2019-08-09, 04:56
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
We can all be Greta! En ny barnbok om Greta!

https://www.publishersweekly.com/pw/by-topic/childrens/childrens-book-news/article/80710-laurence-king-rushes-translation-of-ya-book-about-greta-thunberg.html

Hoppas verkligen Greta själv tjänar någon spänn på hela den här cirkusen. Någonstans måste väl familjen sätta stopp för den här exploateringen.
2019-08-09, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
DN kallade henne i sin hyllningsdrapa efter att hon slutat skolan, för en månad sedan, för typ "en av världens mäktigaste opinionsbildare" - samma bullshit då som nu. Att diverse politiker, företagschefer, ex-popstjärnor och andra mediekändisar vill ta en selfie med Greta är inget tecken på att hen faktiskt utövar något reellt inflytande på dem.

Och Nyheter24 (som är på randen till att gå i konkurs)? Hahaha!! Där DN är Södermalms Kamratposten, är Nyheter24 hipster-Sveriges Lunarstorm. Som nyhetsorgan har de alltid varit ett skämt.

Den hårt arbetande DN-journalisten sitter nu och försöker hålla mångkulturhuvudvärken och den inre galenskapen i schack - Det var bättre förr då journalister söp mycket hårdare och skrev tokartiklar på måndagen när bakfyllan och ångesten var som värst och de fick ägna resten av veckan att rätta till smörjan. Det var förutsägbart så att säga, man kunde känna vibbarna av att läsa texten
Och baksmällehuvudvärken var självförvållad, haha

Ett tag kunde de köra begreppet anekdotisk bevisföring och enskilda-händelser-kortet, när de skulle rapportera om vårt kära kompetensregns bravader ute i samhället. Men problemet med det är att när antalet anekdoter blir liiite för många så går de inte att hejda, de samlas på hög hos det svenska folket. De kommer att snurra kvar i svenska människors medvetande i 30-80 år kanske längre, Och DNs journalister kommer att få dras med detta ok och kvarnsten runt halsen med denna klimatalarmism och mångkulturvansinnet de drog igång, under jävligt lååång tid ?

Vad kommer att hända när även DNs hardcoretrupp tycker att Greta är ute och cyklar ?
Tappar de styrfarten då då ?
Jag gissar på att de filar på att bygga ihop ett klimatteam, en slags brandkårsjournalistik, som likt IPCC bara kommer att samla fakta som underbygger tesen om att Jorden går under, och allra helst redan i morgon bitti ?

Citat:
Ursprungligen postat av Drowia
Du är i bästa fall propanda.
Vi är inte växter. Det var mest torrt och varm vid 2000ppm

Förra gången vi hade lika mycket co2 som nu var det 2-3°C varmare och havet var 25m högre.

Eventuellt skulle människor någon gång medvetet tvingas ändra klimatet för att överleva.
Men det är en osedvanligt dålig tidpunkt att ändra på klimatet nu.

Troligtvis har det stabila klimatet de senaste 10 000 åren varit en av de viktigaste orsakerna till våra "framsteg" Till att börja med jordbruksrevolutionen.

Fast under dinosauriernas tid tror man ju att både atmosfärens syrgashalt och CO2-halt kan ha varit högre, ändå så var det en mycket produktiv livsmiljö, tydligen.

Det kan finnas fler faktorer än CO2-halten som påverkar klimatet på sikt. Men CO2-halten har fått en onödigt stor betydelse i dessa sammanhang just på grund av att den är relativt lätt att mäta i tex sådan gammal glaciäris, som man tagit upp borrprover ur.

Och den late vetenskapsmannen tar alltid genvägar och väljer sådana enheter som är lätta att mäta, just för att man måste ofta spara på arbetsinsatsen för att få några resultat inom rimlig tid, för att få nya anslag

Det här med glaciärisarnas avsmältning särskilt på Grönland är ju den att atmosfären och Solen inte kan överföra så väldigt mycket värme till glaciärtäcket under sommaren. För att smälta is så behövs det värme, eller hur ?

Var kommer värmen ifrån ? Inte från CO2 i alla fall. CO2 innehåller ingen värme självt om man nu trodde det. Nej värmen som smälter isarna kommer ifrån Solens värme, och atmosfärens värme. Och eventuella häftiga varma regn. Solens värme är förutsägbar eftersom vinkeln som Solen lyser med är likadan år ifrån år. Och halva året, dvs under vintern så ligger Solen under horisonten, dvs det är polarmörker.
Så jag anser att Grönlandsisarna är nog kvar även efter typ 1000 år.
Kanske även efter 10000 år, svårt att säga.

