2019-08-10, 23:58
Medlem
vonStahlheins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
För alla er som undrat vad i helvete FFF är för något som Greta leder.

För Framtids Fålar
Forum För Fårskallar
2019-08-11, 00:00
Medlem
Som jag redan har berättat, säger Greta att hon vill ha ömsesidig dialog, för att stärka vår demokrati!

Delar därför på intet sätt din bedömning om, att hon skulle som du helt felaktigt uttrycker det, vara en antidemokratisk talesperson!

Greta vill hålla ihop FFF, för hon vet om, att om FFF splittras så är det stor risk för att hela klimatrörelsen faller.

Observera att Greta nu sa i ett av sina tal på stormötet i Lausanne, att om FFF blir extremistiska, så går vi under! Ett klart besked från henne! Greta försöker nu bromsa fundamentalisterna, men vill samtidigt hålla ihop FFF, vilket är en ledares uppgift!
2019-08-11, 00:08
Medlem
Nej, Greta är ingen antidemokratisk talesperson! Som jag berättade förut, efterlyser hon ömsesidig dialog för ökad demokrati!

På ett av sina tal på stormötet i Schweiz sa hon, att FFF går under om FFF blir extremistiskt!

Greta vill alltså nu bromsa fundamentalisterna, men hon vill samtidigt hålla ihop FFF, och att hålla ihop sin organisation, är varje ledares uppgift! Splittras man, så åker man ner i diket!
2019-08-11, 00:30
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonStahlhein
Forum För Fårskallar

Fårskallar är de som inte förstår vad vi lever av och på.

Greta är helt rätt ute, såvida hon går över till att tala om miljöproblemen.
2019-08-11, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Som jag redan har berättat, säger Greta att hon vill ha ömsesidig dialog, för att stärka vår demokrati!

Delar därför på intet sätt din bedömning om, att hon skulle som du helt felaktigt uttrycker det, vara en antidemokratisk talesperson!

Greta vill hålla ihop FFF, för hon vet om, att om FFF splittras så är det stor risk för att hela klimatrörelsen faller.

Observera att Greta nu sa i ett av sina tal på stormötet i Lausanne, att om FFF blir extremistiska, så går vi under! Ett klart besked från henne! Greta försöker nu bromsa fundamentalisterna, men vill samtidigt hålla ihop FFF, vilket är en ledares uppgift!

Inte så insatt, men FFF är väl något väldigt nytt medan klimatrörelsen har funnits i några decennier? Varför skulle den då vara beroende av just FFF för sin fortsatta existens?

Svårt att se hur hon ska kunna hålla ”extremisterna” i schack när CO2-utsläppen bara fortsätter att stiga och hennes skrämselpropaganda om en tipping point ligger bara ca 10 år bort. Enligt hennes teorier och retorik kommer snarare planeten att gå under om de inte tar till mer radikala metoder. Om hon uppmuntrar andra att känna panik och förklarar att läget är akut kan hon väl inte bli förvånad om många agerar irrationellt.

Det är nog skönt för henne att lägga de interna striderna bakom sig och fokusera på båtresan.
2019-08-11, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Fårskallar är de som inte förstår vad vi lever av och på.

Greta är helt rätt ute, såvida hon går över till att tala om miljöproblemen.

Du tjatar väldigt mycket om miljöproblemen men Greta läser troligen inte här ändå. Jag och säkert många andra håller med dig om att det är jätteviktigt och angeläget, men det finns bättre trådar för den diskussionen än just här.

Hon har kört fast i frågan om CO2-utsläpp, men primärt dem som kommer från flyg, bilar och köttuppfödning. De som kommer t.ex från levande djur, tåg, båtar och bomullsodling verkar hon underligt tolerant mot.

”Textilindustrin globalt ger mer utsläpp än flyg- och båtbranschen tillsammans”, hade hon kunnat säga till sina skolstrejkande kamrater. ”Det spelar ingen roll om de är ekologiskt framställda. Därför vädjar jag till er att tänka på kommande generationer och sluta att köpa nya kläder och skor. Myrornas second hand funkar jättebra. Att ni har slutat åka på solsemester vet jag ju redan. Till skillnad från vuxenvärlden tänker ni ju på kommande generationer!”
2019-08-11, 01:15
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Du tjatar väldigt mycket om miljöproblemen men Greta läser troligen inte här ändå. Jag och säkert många andra håller med dig om att det är jätteviktigt och angeläget, men det finns bättre trådar för den diskussionen än just här.

