Citera
2019-08-14, 13:35
Medlem
Jag hoppas att ASAP Rocky och hans två vänner som står åtalade misstänkta för misshandel frias helt idag främst pga ”målsägandens” djupt provocerande beteende.
Senast redigerad av tankar 2019-08-14 kl. 13:41.
Citera
2019-08-14, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic

Vad pratar du om? Har du sett hans journaler? De omfattas av strikt sekretess. Var framkommer det att han drogtestade när han uppsökte vård? Källa på det?

Om han uppsöker vård för visa sina skador har inte vården rätt att ta drogtest på honom. Och eftersom han inte blev gripen av polisen fanns där inte anledning för polisen att göra drogtest. Dock borde de även ha sett honom som en gärningsman då han ofredade ASAP och hans följe, och misstanke om droger. Vilken normalbegåvad person kan se att han är påverkad, och en tränad polis ska inte missa sånt.
Citera
2019-08-14, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Jag hoppas att ASAP Rocky och hans två vänner som står åtalade misstänkta för misshandel frias helt idag främst pga ”målsägandens” djupt provocerande beteende.
Tror de blir fällda, men att straffsatsen är så låg att de anses ha suttit av det i och med häktningen. Skadestånd till afghanen: 4500 kr för sveda och värk. Typ. Några 140 000 får han inte.
Citera
2019-08-14, 13:51
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny.Haniver
Någon som vet någon vettig kanal, vid sidan av den här tråden förstås, som kommer kommentera och diskutera domen direkt då den kommer?

SVT sänder live

https://www.svt.se/kultur/snart-meddelas-domen-mot-asap-rocky
Citera
2019-08-14, 13:54
Medlem
Bajsbaronens avatar
Dom som motsvarar häktningstid samt ett skadestånd som ligger i linje med praxis känns väl troligast? Spännande!

Tror ni han kommer avtjäna eventuellt straff? Tror ni domstolen ens överväger att döma till samhällstjänst? Kändes smått bisarrt när de sa att de kunde kommit hit över helgen och jobba gratis. Tänk er Asap Rocky gå runt och sälja kläder på Röda Korset till Agda, 85.
Citera
2019-08-14, 14:01
Medlem
Misshandel villkorlig dom, skadestånd 12500kr
Citera
2019-08-14, 14:02
Moderator
v50s avatar
Alla tre personer i målet döms till villkorlig dom för misshandel.

Källa SVT:s livestream
Citera
2019-08-14, 14:02
Medlem
12500 i skadestånd totalt. Ok, dom kommer han knarka bort snabbt.
Citera
2019-08-14, 14:07
Medlem
.
Citat:
Stockholms tingsrätt dömer tre personer, varav en är en internationellt känd artist, för misshandel

Tingsrätten dömer alla tre för misshandel till villkorlig dom. Tingsrätten konstaterar att det inte förelegat någon nödvärnssituation och att de tilltalade misshandlat målsäganden med slag och sparkar. Det är dock inte bevisat att de slagit målsäganden i huvudet med en flaska eller i övrigt misshandlat honom med hela eller trasiga flaskor. Målsäganden får skadestånd för kränkning och sveda och värk, men med lägre belopp än han begärt. De tilltalade ska, var och en utifrån sin ekonomiska förmåga, betala tillbaka statens kostnader för offentliga försvarare och målsägandebiträde.

De tilltalade har gjort en invändning om nödvärn. Mot bakgrund av uppgifter från två vittnen anser tingsrätten det klarlagt att det inte funnits något påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp som gett de tilltalade rätt att använda våld. Någon nödvärnssituation har alltså inte förelegat. Inte heller kan de tilltalade ha uppfattat det så.

Tingsrätten anser att det är bevisat att de tilltalade misshandlat målsäganden med slag och sparkar när han låg ned. Artisten har därutöver kastat målsäganden till marken och stampat honom på armen. Det är inte bevisat att artisten agerat tillsammans och i samförstånd med de två övriga och han döms därför bara för sitt eget agerande. De två andra har dock agerat tillsammans och i samförstånd.

Målsäganden har berättat att han i ett inledande skede fick ett slag i bakhuvudet med en glasflaska. Utredningen i denna del går åt olika håll. Vid en samlad bedömning anser tingsrätten att det inte är bevisat att någon av de tilltalade utdelat något sådant slag.

Tingsrätten anser att det är bevisat att målsäganden tillfogats skärskador på armarna någon gång i samband med sammanstötningen med de tilltalade men att det inte gått att klarlägga exakt hur han fått dem och av vem. Det är inte bevisat att de tilltalade misshandlat målsäganden med hela eller trasiga flaskor. I den delen tar tingsrätten bl.a. fasta på att det på stillbilder från en mobilfilm syns att de tilltalade inte håller något i händerna i detta skede av misshandeln.

Tingsrätten anser att det funnits både försvårande och förmildrande omständigheter vid misshandeln. Vid en samlad bedömning anser tingsrätten att misshandeln inte varit av så allvarligt slag att fängelse måste övervägas som påföljd i första hand. Påföljden bestäms därför till villkorlig dom. Eftersom det inte funnits tillräckliga skäl att döma till fängelse ska det inte heller övervägas att förena den villkorliga domen med samhällstjänst. Med hänsyn till att de tilltalade varit frihetsberövade i 31 dagar ska, i enlighet med HD:s praxis, den villkorliga domen inte förenas med böter.

- Den sammantagna bevisbilden i målet har varit komplex. Åklagaren har inte lyckats styrka att målsäganden slagits i bakhuvudet med en flaska eller att han misshandlats med glasflaskor. Det har påverkat bedömningen av allvaret i gärningen säger rättens ordförande, chefsrådmannen Per Lennerbrant i en kommentar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in