Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-07, 00:30
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Professor i oceanografi är mer bekymrad över att klimatet blir kallare än att det skulle bli varmare.

GU Journalen 1-2019

Den kanske varit uppe tidigare, var visst publicerad i februari.

Denne mycket upplyste man vinner sedan många år tillbaka en tävling i att prognostisera vädret mot BBCs meterologer. Han har under lång tid hävdat att den avkylning som skett under lång tid kommer fortsätta och vi går in i en ny liten istid. Detta scenario torde vara det värsta möjliga för mänskligheten.

Se videon https://youtu.be/TMF9aMI-9ek
Citera
2019-08-07, 01:05
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Spännande, att det faktiska antalet orkaner minskat stadigt biter alltså inte på dig ?
Se videon nu istället. https://youtu.be/YyGAGYfjHR4

En rolig jämförelse är antalet orkaner per President, Barack Obama hade minst antal sedan USA började mäta och detta trots att han ledde landet i 8-år och ej 4-år som många han jämförs med.
https://www.nhc.noaa.gov/outreach/history/
"Please note that the following list is not exhaustive and does not include every notable storm in history."
Det har varit ganska många orkaner som träffat Florida under samma år under 2000-talet.
I videon säger han "tänk om orkaner träffade Florida idag" "särskilt i Juni"
Varför nu Juni skulle vara värre än någon annan månad? (Florida är mest befolkad på vintern)
Inga andra månader visar han i videon.

Däremot visar han på temperaturökningarna i slutet, han tror uppenbarligen på dessa iaf.
Citera
2019-08-07, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY

Att det kommer en till istid är helt klart. Märkligt vore annars. Men även klimat har händelser på kort och lång sikt, även om den korta sikten är väsentligt längre än "väder". Istiden kommer, men den har s.a.s. flyttats fram i omgångar av ny forskning (oberoende av växthuseffekten) och nuvarande ökande värmeperiod visar ju rätt enkelt att istiden inte står för dörren. Men ingen ska bli förvånad om det kommer en istid om 10 000 år, eller att den blir "fördröjd" från 8 000 till 10 000 pga nuvarande klimatförändringar.

Det värsta jag vet är när man använder tid som lösning på en frågeställning. Tillräckligt med tid anses ge slumpen en chans att ge ett visst utfall. Trots att universum beter sig på omvänt sätt, det favoriserar ensidigt snabba processer med optimalt flöde av energi.

Om man istället funderar på vad det snabbaste möjliga scenariot är som leder till ett visst tillstånd, så är det sannolikt närmare sanningen. Angående istid så skulle orsaken kunna vara ett meteoritnedslag som har kraft nog att slå hål i jordskorpan. Kallt havsvatten som möter varm magma skulle kyla ner hela systemet och orsaka enorma mängder vattenånga, blockera solen och snöa ner vid polerna.

Bara ett förslag, som kan vara helt fel, men det svarar på mer frågor än "Men ingen ska bli förvånad om det kommer en istid om 10 000 år".

Citat:
Det är alltså fenomen på olika tidsskalor. Utöver det har vi ju hela geologiska perioder på miljontals år där det varit såväl varmare som kallare (global medeltemperatur under jordens historia har, fritt ur minnet, varit ner till 4 grader kallare och 7 grader varmare än

Enda sättet är att göra en energi balans för nuvarande tillstånd. Den som finns är fel.
Citat:
Men, som jag och andra ständigt påpekar. Global medeltemperatur är en proxyindikator över energinivån i vädersystemet. Klimatförändringarna handlar om energiökning i vädersystemet (iaf den del av klimat som styr väder) och det betyder förvisso att det generellt blir varmare, men ingenting hindrar lokal och regional nedkylning. "Lilla istiden" var som bekant regional och inte global.

Det finns inga bevis för någon växthuseffekt.
För att öka effekten på jordytans strålning behövs mer W/m². Det kan endast komma utifrån. Solen är konstant.

