2019-08-09, 16:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tyvärr kan knappast Bertinsson vara i livet efter nio dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Att gubben är död råder det nog inga tvivel om längre.
Säkerligen gjorde han motstånd och så fick han en kniv i magen, ligger antagligen dumpad i vattnet någonstans, eller begravd i skogen.
Kommer nog dröja innan han hittas och förövarna kommer nog komma undan om man inte redan fått något tips.

Tyvärr så har du rätt.

Att Bertinsson efter nio dagar som försvunnen fortfarande skulle vara i livet ser jag som uteslutet. Inte tror jag på att han frivilligt skulle hålla sig undan. Varför skulle han göra det? Det handlar ju ändå om en äldre man.

Om ens hans kvarlevor någonsin kommer att hittas? Ja förövarna kommer troligtvis att klara sig.
Citera
2019-08-09, 20:58
Moderator
Chantres avatar
Har ju tidigare sagts att BO skulle ha varit på en mack vid 17 tiden på kvällen.

Ett vittne såg en äldre man och två yngre personer (man och kvinna) runt en falskskyltad XC90.

De pratade polska och lastade något från en polskregistrerad bil över till Volvon.

Rotade runt på lite FB sidor och vittnet anger följande:

Citat:
Kan den 60 åriga mannen i bilen varit den försvunna 70åringen? Tvivlar inte på ditt omdöme, men folk ser yngre ut.
Citat:
Nej till 100 % så var det inte han, vilket polisen vet om. Jag har lämnat allt jag vet till polisen, även att jag var osäker på XC60 eller xc90. För mig ser dessa 2 modeller ut ungefär likadant bakifrån. Ser man dessa 2 bredvid varandra så är den andre större. Eftersom jag, den dagen noterade att bilen var falskskyltad, så var jag fullt upptagen med att få tag i åkaren till lastbilen. Fick först reda på dagen efter att mannen var försvunnen, o troligen var det den bilen jag såg. Man lägger inte märke till alla detaljer, om man inte vet vad man söker, tyvärr. Signalement på polackerna, har de fått, så mycket jag kunde minnas. Kan inte göra mer än så.
Citat:
Sen pratade mannen polska o det tror jag inte den försvunne mannen gjorde heller.
Citat:
hur vet du att han pratade polska
Citat:
Ja eftersom de hade en polskreggad bil de kört sönder, o de inte pratade svenska, så lutar det åt polska eller öststats hållet. Jag har liksom hört polska förr

Så vad vet vi egentligen om försvinnandet om han inte var med på macken?

Han åkte från sambon med sin bil för att uträtta ett ärende i Markaryd någon gång under dagen.
Någon gång på natten sänder hans mobil ut signaler på E4 söderut.

Vart tog polackernas "sönderkörda" bil vägen?
Citera
2019-08-09, 21:10
Medlem
Erik Östs avatar
Jag tror han hittat ett lammkött-luder på vägen och tagit in på motell nånstans för att komma hem om några dar, det har han råd med.(de har nog inte checkat ut ännu )
Ingen fara, "k¤ken måste ha sitt"! (Den store filosofen Frank Andersson)

Han dyker nog upp snart, så j-la kul är det inte!
Senast redigerad av Erik Öst 2019-08-09 kl. 21:20.
Citera
2019-08-09, 22:49
Medlem
Om han skulle ligga död någonstans, så torde det lukta vid det här laget. Om inte kroppen är nedgrävd förstås. Ett tips är iallafall att folk i det aktuella området går ut och vädrar med sina näsor.
Citera
2019-08-09, 23:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var finns den försvunne mannen?

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Om han skulle ligga död någonstans, så torde det lukta vid det här laget. Om inte kroppen är nedgrävd förstås. Ett tips är iallafall att folk i det aktuella området går ut och vädrar med sina näsor.

Man tycker i s f det men vi vet inte var någonstans kroppen finns.

Han behöver inte ens befinna sig i det aktuella området.

Kroppen kan ha grävts ner, kanske t. ex. blivit nerslängd i en gammal brunn som inte används, instoppad i en enslig och mycket sällan besökt grotta?
Citera
2019-08-09, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Har ju tidigare sagts att BO skulle ha varit på en mack vid 17 tiden på kvällen.

