2019-08-07, 11:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
De flyter mot isbjörnarna men de kanske föredrar färsk säl som drar den mot området så vitt jag förstod. Tills isen lägger sig, den ska vara tidig bortåt york F. Får hoppas på nån risbuske som de fastnat i om så är fallet.
Fast skit. Jag vill de lever. Om de dragit dit och inte tagit båt, vad vore troligt?
Det var ju sämsta direktion enligt den där guiden.

Man bävrar. Att döma av polisen så håller de för antagligt att de är kvar kring Gillam/sundance. Men det kan ju vara för att bevis saknas för annat.
Citera
2019-08-07, 12:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja, lätt är det inte, och ska väl inte vara. Jag börjar tveka till ”washed up on the shore”.

Det finns egentligen bara en aktuell eddie, den mitt över väga ände på östra stranden. Dit eftersöket kan ha antagits åkt med motorbåt från den lilla båtisättningsbukten. Eddien är i stora bukten mitt över, med ljusa sandsluttningar ovanför. Om inte landskapet förändrar sig mycket...

Hade båten legat uppspolad där borde man antingen funnit fotspår eller en del av deras prylar spridda längs hela strandlinjen, tycker man. Att spola upp en båt kanske inte heller är det lättaste. Polisen uppger att de avsökt en ’beviscirkel” kring båten, vilket för mig mer antyder att båten aldrig använts för forsränning. Förvisso kan den ha legat på grunt vatten i eddien och man har pliktskyldigt sökt omkring, men de borde ändå ha gått i land och lämnat fotspår. Hade man trott att de (båda) drunknat hade de inte sökt med infraröd kamera och i barackerna. Väldigt lite sökinsats tycks göras (nu) på östra sidan.

Det vore intressant att veta exakt var bilen brann, eftersom det finns den siffran 9 km där sakerna påträffades. Vägs ände begränsar ju också möjligheterna ytterligare. 9 km är en bit att gå, och antyder båtfärd, men å andra sidan har de haft tid på sig.

Det främsta användningsområdet för båten i sitt nuvarande skick ser väl ut som något att gömma sig under/bakom.

Tänker jag fel?
Den verkar ligga på strandkanten och den kan väl ha använts vid förbipasserande värmekamera el infrarött. Men vore det logiskt att lämna flertal saker efter sig, bl.a en nödvändig vattenflaska?
Jag antar den hör till dem iom att den nämndes som "items".
På en karta står det 70 km frpn Gillam och en uppgift fr journalist är att det tar 45 min med bil dit (från G). Har inte testat via Google. Beteckningen "creek" kan jag inte se via karta men det torde syfta på terräng/vatten. Jag erinrar mig nån bild, att det var grunt med mkt stenar. Inte alls brett. Såg mer ut som en bred bäck. Jag tänkte flugfiske. Bilen är dock nära 290, såg en vägskylt på nån bild som stack upp bortom platsen den brann på.
Kan ha varit en stoppskylt? Sidoväg?

Edit.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSAREYsRPYDMdzNcFL0AGsM0BJ25WKUr ivAQPLAdmsqM83J6T21ew

Står Sundance creek på skylten:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSxRJVzMUONK7HYxWbnfke9PA4Je7ySc WS4eUVZfhR7LxNZRPRk3A
Senast redigerad av develi 2019-08-07 kl. 12:51.
Citera
2019-08-07, 12:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Den verkar ligga på strandkanten och den kan väl ha använts vid förbipasserande värmekamera el infrarött. Men vore det logiskt att lämna flertal saker efter sig, bl.a en nödvändig vattenflaska?
På en karta står det 70 km frpn Gillam och en uppgift fr journalist är att det tar 45 min med bil dit (från G). Har inte testat via Google. Beteckningen "creek" kan jag inte se via karta men det torde syfta på terräng/vatten. Jag erinrar mig nån bild, att det var grunt med mkt stenar. Inte alls brett. Såg mer ut som en bred bäck. Jag tänkte flugfiske. Bilen är dock nära 290, såg en vägskylt på nån bild.
Kan ha varit en stoppskylt?

Vattenbehållaren är väl inte bekräftad men man kan ju tänka sig dna kvar inne i korken. Jag se om jag får fam ngt med 45 min. körning...
Invid 290 är närmast en nödvändighet för floden är på ena sidan och väglös terräng på den andra. Man kan skönja lite användningsområden för båten sett från satellit, men lite utspridda längs vägen/floden. Båten kan förstås ha dumpats på lite skrotiga ställen eller lämnats kvar av byggjobbare när de stack. Men den skickar signaler främst att vara arbetsredskap för lite dammar/eddies i och utanför floden/kraftverken, eller brukad för jakt och fiske på några punkter. Möjligen för att ta sig torrskodd till några öar i floden. Den kan ha stått uppställd ngnstans för att tas med på kärra till gölar i skogen olikn. också. Indianstammen f*x lake kan ha haft den på sin biflod också exv, men de skulle ju ha saknat den direkt. Och det är uppe vid Gillam redan.