Citat:
Det är lite komiskt att folk förnekar att mänskliga utsläpp kan påverka klimatet, när bakterier helt uppenbart har totalt modifierat klimatet förr. Flera gånger. Liksom alger och växter och andra mikroorganismer. De har påverkat "allt", gaskompositionen, temperaturen, vattenståndet, och på en nivå som är många storleksordningar kraftigare än idag. Det är faktiskt därför vi är här. Utan "syrekatastrofen" och utan dess mikroorganismers återkoppling på fenomen som har startat geologiskt (som flodbasalt-vulkanism), när de inte ordnat saken på egen hand, så skulle vi inte vara här. Klimatförändringar kanske är jättebra för kommande liv, men inte liv som lever just nu. Av ekologiska skäl behöver vi dock knappast vara oroliga för jättescenarier som syrekatastrofen eller totalt förändrad gaskomposition p.g.a. mänsklig eller annan biologisk aktivitet. Biologisk mångfald är nämligen en stabiliserande faktor i sig självt, där arter som konsumerar eller skapar en resurs, en gas, en biotrop, etc, kan gå tillbaka eller öka, i en nästan regulatorisk loop. Så var det inte förr, i början av livets historia, där antalet arter var högst begränsat och alla drog åt samma håll. Det fanns inga organismer som kunde kontra "syrekatastrofen", men när väl syrekonsumenter uppträtt så håller sig syrenivån på en viss nivå (mellan 10% och 35%, men kring 20% stabilt i många miljoner år nu). Att kontra ökade CO2-nivåer är dock inte lika enkelt, eftersom jorden s.a.s. redan är saturerad med växtliv. Flera autotrofer kan kontra en del, men den buffertkapaciteten är inte lika tydlig eller stor (annars skulle CO2 inte ökat från första början).

Ett system kan inte värma sig själv via en kall gas. Det går inte.
Citera
2019-08-07, 01:36
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
(Du behöver typiskt ett oxidlager som kopparoxider om du vill göra någon sorts nytta och behålla elektronerna i materialet, dvs utnyttja en fotovoltaisk effekt från den fotoelektriska)

Vad är det du inte förstår? Igen, semantiskt finns det myriader med fysikaliska, kemiska, biologiska, geologiska och klimatologiska effekter. Att en specifik effekt ska ingå en en grundutbildning på ett universitet är givetvis inte en del av definitionen. Du försöker bara dra argument ur arslet och desperat förneka det som ingen med faktiskt naturvetenskaplig utbildning på universitetsnivå förnekar.

Det du säger är ungefär att du aldrig varit i ett rum med ett stängt, solbelyst fönster eller ett växthus. Om mer värme tar sig in än som för tillfället tar sig ut, ökar temperaturen tills ett nytt jämviktstillstånd inträder. Värme kan inneslutas med glas (som inkapslar värme därför att höga energier i det synliga området släpps igenom, men mer långvågig, återemitterad strålning stannar kvar) eller vilket jävla material som helst (som inkapslar atmosfären i rummet så det enda utbytet med omgivningen är genom ledning genom materialet, i stället för exempelvis gasutbyte).

Din "definition" av fysikaliska effekter är larvig, delas inte av någon annan, i synnerhet inte på ett universitet och trots detta går det givetvis att demonstrera även växthuseffekt i en labb. Om du aldrig gjort en sådan labb (därför att du aldrig satt din fot på någon naturvetenskaplig institution) så är det bara att beklaga. Eller skratta åt, för så dumt framstår det inför någon som faktiskt vet.

Ditt dåliga försök att flytta målstolparna till definition skulle komiskt nog inte utesluta växthuseffekt (eftersom det är lätt att påvisa, även om man bara avser gasers absorption), men väl andra effekter som helt enkelt inte får plats i ett labb, eller åtminstone kräver mycket speciella labb (som CERN eller Fermilab), eller där väsentliga delar är utanför labbet (gravitionell lensing och många andra effekter inom astro- eller högenergifysik eller dellingereffekt). Andra effekter har kanske aldrig observerats och vissa har förutsagts långt innan de observerades (Bose-Einstenkondensat exempelvis). "Effekt" är heller inte ett nödvändigt ord i alla dessa effekter heller. Som jag redan informerat dig om, en effekt i detta sammanhang är ett fenomen som beror av en eller flera "effektorer", dvs yttre känd, spontan eller kontrollerad påverkan.

Vad du menar med "atmosfärisk effekt" är oklart, men vi vet ju nu att du debatterar högst ohederligt och antiintellektuellt och drar dig inte för medvetna argumentationsfel som att flytta målstolpar eller argument av typen "no true Scotsman".

