Citat:
Ursprungligen postat av
CRFRP
Blandar jag ihop nu men finns det inte ett till fall från Umeå där en man misshandlat sin partner till döds med en hantel? Det var 2003 eller något sånt och har för mig att gärningsmannen där hette Anders? Det var i och för sig inte i centrala Umeå om jag kommer ihåg rätt.
Det var Elisabet Persson i Hörnefors som misshandlades svårt i oktober 2004, hon avled 6 månader senare, den 26 april 2005, av hjärnskadorna. Sambon Anders H. f. 1958, erkände endast grov misshandel. Dömdes av TR till 8 års fängelse för dråp. Fick sparken från jobbet i Obbola, citerar ur Arbetsdomstolens domslut där datum för domar nämns:
"Den 24 oktober 2004 häktades AH misstänkt för misshandel av sin sambo. Han försattes på fri fot den 23 november 2004. I anknytning till att AH försattes på fri fot kontaktade dåvarande personalchefen ML och ordföranden vid förbundets avdelning 29 RK varandra. De kom gemensamt fram till att AH skulle återinsättas på sin befintliga tjänst. Både arbetsuppgifterna och relationen till kollegorna fungerade bra och han arbetade från den 23 november 2004 till den 24 april 2005. I slutet av april 2005 avled hans sambo vilket resulterade i att han åter häktades den 30 maj 2005. Sedan dess har han inte arbetat åt bolaget. Åklagaren väckte åtal och yrkade ansvar för dråp. AH medgav ansvar för grov misshandel. Den 27 juni 2005 dömdes han av Umeå tingsrätt för dråp till åtta års fängelse. Domen överklagades och den 26 september 2005 fastställde Hovrätten för Övre Norrland Umeå tingsrätts domslut. AH överklagade hovrättens dom och medgav i överklagandeskriften ansvar för grov misshandel och vållande till annans död. Högsta domstolen meddelade den 27 oktober 2005 beslut om att inte meddela prövningstillstånd. Hovrättens dom vann därför laga kraft samma dag."
https://www.prevent.se/Regelbanken/Regelbanken/Start/Rattsfall/Ovrig-arbetsratt/2000-2009-arbetstvister/Ad-20-2008-Uppsagning-av-anstalld-som-domts-till-atta-ars-fangelse-for-drap-av-sin-sambo-godkandes/