Citat:
När man tar upp såna specifika fall är det extreeemt viktigt att sätta saker i sitt sammanhang. I det här fallet: Transvård idag är inte densamma som den var för ett x antal år sedan. Fram tills för 6 år sedan(!) var det ett krav att transpersoner skulle sterilisera sig för att de skulle få byta juridiskt kön. År 2013 ströks det kravet ur könstillhörighetslagen. Rent konkret betyder det här: Transpersoner har idag rätt att ändra sitt juridiska kön utan att sterilisera sig och utan att genomföra könskorrigerande operationer.Ja är inte så insatt i det där med hen och trans grejen. Läst om någon som såg sig som en katt också.
Sorry om jag ser det som trams.
Minns den där i Big Brother.. Vanessa?
Han var ju vacker som kvinna tycker jag.
Han ångrade sig va?
https://www.allas.se/relationer/vanessa-lopez-berattar-om-konsbytet/
Sorry om jag ser det som trams.
Minns den där i Big Brother.. Vanessa?
Han var ju vacker som kvinna tycker jag.
Han ångrade sig va?
https://www.allas.se/relationer/vanessa-lopez-berattar-om-konsbytet/
Av den anledningen bör man också ha det i beräkningen att personer som blev tvångssteriliserade fram tills 2013 finns i ett x antal. Att vissa av dem 'ångrar' sig är ju på ett visst sätt missvisande, när inga direkta val fanns att tillgå för att de skulle få den vård de behövde. Sedan 2018 finns det en ny lag som ger transpersoner som tvångssteriliserades fram till 2013 rätt till ersättning.
Transvården generellt är fruktansvärt dålig, och att människor i Sverige tvångssteriliserades fram tills för sex år sedan är horribelt.
Ja, olika personer ska representeras, olika erfarenheter ska komma fram och olika röster ska höras. Att däremot ta en person med en viss erfarenhet och framställa det som något generellt är däremot problematiskt. Idag fungerar som sagt transvården annorlunda i vissa avseenden än den gjorde förr, vilket Vanessa också tar upp flera gånger i artikeln. Det har bland annat skett en förändring i hur det ses på biologiska kön.
Idag är det mycket vanligare att transpersoner inte genomgår en "fullständig" könskorrigerande operation av könsorganet, men att de fixar "överkroppen". Vissa är nöjda med effekten de får av hormonbehandling, en del genomför operation, somliga använder diverse "klädhjälpmedel" som finns att tillgå och ytterligare andra låter sin fysiska kropp vara som den är.
Transcommunitiet, såväl som transvården, är mer flexibel idag än förr - åtminstone gällande vissa saker. Däremot finns det ju fortfarande människor som ser saker svartvitt, ungefär som personer som likställer trans med att vilja vara ett djur. Dessa svartvita personer är de som in absurdum kommer fortsätta "hetsa" mot transpersoner, aldrig tycka att de är "man/kvinna nog" att "det bara finns två kön och x/y-genen är allt som spelar någon roll". Men ganska många är tack och lov mer nyanserade än så och har förståelse för att det biologiska är en dimension av kön. Det fysiska en annan. Det sociala en tredje. Det kulturella en fjärde. Det juridiska en femte. Etc.
Om någon är intresserad av att läsa om transhistoria, kolla in: http://www.transformering.se/vad-ar-trans/transhistoria