2019-08-06, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Enligt na.se kommer fallet tas upp i boken.

"Peter Springare ger ut bok - tar upp detaljer om Hjärstamordet. Kommer uppröra en och annan läsare". Han "släpper en bok där han berättar om vad som egentligen hände".

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Kanske beror dock förseningen på att vissa detaljer i boken fortfarande ändras

Det kan ju hända att han tar upp hur det gick till i inledningsskedet, ev. hur det skar sig när hundföraren inte fick fortsätta söka och liknande. Kanske olika åsikter hur man skulle jobba. Tror att det i vilket fall som helst kan bli bra läsning. Kan man räkna med att biblioteken köper in boken?
Citera
2019-08-06, 18:54
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det kan ju hända att han tar upp hur det gick till i inledningsskedet, ev. hur det skar sig när hundföraren inte fick fortsätta söka och liknande. Kanske olika åsikter hur man skulle jobba. Tror att det i vilket fall som helst kan bli bra läsning. Kan man räkna med att biblioteken köper in boken?

Ja, då låter det ju som vi kan få lite mer kött på benen i ärendet i Springares bok. Bra!

Biblioteken försöker nog "missa den" som med alla andra "obekväma" böcker. Men det fina i kråksången är att du kan begära att de tar in den.

Be dem redan nu, info de behöver:

Citat:
Peter Springare, polis - Om ett stressat våldsmonopol
ISBN : 9789198488821
Publisher : Greycat Publishing
Citera
2019-08-06, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos

Om det behandlar enbart detta specifika fall är förväntat antal intresserade tämligen smalt samt att det av naturen måste bli begränsat mha förundersökningssekretess. Gissar jag.
Citera
2019-08-06, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Om vi ser lite närmare på var uppgifterna om grova hot och trakasserier som LW påståtts utsatts för har för ursprung så vill jag påminna tråden om följande postkedjor:

Ang, det fetade: Ingår Sh.holmes i dina uppgiftslämnare?

Emedan det inte finns något litet alls i SDs historia som på något sätt visar på tendenser som kunnat lett till massor med material om extremt grova saker dom du och Sh.Holmes delgett tråden så vore det bra för din heder och trovärdighet om du kunde verifiera dina uppgifter för trådens deltagare så det inte kan missuppfattas att er i avsikt var att sprida oriktiga uppgifter i avsikt att så missaktning om den redan innan mordet utpekade GM?

Eftersom du liksom din opålitliga parhäst Sh.Holmes båda uppenbart förvärvat er ilska versus SD redan innan LW försvann samt att du dessutom vet hur det såg ut i LWs lägenhet får mig att undra om du vet hur det kan komma sig att SD så oprofessionellt snabbt och lättvindigt misstänktes för brottet redan innan brottet uppdagats?

Frågan är helt avgörande för att mordet på LW inte är uppklarat och med största sannolikhet inte kommer bli uppklarat så tänk länge innan du svarar, strof.

Jo jag har förstått att du vill att jag skall röja mina källor. Vilket jag inte kommer göra. Så det står var och en fritt att själva bedöma trovärdigheten på dessa grunder. Men du missade flera postare som vittnar om samma sak. Den informationen fanns i tråden långt innan mitt inträde och är förstås svår att tvätta bort. Framför allt när flera utav varandra oberoende personer vittnar om samma sak. Du kunde lämna förslaget till SD att man inte bör hota och trakassera människor. Fast nu är det ju för sent förstås.

Men i slutändan är det främst ett mord vi vill ha löst.

Att man i ett tidigt skede riktar blickarna mot SD är inget konstigt enligt mig. Åtminstone inte så fort man anar att ett brott har begåtts. Vad det verkar så har det sedan inte funnits anledningen att se åt något annat håll även om man till synes verkar ha jobbat både brett och noggrant. De flesta verkar ense att det var rätt att gå på SD först. Även de som tror att han är oskyldig. Typiskt att sedan sakna alibi när den kvinna man hotat skulle råka gå och bli mördad. Vilken osis!

På vilket sätt har jag förvärvat mig ilska gentemot SD redan innan detta mordet? Det tål nog en förklaring anser jag.
Citera
2019-08-06, 19:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Enligt na.se kommer fallet tas upp i boken.

"Peter Springare ger ut bok - tar upp detaljer om Hjärstamordet. Kommer uppröra en och annan läsare". Han "släpper en bok där han berättar om vad som egentligen hände".

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Kanske beror dock förseningen på att vissa detaljer i boken fortfarande ändras

Min gissning är att boken är försenad därför att Springare hade tänkt ta upp saker som lyder under förundersökningssekretess.
Antagligen låter de en jurist eller liknande läsa boken och då försvinner nog det mesta om Hjärsta.

