2019-08-09, 19:29
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Du vill göra det här till en fråga om att det är karaktäristiskt för män att "resonera verklighetsförankrat". För att din uppfattning skulle vara saklig skulle vi först behöva etablera med klarhet vad det innebär att "resonera verklighetsförankrat" och därefter med någon typ av empirisk undersökning bekräfta om män innehar denna förmåga i högre utsträckning än kvinnor. Det duger liksom inte att peka på en valundersökning och säga "ja men de som röstar som mig, det är de som har verkligetsförankring", för alla kommer givetvis säga att det är just deras politiska uppfattning som är den korrekta. Det är en helt subjektiv uppfattning, inte något faktum om någons förmågor.

Vad gäller att "resonera verklighetsförankrat" tror jag redan Merapi har gett exempel på vad det skulle kunna innebära i kvinnors fall.

Hur fan då? Det är liksom du som sitter här och argumenterar för att kvinnor skulle ha egenskaper som gör dem sämre lämpade för att ta politiska beslut. Vilka kvinnliga egenskaper är det jag hävdar skulle vara dåliga?

Jag är glad att vi kunde enas om det här så snabbt.

Nej just det, total jämställdhet uppnås genom att vi avskaffar kvinnlig rösträtt.

Ja, kanske borde du ha dåligt samvete för att du har de här sexistiska föreställningarna? Du får det att låta som om det vore ett argumentationsfel att vädja till att motparten i en debatt har en känsla för vad som är rätt och fel.

Nog för att jag delar en del av dina uppfattningar om effekten av vänsterpolitik, men jag tror inte att det är speciellt sakligt att hävda att de skulle drivas av egoism i högre utsträckning än andra grupper. De flesta vänsterväljare jag känner tror absolut att de röstar för ett bättre samhälle. Och det här om att utmåla människor som skurkar för att de inte håller med en, vad håller du själv på med? Allt jag hör från dig är "vänstern är naiva och egoistiska och har ingen verklighetsförankring och de förstör samhället".

Egoistiska är de flesta människor. Vänstern försöker ovanpå det höja sig till skyarna och sänka andra till skyttegravarna med skämskudden på.
Ja jag fortsätter hävda att vänstern inte har någon verklighetsförankrad politik. Om du vill möta detta argument och dementera det så kan du göra det. Annars tänker jag att du håller med?
Men annars, berätta gärna hur vänsterns politik skulle fungera att tillämpa i ett samhälle utan att förtrycka människor mer än vad högern anses göra.

Du och Merapi har väl gissningsvis något stört förhållande till män eftersom ni snöar in på detta sexistiska tramset hela tiden. Jag anser inte att det ens är något att diskutera. Om ni kallar mig sexist så spelar det liksom absolut ingen roll, jag vet ju själv vad jag står för.
Snart är väl begreppet sexist lika urvattnat som "kränkning" och "rasist". Ni missbrukar ju så mycket för att få nån slags inbillad slagkraft. Så, vi kan lämna begreppet sexist nu.

Vad jag ser som verklighetsförankrat är att varje människa bör förstå att det inte är rimligt att låta sitt eget välbefinnande fullständigt vila i händerna på andra. Människor har alltid fått klara sig själv, det var inte så att man kunde gå in till grannbonden och sno halva deras skörd utan konsekvenser.
Biologi är ni glada för att koppla bort från människans beteende. Hur kan man göra dett undrar jag? Människan är än så länge en biologisk varelse och har därmed beteende som härör ur biologi och evolution.
Idag lever vi alltså enligt såssarnas politik rätt långt ifrån hur människan och dess instinkter fungerade från början.
Vi tar numera av grannens skörd, helt utan konsekvenser. Till råga på det så tar vi delar av skörden och sprider ut till svinen, genom till exempel ett väldigt tillåtande rättssystem som utarmar både skola, polis och sjukvård på resurser.
Tror du inte att grannen som konstant blir bestulen på sin skörd kommer att få nog sinom tid?

Det är detta jag menar med verklighetsförankrad politik. Den som tror att man bara kan ta och ta från andra under hur lång tid som helst är en livsfarlig person. Denne har fullständigt glömt hur människan är funtad från grunden.
Detta har pågått en mycket liten del av vår svenska historia, och ni beter er som att detta är en given samhällsordning.
Det är barnen som kommer få betala för detta vansinne när de är vuxna.
Det som då gör mig spyfärdig är att vänstern plus såssar fortsätter att försvara denna utveckling och häcklar de som faktiskt ser möjliga negativa konsekvenser av det. Usch, fy!
Citera
2019-08-09, 19:38
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmy.Ha
Det finns en del av sexismen som är svår att se för att föreställningarna är så grundläggande i ens världsbild. Diskussionen om att dela in egenskaper i manligt/kvinnligt trots att verkligheten inte är uppdelad så (det vill säga även om något kön skulle uttrycka mer av en egenskap på gruppnivå så är egenskaper så som empati och hänsynslöshet en del av både män och kvinnor) gav mig en frigörande glimt av ett annat synsätt. Är även tacksam för tydligheten i diskussionen som följt mellan dem och Moment 22×22.

