2019-08-07, 15:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Här är den där skylten, det var i en video. Du ser den en bit in i filmen. Han säger nåt om 10 minutes drive från nåt camp. Han kör dock en fyrhjuling på alla andra filmer:
https://twitter.com/LawrenchukMike/status/1154794424641163265?s=20

Tyvärr oläsbart men det är väl wn karta:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT8OjVHsp-4K-aoSkeNaryRZgQwy4EcNLF7Pyd2WAMT6ihujrE_

Det var en rejäl brasa. Det gick nog åt en del från bensindunken där. Han säger ”tenminute drive from that work camp that was shut down”. En telefonstolpe och en lutande stop-skylt.

Ja menar han trailerlägret så måste han ju mena norrut i tio minuter. Då hamnar vi nere i nästa sektion. Dock kan det nog finnas fler ”work camps” som kan åsyftas. Det finns ett precis vid limestones kraftverk också, synligt precis nere i vänstra hörnet på din översiktsbild. Jag ska spana efter lutande stoppskyltar.
Citera
2019-08-07, 16:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Här är den där vägskylten, det var i en video. Du ser den en bit in i filmen. Han säger nåt om 10 minutes drive från nåt camp. Han kör dock en fyrhjuling på alla andra filmer:
https://twitter.com/LawrenchukMike/status/1154794424641163265?s=20

Tyvärr oläsbart men det är väl en karta:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT8OjVHsp-4K-aoSkeNaryRZgQwy4EcNLF7Pyd2WAMT6ihujrE_

Svårt. Överklistrad karta...?

Stoppskyltsväg (möjlig) som skulle ligga nära till hands är vägtarmen som ser ut att täcka sundance-ån på västra sidan om 290 och (optiskt) bilda en korsning med ån (och 290) där. Alltså väldigt nära där bilden var tagen men längs 290 några tiotals meter vänster och bakåt. Bildens T-korsning motsvaras då av en
T-korsning till några meter bort. Ån går då inte exakt västligt- östligt utan kröker lätt söderut under 290 och rinner vidare upp i vinkeln mellan 290 och vägtarmen, lite otydligt. Vägtarmen är möjligen en gammal arbetsväg elelr en vinterväg eller scootervög som grusats eller fyllts närmast korsningen, för det fortsätter något i terrängen där. Möjligen ledningsgata också, svårt att se. Huruvida det finns en skylt där framgår ej. Tarmen döljs precis på din översiktsbild, men är alltså en vägsnutt som går över på andra sidan där man kunde förvänta sig se ån.

Det finns ett antal avtag från 290 till längre ner (norrut), men avstånden springer snabbt iväg. Vad som ser ut som nån gammal timmeruppställninhsplats mellan 290 o floden en bit ner har tre slingriga tillfarter. Det kan vara en kandidat också. Men det är öde som tusan där. Det måste ju vara nära vägen också.

Sen kommer det mer möjligheter längre norrut...
Senast redigerad av Lonnrot 2019-08-07 kl. 16:23.
Citera
2019-08-07, 16:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Svårt. Överklistrad karta...?

Stoppskyltsväg (möjlig) som skulle ligga nära till hands är vägtarmen som ser ut att täcka sundance-ån på västra sidan om 290 och (optiskt) bilda en korsning med ån (och 290) där. Alltså väldigt nära där bilden var tagen men längs 290 några tiotals meter vänster och bakåt. Bildens T-korsning motsvaras då av en
T-korsning till några meter bort. Ån går då inte exakt västligt- östligt utan kröker lätt söderut under 290 och rinner vidare upp i vinkeln mellan 290 och vägtarmen, lite otydligt. Vägtarmen är möjligen en gammal arbetsväg elelr en vinterväg eller scootervög som grusats eller fyllts närmast korsningen, för det fortsätter något i terrängen där. Möjligen ledningsgata också, svårt att se. Huruvida det finns en skylt där framgår ej. Tarmen döljs precis på din översiktsbild, men är alltså en vägsnutt som går över på andra sidan där man kunde förvänta sig se ån.

Det finns ett antal avtag från 290 till längre ner (norrut), men avstånden springer snabbt iväg. Vad som ser ut som nån gammal timmeruppställninhsplats mellan 290 o floden en bit ner har tre slingriga tillfarter. Det kan vara en kandidat också. Men det är öde som tusan där. Det måste ju vara nära vägen också.

