2019-08-13, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Ja men dåså, då är det ju bevisat att jorden är rund. Folk, Clay Allison såg en solnedgång en gång i den torraste av luft! Han satte spiken i kistan för hela mänsklighetens historia...
Det är inte bara Clay Allison som har sett en solnedgång i torr luft. Det har jag också. Och ungefär 15 miljarder andra människor.

Men redan det faktum att ekvatorn är 4008 mil lång motbevisar den platta jorden totalt.
Citera
2019-08-13, 23:42
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Det är inte bara Clay Allison som har sett en solnedgång i torr luft. Det har jag också. Och ungefär 15 miljarder andra människor.

Men redan det faktum att ekvatorn är 4008 mil lång motbevisar den platta jorden totalt.

Inte under samma väderfenomen som i filmen.
Citera
2019-08-13, 23:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Inte under samma väderfenomen som i filmen.
Att ekvatorn är 4008 mil lång påverkas inte av några väderfenomen och detta + att det blir kortare väg att segla runt jorden längs 50 grader syd än vid ekvatorn bevisar att jorden inte är en platt skiva för då skulle det vara längre att segla runt längs 50 grader syd än vid ekvatorn.
Vid samtliga solnedgångar jag sett under dom 50 år jag levat så har solen gått ner bakom horisonten utan att krympa ihop och det oavsett fuktighet. Är inte solen gömd bakom moln så ser man den gå ner bakom horisonten med oförändrad storlek.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-08-14 kl. 00:00.
Citera
2019-08-14, 00:20
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-33
Jag är övertygad att det ”fotografiet” är en målning.
Kolla noga på den:
https://goo.gl/images/oUwTDm

Math Powerland, en flat Earther har målat en liknande för att motbevisa bilden:
https://goo.gl/images/GWBLEX

100% målning eller annan bildmanipulation. Kolla liksom sydpolens kust, molnen, bara en tillfällighet att molnen sprack precis runt kusten?

https://imgur.com/a/XrQL0JH
Citera
2019-08-14, 00:51
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att ekvatorn är 4008 mil lång påverkas inte av några väderfenomen och detta + att det blir kortare väg att segla runt jorden längs 50 grader syd än vid ekvatorn bevisar att jorden inte är en platt skiva för då skulle det vara längre att segla runt längs 50 grader syd än vid ekvatorn.
Vid samtliga solnedgångar jag sett under dom 50 år jag levat så har solen gått ner bakom horisonten utan att krympa ihop och det oavsett fuktighet. Är inte solen gömd bakom moln så ser man den gå ner bakom horisonten med oförändrad storlek.

Har du i närmare 50 år gått runt och trott på en sak så förstår jag att du vill fortsätta tro samma sak livet ut, det blir en för stor omställning i din världsbild.

Dina ord bevisar dock ingenting så länge du inte har något belägg för att det faktist är kortare att resa horisontellt söder om ekvatorn än horisontellt på ekvatorn. Att det i teorin är så på en badboll förstår nog alla. Men för att bevisa det i praktiken är nog svårare för dig. Särskilt om det nu visar sig att det inte är så.

Tar tacksamt emot bevisning för att det är så i praktiken, att det är kortare att resa söder om/utanför ekvatorn i vår fantastiska värld.
Citera
2019-08-14, 01:02
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Om du har en behållare med vatten som inte utsätts för en kraft bildar vattnet en sfär, vattnet är inte platt. Här kan du se hur vatten uppför sig när det inte utsätts för en kraft:
https://www.youtube.com/watch?v=s63JXdsL5LU

Att du upplever stilla vatten som platt beror på att det finns en kraft som drar vattnet mot jorden, vattnet formar sig efter jorden

Varför fånar du dig alltid?
Du FATTAR väl att han menar vattenytan och inte hur ett glas är format på sidorna och i botten?

Svaret är nej, du kan inte böja en vattenyta.

