2019-08-09, 12:56
Medlem
Ja alla dessa platser, namn, avstånd, northeast this och northwest that, omkastat hit och dit och upp och ner och fram och tillbaka, och olika markeringar på olika kartor i olika media under den här "manhunten" har gjort det hela sjukt snurrig att följa. Som tidigare sagts så verkar olika media ha fått olika uppgifter om bakfoten alt blandat ihop saker och ting vilket har gjort att 2+2 blivit både 5, 6 och 7. Men tids nog lär det väl dyka upp mer exakt info och med kartor som går att tyda. Finner det dock ändå lite märkligt att dom inte tog sej längre än typ 8-9 km. Mina egna framvärkta luddiga teorier kring det:

1. Antingen så har dom legat och tryckt i närområdet hela tiden i en optimistisk väntan på att så småningom när stormen bedarrat ta sej ur området, men det höll inte hela vägen och till slut dog båda pga orsaker som lär få veta snart.

2. Eller så hände någonting relativt omgående, dvs att dom tog sej till "fyndplatsen" ganska snabbt, men där och då hände något som tog dem av daga så dom låg döda på platsen i ganska många dagar innan dom till slut hittades.

Jag finner dock själv olika saker som till viss del talar emot båda dessa teorier, men med den info som gått ut så känns det troligast enligt min lilla detektivhjärna. Eller så är jag ute och cyklar helt! Sjukt antiklimax och tråkigt slut dock att dom båda kolade vippen, hade sett fram emot en rättegång med tillhörande förhör med dessa båda tomtar!
Citera
2019-08-09, 13:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja. För ingen lär dö på ett par dar om inte nåt tillstöter oavsett.
Om det nu tillhör dem så hade de kånkat på vattenflaska och sovsäck bland deras "items".
Det lär väl kunna ge vägledning via deras tillhörigheter vad deras primära mission var att gå ut just dit.
De kan väl ha flytt, tappat tillhörigheter och fått ge upp och skjutit sig, dvs ett alternativ de nog redan planerat isf.
Prolongerad su-pakt (reservplan) med en grundtanke att lyckas fly kanske eller se hur långt de tog sig. Likt ett spel.

Ja, precis. De har tankat för att nå vägs ände men stannar av ngn anledning med bilen redan vid SC. Kanske har de sökt en båt (eller bil) och hittat eller inte hittat en då. Eller så bryter bilen ihop eller de kör fast när de ska vända i kärret där. Men de har stannat med bilen där de kan välja antingen åka tåget vidare norrut och ta sig till churchill el till port Nelson genom att hoppa av på vägen; eller traska längs kraftgator och vinterleder till port Nelson eller ta en båt till port Nelson. De är medvetna om att de är förföljda så det kan vara ett villospår också. I alla händelser har de fjuttat på så att bilen drar blickarna till sig och dragit utan det mesta av packningen, antydande att de tänkt resa lättare. Men möjligheterna kringskärs dem och de hamnar i buschen vid stranden. Söker en båt eller bil kanske men hittar ingen.

De kanske ville till port Nelson eller kanske hoppades smita söderut igen men kör fast och noterar med hjälp av kartan att hindren är oöverstigliga, utan båt eller bil. Och så gör de sig illa och så blir de sjuka och myggbitna etc. och så plockar de fram pickan.
Citera
2019-08-09, 14:13
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ja, det låter rimligare att sovsäcken siktats tidigare och guiden var på väg mot Port Nelson.
Det var väl den som iscensatte helikopterspan, de såg sen båten, deras tillhörigheter på strandkanten och slutligen kropparna nära strandkanten 1 km bortom fynden (och 9 km nordost fr bilen verkar det som).
Dvs samma flodsida och i riktning Hudson bay (Port Nelson).

Nu borde de väl vara obducerade. Hur dog de, vad var det för fyndplats. vad var det för tillhörigheter och vapen.

Dom här kartorna gör mig mer och mer osäker, men skitsamma. Tilbaka til den berömda soptippen, vart låg den nånstans och när blev dom observerade där? Har en känsla att dom hittade båten på nån soptipp, och såna ligger ofta vid vattnet på såna "off" ställen, tyvärr. Från gammalt har alt skräp slengts i floden. Hela båtgrejen kan ha blivit en katastrof för dom, jag har nemligen känslan av att så lenge dom hadde lyckats hålla sig undan polisen skulle det ha dykt upp döda kroppar... Den där eventuella suicide pakten var nog "a deal without no expiry date", för att säga så.