Sen kommer det mer möjligheter längre norrut...
Får den känslan också, nån T-korsning iom att det ser ut som en stoppskylt.
Det var väldigt snårigt där, det sägs att bilen knappast hittats den närmsta tiden, med lite ris uppepå, en rejäl tidsfrist.
Det var tydligen viktigt att bränna spår.
De jagar runt i samma område idag:

"Roadblock at Sundance. RCMP are not letting us go further up the road today. Helicopters overhead and a few RCMP vehicles pass through intermittently. Dive team done and gone"

BS sägs ha fyllt 19 år nyss. Hell of a party..
Senast redigerad av develi 2019-08-07 kl. 17:00.
Citera
2019-08-07, 17:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Får den känslan också, nån T-korsning iom att det ser ut som en stoppskylt.
Det var väldigt snårigt där, det sägs att bilen knappast hittats den närmsta tiden, med lite ris uppepå, en rejäl tidsfrist.
Det var tydligen viktigt att bränna spår.
De jagar runt i samma område idag:

"Roadblock at Sundance. RCMP are not letting us go further up the road today. Helicopters overhead and a few RCMP vehicles pass through intermittently. Dive team done and gone"

Vägtarmen skulle kunna passa också för att man för intrycket av kartan att terrängen går ner i en sänka kraftigt kring ån. Sen är det ju då lite scooterledskänsla över den lutande stoppskylten. Det är för få som står vid den skylten på somamren när det går att göra ngt åt det...

På den här filmen efter .38 och .44 får man lite andra intryck än från bilden ovan. Jag får känslan att detta föreställer v 290 istället för avtaget och att ån SC här rinner rakt under vägen (som skylten ”SC” skulle ange då). Skyddsräcket t.h. eller på båda sidor verkar längre. Skylten i gult talar om att vägen svänger (vintervis fr.a.) och den ”överklistrade” fyrkanten bär ett ett tydligt bleknat ”warning!”, vilket väl inte lär handla om trailerfolket utan om ngt annat, Björn eller riskabel vägbana i flodens närhet eller ngt. Det kan ju förvisso handla om annat också, att vägen tar slut några mil upp eller att det finns övergivna installationer som man inte bör beträda, vad vet jag.

Det finns en skylt till mellan de två ovannämnda th men jag kan inte utskilja vad det är. Man ser inte om det finns ett avtag till vänster (”vägtarmen”).

https://globalnews.ca/news/5730298/rcmp-wrap-up-nelson-river-dives-in-manhunt-for-b-c-murder-suspects/amp/?__twitter_impression=true
Senast redigerad av Lonnrot 2019-08-07 kl. 17:15. Anledning: Korrigeringar preciseringar tillägg
Citera
2019-08-07, 17:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Vägtarmen skulle kunna passa också för att man för intrycket av kartan att terrängen går ner i en sänka kraftigt kring ån. Sen är det ju då lite scooterledskänsla över den lutande stoppskylten. Det är för få som står vid den skylten på somamren när det går att göra ngt åt det...

På den här filmen efter .38 och .44 får man lite andra intryck än från bilden ovan. Jag får känslan att detta föreställer v 290 istället för avtaget och att ån SC här rinner rakt under vägen (som skylten ”SC” skulle ange då). Skyddsräcket t.h. eller på båda sidor verkar längre. Skylten i gult talar om att vägen svänger (vintervis fr.a.) och den ”överklistrade” fyrkanten bär ett ett tydligt bleknat ”warning!”, vilket väl inte lär handla om trailerfolket utan om ngt annat, Björn eller riskabel vägbana i flodens närhet eller ngt. Det kan ju förvisso handla om annat också, att vägen tar slut några mil upp eller att det finns övergivna installationer som man inte bör beträda, vad vet jag.

Det finns en skylt till mellan de två ovannämnda th men jag kan inte utskilja vad det är. Man ser inte om det finns ett avtag till vänster (”vägtarmen”).

https://globalnews.ca/news/5730298/rcmp-wrap-up-nelson-river-dives-in-manhunt-for-b-c-murder-suspects/amp/?__twitter_impression=true
En annan fundering. Kan de ha försökt satsa på Port Nelson? Sen jag blev Beluga-turist ute vid York F. - via din kanoter -
och skämtade om ett rostigt vrak som lämpligt hostel har jag kollat lite på den övergivna spökstaden. Har man hört om nåt större sök där, förutom att jag antar de flugit där x antal ggr.?
Citera
2019-08-07, 17:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
En annan fundering. Kan de ha försökt satsa på Port Nelson? Sen jag blev Beluga-turist ute vid York F. - via din kanoter -
och skämtade om ett rostigt vrak som lämpligt hostel har jag kollat lite på den övergivna spökstaden. Har man hört om nåt större sök där, förutom att jag antar de flugit där x antal ggr.?

