2019-08-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Nej, vad är liv?

Livet är något som bara du upplever. Du är byggd av partiklar som existerar i universum. Som är byggda på ett sätt med en recept för livet. Som tiden för vidare konstant. Det kan vara dåligt eller bra, eller kanske ,mittemellan. Du kan inte ändra på framtiden på något sätt. För den är redan förutbestämd.

Förutbestämd pga. det finns nog ingen slumpmässighet. Så då kan du räkna ut framtiden om du har all information om allting, if you are able to calculate it.

Fast vi inte kan kalkylera det, så vet vi att det är möjligt om man bara kan göra det.
Livet är som en kortlek, deterministisk, men slumpmässig.
Citera
2019-08-11, 16:03
Bannlyst
Livet kom först, döden kommer sedan.
Utan att först leva kan inte döden finnas.
Citera
2019-08-11, 16:04
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Livet är något som bara du upplever. Du är byggd av partiklar som existerar i universum. Som är byggda på ett sätt med en recept för livet. Som tiden för vidare konstant. Det kan vara dåligt eller bra, eller kanske ,mittemellan. Du kan inte ändra på framtiden på något sätt. För den är redan förutbestämd.

Förutbestämd pga. det finns nog ingen slumpmässighet. Så då kan du räkna ut framtiden om du har all information om allting, if you are able to calculate it.

Fast vi inte kan kalkylera det, så vet vi att det är möjligt om man bara kan göra det.
Livet är som en kortlek, deterministisk, men slumpmässig.
Det där är bara ditt flumsnack.

Det är inte svar på frågan vad är liv.
Citera
2019-08-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Det där är bara ditt flumsnack.

Det är inte svar på frågan vad är liv.

Du lever ju själv. Du vet vad livet är. Varför frågar du mig sånt för?

Jag sade bara det kvantumperspektivet av livet. Alltså all material livet består av. Och vad tiden och slumpmässighet är. Om vi tänker att livet är en bulle, så måste man ha det till det. Och alla partiklarna är degen till bullen.
Citera
2019-08-11, 16:15
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Du lever ju själv. Du vet vad livet är. Varför frågar du mig sånt för?

Jag sade bara det kvantumperspektivet av livet. Alltså all material livet består av. Och vad tiden och slumpmässighet är. Om vi tänker att livet är en bulle, så måste man ha det till det. Och alla partiklarna är degen till bullen.
Nä jag vet vad jag är, det gör inte du.
Citera
2019-08-11, 17:02
Medlem
Död följer liv. Utan liv finns inte ens begreppet död.
Citera
2019-08-11, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Död följer liv. Utan liv finns inte ens begreppet död.

Det är också svårt att säga, om man inte kan med säkerhet säga att vad döden är för nåt. Om det ens är nåt.

Om det nu är något, vet jag inte om begreppet tiden finns där på samma sätt som när man är levande. Kanske man är på något sätt levande fast man är död.

Tänk om döden inte skulle existera. Att vi bara alltid skulle på nåt sätt födas på nytt. För när man dör, så om tiden går evigt snabbt, och därför föds man kanske alltid på nytt nånstans.
Citera
2019-08-11, 17:31
Medlem
Citat:
Det är också svårt att säga, om man inte kan med säkerhet säga att vad döden är för nåt. Om det ens är nåt.

Om det nu är något, vet jag inte om begreppet tiden finns där på samma sätt som när man är levande. Kanske man är på något sätt levande fast man är död.

Tänk om döden inte skulle existera. Att vi bara alltid skulle på nåt sätt födas på nytt. För när man dör, så om tiden går evigt snabbt, och därför föds man kanske alltid på nytt nånstans.

Fattar att detta är filosofidelen av flashback men du överkomplicerar saker.
Citera
2019-08-11, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghostedbyme
döden , allt levande är dött innan det börjar leva

sedan är döden det som allt levande får uppleva mest av så döden är verkligheten

Ja döden lär ju vara normen iaf. Det är livet som är undantaget från regeln. Iaf om man mäter det i tid. Eftersom vi själva inte lär uppleva döden då det kräver ett medvetande, så lär normen för oss vara livet. Men egentligen är det döden.
Senast redigerad av Patch1 2019-08-11 kl. 19:12.
Citera
2019-08-11, 19:34
Medlem
avrogados avatar
Om man tror på skapelseberättelsen så kommer liv före död (efter kapitlet om äpplet)
Citera
2019-08-11, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Om man tror på skapelseberättelsen så kommer liv före död (efter kapitlet om äpplet)

Adam och Eva existerade dock inte före det att de föddes. Alltså var de tekniskt sett döda före Gud skapade dem.
Citera
2019-08-11, 19:59
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Adam och Eva existerade dock inte före det att de föddes. Alltså var de tekniskt sett döda före Gud skapade dem.
Låter som ett ogenomtänkt resonemang för mig...

Så det finns bara död eller levande och inget annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in