Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Om du börjar med billiga klock-märken och enklare urverk. Så förstår du efter ett tag. Som att lära sig dricka Wiskey eller vin. Jag håller på med enklare klockor för jag har inte lärt mig uppskatta dom dyrare klockorna än.
Men ju mer jag läser så får jag intrycket av att de flesta dyrare ur använder mer eller mindre helt omodifierade ETA calibrar, vilka i sina dyraste utföranden bara kostar några tusenlappar att köpa.
(jfr ETA7750)
Vilket borde innebära att det är putsad uta och logga man betalar för, och då borde det väl ändå vara bättre att köpa quartz?
Och om det är själva det mekaniska, så finns det ju massor med mekaniska ur som har ETA calibrar med COSC under 10,000kr
Det verkar ju nästan bara vara i ur som kostar långt över 100,000kr som fet finns riktiga ”in house calibrar som de gjort själva.
En viss förtjusning av mekaniska ut har jag, har flera äldre mekaniska verk som inte är självuppdragande, och en del nyare ”märkesur” köpta för upp mot 20-30,000 under de senaste årtiondena.
Men jag kan inte riktigt se vad det ärmman tror att man får för de extra pengarna.
Rolex billigaste ur har mer eller mindre exakt samma kaliber som de dyraste, vad du betalar för ytan.
Då borde det vara lika meningsfullt att köpa quartzmodellerna om det är ytan man är ute efter?
På tex en omega seamaster från 90-talet, så kostade en ersättningslänk nästan hälften av priset för ett helt nytt ur
Vet inte hur det ser ut med de nya uppdaterade uren med keramiska detaljer, urverket är mer eller mindre samma hela tiden, men skalet putsas upp.
Så jag har lite svårt att följa med på vad man pratar om..