Det rasar enorma skogsbränder nu i Sibirien, tydligen miljontals hektar som brinner. Och ska Likaså som skogsbranden utanför Ljusdal förra sommaren så har Sibirien så otillgängliga skogar att man inte kan få fram släckningsutrustning i tillräcklig omfattning för att klara av att släcka undan dem.

Sibiriska skogar saknar till stor del vägar, man brukar bara låta bränderna brinna ut, pga att de är för stora för att man skulle kunna samla tillräckligt med folk.

Flygbombning med vatten är ibland inte att tänka på om branden är för häftig, eftersom vattnet avdunstar genast, och gör ingen nytta alls.
https://www.bbc.com/news/world-europe-49224776
Någon hade räknat ut att bränderna motsvarar utsläppen ifrån 36 miljoner bilar, typ..
2019-08-09, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drowia
Vi är inte växter. Det var mest torrt och varm vid 2000ppm

Skulle vilja påstå att det vet vi inte, om det var torrt och varmt överallt. Det finns inget "track record" över hela Jordens klimat, tyvärr, mest troligt att tex tropikerna var lika fuktiga om inte mera fuktiga än idag.
Dvs somliga områden kan ha haft mycket regn ändå. Dessa analyser som bygger på glaciärdata, vågar jag påstå att de har vissa (förmodligen okända) begränsningar faktiskt.
För 200000 år sedan så fanns det tex inga satelliter, och inga mätningar.

Borrprover av glaciäris ger mycket riktigt en slags överblicksbild över Jordens klimat, men tex på Antarktis där många glaciärprover har tagits är ju verkligen ett avsides område. Så den snö som föll där kanske inte avspeglar hela Jordens klimat i alla avseenden.

Att Alpernas glaciärer drar sig tillbaka kan finnas en annan förklaring, nämligen den att de varma vindarna som drar upp ifrån Sahara tar sig hela vägen upp till Alperna. Men de vindarna är numera så torra att det då inte bildas lika mycket snö längre på vintrarna.

Snöar det mycket på vintrarna så växer glaciärerna just genom att all snön inte hinner smälta bort under sommaren. Glaciärer är dynamiska processer av avsmältning och tillväxt.

Mängden snöfall under vintern står inte riktigt i proportion till temperaturen. Finns rätt många exempel på milda vintrar, då temperaturen varit rätt så okej, men mängden snö som kommit varit mycket stor.

Är det däremot en riktigt skitkall vinter, ja då är i regel snömängden rätt liten. Kanske med undantag för tex kalfjälllet där väderförhållandena är mycket speciella
2019-08-09, 05:09
Medlem
Malizia 2 ligger troligen kvar i hamnen i Plymouth, Englands sydkust.
Men de har släckt sin AIS sedan den 5e augusti,
så man kan inte säkert veta, källa:
https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:4966823/mmsi:211768710/vessel:MALIZIA2%20SOLO%20SAILOR

Att de har släckt sin AIS-enhet (transpondern) är dock inte så konstigt, förmodligen så installerar de extra antenner på segelbåten för att de ska segla med Greta ombord - Gissningsvis så vill de kunna ha tex en videolänk öppen ibland - Vilket kräver mera brandbredd än tex att bara inhämta väder-kartor och prognoser

Gissningsvis blir Plymouth avseglingshamn för Greta och Svante, sedan blir troligen det första stoppet Azorerna, Ponta Delgada, därpå blir det en låång segling till New York
Senast redigerad av DrSvenne 2019-08-09 kl. 05:42.
2019-08-09, 05:12
Medlem
Mer om mötet i Lausanne, som Greta leder. Google translate översatt till engelska
https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&nv=1&rurl=translate.google.com &sl=auto&sp=nmt4&tl=en&u=https://news.unil.ch/display/1565018492614&xid=17259,15700021,15700186,15700190 ,15700256,15700259,15700262,15700265&usg=ALkJrhiKF Vztpd-i8kwsEmHtph3giZjQnQ
2019-08-09, 05:16
Medlem
Här är originalnyhetsartikeln på franska, för dem inklusive Greta, som talar även franska!

https://news.unil.ch/display/1565018492614
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-08-09 kl. 05:29.
2019-08-09, 05:23
Medlem
Greta ger än så länge bort alla sina inkomster till olika ideella organisationer!
2019-08-09, 05:32
Medlem
Greta har hittills gett alla sina inkomster till olika ideella organisationer!
2019-08-09, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Vad sägs om att globalt gå ihop och satsa motsvarande 1000-2000 miljarder kronor på fusions-kraftverk.
Se till att dessa blir verklighet så fort som det är fysiskt möjligt. En ny variant av Manhattanprojektet där man satsar allt för att lyckas.

