2019-08-10, 19:14
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonstApel006
Jasså har du inte mer förtroende för fäder än så? Menar du allvar?
Det finns dessutom fler vuxna kring pojken, inte sant?
Svaret är nej. Jag har inte förtroende för fäder som ignorerar sina barns rop på hjälp. Hycklande vuxna har sett men negligerat problemen för att det i deras värd är det viktigare, liksom i tråden, att upprätthålla en falsk familjebild.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-08-10 kl. 19:20.
Citera
2019-08-10, 19:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Blev lite nyfiken på följande:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=7276770

Kanske någon här är insatt i det fallet? Om han enbart var misstänkt pga sitt utseende och svajiga alibi är det väl inte så konstigt att han avskrivs.
Det framgår av artikeln du själv länkar till på vilka grunder mannen i "Fallet Helena" misstänktes (se spoiler):

Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
MGM i Lenafallet har ju betydligt mer på sin meritlista.
Nja, här råder det väl delade meningar. Eller kan du länka till SD:s motsvarande "meritlista"?
Senast redigerad av Draifos 2019-08-10 kl. 19:33.
Citera
2019-08-10, 19:21
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Svaret är nej. Jag har inte förtroende för fäder som ignorerar sina barns rop på hjälp. NW har ensam burit din mors problem som vore hon barnet. Hycklande vuxna har sett men negligerat problemen för att det i deras värd är det viktigare att upprätthålla en falsk familjebild.

Om du preciserar: Vad är det för problem du tänker att NW ensamt burit som var LW:s?
Citera
2019-08-10, 19:28
Medlem
Citat:
Svaret är nej. Jag har inte förtroende för fäder som ignorerar sina barns rop på hjälp. Hycklande vuxna har sett men negligerat problemen för att det i deras värd är det viktigare, liksom i tråden, att upprätthålla en falsk familjebild.
Javisst ja, hans sorger de var få, men han skrev inte små. Inte sant?
Citera
2019-08-10, 20:07
Medlem
Citat:

För att inte känna vare sig NW eller hans familj, som du påstår, undrar jag hur du kan anse dig besitta sådan djup kännedom om familjen? Att du dristar dig till dessa omdömen.

Vilken falsk familjebild? Om det hade varit prio ett borde väl inte UW skilt sig?

Din misstro mot familjefäder kan väl knappast basera sig på just det som hänt de senaste 1.5 åren? EDIT. I denna familj.

Du kanske skulle kunna klargöra ovanstående , tack.
Senast redigerad av Remark 2019-08-10 kl. 20:26.
Citera
2019-08-10, 21:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är Tingsrätten som fattat beslut om att SD kvarstår som skäligen misstänkt /.../
Nej, tingsrätten har sedan i juni 2018 inget inflytande alls över åklagare Hidings fortsatta mordutredning. Om Hiding tycker att SD skall vara misstänkt så tycker hon, och ändrar hon sig så ändrar hon sig.

Det är naturligt att ingen vill kännas vid något ansvar för det här spektaklet nu när skiten har börjat träffa fläkten, men Hiding kan inte komma nu och skylla de här problemen på tingsrätten.
Citera
2019-08-10, 21:21
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Om inte du förstår skillnaden mellan att granska t ex SD och att hänga ut honom som mördare, är nog inte jag rätt person att hjälpa dig, tyvärr.
Du har väl aldrig granskat SD så jag förstår inte varför du blandar in honom.
När jag bad dig klargöra hur du ser på skillnaden mellan att hänga ut eller granska LW så misstolkar du fullständigt.

Du som gärna tjatar om hur andra använder orden kan väl förklara hur du ser på skillnaden mellan granskning och uthängning och hur du sen tillämpar det när det gäller LW.

Varför kallar du det granskning när du upprepar samma sak flera gånger om dagen i flera månaders tid? Jag kallar det uthängning.
Citera
2019-08-10, 21:29
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
För att inte känna vare sig NW eller hans familj, som du påstår, undrar jag hur du kan anse dig besitta sådan djup kännedom om familjen? Att du dristar dig till dessa omdömen.

Vilken falsk familjebild? Om det hade varit prio ett borde väl inte UW skilt sig?

Din misstro mot familjefäder kan väl knappast basera sig på just det som hänt de senaste 1.5 åren? EDIT. I denna familj.

Du kanske skulle kunna klargöra ovanstående , tack.

Ett utdrag gällande barnen från Mollans blogg. Publicerad 2018-07-15 00:38:42

Många är de tillfällen då jag talade med U om BBiC * men jag förmodar att jag talade för för döva öron. Mina ord hade nog ingen mottagare eftersom det skulle kräva något av honom, något som var obehagligt och skavigt i hans skäl. Barnens uttryck tog så oerhört märkliga vägar. Ett barn drog igång en enorm kalabalik på skolan genom att posta hotbrev till sig själv, ett annat cyklade på motorvägen när denne inte fick sin vilja igenom och ett tredje gjorde sig liten för att slippa allt ansvar som växande innebär (och behandlades också som en baby av båda föräldrarna kontinuerligt). Däremellan var det knivar i skolan, hot om självmord, stölder och jag minns inte allt. Det var helt enkelt så mycket stökigare än familjens fasad ville påskina. Dessa barn, som jag älskar högt, hade en på många sätt snurrig tillvaro. En mamma som inte var närvarande och en pappa som kvävde dem i ett försök att vara den "perfekta föräldern". Det var så mycket knas att jag blir matt när jag tänker på det.

