2019-08-10, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men kan du då vänligen förklara hur det funkar: TR beslutar att SD skall försättas på fri fot, beslutet kan överklagas inom 3 veckor, ingen part överklagar. Beslutet vinner då laga kraft.

Är då enda möjligheten att få bort misstankegraden den att SD begär resning hos HD. Är det så du menar?
Du är ju enligt egen utsago akademisk, och utgår från fakta och empiri och allt det där så du borde, tycker man, kunna försöka prestera ett svar.
Nog inte bara jag som undrar.

Det var närmast självklart att om inte misstankegraden höjdes skulle han sättas på fri fot. Det har med häktningsregler att göra.
Citera
2019-08-10, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var närmast självklart att om inte misstankegraden höjdes skulle han sättas på fri fot. Det har med häktningsregler att göra.

Ja. Men skulle du också kunna tänka dig att svara på frågan. Eller åtminstone försöka motivera varför du inte vill svara på frågan.
För det kan väl inte alls vara på så vis att du inte kan svara på frågan?
Citera
2019-08-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ja. Men skulle du också kunna tänka dig att svara på frågan. Eller åtminstone försöka motivera varför du inte vill svara på frågan.
För det kan väl inte alls vara på så vis att du inte kan svara på frågan?

Vilken fråga? Kan jag inte svara, så säger jag det förstås då jag inte anser mig vara expert.
Citera
2019-08-10, 23:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Men det var ju det jag just sa, att jag redan tycker mig a redovisat det. Det har flera andra också gjort också, otaliga gånger. Att du är av en annan åsikt än mig Kan jag förstå. Du håller inte med mig. Det är OK. Men varför formulerar du dig som om det vore första gången jag hade tillfälle att formulera hur jag tänker? Jag är ju inte någon av de flitigare skribenterna här, men jag är ju inte den enda med någorlunda liknande ståndpunkter. Även om du inte minns just mina inlägg (fast du verkar ha ganska gott minne) så formulerar du dig på ett liknande sätt riktat till andra. Varför?
Du uttrycker dig väldigt invecklat. Om du menar att åklagaren Åsa Hiding har sakliga skäl att misstänka SD för att ha dödat LW så får du gärna prata ur skägget nu. Vad pekar mot just honom?
Citera
2019-08-10, 23:14
Medlem
Citat:
Vilken fråga? Kan jag inte svara, så säger jag det förstås då jag inte anser mig vara expert.

"Vilken fråga" Frågan som jag ställde. Den frågan.
Du har i en mängd inlägg hävdat att det är TR som helt och fullt äger frågan om misstankegrad i detta fall.
Svara nu på frågan om hur du får ihop den logiken.

Frågan igen:

Citat:
Men kan du då vänligen förklara hur det funkar: TR beslutar att SD skall försättas på fri fot, beslutet kan överklagas inom 3 veckor, ingen part överklagar. Beslutet vinner då laga kraft.

Är då enda möjligheten att få bort misstankegraden den att SD begär resning hos HD. Är det så du menar?
Du är ju enligt egen utsago akademisk, och utgår från fakta och empiri och allt det där så du borde, tycker man, kunna försöka prestera ett svar.
Nog inte bara jag som undrar.
Citera
2019-08-10, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du har väl aldrig granskat SD så jag förstår inte varför du blandar in honom.
När jag bad dig klargöra hur du ser på skillnaden mellan att hänga ut eller granska LW så misstolkar du fullständigt.

Du som gärna tjatar om hur andra använder orden kan väl förklara hur du ser på skillnaden mellan granskning och uthängning och hur du sen tillämpar det när det gäller LW.

Varför kallar du det granskning när du upprepar samma sak flera gånger om dagen i flera månaders tid? Jag kallar det uthängning.
Låt mig ge dig ett aktuellt exempel på skillnaden mellan att granska och att hänga ut:
F n har ett av barnen W nyligen diskuterats här i tråden. Det handlar om alibi och om ett sånt finns eller ej. Då pågår en sorts granskning.

Men om nån väljer att med lätt identifierbar beskrivning av vederbörande och kanske antyda att h*n kan vara den som dödat LW, då kallar jag det en uthängning.

Nu börjar jag bli trött på dig och ditt onormala intresse för min person. Försök att fokusera på tråden i st f på lilla mig, tack!

Läs gärna här nedan vad skribenten Draifos försöker hjälpa dig med. Det vore på sin plats att h*n fick ett tack från dig, men det är väl att önska det omöjliga, va?

