2019-08-13, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dontholdyourbreath
Det är ju det jag menar.

Fast du påstår att Jewels kan jobba, baserat på olika konstiga saker och att DU kan jobba, när hon blivit bedömd av läkare och testat både arbetsträning och daglig verksamhet och sen fått sjukersättning. Förstår verkligen inte.
Citera
2019-08-13, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Fast du påstår att Jewels kan jobba, baserat på olika konstiga saker och att DU kan jobba, när hon blivit bedömd av läkare och testat både arbetsträning och daglig verksamhet och sen fått sjukersättning. Förstår verkligen inte.

Jag påstår inte att Jewels kan jobba det jag menar är som du nyss skrev men enligt min uppfattning vad hon har sagt pågrund autsim så kan hon inte jobba. Alltså autism överlag
Gör det svårt för henne att jobba vilket innebär då att alla med autsim har svårt att jobba vilket inte är sant då får man utveckla det.
Och ta ut mitt perspektiv så jag känner mej vad JAG klarar av
Citera
2019-08-13, 17:53
Medlem
Om vi tar det så här du kanske förstår.
Men min autism jag klara inte av att spela fortnite till exempel och sitta länge vid en dator då får jag huvudvärk även gällande tv
Jag kan till exempel vis inte köra med växellåda utan jag måste köra med automat annars blir det för mycket att tänka på när jag kör.
Det är ur mitt perspektiv medans andra med samma autism som har samma problem men somn kan köra med växellåda.
Vi alla är olika och funkar på olika sätt men jag sitter inte och säger det är pågrund av autsim. Utan det är min svårighet
Citera
2019-08-13, 18:23
Medlem
Citat:
Om vi tar det så här du kanske förstår.
Men min autism jag klara inte av att spela fortnite till exempel och sitta länge vid en dator då får jag huvudvärk även gällande tv
Jag kan till exempel vis inte köra med växellåda utan jag måste köra med automat annars blir det för mycket att tänka på när jag kör.
Det är ur mitt perspektiv medans andra med samma autism som har samma problem men somn kan köra med växellåda.
Vi alla är olika och funkar på olika sätt men jag sitter inte och säger det är pågrund av autsim. Utan det är min svårighet

Personligen har jag aldrig uppfattat att hon sagt att "hon har autism och då kan man inte jobba" utan att hon helt enkelt sagt att hennes diagnoser är det som gör att hon inte kan jobba. Det finns en skillnad där.
Citera
2019-08-13, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Personligen har jag aldrig uppfattat att hon sagt att "hon har autism och då kan man inte jobba" utan att hon helt enkelt sagt att hennes diagnoser är det som gör att hon inte kan jobba. Det finns en skillnad där.

EXSAGT DU SJÄLV SÄGER DET hon har sagt pågrund av sina diagnoser =autismen och annat som hon har. Då betyder det att hon inte kan jobba pågrund av sin autism vilket låter som att alla med autism inte kan jobba.

Det är stor skillnad på att säga jag inte kan jobba för mina diagnoser. *Och på jag kan inte jobba för mina digonser som ger mej svårigheter ur mitt perspektiv, sen kan någon med samma diagnos känna annorlunda*

Det är som att diskutera med en vägg
Citera
2019-08-13, 19:15
Medlem
Citat:
EXSAGT DU SJÄLV SÄGER DET hon har sagt pågrund av sina diagnoser =autismen och annat som hon har. Då betyder det att hon inte kan jobba pågrund av sin autism vilket låter som att alla med autism inte kan jobba.

Det är stor skillnad på att säga jag inte kan jobba för mina diagnoser. *Och på jag kan inte jobba för mina digonser som ger mej svårigheter ur mitt perspektiv, sen kan någon med samma diagnos känna annorlunda*

Det är som att diskutera med en vägg

Ja verkligen
Citera
2019-08-13, 21:01
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigilante99
https://socialblade.com/youtube/c/jewelsnissy

just on tuesday they lost 41 subscribers.....the channel should be shut down and jewels should focus on what matters.......the channel is just trash and used to beg for swish