Jag återkommer till det! 😄

Först detta: bilden nr 5 / 27 på G&M-länken nedan måste/borde vara samma ställe och korsning som på nyhetsfilmen jag diskuterade nyss — alltså vid sundance creek-skylten. Bildtexten är den följande:
”RCMP man a roadblock at Sundance Creek on the Provincial Road 290 north of Gillam, Manitoba on Monday, Aug. 5. This is very close to where the police believe B.C. triple murder suspects Bryer Schmegelsky and Kam McLeod torched the car they were driving. It is about 12 km from where the police have been searching for the signs of the suspects with a dive team after a rowboat was potted on the Nelson River. Police have not confirmed the rowboat’s connection to the suspects.”
https://www.theglobeandmail.com/canada/gallery-manhunt/?fbclid=IwAR2r55Sa7gJK1dywsrwKb6eCxzAuxEHsq-9nCAkZ0GmbGmPGS_MQKRmdrJY

Bortsett från bildredaktörssyftningen rörande vem som tror vad så anges ju ”very close”, och det kan bara betyda en sak, bilen brändes intill vägtarmen över SC-ån på västra sidan av 290 mitt över trailerlägret.

Längre ner, bild 16/27:
”The sun sets over the forests near Fox Lake Cree Nation. This is by the ditch where two murder suspects are believed to have burned their car before possibly escaping into the bush.”

Det är samma vimpliga trädslanor som på förra bilden men i dagsljus.

Bild 22 / 27: Jag skulle vilja ha den polisbilen på bilden.

Bild 25 / 27: ”The team searched an eddy beyond the lower rapids near where a banged-up rowboat was spotted on Friday. RCMP wouldn’t confirm if any clues were found.”

Gröna båten bör ha hittats mittöver från vägs ände i eddien där på östra sidan. Inte där ”items” påträffades samma dag.
Citera
2019-08-07, 18:43
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mejdejmejdej
Nu vet jag inte hur det ser ut vintertid men finns det inte en möjlighet att detta var en övergiven båt sen tidigare som blivit demolerad av is? Jag tänker att båten inte nödvändigtvis varit med om något så dramatiskt som en misslyckad forsränning.

De kan ju ha testat lyckan med en redan tillknycklad båt för att i desperationens hetta försöka ta sig över floden, båtfan välter och de lyckas ta sig till land men att flera av deras "personliga prylar" går förlorade i samband med det ofrivilliga doppet?

Tror också den här båten kan ha blivit förstört av is, tex nu i vintras. Kan ju vara så at våra två vänner har hittat en övergiven båt, slengt lite prylar i den och på så vis skapat en distraction. Tror inte dom satte sig i det där skräpet frivilligt.
Citera
2019-08-07, 18:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Det är inget jag hört men annars är ju Port Nelson närmast ideal tillflyktsort för dessa två. Först låter dem sig spolas ut i canadas nordliga avlopp och sen väljer de den dödfödda ”spökstaden” snarare än det något mer civiliserade York factory.

Det är utposter som heter duga båda två. Jag såg skymten av den där bron till ön förut med fattade inte att det var den.

Det är en sjujäla resa men det är klart att de borde satsa. Men innan vintern kommer.

Det tycks ha bott och arbetar träskindianer där i fastlandshamnen som sen relokaliserades till våra kända stammar längre upp längs Nelson, shamattawa, fox lake, split lake och vad den sista hette.

Det ser ut som det går en gammal banvall elelr i alla fall en scooterled dit ut, det går en skuggstreck i marken åt Gillam till, men att gå där lär ju vara lögn. Båt och helikopter....

Det är femton mil dit, fågelvägen.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-08-07 kl. 18:50.
Citera
2019-08-07, 18:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag återkommer till det! 😄

Först detta: bilden nr 5 / 27 på G&M-länken nedan måste/borde vara samma ställe och korsning som på nyhetsfilmen jag diskuterade nyss — alltså vid sundance creek-skylten. Bildtexten är den följande:
”RCMP man a roadblock at Sundance Creek on the Provincial Road 290 north of Gillam, Manitoba on Monday, Aug. 5. This is very close to where the police believe B.C. triple murder suspects Bryer Schmegelsky and Kam McLeod torched the car they were driving. It is about 12 km from where the police have been searching for the signs of the suspects with a dive team after a rowboat was potted on the Nelson River. Police have not confirmed the rowboat’s connection to the suspects.”
https://www.theglobeandmail.com/canada/gallery-manhunt/?fbclid=IwAR2r55Sa7gJK1dywsrwKb6eCxzAuxEHsq-9nCAkZ0GmbGmPGS_MQKRmdrJY

Bortsett från bildredaktörssyftningen rörande vem som tror vad så anges ju ”very close”, och det kan bara betyda en sak, bilen brändes intill vägtarmen över SC-ån på västra sidan av 290 mitt över trailerlägret.

Längre ner, bild 16/27:
”The sun sets over the forests near Fox Lake Cree Nation. This is by the ditch where two murder suspects are believed to have burned their car before possibly escaping into the bush.”

Det är samma vimpliga trädslanor som på förra bilden men i dagsljus.

