2019-08-14, 07:19
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Känner när jag läser faktaböcker att det kan vara ansträngande att ta in nya saker, för man måste tänka om och ändra de tankarna man har så att det passar med det nya. Och detta gör att jag får ett motstånd mot att läsa och känner mig trög för det är jobbigt, enklare att bara tänka som man brukar och slippa ändra sig. Det är ju intressant men känner även detta. Är det normalt eller varför blir det så för mig?
Citera
2019-08-14, 07:35
Medlem
Tremendouslys avatar
Brukar mest kunna ta in fakta om det som intresserar mig, och det va ett jävla problem för mig i skolan...
Citera
2019-08-14, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Brukar mest kunna ta in fakta om det som intresserar mig, och det va ett jävla problem för mig i skolan...

Samma här. Om det intresserar mig så är jag som en svamp, suger upp precis allt. Om jag däremot inte vill eller inte är intresserad så blir det som en blockad, kan läsa det om och om igen tre gånger men ändå inte ta upp det.

Finns inget värre än en person som säger åt mig vad jag ska göra, tex lärare som säger åt mig att läsa något, helt bortkastat. Vill jag inte själv så spelar det ingen roll om jag läser det eller inte, för kommer ändå inte ta åt mig informationen på ett vettigt sätt.

Men om det är något som jag är intresserad av så lär jag mig oerhört snabbt.
Citera
2019-08-14, 08:06
Medlem
yz44s avatar
Vore inte livet tråkigt utan ny information.
Citera
2019-08-14, 08:53
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Vore inte livet tråkigt utan ny information.

Jo, så är det. Om man bara läst samma gamla böcker skulle man missa en massa viktiga saker. Till exempel att jorden är platt, Trump egentligen är en rymdödla och att det bor aliens under haven. Det är sådant som verkligen för samhället framåt.
Citera
2019-08-14, 09:47
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Känner när jag läser faktaböcker att det kan vara ansträngande att ta in nya saker, för man måste tänka om och ändra de tankarna man har så att det passar med det nya. Och detta gör att jag får ett motstånd mot att läsa och känner mig trög för det är jobbigt, enklare att bara tänka som man brukar och slippa ändra sig. Det är ju intressant men känner även detta. Är det normalt eller varför blir det så för mig?
Det är påfrestande för hjärnans att byta åsikt eller uppfattning om den är ordentligt grundad, det är normalt och så är det för de flesta. Många klarar det inte och lär sig istället att hålla fast vid sina åsikter och fakta även om de blir överbevisade att de har fel eller tänker tokigt. Den här nya informationen ställer dock till det och kan göra att man mår än sämre även om man inte utåt ärligt tar till sig den nya informationen därför att det då skapas en konflikt inom personen där känslor och logik inte går ihop. Än värre blir det när känslor, logik och moral inte stämmer överens.

Det blir också än svårare om psyke eller kropp inte är i form. Det enklaste sättet är att hitta en motivation och nyfikenhet till något ämne där det du kanske behöver ändra åsikt eller ta till dig nya fakta inom ingår, men inte blir huvuddelen.

Mår du bra i övrigt? Tränar du? Om inte kan du testa Fyraminutersmetoden.
Citera
2019-08-14, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle

Ett tips är att skriva en sammanfattning av det man läst, det viktigaste. Kan vara lättare att komma ihåg då.
Citera
2019-11-17, 20:18
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny.Haniver
Det är påfrestande för hjärnans att byta åsikt eller uppfattning om den är ordentligt grundad, det är normalt och så är det för de flesta. Många klarar det inte och lär sig istället att hålla fast vid sina åsikter och fakta även om de blir överbevisade att de har fel eller tänker tokigt. Den här nya informationen ställer dock till det och kan göra att man mår än sämre även om man inte utåt ärligt tar till sig den nya informationen därför att det då skapas en konflikt inom personen där känslor och logik inte går ihop. Än värre blir det när känslor, logik och moral inte stämmer överens.

Det blir också än svårare om psyke eller kropp inte är i form. Det enklaste sättet är att hitta en motivation och nyfikenhet till något ämne där det du kanske behöver ändra åsikt eller ta till dig nya fakta inom ingår, men inte blir huvuddelen.

Mår du bra i övrigt? Tränar du? Om inte kan du testa Fyraminutersmetoden.
Okej.
Jag tränar lite har slutat gymma men tränar lite hemma och går mycket.
Jag känner att man vill t.ex läsa visst antal böcker eller skriva väldigt mycket men samtidigt är det svårt för hjärnan att ta in texter och känner mig trög. Så om man ser en bok och känner såhär ”det här är bra att veta/intressant” men samtidigt känns som det är ett hinder i vägen och jobbigt att ta till sig det. Behöver inte va att man ändrar sig men att man lägger till det som fakta om något eller någons åsikt. Jag vet inte om man ska vara ambitiös eller lat eller hur mycket man borde göra det trots att det är jobbigt. Tack för svaren och många verkade känna så som jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in