Så länge du inte är en komplett metodologisk planta med noll förståelse för mätteknik så kan du förvissa dig om CO2s funktion som växthusgas hemmavid. Jag menar inte något du kan göra i köket nu, på 15 minuter, men något du (eller nej - inte du, du är ju idiot) helt klart kan göra med lite förberedelser (saker som kan behövas: IR-temometrar och/eller värmekameror, någon källa för CO2 exempelvis torris, färg med känd emissivitet, en värmekälla med någorlunda känt spektrum [glödlampa torde gå utmärkt, men det kan vara roligare med något som inte ger så mycket IR] och en samling med lika kärl, plus en del förbrukningsmaterial), etc.

Om du förnekar CO2s (och andra gasers) spektra så gäller följande:
1) Du förnekar all form av spektroskopi
2) Du förnekar kvantmekaniken totalt
3) Du förnekar molekylers struktur och dipolmoment
4) Du förnekar att klimatet har varit både varmare och kallare förr, att Venus är varmare än Merkurius, osv
5) Detta gör att du förnekar all kemi, all fysik, all biologi, all medicin, alla tekniska apparater, evolution, geologisk historia, paleontologi, solfysik, alla teorier om stjärnsystems bildande
6) Du förnekar mikrovågsugnar, kallkatodsrör, lågenergilampor, natriumlampor, MRI, PET, all form av spektroskopi, heliums upptäckt, etc, etc, etc, etc.

Detta gör dig till en idiot.

Jag har IQ över 140 och för mig är avancerad kvantfysik något som jag behöver uppdatera mig på, men jag också är bekväm med. Jag är bekväm med mina förmågor.
Citera
2019-08-07, 01:38
Medlem
Citat:
)

Men, som jag och andra ständigt påpekar. Global medeltemperatur är en proxyindikator över energinivån i vädersystemet. Klimatförändringarna handlar om energiökning i vädersystemet (iaf den del av klimat som styr väder) och det betyder förvisso att det generellt blir varmare, men ingenting hindrar lokal och regional nedkylning. "Lilla istiden" var som bekant regional och inte global.

Temperatur är en mätning av energiflödet i en punkt. Den anger potentialen, ∆T, kraften och riktningen på värmeflödet.

Du kan inte ha en energiökning i systemet om du inte tillför energi. Utifrån. Co2 gör inte det.
Citera
2019-08-07, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det värsta jag vet är när man använder tid som lösning på en frågeställning. Tillräckligt med tid anses ge slumpen en chans att ge ett visst utfall. Trots att universum beter sig på omvänt sätt, det favoriserar ensidigt snabba processer med optimalt flöde av energi.
Ok, så alla ekvationer, diffrentialekvationer, modeller, system, mätinstrument och liknande som faktorerar in tid, slänger vi överbord. Vi behöver nog inte ens derivata eller integration eftersom det ofta görs med avseende på tid.

Citat:
Om man istället funderar på vad det snabbaste möjliga scenariot är som leder till ett visst tillstånd, så är det sannolikt närmare sanningen. Angående istid så skulle orsaken kunna vara ett meteoritnedslag som har kraft nog att slå hål i jordskorpan. Kallt havsvatten som möter varm magma skulle kyla ner hela systemet och orsaka enorma mängder vattenånga, blockera solen och snöa ner vid polerna.
Nej. Hur tänker du här? Snabbaste lösningen till ett tillstånd gör inte på något vis att detta också är den troligaste "lösningen". De flesta klimatförändringarna har skett över hundratusentals år, även de som orsakats av snabba förlopp som vulkanutbrott och meteoritnedslag. Undantagen är få. Ja, undantagen är så sällsynta att de är vida kända, som exempelvis K-T-händelsen. Där gick förändringarna mycket snabbt till en början, men det tog tid, tusentals år, för effekterna att avklinga. Det normala är faktiskt att klimatförändringarna inte har haft snabba förlopp. Och vad försöker du säga ens? De klimatförändringar vi ser idag är ju nämligen våldsamt snabba, jämfört med nästan allt annat vi känner till förutom just meteoritnedslag och möjligtvis massiva vulkanutbrott (riktigt stora klimatförändringar medelst vulkanism går dock likt förbannat "långsamt" i mänskliga termer, men mycket snabbt geologiskt).

Citat:
Bara ett förslag, som kan vara helt fel, men det svarar på mer frågor än "Men ingen ska bli förvånad om det kommer en istid om 10 000 år".
Ifrågasätter du att jorden kommer uppleva fler istider? Ifrågasätter du att den nästkommande inte har givit oss något datum, utan vi får försöka finna siffran medelst s.k. "vetenskap"?

