2019-08-11, 15:56
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
...
Jo. Det är många som förnekar mänsklig påverkar överhuvudtaget. Både i Flashback och utanför Flashback. Och en del påstår till och med att klimatet blir kallare! Och en person på Flashback hävdar till och med att ökande utsläpp av CO2 leder till en nedkylning av atmosfären (troposfären)...
...
Om du skall nämna stolligheter som sagts i detta ämne måste du ta med det stjärnskott som i någon av nyhetssändningarna i samband med skolstrejken skräckslaget varnade för att "vi människor håller på att förstöra solen".
I sig är det ju vemodigt att någon är så korkad men ännu allvarligare är det ju att man väljer att sprida det till populasen?
2019-08-11, 15:57
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Det är inte Greta som bestämmer, och är alla med på det så vem skall skvallra. Det kommer inte vara någon mediebevakning under större delen av resan.

Det är alltid någon som skvallrar om det är många människor inblandade.

Vi pratar inte om ett lands säkerhetstjänst här, utan vi pratar om diverse figurer med olika åsikter. Är det för många människor inblandade så läcker det ut. Förr eller senare.

Citat:
Om Greta blir sjuk, vem skall då klandra henne för att hon plockas över till en följebåt? Och Greta kommer ligga och rulla i den för kolfiberburken och spy som en gris. Hon kommer behöva medicin och vätsketillförsel rätt snabbt.

Seglarna är beredda att vända tillbaka om det inte funkar, enligt en intervju:

Citat:
Herrmann said they would try to map a route to avoid the roughest weather.

“We can make our route a bit longer to sail around strong winds. That’s not always possible so we have discussed this, she’s trying to mentally prepare for that and then we have to see how it goes,” he added. “She has to decide how quick she wants to go and if she wants to change the route to find more comfort or ultimately turn around if it’s turning out to be too stressful.”

https://www.gulftoday.ae/news/2019/08/01/climate-activist-set-for-risky-trip

Sedan kan det hända att det även finns en plan C i form av ett annat fartyg i närheten (ej följefartyg) som kan bistå vid problem. Eller så finns det ett följefartyg, men det är inget Greta märker av, såvida inte något akut inträffar.
2019-08-11, 16:05
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Visst, men att gunga upp och ned i en svart och avskalad segelbåt är betydligt tuffare.
Hon får antingen ligga drogad och sova eller så blir hon sjösjuk.
Något dygn visst, i en vecka eller mer? Knappast !
Hon kanske får tid till att ta tag i sin ätstörning på båten. Då hon inte kan hålla på att predika klimat för folk och fä.
Men risken finns att hon istället studerar litteratur om klimat hit och dit. Insnöad på det ämnet som hon är - i lika hög grad som många skribenter här i tråden. Som bara inte KAN låta bli att diskutera det ämnet här, istället för att skvallra.
Som alltså gör som Greta säger. Jag är inte intressant, klimatet är det.

Om hon lärde sig äta som folk skulle hon växa, komma i rätt pubertetutveckling, som riskerar att störas nu.
Men det blir ett äventyr att följa denna insnöade tjej på hennes resa. Om det nu blir så att kommer att gå att följa henne?
Jag skulle själv tycka det var lite härligt två tre dar, max! att testa Atlantsegling på detta vis. OT jag vet, men in denna tråda är det högt i tak vad gäller OT.
2019-08-11, 16:09
Medlem
Citat:
Fast det här förutsätter att Greta är med i sammansvärjningen?

Som jag förstått det så är Greta väldigt principfast och troligen mycket ärlig med sin klimatkamp. Och enligt en intervju som hon gjorde med Expressen så kan hon inte ljuga (pga hennes diagnoser):

Klimatet genomsyrar hela hennes liv och hon håller stenkoll på sina föräldrar. Sådan koll att det gränsar till tvångshandlingar:

Hon har dessutom gjort en del personliga uppoffringar det senaste året och hon har även byggt upp sitt namn och sitt rykte. Sitt rykte som ärlig och principfast.