På förlagets hemsida säger presentationen av boken ingenting om mordet i Hjärsta.
Den uppmärksamhet Springare fick där verkar han istället använda till att marknadsföra en bok som handlar om polisarbete i allmänhet.
https://www.vulkanmedia.se/peter-springare-polis-om-ett-stressat-valdsmonopol/
Citera
2019-08-06, 19:19
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om det behandlar enbart detta specifika fall är förväntat antal intresserade tämligen smalt samt att det av naturen måste bli begränsat mha förundersökningssekretess. Gissar jag.
Han skiter nog i såna i såna petitesser och hänvisar till meddelarfriheten.
Citera
2019-08-06, 19:28
Medlem
Citat:
Han skiter nog i såna i såna petitesser och hänvisar till meddelarfriheten.

Inte omöjligt alls. Han verkar inte särskilt bekymrad över sådant.
Citera
2019-08-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Godmorgon!

Jag vill börja med att berätta att jag inte alls förstår varför JM tidigare lade in ett inlägg där hen uppmanade skribenter att förstora upp LW:s örhängen, ta ett A4-papper och rita/skriva de bokstäver som uppenbarar sig. Varför kunde hen inte direkt förklara sin tanke? Utan förstorning ser de flesta med bra syn att bokstäverna GCXI kan ses tydligt. Kan man se fler bokstäver så vore det på sin plats att JM berättar det och förklarar sin tanke. Skribenten Letsdoit tog sig an uppgiften och delade sin tanke på en nedladdningsbar länk, men ingen har laddat ned den. Man kan ju tycka att åtminstone skribenten som gav uppgiften skulle vara intresserad av att se Letsdoit´s svar, men antagligen vill varken JM eller andra ladda ned filer och avslöja sin IP-adress (Letsdoit, lägg upp din bild på forumbilder.se istället).

JM påtalar att tiden för skriken inte stämmer, d v s om jag har uppfattat hens krångliga inlägg rätt? Det är något som jag med har ifrågasatt, mycket beroende på en artikel på SVT där det framgår att skrik hördes i bakgrunden vid larmsamtalet som inkom kl 23.47. Jag mailade journalisterna och bad dem förtydliga vad som menas i artikeln, men fick aldrig något svar. I annan media har det förklarats som ett missförstånd. ( länk till SVT-artikeln www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/larm-om-skrik-prioriterades-bort-natten-45-aringen-forsvann )

Om jag inte har helt fel så bor det en person inom polisen väldigt nära BP/FP och som från övervåningen på sitt hus har utsikt mot platsen där LW hittades. Om den familjen var hemma så borde de ha hört de höga skriken, likaså grannarna till höger och vänster om detta hus. Det får mig att fundera på att det borde finnas flera hörvittnen än Daalans och inte minst synvittnen.

Det finns flera journalister som rörde sig mycket i området innan LW hittades och minst två av dem sitter nog inne med en hel del information som de inte berättat i sina media. Jag tänker på SVT:s Th*mas W*din (*o, e) som kom till platsen först av alla när polisen höll på att spärra av när LW hittats och jag tänker på Aftonbladets Osk*r Forsb*rg (*o, e) - sistnämnda hade ordnat med drönarfilmer över området innan LW hittades, men de är borttagna nu. OF var även på plats när föremålet i skogen hittades på lördagsförmiddagen.

Jag har väldigt svårt att förstå varför SD som är den huvudmisstänkte har synts röra sig i området runt Byalagsgatan och Rättarevägen efter att hans tidigare granne/GC-vän och eventuella älskarinna har hittats mördad och hur tänkte han egentligen när han ordnade med en ny cache till LW:s yngsta son den 15 maj av alla datum? Det är naturligt att SD rör sig på Betesvägen, Färdemansgatan och Skördegatan, men att vika in på Byalagsgatan och Rättarevägen är inte naturligt om han inte har nära vänner boendes där förstås. Någon som vet? (bodde jag i det området skulle jag tycka det vore väldigt obehagligt att se honom - oavsett om han är skyldig eller inte)

God kväll @Honan6

Dem tider, och som inom tråden tidigare angivits av medlemmen @dalaan, överens-stämmer inte med verkligheten.