Det är givet att empati återfinns hos båda könen. Och alla andra egenskaper/ förmågor också. Dock så kan man på gruppnivå se skillnader gällande vissa områden hos män och kvinnor som grupp. Varför någon ägnar sig åt att förneka det alla vet innerst inne är för mig rätt underligt.
Citera
2019-08-09, 19:39
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Jag är inte säker på vad du försöker säga till mig i relation till mitt inlägg som du citerade men jag har läst en intervju av kvinnan jag antar att du talar om, hon levde ett dubbelliv i ett år och upprätthöll en fasad både på jobbet och i privat umgänge med män hon lärde känna, givet vilken stress något sådant måste innebära, varför utgår du från att det var umgänget män emellan som bröt ned henne? Hon hade ju mest bra saker att säga om de män hon lärt känna. Min livserfarenhet säger mig att de som får ta emot svårast behandling är de som står en närmast, partner, barn, föräldrar.

Nja, hon skrev en del om att män alltid konkurrerar och att det i det långa loppet för henne blev svårt för henne att hantera.
En klapp på axeln förekom naturligtvis men i det långa loppet led hon av den avsaknad av känslomässigt stöd som männen uppvisade mot varandra.
Det är inget konstigt, vi behöver det inte så mycket, vi tänker oss oavsett vandra våra egna vägar.
Citera
2019-08-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Nja, hon skrev en del om att män alltid konkurrerar och att det i det långa loppet för henne blev svårt för henne att hantera.
En klapp på axeln förekom naturligtvis men i det långa loppet led hon av den avsaknad av känslomässigt stöd som männen uppvisade mot varandra.
Det är inget konstigt, vi behöver det inte så mycket, vi tänker oss oavsett vandra våra egna vägar.
Men hon gick hem till sin fru varje dag. Hon kanske tyckte det var trist med färre klappar på axeln men det verkar inte troligt att uteblivna klappar på axeln under de stunder hon umgicks med män som hon sedan talade gott om bröt ner henne så till den grad att hon skrev in sig på psyket. Du tänker verkligen inte högt om kvinnors psykiska styrka. Det är nog mer påfrestande att vara kvinna, låtsas vara man och umgås enligt sociala koder som du inte kan under ett helt år än det är att vara man och umgås med andra män, tror du inte?
Citera
2019-08-09, 20:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det är givet att empati återfinns hos båda könen. Och alla andra egenskaper/ förmågor också. Dock så kan man på gruppnivå se skillnader gällande vissa områden hos män och kvinnor som grupp. Varför någon ägnar sig åt att förneka det alla vet innerst inne är för mig rätt underligt.

Du/ni är framtiden (snackar med läraren). Det bubblar mycket vad jag kan se i nya generationer. Håll i. Tokfeminismen och dess vurmande för ALLT som kan ge dem tyngd och momentum kommer ge dem tyngd om foten vad tiden lider. Självklart är män och kvinnor beskaffade olika! Klart det finns grabbigt eller 'manligt' som kan tonas ner lite men vi vet att det är SUNT att vi möts i mitten..

Feminism är cancer..
Citera
2019-08-09, 20:16
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Men hon gick hem till sin fru varje dag. Hon kanske tyckte det var trist med färre klappar på axeln men det verkar inte troligt att uteblivna klappar på axeln under de stunder hon umgicks med män som hon sedan talade gott om bröt ner henne så till den grad att hon skrev in sig på psyket. Du tänker verkligen inte högt om kvinnors psykiska styrka. Det är nog mer påfrestande att vara kvinna, låtsas vara man och umgås enligt sociala koder som du inte kan under ett helt år än det är att vara man och umgås med andra män, tror du inte?

