2019-08-13, 19:14
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så när du när det är midnattssol ser att solen är uppe dygnet runt, så tar du det för evidens för en platt jord?

Jag har aldrig någonsin över huvudtaget nämnt midnattssol. Varför lägger du ord i min mun?
Citera
2019-08-13, 19:19
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Vad spelar det för roll i sammanhanget om den är överexponerad?

Titta på denna bild: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1230/8858/products/XR5_Nick_s_Truck_6_a5fcce1f-003d-4c21-baef-7cad57ae6607.jpg

Lampans ljus är överexponerad. Ser du hur ”stort” ljuset är, det är t.o.m ”utanför” lyktans glas. Detta kallas att ljuset blöder.

Om vi nu hade kunnat sänka lampans styrka med en ratt i bilen hade ”storleken” på ljuset minskat ju mindre ljusstyrka blir. Tillslut kommer lampan inte vara överexponerad och du ser lampans verkliga storlek.

Det är detta fenomen du får om du spelar in en solnedgång utan ett kraftigt ND-filter. När solen kommer bakom horisonten då blir det mindre ljus på kamerans sensor och överexponeringen minskar. Alltså blir blödningen mindre och solen ser ut att minska i storlek.

Ta till dig detta nu och sluta lägga upp massa filmer på kraftigt överexponerade solnedgångar.
Senast redigerad av Jazzil 2019-08-13 kl. 19:22.
Citera
2019-08-13, 19:22
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Just att det rådde unika förhållanden drar ner bevisvärdet till noll. Anekdotargumentet.

Det är sant att det rådde unika förhållanden. Förhållanden bortom det normala. Convex skapas bara i fuktig luft.
Citera
2019-08-13, 19:25
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Titta på denna bild: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1230/8858/products/XR5_Nick_s_Truck_6_a5fcce1f-003d-4c21-baef-7cad57ae6607.jpg

Lampans ljus är överexponerad. Ser du hur ”stort” ljuset är, det är t.o.m ”utanför” lyktans glas. Detta kallas att ljuset blöder.

Om vi nu hade kunnat sänka lampans styrka med en ratt i bilen hade ”storleken” på ljuset minskat ju mindre ljusstyrka blir. Tillslut kommer lampan inte vara överexponerad och du ser lampans verkliga storlek.

Det är detta fenomen du får om du spelar in en solnedgång utan ett kraftigt ND-filter. När solen kommer bakom horisonten då blir det mindre ljus på kamerans sensor och överexponeringen minskar. Alltså blir blödningen mindre och solen ser ut att minska i storlek.

Ta till dig detta nu och sluta lägga upp massa filmer på kraftigt överexponerade solnedgångar.

Vad spelar det för roll i sammanhanget? Du ser ju att solen inte går ner utan försvinner i luften.

Underexponerade han enligt dig för att kunna skapa solens bortgång?

Att du har skrivit över 800 inlägg i denna tråden får mig att börja fundera på hur du egentligen mår...

800 inlägg av 1000 i denna tråd, dom resterande 200 har du skrivit i NASA tråden. Du är obviously en som är här för att dessinformera för någon annans räkning.
Senast redigerad av Tremendously 2019-08-13 kl. 19:30.
Citera
2019-08-13, 19:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag har aldrig någonsin över huvudtaget nämnt midnattssol. Varför lägger du ord i min mun?
Du skriver:
Citat:
Bevis på att solen inte går ner.
Vilket jag tolkade som att det skulle vara ett "bevis" för att jorden är platt. Därför förklarade jag för dig att det finns något som heter midnattssol. Alltså att en sol som inte går ner därför inte är ett "bevis" för en platt jord.

Hur detta kan uppstå på en rund jord är enkelt att förklara. I grundskolan hade vi en apparat som vi kunde få att rotera på precis samma sätt som solen och månen rör sig enligt den förklaring som i dag har ett fullständigt konsensus inom vetenskapen.

Om det inte var så du menade, så är tipset att du i fortsättningen ger en tydlig förklaring till vad man får se om man klickar på någon av dina otaliga filmlänkar.
Citera
2019-08-13, 19:30
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Berätta varför du tittar på filmer där solen är externt överexponerad. Jag begriper det inte. Vad fyller det för funktion?

Eller förstår du inte att du måste ha ett extremt starkt ND-filter för att kunna filma solen?

Låt mig gissa, du kommer inte svara.

Jag listade flera ND filter klipp igår. Solen krympte end of story
Citera
2019-08-13, 19:32
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Du skriver:
Vilket jag tolkade som att det skulle vara ett "bevis" för att jorden är platt. Därför förklarade jag för dig att det finns något som heter midnattssol. Alltså att en sol som inte går ner därför inte är ett "bevis" för en platt jord.

Hur detta kan uppstå på en rund jord är enkelt att förklara. I grundskolan hade vi en apparat som vi kunde få att rotera på precis samma sätt som solen och månen rör sig enligt den förklaring som i dag har ett fullständigt konsensus inom vetenskapen.

Om det inte var så du menade, så är tipset att du i fortsättningen ger en tydlig förklaring till vad man får se om man klickar på någon av dina otaliga filmlänkar.

Och Priset för bästa efterkonstruktion/räddning av ansiktet går till *trumvirrrrrvel*

CONSTANT

Du erkänner alltså att solen inte går ner??
Citera
2019-08-13, 19:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vad spelar det för roll i sammanhanget? Du ser ju att solen inte går ner utan försvinner i luften.

Underexponerade han enligt dig för att kunna skapa solens bortgång?

Att du har skrivit över 800 inlägg i denna tråden får mig att börja fundera på hur du egentligen mår...

800 inlägg av 1000 i denna tråd, dom resterande 200 har du skrivit i NASA tråden. Du är obviously en som är här för att dessinformera för någon annans räkning.

Men snälla nån. Har du aldrig sett en solnedgång eller?
Citera
2019-08-13, 19:35
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Du skriver:

Om du såg klippet så hade du nog sett att solen gick ner i den mening att den åkte bort och försvann i luften. Antar att den alltid gör så men att det skapas en illusion av nedgång pga luftfuktighet åka convex illusioner.

Du ska alltid hålla på och löjliggöra "så himlen är alltid ljus på natten" bla bla...du har väl själv sett hur himlen ser ut på natten. Idiotfråga!
Citera
2019-08-13, 19:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Och Priset för bästa efterkonstruktion/räddning av ansiktet går till *trumvirrrrrvel*

CONSTANT

Du erkänner alltså att solen inte går ner??
Var har jag sagt att solen inte går ner?

Vari består min efterhandskonstruktion? Har jag någon gång i den här tråden sagt något annat och ändrat mig? Tycker mest att det är plattjordare som ändrar sig varefter...
Citera
2019-08-13, 19:37
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men snälla nån. Har du aldrig sett en solnedgång eller?

Convex illusion.
Citera
2019-08-13, 19:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Du ska alltid hålla på och löjliggöra "så himlen är alltid ljus på natten" bla bla...du har väl själv sett hur himlen ser ut på natten. Idiotfråga!
Jo, men då är det inte längre något evidens för att jorden är platt. Förstår inte hur det skulle vara det annars heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in