Hon har kört fast i frågan om CO2-utsläpp, men primärt dem som kommer från flyg, bilar och köttuppfödning. De som kommer t.ex från levande djur, tåg, båtar och bomullsodling verkar hon underligt tolerant mot.

”Textilindustrin globalt ger mer utsläpp än flyg- och båtbranschen tillsammans”, hade hon kunnat säga till sina skolstrejkande kamrater. ”Det spelar ingen roll om de är ekologiskt framställda. Därför vädjar jag till er att tänka på kommande generationer och sluta att köpa nya kläder och skor. Myrornas second hand funkar jättebra. Att ni har slutat åka på solsemester vet jag ju redan. Till skillnad från vuxenvärlden tänker ni ju på kommande generationer!”

Yes, jag tjatar om det för att jag anser det viktigare än koldioxiden. Dessutom för att bredda debatten för jag får en känsla av att många vill förlöjliga hela frågan genom att konstatera klimatkrisen som en bluff och därmed hela denna rörelse som också innefattar miljöfrågor.

Om det nu finns bättre trådar om det varför har vi en koldioxiddebatt här om tråden egentligen handlar om Greta?

Jag skriver definitivt inte här i hopp om att just Greta skulle läsa det. Det finns andra i tråden som vill det som du kan peka ut istället.
2019-08-11, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Hur många proffsseglare är det med på resan?

Bara två, Boris Herrmann och prinsen av Monaco, Pierre Casiraghi (prinsessan Caroline av Monacos son). Plus en dokumentärfilmare Nathan Grossman, Svante och Greta. Det var tänkt att det skulle vara tre proffseglare ombord, men den ena kickades ut och har ersatts av dokumentärfilmaren.

Om denne dokumentärfilmare kan någonting alls om segling är väl osäkert
Det är alltså bara fem personer ombord, och det är väl vad hon kan ta troligen, lastar man ner segelbåten för mycket så blir hon förstås inte alls lika snabb

Nu tror jag inte att Greta behöver agera vevapa eller sitta på relingen och barlasta med sin (lilla) rumpa.
De har nog installerat en eldriven vinsch, kapstan kallas den också.
Hade de behövat extra barlast så hade de väl tagit med Robert Praktarslet Aschberg också ?

Mycket möjligt att de lastar ner kölen lite extra, med kanske 200-400 kg så att Malizia 2 inte kommer att rulla så hårt i vågorna.

Vad jag förstår har hon en flyttbar och möjligen svängbar köl, mekanismen för det är vanligen hydraulisk. Det förekommer nämligen sådana konstruktioner, och de kan justeras med hjälp av tex gyroskop.

Troligen så är Malizia 2 mycket lättseglad för den som kan det, ifall att autopiloten är pålitlig, hon kan ju skötas av en enda person, ja förutom när man sover då förstås. Därför är det sällsynt med ensamseglare pga att man måste få lite sömn också..

Malizia 2 har autopilot men den styr bara rodret, man tittar alltså på väderkartorna som laddats ner via Internet via satellit, och väljer en lämplig kurs, som sedan autopiloten matas in med. Man kommer att sicksacka sig fram (dvs kryssa) eller välja en bågformad kurs, eftersom den förhärskande vinden över Atlanten på den latituden (breddgraden) vanligen är sydvästlig.

Det skrivs att hon är svårseglad utan autopilot, förmodligen menas det att det är tröttande att stå vid rodret, och hålla koll på kursen hela tiden.

Ungefär så här går det till: Man laddar ner väderkartorna och väljer en lämplig kurs, man seglar efter kursen antingen med autopiloten eller att man manuellt följer kursen med rodret ifrån sittbrunnen. Efter några timmars segling så gör man ett nytt försök att ladda ner nya väderkartor, och tar sig en funderare om man ska hålla fast vid samma kurs eller ändra den.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Ja, det räcker ju med en snabb genomgång för att lära sig behärska det, eller hur? Jag är lite fundersam. En båt som är designad för en besättning med fem mycket erfarna tävlingsseglare skall nu bemannas av två mycket erfarna tävlingsseglare och tre fullständiga landkrabbor. Det här fungerar inte riktigt med min logik. Inte ens i lugn takt och bra väder. Själv tror jag mer på att båten under större delen av överfarten kommer att vara bemannad av fem mycket erfarna tävlingsseglare. Men då och då kommer de tre landkrabborna att transporteras över från följebåten för lite filmupptagning. (Den som tror något annat kan gärna kontakta mig angående tomtmark i Florida. Vattennära med spännande djurliv. Bra pris för dig kompis.)

