2019-08-10, 22:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vid förhandlingen om sannolika skäl, som avslogs, betonade domaren att skälig misstanke kvarstod. Den måste väl tingsrätten redan tidigare beslutat om. Det kan väl knappast åklagaren själv besluta om?
Ja vad hette han den där rådmannen vid tingsrätten? Lars-Erik? Han lär väl känna sig rätt blåst nu av Åsa.

Ser man på de filmade TV-inslagen från 2018 så kan man ju inte undgå att se lyckan i Åsas ögon över att hon har lyckats få med sig "tingsrätten" på det här dravlet. Några planer på åtal var naturligtvis aldrig aktuella.
Senast redigerad av Draifos 2019-08-10 kl. 22:20.
Citera
2019-08-10, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Ett utdrag gällande barnen från Mollans blogg. Publicerad 2018-07-15 00:38:42

Många är de tillfällen då jag talade med U om BBiC * men jag förmodar att jag talade för för döva öron. Mina ord hade nog ingen mottagare eftersom det skulle kräva något av honom, något som var obehagligt och skavigt i hans skäl. Barnens uttryck tog så oerhört märkliga vägar. Ett barn drog igång en enorm kalabalik på skolan genom att posta hotbrev till sig själv, ett annat cyklade på motorvägen när denne inte fick sin vilja igenom och ett tredje gjorde sig liten för att slippa allt ansvar som växande innebär (och behandlades också som en baby av båda föräldrarna kontinuerligt). Däremellan var det knivar i skolan, hot om självmord, stölder och jag minns inte allt. Det var helt enkelt så mycket stökigare än familjens fasad ville påskina. Dessa barn, som jag älskar högt, hade en på många sätt snurrig tillvaro. En mamma som inte var närvarande och en pappa som kvävde dem i ett försök att vara den "perfekta föräldern". Det var så mycket knas att jag blir matt när jag tänker på det.

Vet du vad Remark jag hyser oreserverad tilltro till den friska fläkten mollans uppgifter oavsett syftet med publiceringen.

Eftersom jag inte tror du är ond så måste du på något skruvat sätt tro du gör gott genom att hyckla om verkligheten
Det gör du inte.

Lite om BBiC
https://www.regionorebrolan.se/sv/Regional-utveckling/Valfard--folkhalsa/Kunskapsutveckling/Metod--och-verksamhetsutveckling/BBIC/

Vi har uppenbart olika uppfattningar om vad som är verkligheten, beroende på att jag inte tillskriver Mollans alster samma trovärdighet som du.

Jag hycklar inte om den faktiska verklighet jag känner till.
Citera
2019-08-10, 22:19
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det framgår av artikeln du själv länkar till på vilka grunder mannen i "Fallet Helena" misstänktes (se spoiler):

Nja, här råder det väl delade meningar. Eller kan du länka till SD:s motsvarande "meritlista"?

Jo, jag läste artikeln, så jag såg vad som stod där, men jag tänkte att i en så kort artikel kanske inte alla aspekter/detaljer återges, därför får man kanske inte en helt rättvis bild av fallet. Jag tyckte bara att det var intressant att en åklagare avförde någon som misstänkt med just den motiveringen.

Jag tror att vi har så olika bild av MGM:s belägenhet att det knappast är meningsfullt att ödsla tid på att redogöra för det. (Jag menar det inte som en gliring eller med någon annan udd. Jag tror bokstavligen att vi står en bit ifrån varandra och tror väldigt olika om vissa saker.) Du verkar ju vara en flitig läsare och jag har redan skrivit en del om hur jag ser på saken.
Citera
2019-08-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ja vad hette han den där rådmannen vid tingsrätten? Lars-Erik? Han lär väl känna sig rätt blåst nu av Åsa.

Ser man på de filmade inslagen från 2018 så kan man ju inte undgå att se lyckan i Åsas ögon när hon har lyckats få med sig "tingsrätten" på det här dravlet.

Varför då? Utan nytt beslut (som ersätter det gällande) kvarstår givetvis det tidigare fattade.
Citera
2019-08-10, 22:23
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Är LWs bror biologisk bror eller adopterad?

Lillebror är också adopterad, men jag minns ärligt talat inte om de är biologiska syskon. Finns säkert de här som har bättre koll.
Citera
2019-08-10, 22:23
Medlem
Citat:
Nej, tingsrätten har sedan i juni 2018 inget inflytande alls över åklagare Hidings fortsatta mordutredning. Om Hiding tycker att SD skall vara misstänkt så tycker hon, och ändrar hon sig så ändrar hon sig.

Det är naturligt att ingen vill kännas vid något ansvar för det här spektaklet nu när skiten har börjat träffa fläkten, men Hiding kan inte komma nu och skylla de här problemen på tingsrätten.

Det är väl snarare bättre och enklare för rättsväsendet i Sverige om SD är oskyldig. Då slipper man stå till svars för de anmälningar och sök efter hjälp och stöd som LW gjort men som man ignorerat. Men man verkar främst koncentrera sig på att försöka lösa fallet snarare än att ta den enkla vägen ut för sig själva.
Citera
2019-08-10, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Är LWs bror biologisk bror eller adopterad?