Varför hamnade hon då på psyket?
Jag tänker väldigt högt om kvinnors psykiska förmåga, på många plan är ni generellt sett överlägsna män.
Inget illa ment, men du är där igen. Det är alltid synd om kvinnor, buhuhu.
Nu har jag en del riktiga rivjärn både inom familjen och i min bekantskapskrets som knappast bryr sig om klappar på axeln.
Och jag kan i förtroende meddela dig att de inte sitter och gnäller över att de är kvinnor, tvärtom är de stolta över det.
Men de har å andra sidan hånskrattat åt män som försöker sig på att förstå deras sociala koder. De har naturligtvis inte menat något illa. Tycker du att män som interagerar i grupp med andra kvinnor utsätts för stora påfrestningar?
Senast redigerad av Djupfrys 2019-08-09 kl. 20:20.
Citera
2019-08-09, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Egoistiska är de flesta människor. Vänstern försöker ovanpå det höja sig till skyarna och sänka andra till skyttegravarna med skämskudden på.
Ja jag fortsätter hävda att vänstern inte har någon verklighetsförankrad politik. Om du vill möta detta argument och dementera det så kan du göra det. Annars tänker jag att du håller med?
Men annars, berätta gärna hur vänsterns politik skulle fungera att tillämpa i ett samhälle utan att förtrycka människor mer än vad högern anses göra.
Du är välkommen att presentera något som är värt att bemöta. Att bara säga "ja men deras politik är inte verklighetsförankrad" utan att klargöra vad man menar är inget seriöst argument och kan inte heller bemötas som sådant. Det säger inget mer än att du har en åsikt.

Citat:
Du och Merapi har väl gissningsvis något stört förhållande till män eftersom ni snöar in på detta sexistiska tramset hela tiden. Jag anser inte att det ens är något att diskutera. Om ni kallar mig sexist så spelar det liksom absolut ingen roll, jag vet ju själv vad jag står för.
Och där kom den. Du har säkert helt rätt, det måste vara mitt "störda förhållande till män" som gör att jag ser sexism i att antyda att kvinnor inte borde få rösta. Hade jag bara haft din sunda tillvaro omgiven av män som inte drar sig för att tala om för mig att jag är ett intellektuellt handikappat våp som helt enkelt inte är lämpad att tala om politik eller andra manliga saker hade jag säkert inte babblat så mycket om den där tramsiga "sexismen". Jag skyller på min svåra uppväxt!

Citat:
Snart är väl begreppet sexist lika urvattnat som "kränkning" och "rasist". Ni missbrukar ju så mycket för att få nån slags inbillad slagkraft. Så, vi kan lämna begreppet sexist nu.
Ni säger alltid så här, men det är helt uppenbart att begreppen har slagkraft. Annars skulle ni aldrig gå i taket och förlora sikte om ämnet varenda gång någon nämner ordet. Jag tycker liksom att det är ett rätt enkelt konstaterande och skulle vara tacksam om vi inte behövde den här skitdebatten om vad sexism är för något varje gång någon nämner att ett uttalande är sexistiskt.

Citat:
Vad jag ser som verklighetsförankrat är att varje människa bör förstå att det inte är rimligt att låta sitt eget välbefinnande fullständigt vila i händerna på andra. Människor har alltid fått klara sig själv, det var inte så att man kunde gå in till grannbonden och sno halva deras skörd utan konsekvenser. Biologi är ni glada för att koppla bort från människans beteende. Hur kan man göra dett undrar jag? Människan är än så länge en biologisk varelse och har därmed beteende som härör ur biologi och evolution.
Idag lever vi alltså enligt såssarnas politik rätt långt ifrån hur människan och dess instinkter fungerade från början.
Vi tar numera av grannens skörd, helt utan konsekvenser. Till råga på det så tar vi delar av skörden och sprider ut till svinen, genom till exempel ett väldigt tillåtande rättssystem som utarmar både skola, polis och sjukvård på resurser.
Tror du inte att grannen som konstant blir bestulen på sin skörd kommer att få nog sinom tid?

Det är detta jag menar med verklighetsförankrad politik. Den som tror att man bara kan ta och ta från andra under hur lång tid som helst är en livsfarlig person. Denne har fullständigt glömt hur människan är funtad från grunden.
Detta har pågått en mycket liten del av vår svenska historia, och ni beter er som att detta är en given samhällsordning.
Det är barnen som kommer få betala för detta vansinne när de är vuxna.
Det som då gör mig spyfärdig är att vänstern plus såssar fortsätter att försvara denna utveckling och häcklar de som faktiskt ser möjliga negativa konsekvenser av det. Usch, fy!
Vad innebär detta, "att låta sitt eget välbefinnande fullständigt vila i händerna på andra"? Och varför är det inte rimligt? Det låter som att du försöker göra någon poäng om skattesystemet, men visste du att skatt som koncept existerat ända sedan de gamla Egyptierna? Det var också ungefär på den tiden, när vi började odla vår egen mat, bygga fasta bosättningar och resa storslagna monument till våra kulturer som vi övergav det mesta av hur våra "instinkter fungerade från början". Att någonting är "naturligt" enligt någons uppfatttning är sällan detsamma soma tt det skulle vara bra, men om man ska göra argumentet att skatt är dåligt bara för att det är "onaturligt" bör man fråga sig om lönearbete och privat ägandeskap på något sätt är "naturliga".