Bild 22 / 27: Jag skulle vilja ha den polisbilen på bilden.

Bild 25 / 27: ”The team searched an eddy beyond the lower rapids near where a banged-up rowboat was spotted on Friday. RCMP wouldn’t confirm if any clues were found.”

Gröna båten bör ha hittats mittöver från vägs ände i eddien där på östra sidan. Inte där ”items” påträffades samma dag.
Länken jag själv la in igår glömde jag bort, haha.
Ja det du skriver låter rätt vart bilen är. Märkligt att inte en enda media ritat ut platsen mer konkret.
Såg cbc skrev att det var 48 km till sundance creek fr Gillam.
Tror du båten var på andra sidan floden? Iofs så såg de väl ut att resa rätt ut med dykarna.
Det blir till att vänta in nästa beskee fr rcmp, hade ju varit intressant att vet vad de hittat.
Citera
2019-08-07, 20:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Länken jag själv la in igår glömde jag bort, haha.
Ja det du skriver låter rätt vart bilen är. Märkligt att inte en enda media ritat ut platsen mer konkret.
Såg cbc skrev att det var 48 km till sundance creek fr Gillam.
Tror du båten var på andra sidan floden? Iofs så såg de väl ut att resa rätt ut med dykarna.
Det blir till att vänta in nästa beskee fr rcmp, hade ju varit intressant att vet vad de hittat.

Det råder ju lite förvirring och det finns väl en del faktorer som väger in i det. Det är 57 km bilvägen och 44 min bilkörning från Gillam city till sundance creek. (Men sen kanske man vill räkna från kraftverket eller från avtaget vid 280/290). Däremot är det 26 kilometer (och inte tolv) bilvägen från SC ner till vägs ände, där sökbåten korsade floden. Möjligen miles...

Skälet till att motorbåten for rakt ut i floden kan iofs kanske försvaras med att man ville passera det starkast strömmande vattnet på västsidan för att sen köra högre upp utmed östsidan. Att man satte i båten vid vägs ände kan handla om att det inte finns annat lika bra ställe. Så eddien rakt över behöver inte vara gröna båtens plats iofs. Men det var där man kan se en helikopter hovra på en bild, mot bakgrund av krit- eller sandbankarna. Men det finns inte så tydliga eddies sen, utöver vad öarna kan åstadkomma, och det är strömt, för det är forsarna det handlar om.

”Vitsen” med andra sidan är också att personal kunde hittat båten på vägsidan tidigare, vill man kan man nå stranden överallt föreställer jag mig. Och sen finns säkert inga pressfoton från östsidan..

Men jag tror inte man hittade spår av grabbarna kring båten just. Inte livsbevis. Inga spår i sanden. Då hade söket markant växlat sida. Tvärt om återvänder man till västsidan. Så antingen har man indikation på att pojkarna varit där båten brukade ligga (högre upp) och kopplar båten till pojkarna så, eller så har man ngn indikation på att de befunnit sig västsidan efter båtens uppspolning. Att de landat på ngn ö och sen simmat iland eller bara att man kollar av den möjligheten eftersom alla andra spår upphör och man inte kan utgå ifrån att de dött om man inte hittar nåt konkret på det.

Knytandet av ”sakerna” som angavs funna 9 km från brunna bilen tycks ju ha låtit vänta på sig. Möjligen har man samlat in sopor el fimpar el annat från en rastplats och skickat dem på analys. Några sådana resultat kan ju också ha gjort dem uppmärksamma på liknande spår på annan plats därefter. Eller så är det BS’ kölnisch wasser man fått upp spåret på....

Det tycks ju som att man varken fått svar som bekräftar eller dementerar att de är vid liv riktigt. Förutom att man kanske inte anser det styrkt eller troligt att de spolats bort.
Citera
2019-08-07, 20:20
Medlem
Lonnrots avatar
Ska man tro det här så har båten påträffats i vattnet (grunt ej starkt strömmande) eller på en ö snarare än på stranden: ”On August 4, 2019, URT conducted a thorough underwater search approximately 29 metres around the location where the boat was found. The search did not uncover any additional items linked to the suspects,” said RCMP.”
Citera
2019-08-07, 20:29
Medlem
Så svårt borde det inte vara.

1. De har drunknat.
2. Har de vält med båten måste de simmat iland. Då har man 9km på båda sidor att söka av. Hundar borde väl lyckas sniffa upp ett spår ganska lätt?

3. De kastade bara i båten av nån anledning, kanske skulle använda den men den drogs med av strömmen så dom inte han sätta sig i den ens? Då borde man ändå hitta spår av dom från där båten brukade ligga.

4. De har tagit sig därifrån, kanske liftat med en gammal halvcenil gubbe som aldrig ser tv eller hör på radio. Sådana finns det betydligt mer av på småställen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in