Vet du vad Remark jag hyser oreserverad tilltro till den friska fläkten mollans uppgifter oavsett syftet med publiceringen.

Eftersom jag inte tror du är ond så måste du på något skruvat sätt tro du gör gott genom att hyckla om verkligheten
Det gör du inte.

Lite om BBiC
https://www.regionorebrolan.se/sv/Regional-utveckling/Valfard--folkhalsa/Kunskapsutveckling/Metod--och-verksamhetsutveckling/BBIC/
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-08-10 kl. 21:41.
Citera
2019-08-10, 21:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det du håller på med är uthängning, eftersom du sedan flera månader tjatar om samma information flera gånger om dagen.
Granskning handlar mer om att utforska och hitta nya infallsvinklar och ny information, men det gör du aldrig.
Du som gärna tjatar om hur andra använder orden kan väl förklara hur du ser på skillnaden mellan granskning och uthängning och hur du sen tillämpar det.
/.../
Ett försök att förklara skillnaden mellan uthängning och granskning:

Uthängning:
I de första hundra artiklarna som Nerikes Allehanda publicerade 2018 gick man helt okritiskt polis och åklagares ärenden, och hjälpte glatt till med det sjuka drevet mot den misstänkte mördaren. Det här kan man kalla uthängning.

Granskning:
Sedan i maj 2019 vände Nerikes Allehanda plötsligt tvärt, och började nu i en ny artikelserie kritiskt ifrågasätta hela spektaklet. Här närmade man sig något som faktiskt skulle kunna kallas en granskning:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av Draifos 2019-08-10 kl. 22:08.
Citera
2019-08-10, 21:56
Medlem
Citat:
Ett utdrag gällande barnen från Mollans blogg. Publicerad 2018-07-15 00:38:42

Många är de tillfällen då jag talade med U om BBiC * men jag förmodar att jag talade för för döva öron. Mina ord hade nog ingen mottagare eftersom det skulle kräva något av honom, något som var obehagligt och skavigt i hans skäl. Barnens uttryck tog så oerhört märkliga vägar. Ett barn drog igång en enorm kalabalik på skolan genom att posta hotbrev till sig själv, ett annat cyklade på motorvägen när denne inte fick sin vilja igenom och ett tredje gjorde sig liten för att slippa allt ansvar som växande innebär (och behandlades också som en baby av båda föräldrarna kontinuerligt). Däremellan var det knivar i skolan, hot om självmord, stölder och jag minns inte allt. Det var helt enkelt så mycket stökigare än familjens fasad ville påskina. Dessa barn, som jag älskar högt, hade en på många sätt snurrig tillvaro. En mamma som inte var närvarande och en pappa som kvävde dem i ett försök att vara den "perfekta föräldern". Det var så mycket knas att jag blir matt när jag tänker på det.

Vet du vad Remark jag hyser oreserverad tilltro till den friska fläkten mollans uppgifter oavsett syftet med publiceringen.

Eftersom jag inte tror du är ond så måste du på något skruvat sätt tro du gör gott genom att hyckla om verkligheten
Det gör du inte.

Lite om BBiC
https://www.regionorebrolan.se/sv/Regional-utveckling/Valfard--folkhalsa/Kunskapsutveckling/Metod--och-verksamhetsutveckling/BBIC/

Nu finns det starka skäl att tro att familjen wesströms problem förstorats av MH, då hon inte tyckte särskilt mycket om Lena, barnens mor. Har du fullkomligt missat att just din Mollan ville ta över Lenas mammaroll? Är det inte ett väldigt sammanträffande att UW förstod hur pass duktig MH dessutom var/är på just manipulation. Inte sant?
Senast redigerad av KonstApel006 2019-08-10 kl. 22:23.
Citera
2019-08-10, 22:06
Medlem
PeterNosters avatar
Är LWs bror biologisk bror eller adopterad?
Citera
2019-08-10, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej, tingsrätten har sedan i juni 2018 inget inflytande alls över åklagare Hidings fortsatta mordutredning. Om Hiding tycker att SD skall vara misstänkt så tycker hon, och ändrar hon sig så ändrar hon sig.

Det är naturligt att ingen vill kännas vid något ansvar för det här spektaklet nu när skiten har börjat träffa fläkten, men Hiding kan inte komma nu och skylla de här problemen på tingsrätten.

Vid förhandlingen om sannolika skäl, som avslogs, betonade domaren att skälig misstanke kvarstod. Den måste väl tingsrätten redan tidigare beslutat om. Det kan väl knappast åklagaren själv besluta om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in