It's going down…
⬇️
Citera
2019-08-13, 21:43
Medlem
Live nu med Jewels.
Citera
2019-08-14, 01:50
Medlem
Imsdal93s avatar
Intressant och läsvärt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Simulering_(medicin)

"Simulering är i medicin ett beteende där en patient för egen vinning förfalskar symptom på sjukdom eller ohälsa, eller överdriver ett verkligt sjukdomstillstånd. Det kan ske med en rad olika motiv; ekonomisk kompensation, tillgång till droger, lindrigare straff för brott, ledighet från arbete, studier eller värnplikt, möjlighet att få uppehållstillstånd, eller bara för att få uppmärksamhet eller medlidande. Eftersom simulanter söker någon form av primär eller sekundär vinning, så separeras denna diagnos från somatiska sjukdomstillstånd liksom från andra fiktiva tillstånd där vinningen inte är uppenbar."

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=17265

" Läkare förbiser ofta simulerad sjukdom eller tvekar att avslöja den, medan andra anser det fel att ifrågasätta patienters sannfärdighet. Men simulanter existerar [1, 2]. Det är vår moraliska skyldighet att förhindra att de skadar sig själva eller bara parasiterar på sjukvården och sjukförsäkringen [3].
Simulering (av latinets simulo, efterhärma, låtsa) i vid bemärkelse är en del av människors vardag. Man skiljer på två former av simulerad sjukdom. 1) Medvetet simulerad sjukdom i vinningssyfte (ICD-kod Z76.5). De fyra fall som presenteras i denna artikel är alla av denna typ. Även barn simulerar, själva [4] eller som »ombud« för en vuxen [5, 6]. 2) Simulering utan uppenbart vinstmotiv kallas Münchhausens syndrom, patomimi eller factitia (ICD-kod F68.1) [7, 8]. Patienten hittar på somatiska symtom eller orsakar sig själv skada eller sjukdom, ibland livsfarlig [9]. Beteendets drivkraft har antagits vara en omedveten önskan om vård och omsorg."

Objektiva diagnosmetoder saknas

" Vid misstanke om simulering får patienten inte ana misstankarna. Den som simulerar måste ha gott minne. Intervjuerna bör därför göras långa, gärna upprepas med rätt långt intervall och alltid dokumenteras synnerligen noggrant. Frågorna ställs öppet men kompletteras detaljerat. Ledande frågor om osannolika symtom kan användas för att pröva om patienten bekräftar dem. Objektiva diagnosmetoder saknas. Psykologiska test har använts, men deras diagnostiska värde begränsas i en allmänpsykiatrisk population av den låga prevalensen av simulerad sjukdom. Det leder till att andelen falskt postiva resultat blir oacceptabelt hög. Uppgifter från anhöriga rörande en misstänkt simulant är oanvändbara om de stämmer med patientens uppgifter. I stället får man ta hjälp av rapporter från oberoende informationskällor, såsom andra sjukvårdsinrättningar och rättsväsendet, eller använda iakttagelser av patientens beteende när denne inte tror sig vara observerad. Vid osäkerhet friar man hellre än fäller. Konsekvensen av att felaktigt bedöma en patient som simulant kan bli för*ödande."

https://www.svd.se/svenska-lakare-behover-utbildas-om-simulering

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvbedr%C3%A4geri

" Självbedrägeri är en psykisk försvarsmekanism, grundad på bortrationalisering, projektion och förnekande, som innebär att en person aktivt misstolkar verkligheten och i synnerhet den egna relationen till denna. Syftet med självbedrägeri är att rädda självbilden och sin självuppskattning. Självbedrägerier är ofta livslånga och kostsamma för den drabbade individen."

