Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Att ekvatorn är 4008 mil lång påverkas inte av några väderfenomen och detta + att det blir kortare väg att segla runt jorden längs 50 grader syd än vid ekvatorn bevisar att jorden inte är en platt skiva för då skulle det vara längre att segla runt längs 50 grader syd än vid ekvatorn.
Vid samtliga solnedgångar jag sett under dom 50 år jag levat så har solen gått ner bakom horisonten utan att krympa ihop och det oavsett fuktighet. Är inte solen gömd bakom moln så ser man den gå ner bakom horisonten med oförändrad storlek.
Har du i närmare 50 år gått runt och trott på en sak så förstår jag att du vill fortsätta tro samma sak livet ut, det blir en för stor omställning i din världsbild.
Dina ord bevisar dock ingenting så länge du inte har något belägg för att det faktist är kortare att resa horisontellt söder om ekvatorn än horisontellt på ekvatorn. Att det i teorin är så på en badboll förstår nog alla. Men för att bevisa det i praktiken är nog svårare för dig. Särskilt om det nu visar sig att det inte är så.
Tar tacksamt emot bevisning för att det är så i praktiken, att det är kortare att resa söder om/utanför ekvatorn i vår fantastiska värld.