LW:s bror är också adopterad från
Korea, om de har samma koreanska
(biologiska) föräldrar vet jag ej om
det framkommit.
Citera
2019-08-10, 22:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jo, jag läste artikeln, så jag såg vad som stod där, men jag tänkte att i en så kort artikel kanske inte alla aspekter/detaljer återges, därför får man kanske inte en helt rättvis bild av fallet. Jag tyckte bara att det var intressant att en åklagare avförde någon som misstänkt med just den motiveringen.

Jag tror att vi har så olika bild av MGM:s belägenhet att det knappast är meningsfullt att ödsla tid på att redogöra för det. (Jag menar det inte som en gliring eller med någon annan udd. Jag tror bokstavligen att vi står en bit ifrån varandra och tror väldigt olika om vissa saker.) Du verkar ju vara en flitig läsare och jag har redan skrivit en del om hur jag ser på saken.
Om du i likhet med åklagaren Åsa Hiding menar att det faktiskt finns skäl att misstänka SD för att ha dödat LW så är det väl ett jättebra tillfälle att redovisa dessa skäl nu. Något bättre tillfälle än det här lär ni aldrig få.
Senast redigerad av Draifos 2019-08-10 kl. 22:42.
Citera
2019-08-10, 22:33
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Ett utdrag gällande barnen från Mollans blogg. Publicerad 2018-07-15 00:38:42

Många är de tillfällen då jag talade med U om BBiC * men jag förmodar att jag talade för för döva öron. Mina ord hade nog ingen mottagare eftersom det skulle kräva något av honom, något som var obehagligt och skavigt i hans skäl. Barnens uttryck tog så oerhört märkliga vägar. Ett barn drog igång en enorm kalabalik på skolan genom att posta hotbrev till sig själv, ett annat cyklade på motorvägen när denne inte fick sin vilja igenom och ett tredje gjorde sig liten för att slippa allt ansvar som växande innebär (och behandlades också som en baby av båda föräldrarna kontinuerligt). Däremellan var det knivar i skolan, hot om självmord, stölder och jag minns inte allt. Det var helt enkelt så mycket stökigare än familjens fasad ville påskina. Dessa barn, som jag älskar högt, hade en på många sätt snurrig tillvaro. En mamma som inte var närvarande och en pappa som kvävde dem i ett försök att vara den "perfekta föräldern". Det var så mycket knas att jag blir matt när jag tänker på det.

Vet du vad Remark jag hyser oreserverad tilltro till den friska fläkten mollans uppgifter oavsett syftet med publiceringen.

Eftersom jag inte tror du är ond så måste du på något skruvat sätt tro du gör gott genom att hyckla om verkligheten
Det gör du inte.

Lite om BBiC
https://www.regionorebrolan.se/sv/Regional-utveckling/Valfard--folkhalsa/Kunskapsutveckling/Metod--och-verksamhetsutveckling/BBIC/
Varför kallar du henne för Mollan?
UW:s exfru Hilgendorf kallades för Mallan om inte jag minns fel.
Citera
2019-08-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför kallar du henne för Mollan?
UW:s exfru Hilgendorf kallades för Mallan om inte jag minns fel.

Du minns rätt, Mal*n H kallas
för Mallan.
Citera
2019-08-10, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vid förhandlingen om sannolika skäl, som avslogs, betonade domaren att skälig misstanke kvarstod. Den måste väl tingsrätten redan tidigare beslutat om. Det kan väl knappast åklagaren själv besluta om?

Men kan du då vänligen förklara hur det funkar: TR beslutar att SD skall försättas på fri fot, beslutet kan överklagas inom 3 veckor, ingen part överklagar. Beslutet vinner då laga kraft.

Är då enda möjligheten att få bort misstankegraden den att SD begär resning hos HD. Är det så du menar?
Du är ju enligt egen utsago akademisk, och utgår från fakta och empiri och allt det där så du borde, tycker man, kunna försöka prestera ett svar.
Nog inte bara jag som undrar.
Citera
2019-08-10, 22:54
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Om du i likhet med åklagaren Åsa Hiding menar att det faktiskt finns skäl att misstänka SD för att ha dödat LW så är det väl ett jättebra tillfälle att redovisa dessa skäl nu. Något bättre tillfälle än det här lär ni aldrig få.

Men det var ju det jag just sa, att jag redan tycker mig a redovisat det. Det har flera andra också gjort också, otaliga gånger. Att du är av en annan åsikt än mig Kan jag förstå. Du håller inte med mig. Det är OK. Men varför formulerar du dig som om det vore första gången jag hade tillfälle att formulera hur jag tänker? Jag är ju inte någon av de flitigare skribenterna här, men jag är ju inte den enda med någorlunda liknande ståndpunkter. Även om du inte minns just mina inlägg (fast du verkar ha ganska gott minne) så formulerar du dig på ett liknande sätt riktat till andra. Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in