" Självbedrägeri kan också handla om inbillade intentioner, att inte se igenom vilka drivkrafter som för personen i en viss riktning eller ligger bakom dennes beslut, till exempel att tro sig uppleva fysisk trötthet för att slippa göra något man helst slipper. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rationalisering_(beteende)

" Rationalisering (engelska: rationalization) är ett psykologiskt fenomen (försvarsmekanism) som innebär att man i efterhand intalar sig själv att man hade goda intentioner eller goda grunder med/för sitt agerande, efterhandskonstruktion. Rationaliseringen kan ske såväl medvetet som undermedvetet. Som försvarsmekanism anses rationalisering vara icke-konstruktiv. Detta på grund av att fokus flyttas från de verkliga problemen. "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Projektion_(psykologi)

" Projektion, en term som används inom psykologin för att beskriva en försvarsmekanism som en person begagnar sig av då den inte vill eller kan kännas vid sina egna svagheter tillskriver andra personer eller sin omgivning dessa egenskaper för att försvara sin självbild. Enligt Sigmund Freud är detta en psykologisk försvarsmekanism, som verkar för att förmildra ens egna oönskade tankar, värden, etc. Personen (A) vill bli "rentvådd", varför denne projicerar sin svaghet på en annan person (B), i till exempel sociala sammanhang för att få bekräftelsen av andra att svagheten ej längre kan associeras med en själv och på så sätt rentvår sig själv (A)."

http://xn--detknsligabarnet-ynb.se/2013/har-du-en-foralder-som-arvarit-psykiskt-sjuk/

" Även om det normalt sett finns många konkreta saker som blir problem för ett barn när en förälder har psykiska problem, så finns det en aspekt som lätt är lite dold och svår att se. Det är att barn har en sån enorm lojalitet mot sina föräldrar och när de ser dem må dåligt eller agera på ett skadligt sätt, så har barn inte möjligheten att ifrågasätta och förstå det som händer, utan barn vänder oftast såna saker mot sig själva. Och psykiskt sjuka personer har ofta svårt att se vidden av sina egna problem och inför barnet be om ursäkt och erkänna problemen.

Detta gör att barnets integritet och känsla för moral och sanning blir kränkt. Barnet börjar tvivla på sin egen inre kompass, sin egen vilja. Eller så utvecklar barnet inte alls någon sådan inre kompass."
Citera
2019-08-14, 02:11
Medlem
Har man en såpass låg pension, varesig det är en "ålderspension" eller "förtidspension"/"sjukersättning" (som det heter idag) så att den inte täcker ens hyra så har man rätt till hyresersättning från socialtjänsten i ens hemkommun. Om man i egenskap av pensionär (oavsett om det är ålderspension eller s.k. förtidspension, vilket idag heter något annat) så får man detta oerhört lätt - ingen utredning krävs utan det räcker att lämna in underlag på ens hyra samt underlag på ens pensionsinkomst. Sen får man det utbetalat till kontot. Således finns ingen anledning att de ska behöva tigga - anledningen bakom tiggeriet måste vara att J är för lat för att skicka in det futtiga ansökningsunderlag som krävs för att "soc" ska betala ut hyreskostnaden i sin helhet.

Vidare tror jag att J är en utav de medborgare i vårt gemensamma samhälle som aldrig kommer bli "anställningsbar". En sådan individ som alltid kommer behöva "det allmänna" för att klara sin försörjning. Och detta är jag som skattebetalare helt okej med. Vissa människor kommer aldrig fixa att få en reell anställning helt enkelt, och jag ser hellre att dessa får hyran betald via 'soc' (och därmed på min bekostnad) än att de lever i total misär eller begår brott (rån eller dylikt) för att klara sin livsföring.

Vidare anser jag att en god förälder, oavsett egen utbildningsmässig bakgrund, bör gå in på Skolverkets hemsida och läsa vad man som elev förväntas kunna i relevant årskurs. Sedan bör man på eget intiativ göra sitt bästa för att skola, traggla och förhöra barnet utifrån detta ifall ens barn skolvägrat och ligger efter. Detta bör man göra varje helg och varje lov som barnet har tid att genomgå detta. Ovanstående kan alla föräldrar klara om den verkligen VILL sitt barns bästa och vill hjälpa hen att möjliggöra en okej framtid - oavsett om man själv knapp slutfört högstadiet. Särskilt om man själv som förälder är arbetsbefriad utifrån att man får "sjukpension" (sjukersättning) och inte måste t.ex. arbeta 50 timmar i veckan som lokalvårdare för att klara hyran. Detta bör J klara helt oavsett hennes "autismspektrumdiagnos". Klarar hon ändå inte detta bör vardags-ansvaret för barnet överlämnas till en kapabel familjehemsförälder - så kan J ändå fortsätta vara "den sköna kompisen" i sin föräldraroll torsdag-söndag varann vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av urvf
Inte för att vara den som är den, men:

J har ju redan en trygg kontinuerligt löpande inkomst. Förtidspension. Som idag heter något annat. Hon är alltså förtidspensionär. Som förtidspensionär kan man inte "provjobba" utan att bli av med sin trygga kontinuerligt löpande inkomst.