Jo, problemet med landkrabborna är ju att man vet inte när de börjar bli gröna i ansiktet. Och landkrabborna kommer snabbt att uppleva att de känner sig helt överflödiga. Frågan är om Svante är språkkunnig nog att han kan lära sig det där med segling, om Boris och Pierre är tillräckligt pedagogiska

Det man måste hålla koll på är att inte segla henne för hårt, man kan behöva slacka seglena emellanåt. Kolla att mastens stag är spända mm.

Det finns liksom inget utrymme för en lugn segling i svag vind, det kan försena hennes resa med många dagar om de hamnar i ett stiltjebälte. Skulle hon vara seglingsbar i svag vind så behövde hon en ännu högre mast, men det är farligt att ha en för hög mast, hon kan då bli ostabil och kan kantra, kapsejsa
Ifall de hamnar i ett stiltjebälte så är det visserligen synnerligen vackert vid soluppgång och solnedgång och inte minst stjärnhimlen är spektakulär, men seglarens egen inre galenskap ligger inte långt borta. Eftersom man inte kan göra något åt stiltjen, tristessen och rastlösheten tar över.
I gammal seglingslitteratur så tar ju förråden och vattnet slut och besättningen blir sjuka i skörbjugg och malaria mm.

Krokodilerna är väl ändå så feta och mätta i Florida nu att de att de bara ligger på stranden och gäspar ?
2019-08-11, 03:58
Medlem
Greta besökte igår brunkolsgruvan i Hambach, Tyskland, ett enormt område som man bryter brunkol för Tysklands kolkraftverk:

https://www.welt.de/politik/deutschland/article198298591/So-gewaltig-so-verheerend-Greta-Thunberg-besucht-Braunkohletagebau-Hambach.html?wtmc=socialmedia.twi tter.shared.web

Det är ett stort dagbrott, man hyvlar av jorden och gräver upp brunkolen. Den eldas sedan upp i kolkraftverken.

Intressant artikel faktiskt
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
FFF = 666.

Kan ligga något i det, att trumma på klimatnojan plus det galna migrantvurmandet handlar väl typ om att skapa så mycket social oro och osäkerhet i samhället så att folk slösar med sina pengar.
Precis som andra domedagsprofetior så var dessa syftade åt att få folk att skänka pengar till prästerna och Kyrkan,
men idag så rinner pengarna åt alla håll, typ...

Staten och bankerna blir ju glad av att driva på konsumtionen.
Och att ta hit bidragsfolk under en tid får ju Statens BNP att öka, plus att
vi kan undvika devalvering på sikt, kanske i flera år

Gissar på att Gretas snurriga krav får motsatt effekt, en slags omvänd psykologi
Vem minns väl idag en annan världsberömd svenska som hette Greta, dvs Greta Garbo ? Som var Hollywoods största stjärna och också kallades världens vackraste kvinna ? Hon gjorde ett flertal Hollywood-filmer, men valde att efter filmkarriären att helt isolera sig, och gav inga intervjuer alls. Ytterst få fotografier finns av henne sedan hon slutade att filma.
2019-08-11, 05:07
Medlem
jjagares avatar
Någon som tipsat FBI eller Trump angående gretas samt hennes föräldrars misstänkta koppling till extremvänstern, AFA ?
2019-08-11, 05:46
Medlem
Greta Thunberg är nu Sveriges starkaste varumärke! https://www.svd.se/greta-thunberg--sveriges-starkaste-varumarke
2019-08-11, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Det är ju få som är så starkt kritiska till Blondinbellas verksamhet i jämförelse med Gretas, detta trots att Blondinbella sysslar med massa skit bara. Nä då är det okej helt plötsligt, inte en jäkel som kommenterar det.

Jag hoppas Greta ger allt mer fokus åt miljöproblemen. Det är där vi borde börja, klimatet borde vara 2:a prio så länge vi inte har fullt ut tillräckliga bevis för det.
Ja, det är hemskt att en vanlig arbetare eller annan yrkesman som stiger upp klockan 6 varje morgon ska behöva matas med sådant som blondinbella
Det ger signaler att vanligt kneg ska man inte ägna sig åt utan hellre
olika slag av smarta affärer och sedan i slutändan bli försörjd av en miljardär. Så ska livet levas. Varför går jag till jobbet? En fråga som skaver.
Kanske på liknande sätt för skolbarnen. Varför sitter jag här i skolbänken? Tyst och stilla. Livet kan levas på annat sätt. Titta på Greta. Det går bra för henne. En tanke som skaver.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in