Det finns en hel del vattendrag, men alla är inte så lätta att urskilja och därtill inte namngivna på kartan. Användes ”creek” om platsen för bilbranden? Det är väl å eller större bäck, med reservation för att vattendrag också förändras...

För det var inte ”shit creek” du hörde...?
Citera
2019-08-07, 13:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
På en karta står det 70 km frpn Gillam och en uppgift fr journalist är att det tar 45 min med bil dit (från G). Har inte testat via Google. Beteckningen "creek" kan jag inte se via karta men det torde syfta på terräng/vatten. Jag erinrar mig nån bild, att det var grunt med mkt stenar. Inte alls brett. Såg mer ut som en bred bäck. Jag tänkte flugfiske. Bilen är dock nära 290, såg en vägskylt på nån bild som stack upp bortom platsen den brann på.

Edit.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSAREYsRPYDMdzNcFL0AGsM0BJ25WKUr ivAQPLAdmsqM83J6T21ew

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSxRJVzMUONK7HYxWbnfke9PA4Je7ySc WS4eUVZfhR7LxNZRPRk3A

Oj, det där är ovanför sundance, inte nedan. Bilen står mellan sundance o väga ände. Jag trodde det var 9km norrut därifrån inte söderut.

Korsningen borde kunna vara 280/290, men det finns nog en möjlighet till, nere vid sundance. Ska titta opå det.
Citera
2019-08-07, 13:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Oj, det där är ovanför sundance, inte nedan. Bilen står mellan sundance o väga ände. Jag trodde det var 9km norrut därifrån inte söderut.

Korsningen borde kunna vara 280/290, men det finns nog en möjlighet till, nere vid sundance. Ska titta opå det.
Nej det lär det väl inte vara, de är ju högt upp på den enda vägen, däremot om det finns nån sidoväg som kanske går mot nåt creek.
Hittar tyvärr inte bilden men brukar minnas detaljer (skylten). Kan ha varit via den som bodde i Gillam. Här ses iaf vägen i bakgrunden, fotat där det brann.
https://pbs.twimg.com/media/EAk2gkuXYAELoQO?format=jpg&name=large
Citera
2019-08-07, 14:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Nej det lär det väl inte vara, de är ju högt upp på den enda vägen, däremot om det finns nån sidoväg som kanske går mot nåt creek.
Hittar tyvärr inte bilden men brukar minnas detaljer (skylten). Kan ha varit via den som bodde i Gillam. Här ses iaf vägen i bakgrunden, fotat där det brann.

Det rinner en å från (vertikalt mot) järnvägen till, under 290 och ner genom traileruppställningsområdet och sen en bra bit utmed älven i ett kärrliknande område och till sist ut i älven norrut. Det måste vara SC.

Bilden är tagen vid endera av de två infarterna till det området, som kanske var uppkallat efter ån (är skylten en ortsskylt eller en topografiskylt?) Troligtvis vid den senare uppifrån sett, och då skulle ån gå under vägbanan strax vänster om bilden. Och fotografen stå på 290 och blicka österut. De låga skyddsräckena på bilden skyddar inte mot själva ån men mot kärret / diket på båda sidor vägen, vilken är fylld ovanpå den mer låglänta våta terrängen. Det stämmer ganska bra med satellitbilden. Det är vått överallt så det är svårt att peka ut ett enskilt kärr som kandidat till ngt. (Den andra bilden kan vara tagen var som helst, man ser vägbanan, sly som vuxit kring en grusplätt och en telefonstolpe.)

290 heter på kartan omväxlande park blvd och riverside drive här, och den senare benämningen följer med till väga ände.

290 har följt järnvägen en bit strax söder härom, och passerat kraftverket, Limestone, indianernas biflod, en till uppställningsplats, några vattendammar och några biytor / grusplaner vilka även erbjuder några avfarter från 290. Och sen en grenkorsning före nämnda område där 290 svänger från floden fram till bildens (troliga korsning) så att området får plats på våtmarksområdet kring ån och närmast floden.
Citera
2019-08-07, 14:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Edit.

Lokaliseringsbilden (kartan) pekar på en ”udde” i floden mitt emellan Gillam och limestone/sundance. Udden i sig är lite otillgänglig för bil men det finns antydan till strandkant på några ställen. Jag kan tänka mig att pekandet inte eftersträvar exakthet. På varsin sida om denna udde (kröken i floden) finns två pyttesmå deltan eller utloppsområden för två-tre namnlösa bäckar där det kanske är troligare att båten ifråga kunnat användas till fiske eller fågeljakt. På den nordligare finns en grusväg ut från 290 till en vändplats och utsiktsplats på en udde mitt emellan två smådeltan. Floden är lugnare här eftersom limestone-kraftverket dämmer upp floden.
Citera
2019-08-07, 15:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Det vettigaste jag kan komma fram till är att bilen är påeldad i anslutning till trailerparken ”sundance creek”, och ån med samma namn då. Det är 45 minuters bilväg från Gillam. Det finns några kandidater till platser på ömse sida vägen där. Lägger man lite mer kräm i de där 45 minutrarna så hinner man väl för all del en bit till, där det finns nya möjligheter. Men det rör sig (då) ändå om ett begränsat avsnitt kort efter sista kraftverket och sundance.

