2019-07-28, 21:24
Medlem
jeppy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juffla
Tack för omtanken, det får jag ju säga isåfall men hoppas det inte kommer gå så långt. Behöver bara komma på någon bra ursäkt för att inte behöva byta till den där krångliga grejen.

Du kan ge det en chans efter nertrappningen och ifall det inte funkar så kan du överklaga till läkaren, då har du bevisat också att du klarar dig utan oxy, då ser han inte dig som någon slags pundare!
Citera
2019-07-29, 23:57
Medlem
Hej.

Jag är skit trött på att min kropp är berorende av oxycontin. Har ätit 60 mg varje dag sen februari 2019, men har börjat reducera dos till 40mg om dagen. Självklart är det skön känsla ibland när jag var tvungen att ta höga doser med engang eller mer mot starka höga smärtor. Men ändå är det faktiskt inte värt det då jag är blivit tolerans.

Problemet är att jag också äter Alvedon, ipren, paraflex, lyrica mot ryggsmärtor. Sen har jag också stesolid mot ångest. Tyvärr känns det som att oxycontin inte hjälper om jag tar 10 mg på eftermiddagen och kvällen. Men endast 20mg på morgonen hjälper det faktiskt endel. Ketogan tabletter är bara skit. Brukade få ketogan IV på sjukhus osv.

Grejen är att jag är trött på att doktorna inte lyssnar på mig att jag faktiskt hellre vill ha tramadol då det hjälper mycket mer än oxycontin och dom andra. Jag behöver tramadol pga det ger snabb effekt på morgonen. Har 2 småbarn 1 år och 3 år hemma. Är nästan ensamstående med dom.
Men tyvärr måste jag först sänka dos på oxycontin helt ner till 0.

Men problemet är när jag försöker inte äta mer än 10 eller 20mg om dagen så svettas jag, kroppen skakar, fryser osv osv.

Hur ska jag göra för att klara mig utan oxycontin när min kropp inte klarar av mer smärtor. Har redan höga smärtor.
Hade höga smärtor ikväll och ambulans kunde inte hjälpa mig mer då ortopedi på NÄL är helt fullt ikväll. Så jag fick ta lite extra av alla mina mediciner istället.

Har inte direkt bra koll på svensk doktorna här. Doktorna verkar vara så rädda att jag skulle äta oxycontin och tramadol samtidigt.

Men har hört av fler att sub skulle hjälpa mot berorende och sånt. Stämmer det?

Vad rekommenderar ni jag ska prata med doktor på vårdcentralen om imorgon?
Citera
2019-07-30, 11:01
Medlem
jeppy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwinosa
Hej.

Jag är skit trött på att min kropp är berorende av oxycontin. Har ätit 60 mg varje dag sen februari 2019, men har börjat reducera dos till 40mg om dagen. Självklart är det skön känsla ibland när jag var tvungen att ta höga doser med engang eller mer mot starka höga smärtor. Men ändå är det faktiskt inte värt det då jag är blivit tolerans.

Problemet är att jag också äter Alvedon, ipren, paraflex, lyrica mot ryggsmärtor. Sen har jag också stesolid mot ångest. Tyvärr känns det som att oxycontin inte hjälper om jag tar 10 mg på eftermiddagen och kvällen. Men endast 20mg på morgonen hjälper det faktiskt endel. Ketogan tabletter är bara skit. Brukade få ketogan IV på sjukhus osv.

Grejen är att jag är trött på att doktorna inte lyssnar på mig att jag faktiskt hellre vill ha tramadol då det hjälper mycket mer än oxycontin och dom andra. Jag behöver tramadol pga det ger snabb effekt på morgonen. Har 2 småbarn 1 år och 3 år hemma. Är nästan ensamstående med dom.

Men problemet är när jag försöker inte äta mer än 10 eller 20mg om dagen så svettas jag, kroppen skakar, fryser osv osv.

Hur ska jag göra för att klara mig utan oxycontin när min kropp inte klarar av mer smärtor. Har redan höga smärtor.
Hade höga smärtor ikväll och ambulans kunde inte hjälpa mig mer då ortopedi på NÄL är helt fullt ikväll. Så jag fick ta lite extra av alla mina mediciner istället.

