2019-08-07, 17:39
Medlem
Kefalonias avatar
Har du något bra recept som inte är vispa ihop en påse eller göra fond från början, utan något däremellan?
Citera
2019-08-07, 17:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kefalonia
Har du något bra recept som inte är vispa ihop en påse eller göra fond från början, utan något däremellan?
Googlade helt enkelt fram ett recept, som är ungefär som jag brukar göra - gör olika beroende på vad jag har hemma.

Superviktigt är att fräsa curryn i smör, margarin eller olja. Använd gärna starkare curry än den "vanliga". Tror till och med Santa Maria har någon form av orientalisk curry.
Citat:
4 portioner
2 msk smör
2 tsk curry
2 dl mjölk
1 dl grädde
1 dl kycklingbuljong
salt och peppar
Hur du gör, till och med en instruktionsfilm, finns här: https://mittkok.expressen.se/recept/currysas-enkelt-och-gott/

Edit: Kockens har orientalisk (men det finns mängder olika att välja på om du går till en skapligt välsorterad butik): http://kockens.se/produkter/curry-oriental/
Senast redigerad av constant 2019-08-07 kl. 17:46.
Citera
2019-08-07, 17:49
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Googlade helt enkelt fram ett recept, som är ungefär som jag brukar göra - gör olika beroende på vad jag har hemma.

Superviktigt är att fräsa curryn i smör, margarin eller olja. Använd gärna starkare curry än den "vanliga". Tror till och med Santa Maria har någon form av orientalisk curry.
Hur du gör, till och med en instruktionsfilm, finns här: https://mittkok.expressen.se/recept/currysas-enkelt-och-gott/

Edit: Kockens har orientalisk (men det finns mängder olika att välja på om du går till en skapligt välsorterad butik): http://kockens.se/produkter/curry-oriental/
Tack! Den verkar lätt och behändig. Det finns så många olika currykryddor nuförtiden. Smakar inte som förr, vet inte varför faktiskt.
Citera
2019-08-07, 17:51
Medlem
LaLocas avatar
Ha något sött i currysåsen. Tex ananasspad eller vad som. Värm curry lite i fett innan du slår på mer vätska (grädde och fond).
Citera
2019-08-07, 17:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Det finns så många olika currykryddor nuförtiden. Smakar inte som förr, vet inte varför faktiskt.
Curry är helt enkelt en blandning, och man använder sig av lite olika kryddor i, och i olika proportioner.

Men vill du ha den "gamla vanliga", så bör det funka med exempelvis Kockens som bara heter curry.
Citera
2019-08-07, 17:57
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaLoca
Ha något sött i currysåsen. Tex ananasspad eller vad som. Värm curry lite i fett innan du slår på mer vätska (grädde och fond).
Lite sötma kan vara kul att testa eftersom kycklingen har rejält med kryddor på sig.
Citera
2019-08-07, 17:58
Medlem
Citat:
Tack! Den verkar lätt och behändig. Det finns så många olika currykryddor nuförtiden. Smakar inte som förr, vet inte varför faktiskt.
Det finns ingen currykrydda. Curry är en kryddblandning.
Citera
2019-08-07, 18:02
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Det finns ingen currykrydda. Curry är en kryddblandning.
Har förstått det på vad andra skrivit. Receptet på den mina smaklökar vill ha har säkert bytts ut många gånger om.
Citera
2019-08-07, 18:08
Medlem
LaLocas avatar
Som någon skrivit är curry ett brett begrepp som det ofta är inom matvärlden...

Jag tycker det blir rätt gött med sån "svennecurry" den ljusa som är den som kallas curry av typ kockens. Den tycker jag ger den currysåsen min magkänsla säger att du söker när du vill ha något till kyckling och ris.
Citera
2019-08-07, 18:10
Medlem
Citat:
Har förstått det på vad andra skrivit. Receptet på den mina smaklökar vill ha har säkert bytts ut många gånger om.
Ja, därför ska du blanda en egen så kan du modifiera den exakt som du vill =)
Det är mest gurkmeja ändå.
Citera
2019-08-07, 18:10
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:

Sök här i forumet. Finns en uppsjö med recept på just detta.
Citera
2019-08-07, 18:12
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Ja, därför ska du blanda en egen så kan du modifiera den exakt som du vill =)
Det är mest gurkmeja ändå.
Ah, trodde gurkmeja inte smakade något särskilt utan bara gav färgen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in