2019-08-07, 00:57
Medlem
Sommarvikingens avatar
Jag har hittat ett fritidshus på hemnet med en adress som inte går att hitta på ratsit eller liknande för att det är så pass avlägset inne i skogen vid en kohage och några grindar man måste öppna för att ta sig dit. Det är alltså ingen som är folkbokförd på adressen utan det är bara en sommarstuga helt enkelt. Hur går det till om man vill göra det till permanentboende och folkbokföra sig där? Måste man kontakta kommunen/posten? Hur fungerar det?

Sen undrar jag hur det går till med sophämtningen.
Citera
2019-08-07, 00:58
Medlem
kashats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag har hittat ett fritidshus på hemnet med en adress som inte går att hitta på ratsit eller liknande för att det är så pass avlägset inne i skogen vid en kohage och några grindar man måste öppna för att ta sig dit. Det är alltså ingen som är folkbokförd på adressen utan det är bara en sommarstuga helt enkelt. Hur går det till om man vill göra det till permanentboende och folkbokföra sig där? Måste man kontakta kommunen/posten? Hur fungerar det?

Sen undrar jag hur det går till med sophämtningen.

Jag har dagdrömt om exakt detta.
Kolla med mäklaren.
Citera
2019-08-07, 01:06
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kashat
Jag har dagdrömt om exakt detta.
Ingen el och vatten dock så jag tror din dröm hade gått i spillror så länge du inte är en survivalist som mannen i din avatar.
Citera
2019-08-07, 01:25
Medlem
Det är oftast inget problem att skriva sig på en normal sommarstuga. Men huset bör vara 'riktigt', t.ex omnämnt/värderat i fastighetens taxeringsvärde.

Om adressen ligger ensligt och ingen bott permanent där tidigare så är det vanligt att den inte går att hitta på de söktjänster som är fokuserade på personer.

Kommunen kan ha lagt en områdesplan (el. motsv.) som klassar grannskapet som t.ex sommarstugeområde . då kan de trassla lite ifall du har önskemål på förskola/skola/skolskjuts, hemhjälp och liknande kommunal service.

Sophämtning är nästan alltid obligatorisk och info om denna (och ovanstående) hittar du på aktuell kommuns hemsida.

Är adressen avsides på t.ex en väg som slutar vid stugan så kommer du att få placera din soptunna och postlåda vid en större allfartsväg där andra har sina tunnor/lådor.
Citera
2019-08-07, 01:33
Bannlyst
Jag tror att permanent boende kräver avlopp vatten el och sophämtning så du kan nog inte folkbokföra dig där.
Citera
2019-08-07, 01:41
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranbogmordare
Jag tror att permanent boende kräver avlopp vatten el och sophämtning så du kan nog inte folkbokföra dig där.
Har läst på forum att folk skrivna permanent i torp har klarat sig i decennium utan sophämtning. Borde vara samma när det gäller el/vatten. Det kan nog variera ganska mycket från kommuner med.
Citera
2019-08-07, 07:08
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranbogmordare

Finns inga krav på att man skall ha vatten och el, har du däremot indraget vatten så måste du ha ett godkänt avlopp, då minst bdt.
Man kan ha mulltoa.

Har man barn som skall bo där så kan dock socialen ha åsikter om standarden.
Citera
2019-09-05, 01:32
Medlem
kashats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Ingen el och vatten dock så jag tror din dröm hade gått i spillror så länge du inte är en survivalist som mannen i din avatar.
Lugn nu det finns alternativ.
-Solpaneler.
-kolla vad el kostar.
-rinnande vatten
Det beror också lite på vad du själv kräver för standard.
Har du tex en fru ja då går den såklart uppåt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in