2019-08-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vågar dom åka runt med turister mitt i mördarjakten?

Reagerade också på det.
Behöver ju inte ha varit självklart från början heller men efter säkerhets/riskbedömning av läget så väljer man det.
Kanske inte är helt lätt om turisterna bokat år tillbaka o varit från andra sidan jordklotet. Bara en tanke.
Skönt nu iaf för omkringboende att få återgå till vardagen.
Citera
2019-08-08, 17:05
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
De åker båt, kraschar in i en sten, en eller båda faller i vattnet, börjar frysa och är trötta. De ger upp allt, kastar sina saker, kryper undan och skjuter sig själva.

Låter det som.

Jo, precis. Om dom kapsejsade med sin lilla båt och förlorade all sin utrustning kan dom ha känt att, ja nu är festen över... Nu är det bara en värld av smärta som väntar och då väljer dom ( Iallafall en av dom) att avsluta.

ps OM dom nu har anvendt den, tror jag båten kan ha varit trasig redan från början. Förstår inte hur en alu båt kan skadas på det viset utan is i vattnet. (jag kan ha fel)
Senast redigerad av kugutt 2019-08-08 kl. 17:09.
Citera
2019-08-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Möjligen fördjupat sök i fel riktning i den extrema terrängen. Siffrorna var 11,000 kvm för flera dagar sen o fortsatt sök även om militär ställdes på stand-by.
Det har ju varit ett enormt sök.
Men ändå centrerat runt Gillam.
Det märktes att det intensifierades, var inte på måfå runt bilen. Som jag antar trackern utgick från ner mot vattendraget.
Däremot såg jag att lokalbefolkningen hintat tidigare om Port Nelson. Varav Clint (separat) hintat att drar dom ditåt är dom rökta.
Tror inte de bränt det mesta, det räknades upp matrester och konservburkar de ätit ur.

För att få lite perspektiv:

11000 kvadratkilometer är lite drygt en fyrkant med 10 mils sida .. låt det smälta in. Ett sådant enormt område går bara att söka av via flygplan/helikopter. Även då, via sök från luften, kan det inte bli mer än en skiss. Att de gick ut med den siffran var (min åsikt) endast för att lugna offentligheten. Samtidigt måste RCMP haft någon form av "intel", troligen via riktat sök på ett mer begränsat område efter Nelson River, vilket är rimligt, som nu betalat sig.

Vad gäller gärningsmännen är jag nöjd att de är döda. Personligen hoppas jag att de mötte döden på ett mycket plågsamt sätt. Jag tror på medeltida rättvisa.

Tack för allt du gjort i tråden develi.
Citera
2019-08-08, 19:01
Medlem
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7336967/How-Canadian-teen-serial-killers-shot-dead-Au.html
Citera
2019-08-08, 20:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är klart att det kan finnas avsnitt av besvärlig terräng, men i buschen gäller du det omvända. Om de redan befinner sig i strandlinjen så är det inga stup att tala om. Terrängen växlar. De kan gå i vattnet eller simma. Om du har möjlighet att kika så ser du att snårskogen är genomlöpt av vinterleder, eller gallrad för tillgänglighet eller ledningar, vad det än är. Det finns breda vertikala kraftgator där ledningar korsar floden. Att det är otillgängligt där de påträffades sammanhänger med att de (troligen) suttit gömda i den otillgängliga vegetationen över bäckutloppen. När de velat gömma sig. Men de är ute på ett par steg, hypotetiskt.

Samtidigt så gör de svårigheter som ändå finns det då svårt för det organiserade eftersöket.

De har också relativt bra sikt och kan spana efter förföljare och välja gömsle. Har polisen letat i ett snår en dag så sätter de sig i det till nästa dag etc. och de har toknära till vägen på ett oar ställen. Och friskt vatten, kan de ha trott. Men det är väl samma vatten som i kärren, det har bara färdats lite längre.

Att polisen understryker att de påträffats i snårskog är ju inte så märkvärdigt, för det är ju en väsentlig faktor i att de inte har hittats tidigare. Men som på de flesta platser på planeten där mänskor valt att bo så är inte precis allt djungel — finns djungel så finns det också platser där djungeln tunnats ut och förmänskligats. I högre och lägre grad. Det är variationen som är hemligheten.
A walk in the park?
Nej, man kan inte gå efter nån strandkant, det måtte du väl se på bilder. Att de däremot gått längs Nelson fr bilen är väl troligt, i dess närhet. Den hörs säkert - det ser strömt ut/fors/stenar snarare än djup flod strax bortom den där udden.
Detta är uppskattad plats av nån lokal förmåga men via zoom och foto nu istället för film.
Det är partier med sandyner som vid en älvkant, varvat med klipphäll, brant stup.
https://pbs.twimg.com/media/EBZz5yUWsAAsnpK?format=jpg&name=large
Citera
2019-08-08, 21:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
För att få lite perspektiv:

11000 kvadratkilometer är lite drygt en fyrkant med 10 mils sida .. låt det smälta in. Ett sådant enormt område går bara att söka av via flygplan/helikopter. Även då, via sök från luften, kan det inte bli mer än en skiss. Att de gick ut med den siffran var (min åsikt) endast för att lugna offentligheten. Samtidigt måste RCMP haft någon form av "intel", troligen via riktat sök på ett mer begränsat område efter Nelson River, vilket är rimligt, som nu betalat sig.

Vad gäller gärningsmännen är jag nöjd att de är döda. Personligen hoppas jag att de mötte döden på ett mycket plågsamt sätt. Jag tror på medeltida rättvisa.

