2019-08-11, 01:29
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nä, där har du nog fel. Efter åratal av "debatterande" med sosseäckel hår på FB så framgår det mycket tydligt att det enda som sossarna bryr sig om angående skatter är att skatterna TAS från andra och är så höga som möjligt. Vad skatterna används till skiter alla sossar i fullständigt. Om du kan hitta ett enda inlägg här på FB där en sosse ondgör sig över vad skattepengar används till, eller över att skatterna är för höga, så vore jag nyfiken, för jag postulerar att det fenomenet inte existerar.

Precis, du har helt rätt. Jag håller helt med dig i det du skriver. Mitt inlägg blev lite fel. Ordet "ingen" försvann på något märkligt sätt från mitt inlägg så det blev lätt att missuppfatta. Jag beklagar. Läs det gärna igen (se nedan), nu rättskrivet.

Inlägget var ett svar på Powergirls inlägg om att sossarna vill höja skatterna för att få mer pengar till att hjälpa de svagaste i samhället. Vilket jag hävdar är rent nonsens. Att sossarna vill ha så höga skatter som möjligt är inte för att hjälpa de svagaste. Hade det varit så enkelt hade pengarna räckt till detta många gånger om. De gör helt andra prioriteringar. Såsom att dela ut till sig själva och sina vänner samt till de som röstar på dem.

Argumentet att det skall gå till de sämst ställda är rent skitsnack. Hade så varit fallet hade t.ex. hemlösheten varit borta för hundra år sedan. Pengarna går inte dit, har inte gjort och kommer inte göra. Det är bara ett argument de nyttjar. Fruktansvärt cyniskt och obehagligt tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Det spelar ingen roll hur höga eller låga skatterna är totalt. Det avgörande är hur stor del av detta som går till de sämst ställda. Rent hypotetiskt kan man ha såväl 100% skattetryck där inte ett öre går till de sämst ställda, eller 1% skattetryck där rubbet går till de sämst ställda. Det avgörande är hur mycket som går till de sämst ställda, inte hur mycket som går till allt möjligt annat, vilket i praktiken är nästan allt. Samt förståss om detta sker på ett effektivt sätt eller ej, vilket ibland kan diskuteras.

Citat:
Att svenska folket skiter i samhällsutvecklingen förklarar varför valresultaten förblir helt oförändrade trots enorma omvälvningar (som t.ex. 700 000 nya anonyma invandrare under mandatperioden). Svenska folket bryr sig inte det minsta! Det är exklusivt svenskt att avsiktligen göra sig själv så hänsynslöst ignorant, för i resten av västvärlden sker ju en stark rektion mot PK, medan PK tvärtom dramatiskt stärker sin ställning i Sverige. Nu har de t.ex. lyckats eliminera exakt allt EU-motstånd från svensk politik och media.

Nja, jag tycker att det mest "politiskt korrekta" har lugnat ner sig lite på senare tid. Jag tycker mig märkt av en åtminstone lite försiktig förändring. Förvisso inte i närheten tillräckligt, men åtminstone lite.

Det är t.ex. allt färre svenskar som röstar på de värst pk-partierna F!, MP, V, L och S. De har minskat kraftigt bland svenskar under senare år. Att de inte minskat än mer beror både på att de "nya svenskarna" oftast röstar på dem (speciellt på S) och att vi svenskar är så indoktrinerade. Det senaste hundra åren har sossarna stenhårt jobbat för att "för-sossa" hela samhället. Det spelar knappt någon roll längre vem som styr landet, alla myndigheter styrs av sossar eller har åtminstone tydliga direktiv att jobba efter, framtagna av just sossarna. Likaså t.ex. skolorna. Media är antingen statligt eller i behov av statliga bidrag för att klara sig osv. Detta medför att vi sällan hör någon verklig systemkritik, mest bara diskussioner om justeringar av det befintliga. Vi har därför tyvärr en svårare situation än de flesta andra länder.
2019-08-11, 13:37
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Precis, du har helt rätt. Jag håller helt med dig i det du skriver. Mitt inlägg blev lite fel. Ordet "ingen" försvann på något märkligt sätt från mitt inlägg så det blev lätt att missuppfatta. Jag beklagar. Läs det gärna igen (se nedan), nu rättskrivet.