Tror du själv - helt ärligt nu - att J skulle kunna jobba på ett "vanligt jobb"?
Och tror du själv - helt ärligt - att om J nu gjorde det, att den ekonomiska situationen skulle vara så enormt mycket bättre än idag? Så att de skulle ha råd att köpa ett hus?

Hennes förutsättningar är alltså följande (om vi bortser från diagnoser och deras symptom som personer här i tråden så gärna vill göra):

- Inte klarat grundskolan.
- Därmed inte gått gymnasiet.
- Aldrig jobbat annat än provanställningar efter grundskolan.
- Inte haft ett "riktigt jobb" på 20+ år.
- Haft aktivitetsersättning fram tills hon blev 30.
- Varit förtidspensionerad sen hon var 30+.

I korta drag.

Att hon är "bra på språk". Visst. Det är hon säkert. Men det ger ingen garanti för att någon vill anställa henne. Problemet här är att det spelar ingen roll vad som rent _teoretiskt_ skulle "vara möjligt". För det behöver inte vara möjligt att omsätta i praktiken. Därmed blir råden till icke-råd. Att vara bra på något i praktiken (kunna prata ett språk) är inte detsamma som man kan teorin bakom det - eller att man är pedagogisk att lära ut. Det vet jag inget om beträffande hennes kunskaper, men jag tror inte du gör det heller? Men låt säga att hon skulle kunna få en timanställning för detta - för någon fast anställning lär det inte vara tal om med hennes "cv". Hade det gett henne en kontinuerlig trygg inkomst? Nej. Hade det gett henne tillräckligt hög inkomst för att försörja sig själv, sin familj och samtidigt betala av skulder? Nej. Är inkomst från timlön + potentiell hjälp/krångel från socialen en mer trygg och kontinuerlig inkomst än förtidspension? Här blir det ett garanterat rungande nej.

Sedan är det flera här i tråden som anser att O borde "pluggat under sommaren". För vad? Med vilken hjälp? På vad? O går ju nu i högre årskurs än vad J har gjort. Jag tror också O kommer klara grundskolan men vägen dit kommer antagligen se annorlunda ut än för en del andra.

Vad jag vill ha sagt är bara: Det går inte att jämföra deras situation med din egen eller någon annans. Det är liksom fundamentalt olika liv, förutsättningar och historier det rör sig om. Betyder det här att någonting garanterat kommer gå på ett visst sätt eller ett annat sätt? Nej. Betyder det här att förutsättningar inte spelar någon roll för "alla kan"? Nej. Du säger att "när jag var fattig berättade jag inte det för mina barn". Jaha. Så? Hade J&O's livssituation blivit annorlunda om J inte berättade _från och med idag_? Nej. Man kan inte komma efteråt med facit i hand och säga "man borde gjort si eller så". Det är inte konstruktivt, då vi inte kan åka bakåt i tiden och göra om. Och hur ska någon kunna göra annorlunda _idag_ om denne inte har förmåga och förutsättningar för det? Eller ens vetskap om hur man skulle kunna göra på ett annat sätt?

Oavsett vad man gör så har det en normaliserande effekt. Att bara kolla på resultatet och säga "det är fel" eller "det är dåligt" eller "det är rätt" eller "det är bra" blir obetydligt. Man måste alltid alltid alltid ta hänsyn till vilka händelseförlopp det är som har lett dit - istället för att låtsas som om de inte fanns och som om saker uppstod ur tomma intet.
Senast redigerad av Malin.Nilsson 2019-08-14 kl. 02:24.
Citera
2019-08-14, 02:32
Medlem
Det fetade: bra poäng. Om det är så att mobbing omöjliggör skolgången så har skolan ett OERHÖRT starkt ansvar att lösa mobbingsituationen OMEDELBART. Vilket exakt alla skolor vet om. Ingen skola skulle arrangera "särskild undervisning" på grund av mobbing som underlag för att inte gå i skolan. Detta är absolut en hundraprocentig lögn. Möjligen har I anpassad undervisning utifrån neuropsykiatrisk diagnos. Men även då så förväntas skolan enligt lag först göra exakt alls för att eleven åtminstone skall VARA I SKOLAN normala undervisningstimmar, även om elev sedan betygsprövas utifrån anpassade mål.

Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Visst är det så. Jag tror också att hon kan utföra något slags jobb trots diagnos eller handikapp. Hon har ju inga större problem med att sitta på Youtube iaf. Men nu går inte deras kanal så bra så dom kan livnära sig på detta vilket skapar oro och stress hos Oliver.
Jag har även jag haft det tufft ekonomiskt men det håller man barnen utanför. Det där ligger på föräldrarnas ansvar inte barnens. Hur jobbigt det måste vara för Oliver att höra.. Jahapp nu blir vi snart vräkta och måste flytta igen.
Han påtalar ju även det att han tycker det är jättejobbigt att flytta. Så ist för att sitta och förvänta sig någon ska ge dom ett Dröm boende borde Jewels se till att ha en trygg kontinuerlig löpande inkomst då youtube inte är det.

Jag föreslog i en live att Jewels kunde jobba som hjälplärare i språk tex. Hon är ju jätteduktig på engelska. Men det svara hon inte på. Hon verkar inte ha några kroppsliga problem då dom går långa promenader. Rast vakt på någon skola tex? Det är också ett sätt att förhindra mobbing tex. Plocka skräp ute.. Personlig assistent åt någon äldre? Hon kan ju ta hand om sin Pappa. Vad som helst. Jag tror säkert det finns något jobb för Jewels.

Och jag tror även Oliver klarar av skolan. Det är ju inte pga av diagnoserna direkt hon inte klarar av skolan. I Sorsele sa hon att hon var mobbad och att det var pga av att hon var youtub kändis. Mobbing och kändisskapet har inget med diagnoserna att göra. Även nu i Norrköping ska kändisskapet vara ett problem.
Nu har han anpassad skolgång. Behöver bara gå till skolan varannan dag och hämta sina skoluppgifter. Hon är i skolan max 20 till 30 minuter och har tydligen även en ledsagare som följer henne med till skolan.

Hur kan hon då känna stress undrar jag? När hon har all möjlig hjälp hon kan få. Hon kan i lugn och ro göra sina läxor hemma men trots det så verkar det inte fungera. Han har tappat mycket i skolan dom senaste 2,3 åren men vad görs för att komma ikapp detta? Spela Fortnite? Hade tex vart jättebra om dom så hade lagt ner bara några timmar i veckan på skolarbetet under sommarlovet.

Det klagas på Rask som inte hittat på något med barnen under sommaren. Vad har Jewels gjort? Jo, dom gick på bio en dag. Kredd för det iaf. Oliver säger själv i sina videos att hon aldrig gör någonting. Att dom aldrig hittar på någonting. Att han bara ligger i sängen och sover. Pappan skulle ta dom till Gröna Lund. Det såg han fram emot men nu blev det inte så vilket han verkade besviken över.
Varför kunde inte Jewels åkt till Gröna Lund med Oliver? Ska Pappan som bor på andra sidan jordklotet se till att Oliver kommer dit?

Oliver mår dåligt. Han är inte glad alls. Det kan man se och höra i många av deras videos där han påtalar det.
Han har mått dåligt mycket lång tid. Nu snackar vi inte månader utan år. Det kan inte vara pga av Pappan för han har ju inte ens vart närvarande. Jewels har en son som isolerar sig. Som inte har några vänner. Som tycker livet är meningslöst och tråkigt. Som inte vill leva och som vill dö. Som inte känner sig älskad mm.

Vore jag Mamma till ett sådant barn skulle jag vara orolig. Då skulle jag nog även rannsaka mig själv och fundera på vad jag som Mamma kan göra eller vad jag gör för fel.
Citera
2019-08-14, 18:54
Medlem
Känns som tråden borde byta namn, länge sedan de hette JewelsnIssy
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här