Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Länken jag själv la in igår glömde jag bort, haha.
Ja det du skriver låter rätt vart bilen är. Märkligt att inte en enda media ritat ut platsen mer konkret.
Såg cbc skrev att det var 48 km till sundance creek fr Gillam.
Tror du båten var på andra sidan floden? Iofs så såg de väl ut att resa rätt ut med dykarna.
Det blir till att vänta in nästa beskee fr rcmp, hade ju varit intressant att vet vad de hittat.
Det råder ju lite förvirring och det finns väl en del faktorer som väger in i det. Det är 57 km bilvägen och 44 min bilkörning från Gillam city till sundance creek. (Men sen kanske man vill räkna från kraftverket eller från avtaget vid 280/290). Däremot är det 26 kilometer (och inte tolv) bilvägen från SC ner till vägs ände, där sökbåten korsade floden. Möjligen miles...
Skälet till att motorbåten for rakt ut i floden kan iofs kanske försvaras med att man ville passera det starkast strömmande vattnet på västsidan för att sen köra högre upp utmed östsidan. Att man satte i båten vid vägs ände kan handla om att det inte finns annat lika bra ställe. Så eddien rakt över behöver inte vara gröna båtens plats iofs. Men det var där man kan se en helikopter hovra på en bild, mot bakgrund av krit- eller sandbankarna. Men det finns inte så tydliga eddies sen, utöver vad öarna kan åstadkomma, och det är strömt, för det är forsarna det handlar om.
”Vitsen” med andra sidan är också att personal kunde hittat båten på vägsidan tidigare, vill man kan man nå stranden överallt föreställer jag mig. Och sen finns säkert inga pressfoton från östsidan..
Men jag tror inte man hittade spår av grabbarna kring båten just. Inte livsbevis. Inga spår i sanden. Då hade söket markant växlat sida. Tvärt om återvänder man till västsidan. Så antingen har man indikation på att pojkarna varit där båten brukade ligga (högre upp) och kopplar båten till pojkarna så, eller så har man ngn indikation på att de befunnit sig västsidan efter båtens uppspolning. Att de landat på ngn ö och sen simmat iland eller bara att man kollar av den möjligheten eftersom alla andra spår upphör och man inte kan utgå ifrån att de dött om man inte hittar nåt konkret på det.
Knytandet av ”sakerna” som angavs funna 9 km från brunna bilen tycks ju ha låtit vänta på sig. Möjligen har man samlat in sopor el fimpar el annat från en rastplats och skickat dem på analys. Några sådana resultat kan ju också ha gjort dem uppmärksamma på liknande spår på annan plats därefter. Eller så är det BS’ kölnisch wasser man fått upp spåret på....
Det tycks ju som att man varken fått svar som bekräftar eller dementerar att de är vid liv riktigt. Förutom att man kanske inte anser det styrkt eller troligt att de spolats bort.