Men nu ska hon förvandlas som skurken i en Agata Christie-bok till den största hycklaren av alla? Och medverka i ett stort bedrägeri, förbruka stora mängder med CO2 (trots pratet om nollutsläpp) och lura nästan varenda invånare på jorden?

Inget är förstås omöjligt, men jag har svårt att tro att Greta medvetet medverkar i något sådant. Kommer det fram så kollapsar ju Gretas hela klimatrörelse totalt. Eftersom det är så många personer inblandade så är ju risken stor att någon pratar för mycket.

En hemlig följebåt som råkar finns i närheten eftersom den "ändå ska till USA" kanske går att förklara bort. Men inte att Greta låtsas segla och i verkligheten åker över i ett stort dieselmotordrivet fartyg. Det går aldrig att förklara bort. Vad kommer hennes anhängare i t.ex FFF att säga?

Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Det är en variant av balaklava
Jaha. Jag har själv tillverkat och använt en sådan när vi hade en kall vinter här i Sverige för några år sedan. Visste inte att det hette balaklava. Man lär sig alltid något nytt här i tråden.
2019-08-11, 16:12
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Det går inte att mäta klimatet och vad som påverkar. Bara den tron är debil.
Att lyssna på en 16 åring är ännu mer underligt.

Det man kan fråga sig är om Greta och vi andra "alarmister" matas av så kallade troll. Är Tj*rnström en av alla dessa troll? Hur många är det som trollar oss egentligen? 97% av forskarna? Vilka ska vi tro på?

Jag tror helt klart man ska ta allt med en nypa salt men min uppfattning är att många tycker att vi helt ska skrota hela idén kring klimatproblemet. Tycker inte det är rätt väg att gå. Däremot håller jag med många om att vi borde kanske inte lägga alla ägg i en korg utan sprida ut forskning och fokus på fler områden.
2019-08-11, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Det finns en mänsklig påverkan på klimatet. Hur stor den är vet vi inte men det håller vi på att ta reda på och allt mer pekar på att den inte direkt är obetydlig.

Jag ser mer allvarligt på att man liksom lagt miljöproblemen (nu kommer jag få Mommy på mig igen 😅 ) på hyllan och helt fokuserat på klimatet, även fast dessa ofta går hand i hand.

+1
Här håller jag med dig om allt

Även att klimat- och miljöfrågor delvis går hand i hand. Men tyvärr ”glömmer” klimatalarmisterna ofta bort de senare. Så vem som lagt vad på hyllan kan ju diskuteras.
2019-08-11, 16:27
Medlem
Citat:
Fast sådant går ju knappast att hålla hemligt? Det är så många personer inblandade.

Kommer det fram så kollapsar ju hela hennes klimatrörelse.

Är Greta verkligen beredd att ta den stora risken?

En burka är det inte utan nån form av maskering bara.

En effektfull bild annars. Greta omgiven av sympatiska empatiska tjejer (+ ett par killar) kryddat med en "militant" kvinnlig aktivist:
https://www.svd.se/thunberg-i-hotade-skogen-gor-mig-otroligt-ledsen

Jo. Det är många som förnekar mänsklig påverkar överhuvudtaget. Både i Flashback och utanför Flashback. Och en del påstår till och med att klimatet blir kallare! Och en person på Flashback hävdar till och med att ökande utsläpp av CO2 leder till en nedkylning av atmosfären (troposfären)...

Här på Flashback verkar de ju vara hur många som helst. Några inlägg över mig har du det senaste exemplet:

Många, ja, det finns hela spektrumet. Men även flera sk klimatförnekare brukar inte ha något problem med att medge att 1) klimatet har blivit varmare sedan ca 1850, 2) CO2 kan öka temperaturen.

Däremot har de problem med undergångsscenarier, Parisavtalet, påståenden om att det är en enkel match att ersätta all fossil energi med sol- och vindkraft, att uppvärmningen enbart skulle vara av ondo etc.