Har inte direkt bra koll på svensk doktorna här. Doktorna verkar vara så rädda att jag skulle äta oxycontin och tramadol samtidigt.

Tramadol borde du undvika att skaffa, du vill inte få ett krampanfall framför dina barn.

Sub funkar bra, dem är anti depressiva med men har för mig att man måste köra IV eller snorta för att få effekt av de.

Du kan ju testa och fråga om OxyNorm? Det är snabbverkande kapslar ist för piller, eller om du vill sluta helt med Oxy så kan du nämna Sub/Metadon, men Tramadol absolut inte, verkligen inte när du sitter på annan medicin också, bara höjer kramp risken då.
Citera
2019-07-30, 11:27
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwinosa
Hej.

Jag har Oxycodone actavis, det är kapslar så dom är snabbverkande, be att få dom istället 😌 Dom ger mig verkan inom 20 minuter på morgonen, vilket gör att jag blir smärtfri snabbt och kan ta tag i dagen utan min sabla värk 🤕 Lycka till ➰
Citera
2019-08-05, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeppy666
Tramadol borde du undvika att skaffa, du vill inte få ett krampanfall framför dina barn.

Sub funkar bra, dem är anti depressiva med men har för mig att man måste köra IV eller snorta för att få effekt av de.

Du kan ju testa och fråga om OxyNorm? Det är snabbverkande kapslar ist för piller, eller om du vill sluta helt med Oxy så kan du nämna Sub/Metadon, men Tramadol absolut inte, verkligen inte när du sitter på annan medicin också, bara höjer kramp risken då.

Fast det där är lite fel, att använda sub som anti-depressiv? Visst funkar väl en period. Nej man måste inte IVa eller snorta, man kan ta det som vanligt också, subliminalt eller smälta på tungan beroende på märke, däremot kraftigare effekt om man snortar men då mest för rusets skull.

Att rekommendera sub istället för Tramadol är riktigt korkat. Subben kommer förstöra hennes liv och kommer att bli ett ännu värre beroende än Oxycontin.

Lyrica höjer dessutom tröskeln mot kramper, dvs om man tar den dagligen som man ska utan att ta några enstaka doser eller höjer den titt som tätt i rus-syfte. Det är trots allt en förebyggande medicin mot epilepsi.

Men ja, Tramadol kan orsaka kramper, men risken är låg på normala doser men den finns. Fick själv en på 350mg (medicinsk dos) men då för att jag varken hade ätit eller sovit bra, så säger inte att det inte kan ske, men det är en låg risk. 1 gång på ... 5-6 år? Då tillsammans med SNRI och Lyrica.

Opioider kan rent generellt orsaka kramper om man har riktigt riktigt otur.
Citera
2019-08-06, 18:46
Medlem
hn19s avatar
Jag har funnit att Oxynorm inte är lika mångfacetterat som ex. tramadol eller sub. Första gångerna jag tog det befann jag mig i sammanhang där jag pratade med människor (som visste om att jag var rätt väck). Sista gången jag tog det så var det i soffan, själv, med en bra serie på teven. Damn. Nästan som att jag har delvis stört ut ruset i de tidigare gångerna, hatar till och från att prata och lyssna på opi's på något vis, men får ändå lusten att uttrycka mitt välmående och umgås och prata. Om det är någon som förstår?

EDIT: Sista gången då jag låg halvt väck i soffan så ringde en kompis (som inte alls gillar att jag använder droger, men finner sig i det) och bad mig komma och spela något datorspel med honom. Då försvann liksom halva magin jag just hade hittat. Lite irritation kan jag känna vissa stunder om jag behöver prata och lyssna, som sagt.
Senast redigerad av hn19 2019-08-06 kl. 18:49.
Citera
2019-08-08, 21:51
Medlem
STABILO99s avatar
Jag har 2x20mg framför mig och undrar hur doseringen är jämfört med tramadol. Brukar vara skön på 400-600mg tramadol. Ska jag trycka i mig en av dem eller båda på en gång?

Är det mer snabbverkande än tramadol? Vad är skillnaderna?

Ska även tillägga att de är olika piller. Den ena är helt blå som kan delas i mitten. Den andra är röd/brun kapsel. Skillnad på dessa?