Vad försöker du säga här? Btw, istider anses kunna komma väldigt snabbt, geologiskt sätt, de med. Helt utan några asteroider. Vulkanutbrott kan trigga istider, men det vanligaste tycks vara klimatförändringar drivet av livet på jorden. Istider är snabba, därför att de sätter igång positiva feedbackmekanismer mycket snabbt, dvs mer is ger högre albedo, vilket sänker temperaturen, speciellt där isen bildas. Det man tror är att "riktiga" istider, såväl som kortare kallperioder (som ofta är regionala eller kontinentala), startar med en serie av väldigt kalla somrar, där isen inte hinner smälta av till nästa säsong, snarare än att just vintrarna blir kallare initialt. Det behövs dock en längre period och räcker inte med en handfull somrar, så något har ju hänt med klimatet innan. 1816 blev känt som "året utan sommar" och berodde på ett vulkanutbrott (vulkanisk vinter, jmfr nukleär vinter. Större vulkanutbrott kan också göra klimatet varmare, men det är då på lite längre sikt och beror på exakt vad vulkanen spyr ut, eller snarast vad lavan och askan landar i).

Igen, ingen blir förvånad om en istid kommer om 10 000 år. Om du vet ett exakt datum, så får du väl presentera det och hur du kom fram till det. Riktig vetenskap handlar om att identifiera osäkerheter och kunna uppskatta dessa. Någon kanske har en bättre siffra än jag, men det är enfaldigt att påstå eller insinuera att jorden inte kommer få nya istider, eller att en istid skulle börja nästa år).

Citat:
Enda sättet är att göra en energi balans för nuvarande tillstånd. Den som finns är fel.
Vad försöker du säga här? Särskev du, eller saknas det ett ord eller annat? Vad är "den" som är fel? Att räkna ut jämvikt vid andra tillstånd än "nuvarande" är i sig snorenkelt, absolut inte fel utan något som en stor del av fysiken och kemin bygger på. Är det återigen basal naturvetenskap som förnekas eller menar du något annat? Förnekar du att jorden har haft annan gaskomposition i sin atmosfär eller att klimatet har varierar över eonerna?

Citat:
Det finns inga bevis för någon växthuseffekt.

Citat:
För att öka effekten på jordytans strålning behövs mer W/m². Det kan endast komma utifrån. Solen är konstant.
Va? Har du mer självklarheter som egendomligt nog också råkar vara fel på lager? Solen är inte konstant, vare sig på kort eller på lång sikt. Solens strålning har vidare inte någon sorts "veto" när det kommer till klimatet. Vi har haft varmare perioder låååångt tillbaka i tiden, när solens output var svagare än nu. Solen ökar faktiskt sin värmestrålning sakta, vilket är en naturlig del i dess åldringsprocess. På kort sikt, även klimatmässigt, kan den dock ses som konstant i medeltal. Vi har fortfarande en överlagring av solcykeln.

Vem har vidare snackat om att "öka effekten på jordytans strålning" och vad betyder det ens? Jämvikt är inte temperatur, precis som att jämvikt inte är koncentration i kemin. Jämvikt handlar om balans, dvs när systemet har reaktioner som går åt båda hållen i samma hastighet. Det kan ske vid vilken temperatur (eller koncentration) som helst, helt beroende på andra saker. Det är inte systemets totalt in- eller output som primärt behövs för att förskjuta en jämvikt och faktiskt är det ett ganska dåligt sätt att ändra jämvikt i många system.

Det är inte att solen magiskt ökar sin stryka som gör det varmare i ett växthus än i omgivande luft. Det är inte att solen magiskt minskar sin styrka som gör det kallare när du går ut ur ditt växthus. Solens strålning är oförändrad, men du kan ändå nästan godtyckligt ändra temperaturen genom saker som att ändra emissiviteten hos material, geometrin och värmeledningsförmångan hos material, polariseringen eller opaciteten hos material med avseende på våglängd.

Citat:
Ett system kan inte värma sig själv via en kall gas. Det går inte.
Ingen påstår att kall gas värmer något heller. Denna halmgubbe visar bara att du inte förstår fysik eller hur gaser fungerar. Du begriper kanske, om du tänker till riktigt ordentligt så att din IQ tillfälligt når upp till normalnivå, att man inte behöver ändra på temperaturflödets riktning för att höja eller sänka temperaturer, utan det räcker med att ändra dess flux, flödesmängd. Kyl något mindre, och det blir varmare om det fortfarande tillförs lika mycket energi, oavsett om köldmediet är 1 eller 100 grader kallare än det som kyls.
Citera
2019-08-07, 01:46
Medlem
Citat:
Eh? Det är för fan DU som ska lära dig skilja på energi och temperatur! Jag har aldrig någonsin sagt något som ens kan missförstås som att temperatur är en egenskap som appliceras på enskilda partiklar. Så varför i helvete ljuger du så mycket?