Ett vittne såg en äldre man och två yngre personer (man och kvinna) runt en falskskyltad XC90.

De pratade polska och lastade något från en polskregistrerad bil över till Volvon.

Rotade runt på lite FB sidor och vittnet anger följande:

Så vad vet vi egentligen om försvinnandet om han inte var med på macken?

Han åkte från sambon med sin bil för att uträtta ett ärende i Markaryd någon gång under dagen.
Någon gång på natten sänder hans mobil ut signaler på E4 söderut.

Vart tog polackernas "sönderkörda" bil vägen?

Vad jag hörde i Lördags vid eftersnacket med MP så skall mobilen ha pingats 3 gånger efter BO var anmäld försvunnen. Den skall ha varit i samma område alla 3 ggr. Sedan dog den ut på tidig morgon mot torsdagen.

Den "sönderkörda" polskreggade Renualten skall ha lastats upp på en bärgare i närvaro av Polisen.

Om man för en stund antar att denna polskreggade bil har något med försvinnandet att göra så får man onekligen en känsla av att den kan ha varit stulen. För vem lämnar annars kvar en bil under dem omständigheterna? Hade det inte då varit bättre att tänt eld på den så eventuella spår brunnit upp?
Citera
2019-08-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyfiken1964
Vad gör MPS ? ca en vecka sedan de sökte offentligt, ett reportage i expressen uttalar sig A.Kling att de ska ut och titta på diverse områden, då de behöver "röra på sig" PINSAMT !! Samla frivilliga och sök varje dag så de anhöriga får svar !

MPS får inte gå ut och leta hur som helst. De måste ha godkännande av polis innan de får ge sig ut på sök, detta för att inte kontaminera en ev brottsplats.
Har man hittar nya bevis på ev sökområde så går oftast polis in igen. Var med på ett sök där vi fick gå ena dagen men andra dagen fick vi vänta tills kvällningen för att polis skulle göra sitt.
Kan också vara att antalet frivilliga är för lågt för att kunna göra en vettig sökning.

Överlag känns detta försvinnande mycket skumt och någon sitter på bra mycket mer information än vad de delar med sig.
Citera
2019-08-10, 01:57
Moderator
Chantres avatar
Citat:
På lördagen tar Missing People återigen upp sökandet, och den här gången kommer de att fokusera på skogsområden i Markaryd.

– Vi har fått områden av polisen som de vill att vi ska se över, så den här gången blir det ren skallgång i skogen, säger Annika Kling.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sokandet-efter-gert-inge-fortsatter-ren-skallgang/
Citera
2019-08-10, 08:49
Medlem
On polisen misstänker kidnappning, så måste detta bero på att GIB är doktor i kemi och sitter inne med patent och kanske kunskaper som är lockande för någon. Om det vore pengar, så finns det mängder med andra objekt som skulle te sig lämpligare att kidnappa.
Att GIB skulle vara kidnappad, kan ju förklara polisens förtegenhet och medias märkliga nedtoning av det hela.
Om GIB fortfarande är i livet beror helt på om det hela rör sig om en kidnappning eller om han blivit utsatt för en annan typ av brott.
Citera
2019-08-10, 10:05
Medlem
Det var nog bara bilen de var ute efter.
Citera
2019-08-10, 12:34
Medlem
HannaBallis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Det var nog bara bilen de var ute efter.
Om han skulle sälja sin äldre bil privat så borde sambon veta detta och hur den affären skulle gå till.
Det borde också finnas spår av korrespondens i form av telefonsamtal eller annons på Blocket eller typ Smålandsposten.
Mao så vet säkert polisen lite mer än vad de briefar till allmänheten.
Citera
2019-08-10, 12:37
Medlem
HannaBallis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannaBalli
Om han skulle sälja sin äldre bil privat så borde sambon veta detta och hur den affären skulle gå till.
Det borde också finnas spår av korrespondens i form av telefonsamtal eller annons på Blocket eller typ Smålandsposten.
Mao så vet säkert polisen lite mer än vad de briefar till allmänheten.
Plus att den nye Volvon han köpte hos Göingebil så borde säljaren där vara förhörd av polisen om kunden ville sälja sin beg. bil till dom eller han skulle göra det på den privata marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in