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ett försök att förklara skillnaden mellan uthängning och granskning:

Uthängning:
I de första hundra artiklarna som Nerikes Allehanda publicerade 2018 gick man helt okritiskt polis och åklagares ärenden, och hjälpte glatt till med det sjuka drevet mot den misstänkte mördaren. Det här kan man kalla uthängning.

Granskning:
Sedan i maj 2019 vände Nerikes Allehanda plötsligt tvärt, och började nu i en ny artikelserie kritiskt ifrågasätta hela spektaklet. Här närmade man sig något som faktiskt skulle kunna kallas en granskning:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-08-10, 23:40
Medlem
Citat:
"Vilken fråga" Frågan som jag ställde. Den frågan.
Du har i en mängd inlägg hävdat att det är TR som helt och fullt äger frågan om misstankegrad i detta fall.
Svara nu på frågan om hur du får ihop den logiken.

Frågan igen:

OK. En del gällde att SD sattes på fri fot. Den anser jag besvarad.
Den andra delen gällde hur SD skall slippa "misstankegraden: skäligen misstänkt. Har jag fattat det rätt?

Den "äger" i dagsläget Åklagaren som kan välja att avskriva den. Där verkar inte Åklagaren inte vara än. Hon anser att den sista pusselbiten fortfarande finns inom räckhåll. Det finns inga andra skäl för en Åklagare att vidmakthålla misstankegraden.

SD och därmed hans advokat har, hittills, inte drivit frågan alls. Vad jag vet.
Om jag förstått andra rätt kan dom begära en överprövning. Exakt vad det innebär får andra förklara. Vet att det diskuterats tidigare dock. Passar.
Citera
2019-08-10, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Är LWs bror biologisk bror eller adopterad?
Noterar att du fått svar/kommentar från både "Ugglan" och "Fruktblessen".

Kan tillägga att brorsan inte har nån kontakt med sina adoptivföräldrar, alltså de som i NA uttryckte sin förtvivlan över att mordet på Lena ännu inte är löst. Tror det var i början av maj den artikeln publicerades. Nu är det strax mitten av augusti.
Senast redigerad av Carinah78 2019-08-10 kl. 23:51.
Citera
2019-08-10, 23:48
Medlem
Citat:
Den andra delen gällde hur SD skall slippa "misstankegraden: skäligen misstänkt. Har jag fattat det rätt?

Den "äger" i dagsläget Åklagaren som kan välja att avskriva den. Där verkar inte Åklagaren inte vara än. Hon anser att den sista pusselbiten fortfarande finns inom räckhåll. Det finns inga andra skäl för en Åklagare att vidmakthålla misstankegraden.

Om jag förstått andra rätt kan dom begära en överprövning. Exakt vad det innebär får andra förklara. Vet att det diskuterats tidigare dock. Passar.
Vill inte tro att du medvetet skulle plantera fejk, så jag frågar ödmjukt ang det jag fetat:
Har hon verkligen sagt/skrivit det?
När? Var? Hur?
Citera
2019-08-10, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vill inte tro att du medvetet skulle plantera fejk, så jag frågar ödmjukt ang det jag fetat:
Har hon verkligen sagt/skrivit det?
När? Var? Hur?

Jag vänder på frågan. Har du någonsin hört Åklagaren säga motsatsen?

EDIT. Visst ja, du är en bokstavstolkare. Ordet pusselbit har hon kanske inte nämnt, men uttryckt samma andemening med andra ord.
Senast redigerad av Remark 2019-08-11 kl. 00:01.
Citera
2019-08-10, 23:58
Medlem
Citat:
Jag vänder på frågan. Har du någonsin hört Åklagaren säga motsatsen?
Omoget!

Ange källa till det du påstår i tråden!
Eller:
Editera ditt inlägg!
Citera
2019-08-11, 00:01
Medlem
Citat:

Ja att SD har försatts på fri fot var ingen fråga, det var ett konstaterande.

Frågan gällde vem som nu äger frågan om att behålla SD som skäligen misstänkt. Du har nu svarat att det är åkl.
Du har nu således helt, utan att ens bemöda dig om minsta lilla pudel, bytt fot med en något vinglig 180 graders piruett:

Citat:
Det är Tingsrätten som fattat beslut om att SD kvarstår som skäligen misstänkt utifrån den bevisning som ÅH framlagt. Samma tingsrätt har fortsatt att godkänna utredningens arbete/åtgärder varje månad.
/--/

Ingen här, mig veterligen, vet vad som ligger bakom Tingsrättens beslut. Lika lite som vi vet vad som framlades för sannolika skäl, som TR valde att avslå.

I]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in