Ge fan i att ljuga om vad jag säger, hör du inte det? Jag vet så in i helvete mer om termodynamik, temperaturbegreppet, kvanta och kvantmekanik än du och jag säger om och om igen att det är fullkomligt okontroversiellt att CO2 har vibrationsmoder och spektrum, vilka är kvantkemiska egenskaper. Samma sak gäller excitation och emission.

Ja. Och helt irrelevant för planeters temperatur.

Citat:
Världen värms upp "pga" kvantmekanik ja.

Nej. Den värms av värme. QM är mikroskopiska detaljer om värme.

Citat:
tt påstå något annat är riktigt korkat, för att det vore att påstå att världen inte är uppbyggd av kvantmekanik. Temperatur är något annat, och det är därför jag aldrig har sagt något om temperatur i dessa sammanhang. Det är mycket underligt att du försöker ljuga, inför mig, om vad jag själv har sagt. Men du är ju korkad, det vet vi redan.

Irrelevant.

Citat:
Dessutom förstår jag vad "temperatur" avser i fråga om strålning, om varför man talar om "temperatur" på ljus, fast det inte handlar om värmeenergi i ett material. Också förstår jag vad exempelvis "termiska neutroner" innebär och den mångfacetterade kopplingen mellan temperatur<>energi<>våglängd är helt uppenbart något jag behärskar både intellektuellt och rent intuitivt, med verklig insikt, än vad du behärskar saken. Du behärskar ju nämligen saken inte alls. Faktum är att du är så fasligt galet ute i ögonen på varje naturvetare att man bara kan se fraktalt fel, ett fel som inte går att upplösa eller nysta upp, ett fel som finns på varje abstraktionsnivå och konceptnivå.

Fortfarande, TERMODYNAMIK räcker för planettemperatur, och svartkroppsstrålning.
Citera
2019-08-07, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superlistig
Jag har IQ över 140 och för mig är avancerad kvantfysik något som jag behöver uppdatera mig på, men jag också är bekväm med. Jag är bekväm med mina förmågor.
Så trist då att jag ligger högre än det, och att det har noll bäring på om man har rätt eller fel. Detta är en fråga om metodologi, inte IQ. Det finns gott om mycket intelligenta personer som trott på kolossala dumheter, men intalat sig själva att de inte kan ha fel.

Den kvantmekanik som behövs här är inte speciellt avancerad heller. Vi behöver inte fundera på vågfunktioners kollapser om vi inte vill, vi behöver inte "spöklik verkan på avstånd" och vi behöver egentligen inga "klassiska" kvanteffekter som vanligen påvisas kring hårda ytor i ultralåga temperaturer och vakuum och liknande.

Detta rör främst den kvantmekaniska delen av kemin, dvs kvantkemi och det går faktiskt att förstå utan att ens blanda in komplexa tal! Dvs, det finns ingen ursäkt att inte läsa in sig på detta, speciellt inte om du tror dig ha förmågan till det.

Börja med att läsa om orbitaler och hur de skapar bindningar i molekyler, om vad som gör att vissa molekyler blir polära och vilka frihetsgrader molekylerna har. Den mer rent fysikaliska grejen att förstå sig på här, är spektra, hur saker (fotoner) absorberas och emitteras, och om excitation. Kort sagt, hur mycket energi har en molekyl, var kommer energin ifrån, hur kan den göra sig av med energi.

Men, det viktigaste av allt är att sluta lyssna på larvig pseudovetenskap lika galen och fel som kreationism och inse att det här med att förneka växthusgaser och -effekt är som att förneka att jorden är rund.

Sedan kan du fundera på hur CO2-molekylen är uppbyggd och vad den kan "göra" för något. Läs på om scattering och fotonduffusion (hoppa över våg-partikeldualiteten här om du vill, detta kan förstås på enkel nivå, eller svår nivå). Lär dig energi- och entropibegreppen och lär dig identifiera de olika typer av energi som något (molekyl, objekt i valfritt aggregationstillstånd, etc) kan ha. Skillnaden mellan "fri" och implicit energi, om relationen (där den är tillämplig) mellan energi och temperatur. Detta sista är inte trivialt.