Äsch jag trycker i mig båda samtidigt-
Senast redigerad av STABILO99 2019-08-08 kl. 22:19.
Citera
2019-08-08, 22:33
Medlem
jeppy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STABILO99
Jag har 2x20mg framför mig och undrar hur doseringen är jämfört med tramadol. Brukar vara skön på 400-600mg tramadol. Ska jag trycka i mig en av dem eller båda på en gång?

Är det mer snabbverkande än tramadol? Vad är skillnaderna?

Ska även tillägga att de är olika piller. Den ena är helt blå som kan delas i mitten. Den andra är röd/brun kapsel. Skillnad på dessa?

Äsch jag trycker i mig båda samtidigt-

Kapseln är snabbverkande & pillret tar lite längre tid annars är det inget annorlunda.
Citera
2019-08-10, 18:59
Medlem
Inne på dag 5 nu. Trappade ner från doser på 80-160mg om dagen i några månaders tid till 25mg och sedan klippte jag helt. Trodde skiten skulle peaka dag 3 men känns som den gör det nu. Mår så jävla piss. Behöver ej rabbla upp symptomen för har fått dom flesta vanliga ändå.

Har kört lyrica första 3 dagarna. Även ikto och xanor. Ikton e slut nu och känns knappt som xanorn hjälper oavsett hur mkt jag trycker i mig. Har även rökt en del brunt men nu är jag så dålig så jag knappt orkar rulla en :/

Börjar jobba på måndag igen.. hur länge till bör jag vänta mig innan det vänder? Vet att det är individuellt, men på ett ungefär?

Tog 10 år att skriva detta inlägget från luren, hoppas det ej blev för otydligt eller liknande. Ligger trots allt helt utslagen.
Citera
2019-08-10, 21:58
Medlem
STABILO99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppy666
Kapseln är snabbverkande & pillret tar lite längre tid annars är det inget annorlunda.

okey 20mg var alldeles för mycket. Jag var mer i sömn än i nod. Var extremt utmattad dagen efter. Kände inte det sköna ruset som tramadol ger. Ska testa 10mg idag.
Citera
2019-08-10, 23:11
Medlem
STABILO99s avatar
^*40mg
Citera
2019-08-12, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glada-Gubben
Hej! Är en nybörjarflummare. Fixk tag på OxyNorm när jag bröt nyckelbenet.
Nu efter 4 veckor behöver jag inye smärtstillande. Tog 30mg OxyNorm tidigare idag för att flumma o testa. Hur länge brukar trippen hålla? Och hur lång är avtädningen?
Men måste säga att de e najs! Har inga som helst bekymmer för tillfället så de najs! Sorry om de e oklart i texten. Är som sagt stenbäng nör jag skriver detta
Jag är rejält avis på dig. Du har tagit en bra dos så du behöver inte oroa dig för biverkningar, men illamående KAN uppstå. Om du spyr så försvinner illamåendet DIREKT, men trippen försvinner också DIREKT!

Trippen håller ca 30-120 minuter.

Du kommer få problem med att kissa i ca 12-48h.

Avtändningen kommer vara ett helvete, jag gissar på huvudvärk och allmän trötthet. Detta varar vanligtvis ett dygn. Avråder stakt från att framföra fordon eller maskiner inom 48h.

För att göra det enkelt för dig, observera att siffrorna är kalkylerade efter mina egna erfarenheter:

Om du administrerade 30mg oxynorm, som är snabbverkande oxikodon (motsvarar alltså 30mg krossad oxycontin direkt) ca kl 13:30, då kommer...

• trippen vara slut ca 16:00
• du kan uppleva illamående just nu fram tills du kräks eller tills det läggs av sig självt, jag har alltid spytt tillslut för att bli av med det
• du kan ha svårt att kissa fram tills imorgon bitti eller imorgon kväll, du kommer garanterat kunna kissa på onsdag morgon
• du kan uppleva huvudvärk och trötthet imorgon när du vaknar. Detta brukar inte försvinna för mig med huvudvärkstabletter, även stora doser. Det försvinner dock om man sover igen, jag brukar ta cannabis till hjälp.
• 30mg oxynorm kommer vara lika starkt igen först om några dagar, administrera helst inte igen inom kort.
Senast redigerad av Sotc 2019-08-12 kl. 14:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in