Backar man 9 km därifrån på bilvägen så hamnar man en liten bit ovanför kraftverket (akvatiskt sett), där det finns några pyttesmå vikar eller utlopp under vägbanan. Tolkar man 9 km fågelvägen så kommer man lite närmare upp mot den nordligare av de två deltan jag avhandlade nyss men inte ända fram. Det passerar stora kraftledningar över floden där på ett ställe. Fördelen med denna var ju att det var en grusväg ut till en lite udde mellan två små deltan.

Av förklarliga skäl eftersträvar väl varken polis eller press exakthet här, men det finns ju en vits för oss om det går att lojalisera saker till ovan eller nedan kraftverk exv.

Att polisen skulle funnit gröna båten däruppe finner jag lite otroligt. Möjligen att grabbarna gjort. Men då återstår vad de gjort för att mangla den... Men i alla händelser har det väl varit aktuellt att dyka i eddien i höjd med vägs ände längre norrut, för vad som än kastat sig i forsarna så finns det en chans att det hamnar där.
Citera
2019-08-07, 15:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Det rinner en å från (vertikalt mot) järnvägen till, under 290 och ner genom traileruppställningsområdet och sen en bra bit utmed älven i ett kärrliknande område och till sist ut i älven norrut. Det måste vara SC.

Bilden är tagen vid endera av de två infarterna till det området, som kanske var uppkallat efter ån (är skylten en ortsskylt eller en topografiskylt?) Troligtvis vid den senare uppifrån sett, och då skulle ån gå under vägbanan strax vänster om bilden. Och fotografen stå på 290 och blicka österut. De låga skyddsräckena på bilden skyddar inte mot själva ån men mot kärret / diket på båda sidor vägen, vilken är fylld ovanpå den mer låglänta våta terrängen. Det stämmer ganska bra med satellitbilden. Det är vått överallt så det är svårt att peka ut ett enskilt kärr som kandidat till ngt. (Den andra bilden kan vara tagen var som helst, man ser vägbanan, sly som vuxit kring en grusplätt och en telefonstolpe.)

290 heter på kartan omväxlande park blvd och riverside drive här, och den senare benämningen följer med till väga ände.

290 har följt järnvägen en bit strax söder härom, och passerat kraftverket, Limestone, indianernas biflod, en till uppställningsplats, några vattendammar och några biytor / grusplaner vilka även erbjuder några avfarter från 290. Och sen en grenkorsning före nämnda område där 290 svänger från floden fram till bildens (troliga korsning) så att området får plats på våtmarksområdet kring ån och närmast floden.
Ja det låter rimligt. Den andra bilden är efter de tagit bort bilen, omkringliggande buskage har brunnit upp. På den andra bilden jag nämnde ses en vägskylt däremot.
Skylten som det står sc på har en slags karta under.
En video, ser ut som vägen ner till där dykarna utgick:
https://twitter.com/i/status/1158440076323577856

Översiktsbild:
https://pbs.twimg.com/media/EBPJCo1XUAEHfM3?format=jpg&name=large
Senast redigerad av develi 2019-08-07 kl. 15:30.
Citera
2019-08-07, 15:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja det låter rimligt. Den andra bilden är efter de tagit bort bilen, omkringliggande buskage har brunnit upp. På den andra bilden jag nämnde ses en vägskylt däremot.

Okej. Jag tänkte förklistrad välkomstskylt, men trailerområdeskarta är ju en tanke. Är det en förbjuden högersväng sen därefter? Den kan stämma på båda nämnda infarter iofs. Men mer på den nordligare, som är hetast kandidat.

Vägskylten vore ju intressant...
Citera
2019-08-07, 15:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Man bävrar. Att döma av polisen så håller de för antagligt att de är kvar kring Gillam/sundance. Men det kan ju vara för att bevis saknas för annat.
Här är den där vägskylten, det var i en video. Du ser den en bit in i filmen. Han säger nåt om 10 minutes drive från nåt camp. Han kör dock en fyrhjuling på alla andra filmer:
https://twitter.com/LawrenchukMike/status/1154794424641163265?s=20

Tyvärr oläsbart men det är väl en karta:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT8OjVHsp-4K-aoSkeNaryRZgQwy4EcNLF7Pyd2WAMT6ihujrE_
Senast redigerad av develi 2019-08-07 kl. 15:51.
Citera
2019-08-07, 15:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Översiktsbild:
https://pbs.twimg.com/media/EBPJCo1XUAEHfM3?format=jpg&name=large

Ja på översiktsbilden ser du traulerparken och upp mot 290 th SC slingra sig fram. Längst upp till höger över D i Riverside Drive syns en möjlig grusplätt, men det lär finnas flera där, bla på den stora öppna grusplanen.

Vägskälet på bilden vi diskuterade ovan borde vara det som precis döljs av öh hörnet av den pålagda blå rektangeln, där x-et för att stänga rutan och vägskylten PR 290 precis döljs till stor del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in