"Förnekarna" i tråden tycks ha hört någon förnekar-video på någon skit-YT-kanal som tar upp att värme flödar från varmt till kallt enligt termodynamiken (och ingen förnekar termodynamiken) och verkar tro att om atmosfären är kallare, ja då spelar ingenting roll, ingenting som sker i atmosfären kan påverka temperaturen på jordytan och i synnerhet kan jämvikt inte förskjutas. Läs därtill om vanlig kemisk jämvikt. Den är inte relevant om vi inte gräver ner oss i detaljer (som havets pH och buffertverkan som förvisso har klimatimplikationer), men kemisk jämvikt är en bra sak att förstå sig på, eftersom det ger ett verktyg som hjälper dig att identifiera jämvikter och förstå hur man kan räkna på dessa.

...och lycka till och kom sedan tillbaka. För som det är nu så debatterar du ju helt galet. Det kan bara du själv ändra på. Om det är som du säger, så bör du ju ha förutsättningarna.
Citera
2019-08-07, 02:10
Medlem
Citat:
Ok, så alla ekvationer, diffrentialekvationer, modeller, system, mätinstrument och liknande som faktorerar in tid, slänger vi överbord. Vi behöver nog inte ens derivata eller integration eftersom det ofta görs med avseende på tid.

Nej, bara där det är lämpligt.

En mångmiljonårig ut och in-vänd ångmaskin i ett värmefält med konstant intensitet, befinner sig i ett mycket stabilt tillstånd med enorm tröghet. Lägg därtill vatten som lagrar enorma mängder energi utan att värmas mycket. Och som hela tiden självregulerar temperatur genom att "svettats".

Ett sådant system bör uppvisa momentan balans. Alla medelvärden bör matcha utan tid inblandat. Ett steady state.

Citat:
Nej. Hur tänker du här? Snabbaste lösningen till ett tillstånd gör inte på något vis att detta också är den troligaste "lösningen". De flesta klimatförändringarna har skett över hundratusentals år
Motsäger inte vad jag säger. Men lösningen är inte tid.

Citat:
de som orsakats av snabba förlopp som vulkanutbrott och meteoritnedslag. Undantagen är få. Ja, undantagen är så sällsynta att de är vida kända, som exempelvis K-T-händelsen. Där gick förändringarna mycket snabbt till en början, men det tog tid, tusentals år, för effekterna att avklinga. Det normala är faktiskt att klimatförändringarna inte har haft snabba förlopp. Och vad försöker du säga ens? De klimatförändringar vi ser idag är ju nämligen våldsamt snabba, jämfört med nästan allt annat vi känner till förutom just meteoritnedslag och möjligtvis massiva vulkanutbrott (riktigt stora klimatförändringar medelst vulkanism går dock likt förbannat "långsamt" i mänskliga termer, men mycket snabbt geologiskt).

Ifrågasätter du att jorden kommer uppleva fler istider? Ifrågasätter du att den nästkommande inte har givit oss något datum, utan vi får försöka finna siffran medelst s.k. "vetenskap"?
Citat:
Vad försöker du säga här? Btw, istider anses kunna komma väldigt snabbt, geologiskt sätt, de med. Helt utan några asteroider. Vulkanutbrott kan trigga istider, men det vanligaste tycks vara klimatförändringar drivet av livet på jorden. Istider är snabba, därför att de sätter igång positiva feedbackmekanismer mycket snabbt, dvs mer is ger högre albedo, vilket sänker temperaturen, speciellt där isen bildas. Det man tror är att "riktiga" istider, såväl som kortare kallperioder (som ofta är regionala eller kontinentala), startar med en serie av väldigt kalla somrar, där isen inte hinner smälta av till nästa säsong, snarare än att just vintrarna blir kallare initialt. Det behövs dock en längre period och räcker inte med en handfull somrar, så något har ju hänt med klimatet innan. 1816 blev känt som "året utan sommar" och berodde på ett vulkanutbrott (vulkanisk vinter, jmfr nukleär vinter. Större vulkanutbrott kan också göra klimatet varmare, men det är då på lite längre sikt och beror på exakt vad vulkanen spyr ut, eller snarast vad lavan och askan landar i).