Inlägget var ett svar på Powergirls inlägg om att sossarna vill höja skatterna för att få mer pengar till att hjälpa de svagaste i samhället. Vilket jag hävdar är rent nonsens. Att sossarna vill ha så höga skatter som möjligt är inte för att hjälpa de svagaste. Hade det varit så enkelt hade pengarna räckt till detta många gånger om. De gör helt andra prioriteringar. Såsom att dela ut till sig själva och sina vänner samt till de som röstar på dem.

Argumentet att det skall gå till de sämst ställda är rent skitsnack. Hade så varit fallet hade t.ex. hemlösheten varit borta för hundra år sedan. Pengarna går inte dit, har inte gjort och kommer inte göra. Det är bara ett argument de nyttjar. Fruktansvärt cyniskt och obehagligt tycker jag.

Nja, jag tycker att det mest "politiskt korrekta" har lugnat ner sig lite på senare tid. Jag tycker mig märkt av en åtminstone lite försiktig förändring. Förvisso inte i närheten tillräckligt, men åtminstone lite.

Det är t.ex. allt färre svenskar som röstar på de värst pk-partierna F!, MP, V, L och S. De har minskat kraftigt bland svenskar under senare år. Att de inte minskat än mer beror både på att de "nya svenskarna" oftast röstar på dem (speciellt på S) och att vi svenskar är så indoktrinerade. Det senaste hundra åren har sossarna stenhårt jobbat för att "för-sossa" hela samhället. Det spelar knappt någon roll längre vem som styr landet, alla myndigheter styrs av sossar eller har åtminstone tydliga direktiv att jobba efter, framtagna av just sossarna. Likaså t.ex. skolorna. Media är antingen statligt eller i behov av statliga bidrag för att klara sig osv. Detta medför att vi sällan hör någon verklig systemkritik, mest bara diskussioner om justeringar av det befintliga. Vi har därför tyvärr en svårare situation än de flesta andra länder.

Och himmelen är gul och solen blå allt annat är PK.
Din sista mening är dock kronan på verket i dina amsagor. Skulle du kunna konkretisera vad du menar med att Sverige har en svårare sitation än de flesta andra länder?
2019-08-12, 07:02
Moderator
v50s avatar
Aftonbladet/Inizios augustimätning utförd mellan 1-8/8

S 25,6% (+0,2)
V 8,5% (+0,2)
MP 3,6% (-1,4)

C 10,3% (+0,9)
L 3,6% (+-0)

SD 19,7% (+0,3)

M 19,6% (-0,1)
KD 7,3% (+0,3)

Övriga 1,7% (-0,6)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50yx8O/ingen-sabuni-fralsning-for-liberalerna-i-opinionen
Senast redigerad av v50 2019-08-12 kl. 07:06.
2019-08-12, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50

S 25,6% (+0,2)
V 8,5% (+0,2)
MP 3,6% (-1,4)

C 10,3% (+0,9)
L 3,6% (+-0)

SD 19,7% (+0,3)

M 19,6% (-0,1)
KD 7,3% (+0,3)

Övriga 1,7% (-0,6)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50yx8O/ingen-sabuni-fralsning-for-liberalerna-i-opinionen

Inget är särskilt anmärkningsvärt men glädjande att Mp inte lyckats profitera på sommaren klimatlarm, rapande kossor och antikötthysteri.
Liberalernas negersatsning går inte hem hos de liberala väljarna, kan de möjligen vara rasister.
2019-08-12, 07:41
Medlem
Citat:

S 25,6% (+0,2)
V 8,5% (+0,2)
MP 3,6% (-1,4)

C 10,3% (+0,9)
L 3,6% (+-0)

SD 19,7% (+0,3)

M 19,6% (-0,1)
KD 7,3% (+0,3)

Övriga 1,7% (-0,6)

Vad är det för fel på Svensken??
2019-08-12, 07:51
Medlem
coreyhartfanclubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paapen
Vad är det för fel på Svensken??
Miljöpartister som flyr till Centern? Det ser helt normalt ut tycker jag. Från ett galet parti till ett annat. Vad hade du förväntat dig? Att de skulle fly till SD?
2019-08-12, 08:46
Medlem
Citat:

S 25,6% (+0,2)
V 8,5% (+0,2)
MP 3,6% (-1,4)

C 10,3% (+0,9)
L 3,6% (+-0)

SD 19,7% (+0,3)

M 19,6% (-0,1)
KD 7,3% (+0,3)

Övriga 1,7% (-0,6)

Ungefär som man skulle kunna tänka sig. Har i princip inte hänt någonting politiskt under sommaren. Ebbas lunch med Jimmie verkar gått spårlöst förbi.

MPs nedgång är det enda som sticker ut. Men man får nog invänta andra OU innan man ropar hej. Eventuellt så har folk tröttnat på tjatet om klimat-Greta.

C med Fjamåt i spetsen håller fortfarande ställningarna. Tyvärr är det nog så att nivån 9-10 procent är beständig.
2019-08-12, 09:04
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
MPs nedgång är det enda som sticker ut. Men man får nog invänta andra OU innan man ropar hej. Eventuellt så har folk tröttnat på tjatet om klimat-Greta.
Miljöpartierna är bortflugna till Thailand och Maldivernas växande stränder, och är inte tillgängliga för OU sommartid. Statsanställda tjänstemän har ju 7 veckors semester om året.

Vi väntar tills skolan börjat innan vi tar OU på allvar.
2019-08-12, 12:32
Avslutad
M+KD+SD 46,1 46,6
S+MP+C+L 43,4 43,1

varför tar man med mp och liberalerna i sammanställningen då båda hamnar under 4% i undersökningen?

hade varit intressant att se utfallet minus mp och l
2019-08-12, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
M+KD+SD 46,1 46,6
S+MP+C+L 43,4 43,1

varför tar man med mp och liberalerna i sammanställningen då båda hamnar under 4% i undersökningen?

hade varit intressant att se utfallet minus mp och l

Tycker det bästa tänkbara vore att ställa

V+S+MP+L+C mot M+KD+SD.

Tar man inte hänsyn till (V) så missar man ju vilket regeringsalternativ som realistiskt sett skulle vinna en omröstning.

Att bara ställa regeringspartierna S+MP+C+L mot M+KD är ju fullständigt irrelevant eftersom både (SD) och (V) måste rösta för att det skall bli majoritet.

Att Aftonbladet väljer att inte inkludera (V) i regeringsunderlaget är rätt obegripligt. Fast det beror väl på att de själva inser att (C) och (L) inte vill ha med (V) och göra....
2019-08-12, 14:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Att Aftonbladet väljer att inte inkludera (V) i regeringsunderlaget är rätt obegripligt.
V röstade inte för Stefan Löfven. Ingår man i regeringsunderlaget lär man väl rösta för statsministern iaf. Eller hur?
2019-08-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
V röstade inte för Stefan Löfven. Ingår man i regeringsunderlaget lär man väl rösta för statsministern iaf. Eller hur?

Nja, de lade ner rösterna men (S)-regeringen måste ta hänsyn till (V) annars faller den. Åtminstone får (V) inte börja agera opposition.

Nu handlar det dock inte egentligen om nuvarande regering utan om att tolka en opinionsmätning. Då gäller ju att (V) kommer att rösta Nej till en (M) ledd regering som stödjer sig på (SD). Detsamma lär resten av JÖKarna göra.

För att en (M), (KD) och (SD) regering skall kunna tillträda behöver de alltså bli större än (S), (V), (MP), (L) och (C) samlat. Då är det rimligt att ta det alternativet.

Samtidigt är det ju så att om (M), (KD) och (SD) får majoritet så finns det ju ingen chans för övriga partier att sy ihop en stor-koalition för att stänga ute (SD).

Så länge varken (C) eller (L) prioriterar sin egen politik utan enbart vill blockera (SD) så tycker jag att det är rimligt att utvärdera opinionsmätningar utifrån S-V-MP-L-C mot M-KD-SD. Det är ju inte perfekt heller givetvis men det bästa i dagens läge tycker jag...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in