2019-08-08, 13:31
Medlem
Dom kan väl inte varit så mongolida att de medvetet fått det se ut som att de har drunknat i floden för att enorma resurser i form av tid och pengar ska behöva läggas på att genomsöka hela jävla floden, medan de själva går och skjuter sig i en buske en bit ifrån? Allt för den enes farsas hat mot samhället som han inprintat i ungen, så nu ska samhällets få betala..

Som någon annan påpekade, kanske skadat sig i samband med att de åkt i floden och att skjuta sig var såklart alltid den enklaste vägen ut ur det hela, lägg till några brutna ben mitt ute i ingenstans så är det nog ett väldigt lätt beslut
Citera
2019-08-08, 13:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Clint kan man lita på mer än Eddie och John B.
Händelserna kanske sammanfaller?
Snor båten, kantrar, förlorar vital utrustning. Dyblöta, utan mat, elddon, reningstabl och överdos moskitos.

Sista-minuten resan i en lång flykt. En låda per plan enligt texten. Lastas ur en trailer.
https://pbs.twimg.com/media/EBalymbW4AA8CYj?format=jpg&name=large

https://pbs.twimg.com/card_img/1159306299512954884/Z20HWfoH?format=jpg&name=small

Jag är lite försiktigt skeptisk till både att det var deras sovsäck och att de alls använt båten. Möjligen till hela historien också. Men det blev ju snurr på sökandet. Ska man vara efterklok så kanske rcmp tog i lite för hårt med sök för långt bort, för de har troligen varit ganska nära hela tiden.

Men sen är frågan om de tu egentligen hade tänkt sig till port Nelson eller churchill. Jag kan nog tänka mig det. Eller om de bara tagit the wrong turn på vägen och hamnat där. De tycks ha bränt det mesta av sin utrustning i bilen om man ska tro vittnet där. Men nån form av ryggsäckar kan de väl ha fått med sig.
Citera
2019-08-08, 13:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vågar dom åka runt med turister mitt i mördarjakten?

The show must go on... Sina ungar hade han skeppat till Winnipeg dock... pga av riskerna när han själv var upplåst på flodfärden.

Polisen ville väl inte hindra turen heller. Två par ögon till längs floden. ’Händer det nåt så skjut upp en lysraket så kommer vi framåt kvällen.’
Citera
2019-08-08, 13:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag är lite försiktigt skeptisk till både att det var deras sovsäck och att de alls använt båten. Möjligen till hela historien också. Men det blev ju snurr på sökandet. Ska man vara efterklok så kanske rcmp tog i lite för hårt med sök för långt bort, för de har troligen varit ganska nära hela tiden.

Men sen är frågan om de tu egentligen hade tänkt sig till port Nelson eller churchill. Jag kan nog tänka mig det. Eller om de bara tagit the wrong turn på vägen och hamnat där. De tycks ha bränt det mesta av sin utrustning i bilen om man ska tro vittnet där. Men nån form av ryggsäckar kan de väl ha fått med sig.
Möjligen fördjupat sök i fel riktning i den extrema terrängen. Siffrorna var 11,000 kvm för flera dagar sen o fortsatt sök även om militär ställdes på stand-by.
Det har ju varit ett enormt sök.
Men ändå centrerat runt Gillam.
Det märktes att det intensifierades, var inte på måfå runt bilen. Som jag antar trackern utgick från ner mot vattendraget.
Däremot såg jag att lokalbefolkningen hintat tidigare om Port Nelson. Varav Clint (separat) hintat att drar dom ditåt är dom rökta.
Tror inte de bränt det mesta, det räknades upp matrester och konservburkar de ätit ur.
Senast redigerad av develi 2019-08-08 kl. 13:47.
Citera
2019-08-08, 13:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Dom kan väl inte varit så mongolida att de medvetet fått det se ut som att de har drunknat i floden för att enorma resurser i form av tid och pengar ska behöva läggas på att genomsöka hela jävla floden, medan de själva går och skjuter sig i en buske en bit ifrån? Allt för den enes farsas hat mot samhället som han inprintat i ungen, så nu ska samhällets få betala..