Sorry, men att välfärdsstaten skulle vara någon sorts livsfarligt samhällshällsexperiment för att det är "onaturligt" är förmodligen ett argument som förtjänar att häcklas. Och du ska prata med folk om verklighetsförankring?
Senast redigerad av Disciplina 2019-08-09 kl. 20:22.
Citera
2019-08-09, 20:25
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Du är välkommen att presentera något som är värt att bemöta. Att bara säga "ja men deras politik är inte verklighetsförankrad" utan att klargöra vad man menar är inget seriöst argument och kan inte heller bemötas som sådant. Det säger inget mer än att du har en åsikt.

Och där kom den. Du har säkert helt rätt, det måste vara mitt "störda förhållande till män" som gör att jag ser sexism i att antyda att kvinnor inte borde få rösta. Hade jag bara haft din sunda tillvaro omgiven av män som inte drar sig för att tala om för mig att jag är ett intellektuellt handikappat våp som helt enkelt inte är lämpad att tala om politik eller andra manliga saker hade jag säkert inte babblat så mycket om den där tramsiga "sexismen". Jag skyller på min svåra uppväxt!

Vad innebär detta, "att låta sitt eget välbefinnande fullständigt vila i händerna på andra"? Och varför är det inte rimligt? Det låter som att du försöker göra någon poäng om skattesystemet, men visste du att skatt som koncept existerat ända sedan de gamla Egyptierna? Det var också ungefär på den tiden, när vi började odla vår egen mat, bygga fasta bosättningar och resa storslagna monument till våra kulturer som vi övergav det mesta av hur våra "instinkter fungerade från början". Att någonting är "naturligt" enligt någons uppfatttning är sällan detsamma soma tt det skulle vara bra, men om man ska göra argumentet att skatt är dåligt bara för att det är "onaturligt" bör man fråga sig om lönearbete och privat ägandeskap på något sätt är "naturliga".

Sorry, men att välfärdsstaten skulle vara någon sorts livsfarligt samhällshällsexperiment för att det är "onaturligt" är förmodligen ett argument som förtjänar att häcklas. Och du ska prata med folk om verklighetsförankring?

Nu börjar jag förstå hur du tänker. Naturligtvis skall vi övriga betala för era löjeväckande dogmer, bygga hela pyramider åt er när ni dör så att alla och envar kan se hur fantastiska ni är, genom skattemedel. Så givetvis, mer skattebördor åt folket.
Eller varför inte förslava dem helt, de har ju ändå inget annat vettigt för sig.
Citera
2019-08-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Inget illa ment, men du är där igen. Det är alltid synd om kvinnor, buhuhu.
Nu har jag en del riktiga rivjärn både inom familjen och i min bekantskapskrets som knappast bryr sig om klappar på axeln.
Och jag kan i förtroende meddela dig att de inte sitter och gnäller över att de är kvinnor, tvärtom är de stolta över det.
Men de har å andra sidan hånskrattat åt män som försöker sig på att förstå deras sociala koder. De har naturligtvis inte menat något illa. Tycker du att män som interagerar i grupp med andra kvinnor utsätts för stora påfrestningar?
Nu är jag där igen? Har vi ens diskuterat något med varandra nån gång? Du skrev något till mig som kulminerade i påståendet att mäns verklighet är så tuff att bara deras vardagliga umgänge är nog för att driva en kvinna till psyket. Det är antingen väldigt lågt tänkt om vad kvinnor klarar att hantera eller väldigt överdrivet tänkt kring hur tuff verklighet män lever i tillsammans. Kvinnor lever redan med män, och tvärt om, tror du verkligen att kompisarna i bowlinglaget får smaka på de mörkaste sidorna medan partnern/familjen aldrig ser annat än en skinande välputsad yta? Det är inte så det brukar funka i relationer.
Citera
2019-08-09, 20:38
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Du skrev något till mig som kulminerade i påståendet att mäns verklighet är så tuff att bara deras vardagliga umgänge är nog för att driva en kvinna till psyket.

https://abcnews.go.com/2020/Entertainment/story?id=1526982
Citera
2019-08-09, 20:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski

"She found that all the cussing and good-natured ribbing is just how men often show affection for one another"

..
Citera
2019-08-09, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
I artikeln du länkar beskriver hon att det var pressen av att låtsas vara någon annan, bedrägeriet och rädslan för att bli påkommen som byggdes upp och blev för mycket för henne att hantera. Det var vad jag hävdade till Djupfrys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in