Under tiden så kör vi kärnkraft och avvecklar kolkraft.

Nu kommer ju inte kolbrytningen att upphöra helt om man tar fram fusionskraft.
Kol kommer nämligen att behövas ändå i stora kvantiteter för stål-, och även för betong-tillverkning.

Allt tyder dock på att fusionskraftverk måste bli ganska stora för att få bra energiekonomi

Små sådana reaktorer kommer nog inte att kunna byggas alls.
Det gör att alla större lastbilar, fartyg osv måste drivas med fossila bränslen. Eftersom de är energimässigt mycket effektiva.

Även om vi bygger massor av stora fusionskraftverk så kommer även dessa att bilda mycket spillvärme som måste dumpas någonstans, och den värmen kan rentav påverka klimatet om det finns riktigt många reaktorer igång
2019-08-09, 06:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Mer om mötet i Lausanne, som Greta leder. Google translate översatt till engelska
https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&nv=1&rurl=translate.google.com &sl=auto&sp=nmt4&tl=en&u=https://news.unil.ch/display/1565018492614&xid=17259,15700021,15700186,15700190 ,15700256,15700259,15700262,15700265&usg=ALkJrhiKF Vztpd-i8kwsEmHtph3giZjQnQ

Klart hon gör, det är ju "Fridays for Future" det rör sig om, dvs hennes egen sekt. Inget "EU-möte" om någon nu försökt spinna det till det.
2019-08-09, 07:37
Medlem
Dagens ledare i Svenska Dagbladet handlar om de nya troslärorna och profeterna i klimatets namn,

https://www.svd.se/lyssna-pa-aktivisten--men-folj-professorn
2019-08-09, 08:05
Medlem
Trollmias avatar
Varje gång jag läser om att Greta har asberger så får jag scener i mitt huvud från South Park när Cartman serverar AssBurgers..... Ja, jag vet totalt off topic...

On Topic - vill gärna lägga mina fem ören till diskussionen här...

Jag, och som jag har sett bland alla inlägg, är ju oroade för flickans hälsa.. hur kommer hon landa när hon väl inser att alla hennes mest fanatiska följare (officiellt alltså, stjärnor, politiker o.s.v.), inte följer hennes råd om att t.ex. sluta flyga??

Jag tycker inte illa om Greta som person - utan som de flesta andra kritikerna i denna tråd - vi avskyr hajpen som har lyft henne till skyarna. Hon är i ordets rätta bemärkelse fortfarande ett barn, och det spelas det på om o om igen. Men hon är snart sjutton år gammal - en sak vet jag - när jag var sjutton år ville jag inte bli kallad ett barn!! Fast det är klart kanske hon kan söka asyl i Afghanistan som ensamkommande barn, hon skulle definitivt komma undan med det.

Det är mer miljön än klimatet vi måste rikta in oss på - dock är vi svenskar bland de mest miljömedvetna människor på planeten... dock vore det bra om våran miljömedvetenhet smittades över på Indien, Kina, stora delar av Afrika, ehh, USA, Sydamerika... och så vidare... Vi svenskar, vi kan det där med att återvinna, frågan är - hur får vi resten att världen att hänga på vårt tankesätt? (fast även här vill jag påpeka - jag har sett hur hamnen i Lysekil ser ut på midsommardagen - det är tamefarao ingen vacker syn - så skärpning för i helvete!!)

Ja, Greta-grejen är ett sätt... kanske... Fast numer känns det som om folk (gemene man jag pratar med är trött hajpen omkring henne), så.... hur går man till väga härnäst? Mer skatter = mer sura o griniga väljare?

Det känns som om många människor måste sätta sig ner vid bordet och diskutera.

Nåja, det är mina små ören i denna diskussion...
Hoppas att ni ALLA har en trevlig fortsättning på dagen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in