2019-08-12, 08:39
Medlem
Satt i helgen och letade information för att byta min fläkt i nätaggregatet, då denna börjat låta/ticka. Självklart testade jag blåsa med tryckluft på burk, men ljudet försvann inte.

Efter många sidor och videos verkade det självklara valet vara en Noctua NF-A14-PWM fläkt för ca 230:- på NetOnNet. Jag har ett CMPSU-750TX, och såg en som har ett 650TX som bytte med exakt samma fläkt och allt funkade bra för honom. Efter att ha följt instruktionerna och skarvat rätt kablar så snurrade inte fläkten ens vid belastning.
Några timmars vidare testning och sökandes på nätet kom jag inte på en tråd med flera som haft precis samma problem, de fick svaret att man ska inte byta fläkt i nätaggregatet då det inte är vanliga chassi fläktar utan speciella för nätagg.
Jag bytte tillbaka till min gamla fläkt, efter att ha blåst lite extra och klämt på den i hopp om att missljudet skulle försvinna, original fläkten snurrade direkt och den låter inte mera än den borde.

Nu är ju frågan, finns det rätt fläktar att köpa för att byta med?
Citera
2019-08-12, 08:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Rent allmänt, om fläkten är dålig så är det nog dags att byta nätaggregatet för livslängden är begränsad, hur gammalt är nätaggregatet?
Citera
2019-08-12, 09:22
Medlem
Antivalents avatar
Du ska inte gräva i nätagget om du inte vet till 100% vad du gör. Du kan inte bara skada dator utan även dig själv.

Har du PWM-uttag i agget för BLDC eller är det vanliga poler?
Citera
2019-08-12, 10:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Satt i helgen och letade information för att byta min fläkt i nätaggregatet, då denna börjat låta/ticka. Självklart testade jag blåsa med tryckluft på burk, men ljudet försvann inte.

Efter många sidor och videos verkade det självklara valet vara en Noctua NF-A14-PWM fläkt för ca 230:- på NetOnNet. Jag har ett CMPSU-750TX, och såg en som har ett 650TX som bytte med exakt samma fläkt och allt funkade bra för honom. Efter att ha följt instruktionerna och skarvat rätt kablar så snurrade inte fläkten ens vid belastning.
Några timmars vidare testning och sökandes på nätet kom jag inte på en tråd med flera som haft precis samma problem, de fick svaret att man ska inte byta fläkt i nätaggregatet då det inte är vanliga chassi fläktar utan speciella för nätagg.
Jag bytte tillbaka till min gamla fläkt, efter att ha blåst lite extra och klämt på den i hopp om att missljudet skulle försvinna, original fläkten snurrade direkt och den låter inte mera än den borde.

Nu är ju frågan, finns det rätt fläktar att köpa för att byta med?

Ja, men man måste veta exakt vilken typ av fläkt det är. En hel del nätagg har fläktar specialtillverkade just för nätagget och kan vara svårt att byta. Finns det spänning och effekt-data märkt på fläkten samt om man kollar om den tre eller fyra anslutningar så kan det gå att få ett hum om hur den är uppbyggd. Äldre nätagg har ofta 230V fläktar utan varvtalsreglering och de går inte att byta ut mot t.ex ett 12V.
Citera
2019-08-12, 10:22
Medlem
Fläkten har 2 anslutningar.

Efter lite mera sökande så kan det vara så att eftersom jag fick skarva om den 4-pins kontakt på Noctua fläkten till den 2-pins som originalet hade, så har signalen för att tala om hur fort fläkten skall snurra uteblivit, och därför har den förmodligen inte snurrat.
*Edit: Efter mera tanke på det, varför skulle inte den fläkten jag satte i mitt aggregat inte snurra när den som jag såg i videon gjorde det?

Innan jag ger mig på att eventuellt byta till den nya igen så behöver jag gräva mera i detta och se om det funkar med den, eller om jag gör bäst i att hitta en 2 eller 3-pins att byta till.

När jag bytte fläkt till mitt gamla grafikkort då fick jag skarvat om olika storlekar på kontakter med, men det funkade bra.
Senast redigerad av Wr4p 2019-08-12 kl. 11:20.
Citera
2019-08-12, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Rent allmänt, om fläkten är dålig så är det nog dags att byta nätaggregatet för livslängden är begränsad, hur gammalt är nätaggregatet?

Det är ett Corsair 750TX, så det är kvalité kvar att få ut av det, bara fläkten som börjar låta lite.
Citera
2019-08-12, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Du ska inte gräva i nätagget om du inte vet till 100% vad du gör. Du kan inte bara skada dator utan även dig själv.

Har du PWM-uttag i agget för BLDC eller är det vanliga poler?

Jag är nog kunnig inom moddning av datorer för att veta att man ska vara väldigt försiktig i nätaggregatet.

Den Noctua fläkt jag köpte har 4-pins: jord, volt, rpm, pwm
Misstänker att det inte funkar med det nätagget. Såg efteråt när jag tittade på videon jag följde på nätet att det inte va ett TX han hade, men ett CX, vet dock inte om det spelar någon roll.
Funderar på om det går att använda denna fläkt, eller om jag ska beställa en original från Kina.
Citera
2019-08-12, 15:34
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Jag är nog kunnig inom moddning av datorer för att veta att man ska vara väldigt försiktig i nätaggregatet.

Den Noctua fläkt jag köpte har 4-pins: jord, volt, rpm, pwm
Misstänker att det inte funkar med det nätagget. Såg efteråt när jag tittade på videon jag följde på nätet att det inte va ett TX han hade, men ett CX, vet dock inte om det spelar någon roll.
Funderar på om det går att använda denna fläkt, eller om jag ska beställa en original från Kina.

Du behöver en vanlig dc fläkt (2 pin). Effekten är beräknad på luftflödeskraven i aggregatet, bara att kopiera nominella värdena på den tidigare fläkten.
Citera
2019-08-13, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Du behöver en vanlig dc fläkt (2 pin). Effekten är beräknad på luftflödeskraven i aggregatet, bara att kopiera nominella värdena på den tidigare fläkten.

Jag lyckades hitta exakt vilken fläkt det är, så nu är det bara se om man kan köpa en lokalt, på nätet från Sverige, eller om man måste beställa från Kina.
Citera
2019-08-13, 13:56
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Jag lyckades hitta exakt vilken fläkt det är, så nu är det bara se om man kan köpa en lokalt, på nätet från Sverige, eller om man måste beställa från Kina.

Lycka till!
Citera
2019-08-13, 16:40
Medlem
Kolla om du har garanti istället. Nätaggregat brukar ha garanti från 3 till 10 år. Sen tycker jag personligen att aggregat är så pass billiga att du egentligen bara borde köpa ett nytt. Bättre än att ta risken att skada dig själv och eventuella komponenter redan i datorn.
Citera
2019-08-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emphorn
Kolla om du har garanti istället. Nätaggregat brukar ha garanti från 3 till 10 år. Sen tycker jag personligen att aggregat är så pass billiga att du egentligen bara borde köpa ett nytt. Bättre än att ta risken att skada dig själv och eventuella komponenter redan i datorn.

Just CMPSU-750TX är inte alltför billigt.

Däremot har de 5 års garanti vilket man ju alltid i första hand bör utnyttja om möjligt.

Aggregatet har 11 år MTBF så har garantitiden just gått ut så är det inte orimligt (om man vet vad man gör) att byta fläkt och fortsätta använda aggregatet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in