ps Det "geniala" med att stjäla något på en soptipp, är att ingen saknar det...
Senast redigerad av kugutt 2019-08-09 kl. 14:19.
Citera
2019-08-09, 14:49
Medlem
Citat:
Dött inom ett par dar? Av vad?
Två samtidigt rimmar dåligt.
Tagit livet av sig? Ev.hängt sig, om dom kanske bara haft rep kvar att tillgå.
Citera
2019-08-09, 15:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Tagit livet av sig? Ev.hängt sig, om dom kanske bara haft rep kvar att tillgå.
Ursprunget var att de gått under av naturen inom två dygn vilket jag inte fann relevant. .
Citera
2019-08-09, 15:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Dom här kartorna gör mig mer och mer osäker, men skitsamma. Tilbaka til den berömda soptippen, vart låg den nånstans och när blev dom observerade där? Har en känsla att dom hittade båten på nån soptipp, och såna ligger ofta vid vattnet på såna "off" ställen, tyvärr. Från gammalt har alt skräp slengts i floden. Hela båtgrejen kan ha blivit en katastrof för dom, jag har nemligen känslan av att så lenge dom hadde lyckats hålla sig undan polisen skulle det ha dykt upp döda kroppar... Den där eventuella suicide pakten var nog "a deal without no expiry date", för att säga så.

ps Det "geniala" med att stjäla något på en soptipp, är att ingen saknar det...
Återigen. Bilen dumpas norr om Gillam, tippen är i York Landing.
.så nej, det låter inte troligt.
Citera
2019-08-09, 15:32
Medlem
Självmord är väl den enda vettiga åtgärden i denna situation?
Citera
2019-08-09, 15:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja, precis. De har tankat för att nå vägs ände men stannar av ngn anledning med bilen redan vid SC. Kanske har de sökt en båt (eller bil) och hittat eller inte hittat en då. Eller så bryter bilen ihop eller de kör fast när de ska vända i kärret där. Men de har stannat med bilen där de kan välja antingen åka tåget vidare norrut och ta sig till churchill el till port Nelson genom att hoppa av på vägen; eller traska längs kraftgator och vinterleder till port Nelson eller ta en båt till port Nelson. De är medvetna om att de är förföljda så det kan vara ett villospår också. I alla händelser har de fjuttat på så att bilen drar blickarna till sig och dragit utan det mesta av packningen, antydande att de tänkt resa lättare. Men möjligheterna kringskärs dem och de hamnar i buschen vid stranden. Söker en båt eller bil kanske men hittar ingen.

De kanske ville till port Nelson eller kanske hoppades smita söderut igen men kör fast och noterar med hjälp av kartan att hindren är oöverstigliga, utan båt eller bil. Och så gör de sig illa och så blir de sjuka och myggbitna etc. och så plockar de fram pickan.
Jag hänger med i reflektionerna men undrar fortfarande varför du påstår att de dragit iväg utan den mesta av packningen?
Citat:
I alla händelser har de fjuttat på så att bilen drar blickarna till sig och dragit utan det mesta av packningen,
Citat:
De bedöms ha lämnat nästan allt i bilen.
Det finns givetvis ingen som vet vad som brann upp, vad som var kvar mer än polis, om ens de..
Dvs vad var den var packad med innan i professorns ägo eller vad de lastat över fr sin egen innan de tände eld på den också.
Senast redigerad av develi 2019-08-09 kl. 15:44.
Citera
2019-08-09, 15:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilzoNrus
Självmord är väl den enda vettiga åtgärden i denna situation?
Ja, det är nog så. Eller om en lackat ur (murder-suicide).
Det behövs mer info.
Dvs om det skedde direkt den 23e el om de försökt fly och nåt har ballat ur då deras saker är på stranden, ev sovsäcken som var i vattnet.
De har väl flugit där innan och inte sett nåt. Eller åkt båt antar jag gällande eftersök.
Senast redigerad av develi 2019-08-09 kl. 15:58.
Citera
2019-08-09, 16:02
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Återigen. Bilen dumpas norr om Gillam, tippen är i York Landing.
.så nej, det låter inte troligt.

Jag hittar inte York Landing på min karta.
Citera
2019-08-09, 16:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jag hittar inte York Landing på min karta.
med reservation, fritt ur minnet.
Via enda vägen fr Gillam (280 el 290) så är två timmars färjan dit vid Split lake (där de tankade samt hamnade i checkpoint).
Det finns ingen väg dit. Det är på andra sidan sjön.
Först kör de till Split lake, sen Gillam, sen 45 min norr om G, för att dumpa bilen.
Det stämmer föga att de ska söderut igen, sno en båt, ro en herrans massa mil norr tillbaka och dö längs Nelsonfloden. Det går väl inte ens (dammarna).
Senast redigerad av develi 2019-08-09 kl. 16:14.
Citera
2019-08-09, 16:16
Medlem
kugutts avatar
Citat:
med reservation, fritt ur minnet.
Via enda vägen fr Gillam (280 el 290) så är två timmars färjan dit vid Split lake (där de tankade samt hamnade i checkpoint).
Det finns ingen väg dit. Det är på andra sidan sjön.
Först kör de till Split lake, sen Gillam, sen 45 min norr om G, för att dumpa bilen.
Det stämmer föga att de ska söderut igen, sno en båt, ro en herrans massa mil norr tillbaka och dö. Det går väl inte ens (dammarna).

Det var en alubåt, väger inget. Dom kan ha haft den på taket på bilen. Det är ju konstigt att ingen saknar den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in