Filmen du länkade är för övrigt från inuti ett flygplan som dyker från hög höjd. Hur kan du vara så lättlurad?
Citera
2019-08-14, 01:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Har du i närmare 50 år gått runt och trott på en sak så förstår jag att du vill fortsätta tro samma sak livet ut, det blir en för stor omställning i din världsbild.

Dina ord bevisar dock ingenting så länge du inte har något belägg för att det faktist är kortare att resa horisontellt söder om ekvatorn än horisontellt på ekvatorn. Att det i teorin är så på en badboll förstår nog alla. Men för att bevisa det i praktiken är nog svårare för dig. Särskilt om det nu visar sig att det inte är så.

Tar tacksamt emot bevisning för att det är så i praktiken, att det är kortare att resa söder om/utanför ekvatorn i vår fantastiska värld.
Jag sysslar tyvärr inte med segling men menar du på fullt allvar att det faktiskt skulle vara längre längs med 50 grader syd än vid ekvatorn och att ingen som försökt segla där skulle ha upptäckt det?
Om du hävdar det så tycker jag faktiskt att det är du som skall bevisa det.
Solnedgångar har jag sett hela livet med mina egna ögon så det går inte att få mig att tro på era krympande solar.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-08-14 kl. 01:05.
Citera
2019-08-14, 01:10
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Jag sysslar tyvärr inte med segling men menar du på fullt allvar att det faktiskt skulle vara längre längs med 50 grader syd än vid ekvatorn och att ingen som försökt segla där skulle ha upptäckt det?
Om du hävdar det så tycker jag faktiskt att det är du som skall bevisa det.
Solnedgångar har jag sett hela livet med mina egna ögon så det går inte att få mig att tro på era krympande solar.

Hur skulle nån ha upptäckt det?

Avstånden mellan olika saker är densamma utanför ekvatorn på den platta jorden som söder om ekvatorn på den runda jorden. På kartor alltså. Verkligheten är densamma oavsett hur man tror att världen är formad.
Senast redigerad av Tremendously 2019-08-14 kl. 01:17.
Citera
2019-08-14, 01:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hur skulle nån ha upptäckt det?

Avstånden mellan olika saker är densamma utanför ekvatorn på den platta jorden som söder om ekvatorn på den runda jorden.
Nej avstånden blir inte dom samma. På en boll så är det som längst att segla runt längs med 0-meridianen medan det sedan blir kortare och kortare att segla runt längs en bestämd breddgrad desto längre söderut du kommer. På en skiva blir det längre och längre desto längre söderut (längre ut på skivan) du kommer och det blir som längst på 90 grader syd vilket bara blir en punkt på bollen.
Citera
2019-08-14, 01:19
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Nej avstånden blir inte dom samma. På en boll så är det som längst att segla runt längs med 0-meridianen medan det sedan blir kortare och kortare att segla runt längs en bestämd breddgrad desto längre söderut du kommer. På en skiva blir det längre och längre desto längre söderut (längre ut på skivan) du kommer och det blir som längst på 90 grader syd vilket bara blir en punkt på bollen.

Dom är exakt densamma. Bara titta på kartorna och mäta mellan olika öar och kontinenter.
Citera
2019-08-14, 01:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Dom är exakt densamma. Bara titta på kartorna och mäta mellan olika öar och kontinenter.
Nej dom är inte exakt dom samma bara för att du tror det. Mäter du på en jordglob så stämmer det och visar att avstånden minskar när du seglar längs med 50 grader syd jämför med ekvatorn. Det går inte att mäta på några platta kartor eftersom alla platta kartor är förvrängda projektioner.
Citera
2019-08-14, 01:31
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Nej dom är inte exakt dom samma bara för att du tror det. Mäter du på en jordglob så stämmer det och visar att avstånden minskar när du seglar längs med 50 grader syd jämför med ekvatorn. Det går inte att mäta på några platta kartor eftersom alla platta kartor är förvrängda projektioner.

Givetvis går det att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in