Tack för allt du gjort i tråden develi.
Tack själv. Med Gillam i epicentrum är det sökområde, men det kan givetvis inte granskas minutiöst som du säger.
Det är ju vedervärdig terräng. Men det är den area de kört drönare m infrarött och plan med värmekamera. Förutom markburet med allt fr SWAT till hundnäsa.
Det är väl snarlikt system som vid svenskt sök skulle jag tippa (MSO) och SAR.
Sista synliga plats är utgångspunkt och start.
Citera
2019-08-08, 21:25
Medlem
Citat:
A walk in the park?
Nej, man kan inte gå efter nån strandkant, det måtte du väl se på bilder. Att de däremot gått längs Nelson fr bilen är väl troligt, i dess närhet. Den hörs säkert - det ser strömt ut/fors/stenar snarare än djup flod strax bortom den där udden.
Detta är uppskattad plats av nån lokal förmåga men via zoom och foto nu istället för film.
Det är partier med sandyner som vid en älvkant, varvat med klipphäll, brant stup.

Ja, det är lätt att missa hur tvärstupt och besvärlig terräng det faktiskt är av översiktliga bilder. Skulle gärna se en karta med markerade med höjdlinjer. Tror varje steg var en utmaning. Underlaget är i sig en utmaning och underlaget är allt annat än stabilt snarast rörligt, dessutom kraftigt lutande. Så förflyttning är allt annat än snabb snarast prövande långsamt.

Vattnet är dyigt och med troligen noll sikt.

Sedan tror jag lokalbefolkningen är experter på terrängen och om deras bedömning är att det är femdjävligt jmfrt med annat i Mantoba, så är åtminstone jag starkt benägen att tro dom.
Citera
2019-08-08, 21:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, det är lätt att missa hur tvärstupt och besvärlig terräng det faktiskt är av översiktliga bilder. Skulle gärna se en karta med markerade med höjdlinjer. Tror varje steg var en utmaning. Underlaget är i sig en utmaning och underlaget är allt annat än stabilt snarast rörligt, dessutom kraftigt lutande. Så förflyttning är allt annat än snabb snarast prövande långsamt.

Sedan tror jag lokalbefolkningen är experter på terrängen och om deras bedömning är att det är femdjävligt jmfrt med annat i Mantoba, så är åtminstone jag starkt benägen att tro dom.
Sista meningen är vad jag utgår från likaväl. Oavsett om man är van jävlig skog, myrmark, tjärnar, älvar - vilket jag likaväl har erfarenhet från bak i tiden - så är det nada jämfört med det här.
... och jag tror det är samma sak som med resten gällande perspektiv. Sökarea runt bilen innan senaste flodsöket motsvarar två styck Vänern. Enbart Manitoba är Storbritannien x 2.5 stod det på twitter (ej dubbelkollat fakta) men oavsett är det mesta extremt.
Sen har de då varit i ytterligare tre provinser...
Helt otroligt att de ens återfunnits som döda.
Senast redigerad av develi 2019-08-08 kl. 22:04.
Citera
2019-08-08, 21:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
A walk in the park?

Uppskattad som i omtyckt eller som i upptaxerad? Jag ser iofs ganska tillgänglig natur men inga avspärrningar.

Därtill är det ganska nära tvärs över och lite i strömmigaste laget.
Citera
2019-08-08, 21:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Uppskattad som i omtyckt eller som i upptaxerad? Jag ser iofs ganska tillgänglig natur men inga avspärrningar.

Därtill är det ganska nära tvärs över och lite i strömmigaste laget.
Utifrån uppgifter km belägen fyndplats:
Strandkanten med deras ägodelar och kropparna nära strandkant 1 km bortom och 8 km från bilen - så är det uppskattad plats aka uppskattningsvis.
För att det inte går att ta sig dit så är det fotat på distans.

Bildtext:
The area of the Nelson River that is in the “general vicinity” of where the bodies of B.C. triple murder suspects Bryer Schmegelsky & Kam Mcleod were found by RCMP in MB."

Resten av uppgifterna fanns i videon över samma område.
Senast redigerad av develi 2019-08-08 kl. 22:06.
Citera
2019-08-08, 22:02
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

På tal om svår natur så kan jag rekommendera en film som heter Into the wild. Handlar om en ung kille som går på upptäcktsfärd i Alaskas vildmark. P.g.a ett naturfenomen så kommer han aldrig tillbaka. Ska vara en sann historia.
Citera
2019-08-08, 22:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Utifrån uppgifter km belägen fyndplats:
Strandkanten med deras ägodelar och kropparna nära strandkant 1 km bortom och 8 km från bilen - så är det uppskattad plats.
För att det inte går att ta sig dit så är det fotat på distans.

Bildtext:
The area of the Nelson River that is in the “general vicinity” of where the bodies of B.C. triple murder suspects Bryer Schmegelsky & Kam Mcleod were found by RCMP in MB."

Resten av uppgifterna fanns i videon över samma område.

Okej. Bedömd då. “general vicinity”. Hake 1: Det är svårt att veta om polisen angivit fågelvägen eller bilvägen, och det är svårt att veta om de vill vara exakta. Hake 2: personen kan ha fått nått om bakfoten, om inte området är avspärrat högre upp av angivet skäl (och därav oåtkomlig kanske...).

Men för all del, rimligen är det då rätt flodavsnitt och foto från rätt sida floden.

Det är en ö man ser på andra sidan, nån sån finns inte på avsnittet. Förvisso kan satellitbilden vara otillförlitlig på ett antal plan därvidlag och vattenståndet kan skilja. Men jag ser heller inga platser som passar in överlag. Låt vara att zoomen o annat kan luras.

Men jag tycker det ser jämförelsevis forceringsbart ut.

Vill du hålla på länken längre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in