Igen, ingen blir förvånad om en istid kommer om 10 000 år. Om du vet ett exakt datum, så får du väl presentera det och hur du kom fram till det. Riktig vetenskap handlar om att identifiera osäkerheter och kunna uppskatta dessa. Någon kanske har en bättre siffra än jag, men det är enfaldigt att påstå eller insinuera att jorden inte kommer få nya istider, eller att en istid skulle börja nästa år).

Jag menar att klimatforskningen lär inte ge några svar.

Citat:
Vad försöker du säga här? Särskev du, eller saknas det ett ord eller annat? Vad är "den" som är fel? Att räkna ut jämvikt vid andra tillstånd än "nuvarande" är i sig snorenkelt, absolut inte fel utan något som en stor del av fysiken och kemin bygger på. Är det återigen basal naturvetenskap som förnekas eller menar du något annat? Förnekar du att jorden har haft annan gaskomposition i sin atmosfär eller att klimatet har varierar över eonerna?

Citat:
Va? Har du mer självklarheter som egendomligt nog också råkar vara fel på lager? Solen är inte konstant, vare sig på kort eller på lång sikt. Solens strålning har vidare inte någon sorts "veto" när det kommer till klimatet. Vi har haft varmare perioder låååångt tillbaka i tiden, när solens output var svagare än nu. Solen ökar faktiskt sin värmestrålning sakta, vilket är en naturlig del i dess åldringsprocess. På kort sikt, även klimatmässigt, kan den dock ses som konstant i medeltal. Vi har fortfarande en överlagring av solcykeln.

Vem har vidare snackat om att "öka effekten på jordytans strålning" och vad betyder det ens? Jämvikt är inte temperatur, precis som att jämvikt inte är koncentration i kemin. Jämvikt handlar om balans, dvs när systemet har reaktioner som går åt båda hållen i samma hastighet. Det kan ske vid vilken temperatur (eller koncentration) som helst, helt beroende på andra saker. Det är inte systemets totalt in- eller output som primärt behövs för att förskjuta en jämvikt och faktiskt är det ett ganska dåligt sätt att ändra jämvikt i många system]

Du måste få in mer W/m² för att ytan ska kunna ge mer W/m². Co2 gör inte det.

Planeten är inte i Equilibrium. Equilibrium är när det inte finns ∆T. Ett mycket känsligt tillstånd, för perturbation.

Ett stadigt tillstånd däremot, som jordens, är mycket okänsligt.
Citat:
Det är inte att solen magiskt ökar sin stryka som gör det varmare i ett växthus än i omgivande luft. Det är inte att solen magiskt minskar sin styrka som gör det kallare när du går ut ur ditt växthus.

Strålningsbarriär, begränsar till enbart konduktion, du vet, en sån där som inte finns i atmosfären.
Citera
2019-08-07, 02:10
Medlem
Citat:
Temperatur är en mätning av energiflödet i en punkt. Den anger potentialen, ∆T, kraften och riktningen på värmeflödet.

Du kan inte ha en energiökning i systemet om du inte tillför energi. Utifrån. Co2 gör inte det.
Du tänker på "värme" (i fysiken ofta i neutrumform, "värmet"). Det är skillnad mellan värme och temperatur. Temperatur speglar en del av värmet, men säger ingenting om något flöde, såvida du inte har två temperaturer.

Du resonerar precis som en kreationist som också tror att de "got us" genom en infantil och insiktslös "förståelse" (snarare tolkning) av något mycket basalt, som termodynamikens andra huvudsats (trots att man inte ens verkar förstå den triviala "nollte" huvudsatsen och inte kan skilja på entropi och energi). Kreationister glömmer bort solen. Du gör det också.

Solen är det som ger oss energi utifrån. Vi kan absorbera lite av den, eller mycket av den. Vi kommer aldrig, såvida vi inte är en perfekt svartkropp, att absorbera 100% av denna. Att solen (i sammanhanget) är en stabil strålkälla är alltså inte speciellt relevant, eftersom det är vid vilken marktemperatur (etc) som strålningen ut är i jämviktsläge med strålningen in.

Materialets ledningsförmåga, materialets emissivitet och materialets uppvärmning från andra källor (jordens inre), dess geometri (t.ex. solvinkel) är saker som uppenbart ger olika temperaturer vid jämvikt. Så också allting som finns mellan materialet och värmekällan, dess opacitet, dess förmåga för scattering, dess förmåga att förflytta värme (konvektion, ledning), dess tryck, osv, kan alla påverka temperaturen givet konstant energiinput.