Som någon annan påpekade, kanske skadat sig i samband med att de åkt i floden och att skjuta sig var såklart alltid den enklaste vägen ut ur det hela, lägg till några brutna ben mitt ute i ingenstans så är det nog ett väldigt lätt beslut

Du kan nog inte ha några som helst konsekvenskrav på de där. Det är en del av charmen. Man får vara glad om de andas luft och dricker vatten... dock tror jag inte de åkt båt. Nån skulle sett dem också. Om de inte vill åka i forsen på natten.
Citera
2019-08-08, 14:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Möjligen fördjupat sök i fel riktning i den extrema terrängen. Siffrorna var 11,000 kvm för flera dagar sen o fortsatt sök även om militär ställdes på stand-by.
Det har ju varit ett enormt sök.
Men ändå centrerat runt Gillam.
Det märktes att det intensifierades, var inte på måfå runt bilen. Som jag antar trackern utgick från ner mot vattendraget.
Däremot såg jag att lokalbefolkningen hintat tidigare om Port Nelson. Varav Clint (separat) hintat att drar dom ditåt är dom rökta.
Tror inte de bränt det mesta, det räknades upp matrester och konservburkar de ätit ur.

Borde du inte fråga din arbetsgivare om du kan få abonnera på tidningar? 😆 Det var matrester i den brända bilen det pratades om...

Clint hade nog rätt, men kanske fel inställning. Jag tror nog de hade kunnat komma dit. Men knappast därifrån.

Spåraren kan faktiskt ha bidragit till insnävningen det har du rätt i. Han vet ju nog vad som är framkomligt och hur de måste ha tänkt.

Det är ju lite frapperande nånstans ändå att de bränner bilen just på bäcken där som avvattnar terrängen ovanför där järnväg, kraftledningar, telefon och vinterleder tar sats mot både churchill o port Nelson. Låt vara att det är gott om bäckar, och slumpen, infrastruktur och norra Canada har en egen förteckning över sannolikheter....
Citera
2019-08-08, 14:12
Medlem
develis avatar
Näst sista resan, kort video.
"The bodies found today near Gillam we’re in such a difficult spot along the Nelson River they had to be brought by boat to a loading dock. Here are the bodies being brought to the airport. "

https://mobile.twitter.com/ScarpelliGlobal/status/1159282999432638464

"I’m about 6 km from where Bryer Schmegelsky and Kam McLeod’s bodies were found. It’s too dangerous to get there by foot. A local can be heard in this video describing the area."
https://mobile.twitter.com/ScarpelliGlobal/status/1159201814887014400
Citera
2019-08-08, 14:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Borde du inte fråga din arbetsgivare om du kan få abonnera på tidningar? 😆 Det var matrester i den brända bilen det pratades om...

Clint hade nog rätt, men kanske fel inställning. Jag tror nog de hade kunnat komma dit. Men knappast därifrån.

Spåraren kan faktiskt ha bidragit till insnävningen det har du rätt i. Han vet ju nog vad som är framkomligt och hur de måste ha tänkt.

Det är ju lite frapperande nånstans ändå att de bränner bilen just på bäcken där som avvattnar terrängen ovanför där järnväg, kraftledningar, telefon och vinterleder tar sats mot både churchill o port Nelson. Låt vara att det är gott om bäckar, och slumpen, infrastruktur och norra Canada har en egen förteckning över sannolikheter....
Hahaha, ja, förena det jobbet m journalistik kanske vore intressant. Blir dock risk för nån version av svågerpolitik och sekretessproblem.
Det handlar nog mer om bildminne. Det blir som hashtags på näthinnan, Lätt att söka upp igen v.b.

En tracker är väl som en slags profilerare som går in i förövarens tänk och läser av terräng. Samt kollar tecken efter vägen. Hans id är anonym såg jag. Han kanske uttalar sig när utredningen är klar, vore väldigt intressant.

Om de var tvungen att baxas ut via båt så är det nog rätt risig terräng de trampat fram i. Svåraste vägvalet versus churchill el ner tillbaka verkar det som. Rätt val i en jakt inlednngsvis, skitmark för överlevnad.
Citera
2019-08-08, 15:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hahaha, ja, förena det jobbet m journalistik kanske vore intressant. Blir dock risk för nån version av svågerpolitik och sekretessproblem.
Det handlar nog mer om bildminne. Det blir som hashtags på näthinnan, Lätt att söka upp igen v.b.

En tracker är väl som en slags profilerare som går in i förövarens tänk och läser av terräng. Samt kollar tecken efter vägen. Hans id är anonym såg jag. Han kanske uttalar sig när utredningen är klar, vore väldigt intressant.

Om de var tvungen att baxas ut via båt så är det nog rätt risig terräng de trampat fram i. Svåraste vägvalet versus churchill el ner tillbaka verkar det som. Rätt val i en jakt inlednngsvis, skitmark för överlevnad.