Men hur välutbildade de än är så vill Greta inte bemöta dem. Hon drar alla över en och samma kam.

Jag tycker det skapar trovärdighetsproblem. Andra hyllar ”klimatforskaren” Greta, 16 år, och vägrar också att lyssna på alla andra. Varför skulle de det när deras tonåriga Guru har talat?
2019-08-11, 16:40
Medlem
jardins avatar
Citat:
Inte en chans att Greta sitter i den kolfiberburken i 7-10 dygn.
Hon kommer plockas över till ett annat fartyg är min övertygelse. Förståeligt men samma hyckleri som alltid.
Tror jag med. Misstänker starkt att Greta o hennes pappa inte riktigt fattat vilka vagor det handlar om pa en seglats över Atlanten. Aldrig att dom kommer att tillbringa tre veckor där. Helt oansvarigt av föräldrarna i sa fall. 7-10 dygn tror jag inte räcker. Har sett uppgifter pa ca 20 dagar.
2019-08-11, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Det man kan fråga sig är om Greta och vi andra "alarmister" matas av så kallade troll. Är Tj*rnström en av alla dessa troll? Hur många är det som trollar oss egentligen? 97% av forskarna? Vilka ska vi tro på?

Jag tror helt klart man ska ta allt med en nypa salt men min uppfattning är att många tycker att vi helt ska skrota hela idén kring klimatproblemet. Tycker inte det är rätt väg att gå. Däremot håller jag med många om att vi borde kanske inte lägga alla ägg i en korg utan sprida ut forskning och fokus på fler områden.
Vilka 97 %, den siffran är fake news. Tjärnström lever på klimatalarmism. Vem skulle annars ge dem anslag?
Miljö och klimat är inte samma sak. Vi har en plastproblematik, befolkningsutveckling och energifråga att lösa.
Att tro att jorden går under pga en grads högre temperaturer på 160 år är löjligt. Vi har ett kallare klimat idag än för 8000 år sedan.
Det skulle inte förvåna mig om det blir en vargavinter i år.

Gretas budskap är ren desinformation, någon tipping point finns inte, flyget är ett ickeproblem.
2019-08-11, 17:09
Medlem
Adonis.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nu har frestelsen att göra en klimattråd av det här tagit överhand igen. De finns trådar om politik och politik, klimat, forskning om detta.

Tråden ligger under kändisskvaller och ska handla om en tjej som heter Greta. Som snart seglar över Atlanten med en prins och sin pappa bl a.
Och hon har lite diagnoser.

Och för att ta tag i en fråga som är lite knepig. En som skriver här beskriver det som att hen har kontinuerlig kontakt med Greta. Vi är nog många som undrar i vilken egenskap hen har sådan kontakt.
Någon har kastat fram att hen t o m skulle kunna vara ett troll.

Och sen tror jag det vore bra om mod. tog bort parentesen med klimataktivist. Den lockar till sig klimatologer tror jag. Och ALLA vet vem Greta Thunberg är UTAN just det förtydligandet.

Men har hon pojkvän? Eller har hon haft pojkvän? Rent allmänintresse!
2019-08-11, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Tror jag med. Misstänker starkt att Greta o hennes pappa inte riktigt fattat vilka vagor det handlar om pa en seglats över Atlanten. Aldrig att dom kommer att tillbringa tre veckor där. Helt oansvarigt av föräldrarna i sa fall. 7-10 dygn tror jag inte räcker. Har sett uppgifter pa ca 20 dagar.
Ja jag har svårt att tro att de kommer segla hela vägen. Drar de på så är det ett väldigt liv i båten, det gungar och smäller.
Greta kommer att spy tarmarna ur sig.
2019-08-11, 17:16
Medlem
Man kan vinkla ALLT med klimatet, journalistens dröm

https://www.expressen.se/nyheter/klimat/sa-daliga-ar-dina-kraftor-for-klimatet/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här