2019-08-06, 17:21
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777

Reflektionerna är dock svåra att debunka. Borde verkligen inte bli så långa ljusstrimmor på en kurvad yta. Detta kan jag inte släppa.

Jo det kan du. Om du kan hantera bevis och verkligt rationellt tänkande. Inga ljusstrimmor på kurvade ytor? Hmm...
Ljusstrimma på kurvad yta
Enkel demonstration av hur ljus uppför sig olika beroende på hur mycket vågor det är på en vattenyta.
Ett ljus, tre väldigt olika ljusstrimmor.

Släpp.
Citera
2019-08-06, 17:51
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Som sagt. Jag är ingen FE expert. Är endast här för att diskutera. För mig får den gärna vara rund, hoppas innerligt det är så.

Reflektionerna är dock svåra att debunka. Borde verkligen inte bli så långa ljusstrimmor på en kurvad yta. Detta kan jag inte släppa.

Solnedgångarna lovar jag återkomma med teoretisk modell. Hoppas själv att jag inte finner något bra svar.

Jag frågar igen: varför tror du man alltid byggt fyrtorn så höga?
Citera
2019-08-06, 20:32
Medlem
Jahbrahs avatar
Hej, jag är sjökapten och kan bekräfta att jorden är rund. Nu kan vi låsa tråden, då det är en kortare sträcka om man gör en storcirkel jämfört med en loxodrom-segling. Mina kollegor som flyger navigerar på samma vis, klart slut.
Citera
2019-08-06, 20:40
Medlem
Inom lantmäteriet har man sedan flera hundra år med ökande precision arbetat med s.k. triangulering.
Man använder 3 högt belägna utsiktspunter (eller ibland byggda torn),
Mellan dessa punkter mäter man vinklarna.
Flera sådan tringlar som delar sidor bygger så upp ett stort nät av trianglar.
Man kan på så sätt få fram mycket stora "sammansatta" trianglar.
(Hela länder kan karteras med stor exakthet på detta sätt!)
Men, man märker då att vinkelsumman för de stora "sammansatta" tranglarna inte längre är 180 grader, utan större!

Detta är faktiskt ett bevis för att de stora trianglarna befinner sig på en sfär!
Se: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sf%C3%A4risk_triangel
Vinkelsummans "fel" kan också användas (vilket har gjorts många gånger) för att kalkylera jordklotets storlek!

Plattjordare har alltså utmaningen att förklara varför vinkelsumman i de stora "sammansatta" trianglarna använda inom lantmäteriet är > 180!
/T
Citera
2019-08-06, 21:51
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Du har mage att hänvisa till rationellt tänkande samtidigt som du visar två modeller som helt och hållet motsäger varandra! En bild på en solnedgång på den platta jorden och en modell av en platt jord där solen aldrig någonsin skulle gå ner under horisonten. Är du helt bränd eller?! Hur är det rationellt?
Och fundera hur ljuset från solen uppför sig när det träffar en diffus, ojämn yta full med, åh jag vet inte, vågor...

Nu ska ni få se på nåt jag hittade. Solen går tydligen aldrig ner. En synvilla.

https://www.instagram.com/p/Bw4bnBfHxGe/

Väldigt logiskt tycker jag. Många nasa fanboys vill gärna beskriva denna optiska effekt som bevis på kurvaturen.
Citera
2019-08-06, 22:50
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Väldigt logiskt tycker jag. Många nasa fanboys vill gärna beskriva denna optiska effekt som bevis på kurvaturen.

Fast det där är något ingen någonsin observerat. Solnedgångar ser inte ut så. Inte på långa vägar. Det är omöjligt att ta dig på allvar när du visar sådant nonsens från någon annan okunnig idiot. Solen blir inte mindre utan den går tvärt ner under horisonten. Man kan se detta varje solnedgång. Om solen aldrig går ner, varför blir himlen mörk? Den lyses upp av solen på dagen men om solen aldrig går ner så skulle den fortsätta lysa upp himlen på natten även om den, av din omöjliga optiska illusion, inte skulle lysa på oss på marken. Här är en ballong som flyger 40000 meter upp i himlen på natten. Var är solen?

https://www.youtube.com/watch?v=JkrIm0ZUyJY
(Runt 2 timmars strecket till 2:02 så pekar kameran ibland åt det håll solen är. Men trots att ballongen är på 33 kilometers höjd så kan man inte se solen. Varför?
Senast redigerad av Sadoman 2019-08-06 kl. 23:05.
Citera
2019-08-07, 00:09
Medlem
Citat:

Har du aldrig sett solen gå ned? I vilken grotta bor du?
Citera
2019-08-07, 00:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Varför underkänner du dina egna upplevelser? Litar du inte på vad du själv ser?
Citera
2019-08-07, 02:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Konstigt dock att det inte brukar se ut så när fotgängare avlägsnar sig i verkligheten.
Citera
2019-08-07, 08:23
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Fast det där är något ingen någonsin observerat. Solnedgångar ser inte ut så. Inte på långa vägar. Det är omöjligt att ta dig på allvar när du visar sådant nonsens från någon annan okunnig idiot. Solen blir inte mindre utan den går tvärt ner under horisonten. Man kan se detta varje solnedgång. Om solen aldrig går ner, varför blir himlen mörk? Den lyses upp av solen på dagen men om solen aldrig går ner så skulle den fortsätta lysa upp himlen på natten även om den, av din omöjliga optiska illusion, inte skulle lysa på oss på marken. Här är en ballong som flyger 40000 meter upp i himlen på natten. Var är solen?

https://www.youtube.com/watch?v=JkrIm0ZUyJY
(Runt 2 timmars strecket till 2:02 så pekar kameran ibland åt det håll solen är. Men trots att ballongen är på 33 kilometers höjd så kan man inte se solen. Varför?

Fin film där man tydligt kan se att solen lyser under molnen

Dessutom ska inte kurvaturen enligt Evin Neil Gegrasse vara synlig från den altituden. Lägg en kamera på ett runt bord, ta kort. Det ser ut som bordet är kurvatur trots att det i själva verket är platt. Sen adderas fisheye effekt på runda linser vid dessa avstånd.
Citera
2019-08-07, 08:25
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Konstigt dock att det inte brukar se ut så när fotgängare avlägsnar sig i verkligheten.

Samma fenomen uppstår när båtar åker mot horisonten. De ser ut att försvinna men i själva verket kan man se dem med tillräckligt bra zoom, eventuellt IR kameror för max utforskning.
Citera
2019-08-07, 08:32
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Fast det där är något ingen någonsin observerat. Solnedgångar ser inte ut så. Inte på långa vägar. Det är omöjligt att ta dig på allvar när du visar sådant nonsens från någon annan okunnig idiot. Solen blir inte mindre utan den går tvärt ner under horisonten.

Solnedgångar är vackra men solen försvinner väldigt snabbt "den sista biten". Detta gör mig misstänksam. En optisk effekt skulle förklara den ökade hastigheten som alla har bevittnat vid solnedgångens 15 sista minuter. Resten av dagen går den sakta. Skulle solen vara i "rymden" hade naturligtvis hastigheten varit konstant och sista 15 mins vara mycket längre. Menar den fas när "halva solen" är synlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in