2019-08-06, 22:15
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Tonårspojken har, enligt Aftonbladets källor, sagt i förhör att han ’kände för att döda någon’ – men inte kunnat lämnat någon förklarning till varför. Polisen misstänker därför att valet av offer delvis var slumpmässigt.
– Motivet är en av omständigheterna som vi håller på utreda, vi håller på leta fram en motivbild, säger Rickard Wahlqvist, åklagaren som leder utredningen

Så kan det vara. Men i så fall har han en psykisk störning och en sån får man inte av att kolla på mordfilmer. Däremot så kan man väl tänka sig att vissa störda individer som fantiserar om att mörda kollar på mordfilmer, plågar djur och gör andra udda saker.
Citera
2019-08-06, 22:17
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
GM tycks vara en kinky fan som borde ta sig själv av daga i häktet. Lika bra.

Ja nog påminner han om serial killers i sitt agerande.

Kall och känslolös efter mordet, efter vad utryckningspersonal beskrivit.
Ville se hur det kändes att döda någon. Vilket säkerligen förekommits av fantasier och inre drifter och lett till planering o slutligen handling.

Ja nog har man sett denna beskrivning, av ett antal serial killers innan de tog steget att utföra sitt första mord.

Ska bli oerhört intressant att läsa förhören i FUPen när den väl kommer ut.
Citera
2019-08-06, 22:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men isf är det ju inte heller mord enligt lagstiftarens uppfattning. Eller rättare sagt: isf skall inte GM straffas för sitt dåd och påföljden skall bli vård och inte fängelse.

Det är ändå mord enligt lagstiftningen. Man frias inte för mordet. Däremot döms man till vård för mordet.

Ett exempel på det är trippelmordet i Frölunda förra året.

Citat:
I dag har tingsrätten i Göteborg fattat beslut. Han döms till tre fall av mord, straffvärdet bedöms vara livstid men mannen döms till rättspsykiatrisk vård eftersom tingsrätten anser att det är bevisat att han led av en allvarlig störning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nOege/dodade-sin-familj--nu-doms-pappan-for-trippelmordet-i-frolunda
Citera
2019-08-06, 22:21
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenopeno
När jag läser om hans nyfikenhet att döda någon, kommer jag osökt att tänka på Jeffrey Dahmer. Han hade också denna nyfikenhet från tidig barn/ungdomstid och började planera och fantisera mer och mer i tonåren. Han provade på och följde sin fantasi i tidig tonår med.

Om Jack har samma eller liknande drifter, så är det inte sista gången vi kommer höra talas om honom.
3-4 år i ungdomsvård, är ju bara en stunds vila. Därefter ska han komma ut, med kanske ännu mer fantasier och önskningar om att testa på dödandet igen.

Det var lite tankar jag fick, efter att ha läst artikeln i expressen angående Jacks motiv.

En sådan människa bör allmänheten skyddas mot.
Citera
2019-08-06, 22:25
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

lite sent nu kanske
Citera
2019-08-06, 22:26
Medlem
karlinges avatar
Citat:
När jag läser om hans nyfikenhet att döda någon, kommer jag osökt att tänka på Jeffrey Dahmer. Han hade också denna nyfikenhet från tidig barn/ungdomstid och började planera och fantisera mer och mer i tonåren. Han provade på och följde sin fantasi i tidig tonår med.

Om Jack har samma eller liknande drifter, så är det inte sista gången vi kommer höra talas om honom.
3-4 år i ungdomsvård, är ju bara en stunds vila. Därefter ska han komma ut, med kanske ännu mer fantasier och önskningar om att testa på dödandet igen.

Det var lite tankar jag fick, efter att ha läst artikeln i expressen angående Jacks motiv.

Är det för att du tycker att Dahmer är speciell och häftig? Du behöver inte gå längre tillbaka än till mordet i gångtunneln förra året i Fagersta för att hitta någon som "ville mörda" i flera år innan sitt vidriga dåd.
Citera
2019-08-06, 22:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Så kan det vara. Men i så fall har han en psykisk störning och en sån får man inte av att kolla på mordfilmer. Däremot så kan man väl tänka sig att vissa störda individer som fantiserar om att mörda kollar på mordfilmer, plågar djur och gör andra udda saker.

Ja precis, man mördar inte för att man har sett mordfilmer. Inte heller pga våldsamma dataspel.
Citera
2019-08-06, 22:29
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Ja jag kan inget annat än hålla med dig. Tror dock inte att Sverige har kunskap och kapacitet att hantera denna sorts människor. Tänker jag.

Säg att han inte har någon diagnos som asperger, och kanske är en ren psykopat, med alla dess färdigheter att manipulera omgivningen. Ja då är han ute om några år.

Tror inte det är sista gången vi får höra talas om denna Jack.

Spekulerar så klart, med utgångspunkt av vad som beskrivits i tidningarna om honom.
Därför ska FUPen bli oerhört intressant att studera.
Citera
2019-08-06, 22:31
Medlem
T34Panzers avatar
Hur f-n ska du ha det, Jack?

”Men tonåringens advokat öppnar för att han kan komma att dra tillbaka sitt erkännande.
– Jag vet inte om han kommer att vidhålla sin inställning, säger hans advokat Rickard Appelberg.”

https://www.expressen.se/nyheter/misstanks-ha-mordat-peter-kan-dra-tillbaka-erkannandet/
Citera
2019-08-06, 22:32
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
GM tycks vara en kinky fan som borde ta sig själv av daga i häktet. Lika bra.

hur kom du fram till det?
Citera
2019-08-06, 22:33
Medlem
Citat:
Ja nog påminner han om serial killers i sitt agerande.

Kall och känslolös efter mordet, efter vad utryckningspersonal beskrivit.
Ville se hur det kändes att döda någon. Vilket säkerligen förekommits av fantasier och inre drifter och lett till planering o slutligen handling.

Ja nog har man sett denna beskrivning, av ett antal serial killers innan de tog steget att utföra sitt första mord.

Ska bli oerhört intressant att läsa förhören i FUPen när den väl kommer ut.
Han kanske har identifierat sig med sin namne "Jack the ripper".
Jag har samma förnamn som en i Baader-Meinhof-ligan och den personen var min idol i många år under uppväxten. Nu blev jag inte terrorist men är man tillräckligt knepig så kan väl allt hända.
Citera
2019-08-06, 22:33
Medlem
kenopenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Är det för att du tycker att Dahmer är speciell och häftig? Du behöver inte gå längre tillbaka än till mordet i gångtunneln förra året i Fagersta för att hitta någon som "ville mörda" i flera år innan sitt vidriga dåd.

Dahmer var inte speciellt häftig. Lika lite som de andra kända serial mördarna.

Bara Jacks beteende och ord (enligt artiklarna) som påminner om dem.

Ja jack är inte ensam i Sverige att ha sådana drifter, precis som du beskriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in