Detta är liksom, på den nivå vi just nu diskuterar, självklarheter, närmast truismer. Man är bra galen med bra mycket Dunning-Kruger om man förnekar detta inför bokstavligt talat hundratusentals forskare med hundratusentals studenter vid tusentals högskolor och universitet.
Citera
2019-08-07, 02:16
Medlem
Citat:
Ja. Och helt irrelevant för planeters temperatur.

Nej. Den värms av värme. QM är mikroskopiska detaljer om värme.

Irrelevant.

Fortfarande, TERMODYNAMIK räcker för planettemperatur, och svartkroppsstrålning.
Fin argumentationsteknik. Först ljuger du om vad jag säger, sedan påstår du att det är irrelevant när jag påpekar att du så gör?

Termodynamik räcker ingenstans, för det är nämligen en så fullkomligt välgrundad och totalt jättebelagd kunskapsbas att det närmast är att betrakta som hjälpvetenskap, liksom matematik. Det är DU som förnekar termodynamik, inte jag.

Du vet ju inte ens vad du själv säger! Du säger "svartkroppsstrålning", men det du i själva verket menar (utan att förstå det) är emissivitet. Ok, så nu målar vi planeten svart. Inte en enda watt mer från solen. Vad händer med temperaturen? Ok, så i stället för att måla planeten svart, så låter vi atmosfären absorbera en del, och specifikt vara selektiv med våglängderna. Vad händer med temperaturen?

Dvs, du förnekar emissivitet, det du benämner som svartkroppsstrålning (dvs du behöver räkna på stråltemperatur och inte Stefan-Boltzmanns lag). Ni fysikförnekare är roliga ni!
Citera
2019-08-07, 02:36
Medlem
Citat:
Du tänker på "värme" (i fysiken ofta i neutrumform, "värmet"). Det är skillnad mellan värme och temperatur. Temperatur speglar en del av värmet, men säger ingenting om något flöde, såvida du inte har två temperaturer.

Jodå, T anger flödet i en punkt, den genomsnittliga kinetiska energin hos atomer och molekyler, en summa av hur exciterade de är av värmeflödet.

När du använder ∆T så får du mängden överförd energi som absorberas av den kallare massan. Det flödet är helt enkelriktat från enbart varmt till kallt. Begreppet energi är i grunden förmåga att värma eller utföra arbete. Energi överförs enbart nerför en gradient.

Citat:
Du resonerar precis som en kreationist som också tror att de "got us" genom en infantil och insiktslös "förståelse" (snarare tolkning) av något mycket basalt, som termodynamikens andra huvudsats (trots att man inte ens verkar förstå den triviala "nollte" huvudsatsen och inte kan skilja på entropi och energi). Kreationister glömmer bort solen. Du gör det också.

Termodynamikens andra sats säger att atmosfären endast kan överföra energi i form av arbete pga -∆T. Den gör inte det.

Citat:
Solen är det som ger oss energi utifrån. Vi kan absorbera lite av den, eller mycket av den[Vi kommer aldrig, såvida vi inte är en perfekt svartkropp, att absorbera 100% av denna.

Vi testar maximal absorption.

TSI varierar mellan 1360-680W/m², med 1020W/m² i medel. *2πr². Stämmer med observation mha pyranometer.

Gör samma process vid ytan, medel blir 2*765W/m²=1530W
Emission 1530/4πr²=σ287⁴=14°C

Citat:
Att solen (i sammanhanget) är en stabil strålkälla är alltså inte speciellt relevant, eftersom det är vid vilken marktemperatur (etc) som strålningen ut är i jämviktsläge med strålningen in.

Visade ovan hur man gör.

Citat:
Materialets ledningsförmåga, materialets emissivitet och materialets uppvärmning från andra källor (jordens inre), dess geometri (t.ex. solvinkel) är saker som uppenbart ger olika temperaturer vid jämvikt. Så också allting som finns mellan materialet och värmekällan, dess opacitet, dess förmåga för scattering, dess förmåga att förflytta värme (konvektion, ledning), dess tryck, osv, kan alla påverka temperaturen givet konstant energiinput.

Inget av det där HÖJER temperatur.

Citat:
Detta är liksom, på den nivå vi just nu diskuterar, självklarheter, närmast truismer. Man är bra galen med bra mycket Dunning-Kruger om man förnekar detta inför bokstavligt talat hundratusentals forskare med hundratusentals studenter vid tusentals högskolor och universitet.

Jag har rätt lösning. Se ovan. Det är det enda som betyder något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in