Tar de in någon de kallar för tracker så är det nog ett slags profilerare, ja. Det finns ju i indianer i grannskapet där traditionerna kan ha levt kvar, annars är väl Canada fullt av dem kan man tänka. Men man låter pälsen sitta kvar på.

Det är inte säkert att man skyltar med en sån persons betydelse.

Att sitta på en tuva 23 km in i ett buskträsk är inte vad som normalt lockar ngn, tonåringar allra minst, blåbären åsido. Det stryper handlingsalternativen och lite sånt. Så grabbarnas val att sätta sig i kanten på floden lite högre upp och där det finns växlande terräng och närhet till väg och flod, och man kan röra sig söderut, och gömma sig i bäckrör el bäckutlopp och kringliggande vegetation, är både rimligt och mänskligt. Om än lite irrationellt ur en upptäcksresandes perspektiv. Men de hade kanske kommit dit för flykt. Eller slagit om till det i alla händelser.

De satt med all säkerhet kring ett av bäckutloppen där.

Så mycket båtåkande blev det nog inte.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-08-08 kl. 15:40.
Citera
2019-08-08, 16:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Tar de in någon de kallar för tracker så är det nog ett slags profilerare, ja. Det finns ju i indianer i grannskapet där traditionerna kan ha levt kvar, annars är väl Canada fullt av dem kan man tänka. Men man låter pälsen sitta kvar på.

Det är inte säkert att man skyltar med en sån persons betydelse.

Att sitta på en tuva 23 km in i ett buskträsk är inte vad som normalt lockar ngn, tonåringar allra minst, blåbären åsido. Det stryper handlingsalternativen och lite sånt. Så grabbarnas val att sätta sig i kanten på floden lite högre upp och där det finns växlande terräng och närhet till väg och flod, och man kan röra sig söderut, och gömma sig i bäckrör el bäckutlopp och kringliggande vegetation, är både rimligt och mänskligt. Om än lite irrationellt ur en upptäcksresandes perspektiv. Men de hade kanske kommit dit för flykt. Eller slagit om till det i alla händelser.

De satt med all säkerhet kring ett av bäckutloppen där.

Så mycket båtåkande blev det nog inte.
Well... rimligt o mänskligt? Folk undrar ju hur de tagit sig dit. Bilderna visar branta stup med snårskog, viss strandkant på en del ställen.
Near the shoreline. In dense bush. 1 km från där deras bekräftade tillhörigheter hittades på strandkanten.
Enligt RCMP tweet.
"on Friday, August 2nd, the items found on the shoreline of the Nelson River & directly linked to the suspects"
Citera
2019-08-08, 16:34
Medlem
Sjukt va de gjorde sig mycket besvär med stt försvinna i ett land där det ör väldigt lätt att försvinna.
Citera
2019-08-08, 16:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Well... rimligt o mänskligt? Folk undrar ju hur de tagit sig dit. Bilderna visar branta stup med snårskog, viss strandkant på en del ställen.
Near the shoreline. In dense bush. 1 km från där deras bekräftade tillhörigheter hittades på strandkanten.
Enligt RCMP tweet.
"on Friday, August 2nd, the items found on the shoreline of the Nelson River & directly linked to the suspects"

Det är klart att det kan finnas avsnitt av besvärlig terräng, men i buschen gäller du det omvända. Om de redan befinner sig i strandlinjen så är det inga stup att tala om. Terrängen växlar. De kan gå i vattnet eller simma. Om du har möjlighet att kika så ser du att snårskogen är genomlöpt av vinterleder, eller gallrad för tillgänglighet eller ledningar, vad det än är. Det finns breda vertikala kraftgator där ledningar korsar floden. Att det är otillgängligt där de påträffades sammanhänger med att de (troligen) suttit gömda i den otillgängliga vegetationen över bäckutloppen. När de velat gömma sig. Men de är ute på ett par steg, hypotetiskt.

Samtidigt så gör de svårigheter som ändå finns det då svårt för det organiserade eftersöket.

De har också relativt bra sikt och kan spana efter förföljare och välja gömsle. Har polisen letat i ett snår en dag så sätter de sig i det till nästa dag etc. och de har toknära till vägen på ett oar ställen. Och friskt vatten, kan de ha trott. Men det är väl samma vatten som i kärren, det har bara färdats lite längre.

Att polisen understryker att de påträffats i snårskog är ju inte så märkvärdigt, för det är ju en väsentlig faktor i att de inte har hittats tidigare. Men som på de flesta platser på planeten där mänskor valt att bo så är inte precis allt djungel — finns djungel så finns det också platser där djungeln tunnats ut och förmänskligats. I högre och lägre grad. Det är variationen som är hemligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in