Till observandum, det är gällande som approximativt klockan 🕚23:28, så som även klockan 🕚23:29, och slutligen även där till, från och med klockan 🕚23:30

Gällande själva samtalet till SOS, det registrerades klockan 🕚23:47:18 och avbröts därefter, vid klockan 🕚23:47:48

Mvh/ @JokerMannen

Ps: Förklaring: Ett approximativt klockslag = Det klockslaget, ett ungefärligt klockslag med timme och minut-antalet Ds.
Citera
2019-08-06, 19:43
Medlem
Citat:
Om vi ser lite närmare på var uppgifterna om grova hot och trakasserier som LW påståtts utsatts för har för ursprung så vill jag påminna tråden om följande postkedjor:

Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Rimligtvis borde SD bli dömd för de hot och trakasserier han utövat mot LW. Däremot så återstår frågan om han är en mördare också. Där får vi säga att med vad vi vet objektivt så pekar alla bevis åt ett håll. Förhoppningsvis vet de som jobbar med fallet än mera än så. Sedan kan jag förstå att närstående till MGM slår ifrån sig de tankarna.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men har det varit hot och trakasserier? I såfall ärdet märkligt att hon inte anmält detta men däremot lämnar in en anmälan avseende en situation som hon själv i hög grad skapar.

Citat:
Ja det har förekommit grova hot och trakasserier. Något som flera utav varandra oberoende källor vittnat om. Inte minst här inne. Har du missat detta föreslår jag att du läser om tråden.

Vad vet du angående den situationen? Antar att du har någon mer information än oss andra eftersom du tar dig friheten att göra en bedömning där. Räknar med klara besked om ditt ord fortsatt skall vara någonting värt här i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Du verkar insatt. Kan du nämna något om vilka källorna är som utanför tråden vittnat om grova hot/trakasserier?

Citat:
Inte närmare än flera närstående till LW.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Tack, ja nu är det ju permanent förstås. Har du någon vetskap om det stämmer att SD varit våldsam, kontrollerande, hotfull samt stalkat LW?

Det har ju framkommit så många uppgifter i denna gigantiska tråd och flera har tyvärr blivit trådsanningar och ses som fakta numera.
De uppgifter jag har kommer också till största delen från tråden.

Ang, det fetade: Ingår Sh.holmes i dina uppgiftslämnare?

Citat:
Enligt flera utav varandra oberoende källor så finns det massvis med material där. Extremt grova saker.

Citat:
Först och främst bara. Mitt tidigare inlägg var inte på något sätt enbart vinklat mot dig. Utan till tråden i största allmänhet.

För de som vet vilka hot och trakasserier SD utsatte LW för så är det självklart att det är åt det håller man börjar titta. Allting annat hade varit tjänstefel. Och med tanke på hur det såg ut i lägenheten samt andra omständigheter så var det nog enkelt att utgå ifrån att ett brott hade begåtts.

Emedan det inte finns något litet alls i SDs historia som på något sätt visar på tendenser som kunnat lett till massor med material om extremt grova saker dom du och Sh.Holmes delgett tråden så vore det bra för din heder och trovärdighet om du kunde verifiera dina uppgifter för trådens deltagare så det inte kan missuppfattas att er i avsikt var att sprida oriktiga uppgifter i avsikt att så missaktning om den redan innan mordet utpekade GM?

Eftersom du liksom din opålitliga parhäst Sh.Holmes båda uppenbart förvärvat er ilska versus SD redan innan LW försvann samt att du dessutom vet hur det såg ut i LWs lägenhet får mig att undra om du vet hur det kan komma sig att SD så oprofessionellt snabbt och lättvindigt misstänktes för brottet redan innan brottet uppdagats?

Frågan är helt avgörande för att mordet på LW inte är uppklarat och med största sannolikhet inte kommer bli uppklarat så tänk länge innan du svarar, strof.

Ojoj detta är ju nästan tragikomiskt, hade det inte varit ett så allvarligt ämne hade jag tyckt det var roligt, men det är det ju inte.
Du är en tragisk figur på flera sätt, tex :

Du vågar inte längre debattera mot mig för du vet att du åker på stryk varje gång.
Du kommer med grundlösa påstånden, om LW och hur hemsk hon var, vilka hemska saker hon gjort.
Du höjer SD till skyarna trots alla vittnesmål om motsatsen.
Du kallar mig lögnare men kan inte styrka det.
Du skriver saker om "Hur det var" men har ingen insyn alls och känner ingen av de inblandade.
Du vill att alla släpper masken och avslöjar sig och vill ha namn på alla källor, precis som SD.

Allt detta sammantaget gör dig till ett as, och man kan bara ana vad du egentligen är ute efter, och vad din agenda är. Inte svårt för de flesta här att se igenom dig.

Citat:
Jo jag har förstått att du vill att jag skall röja mina källor. Vilket jag inte kommer göra. Så det står var och en fritt att själva bedöma trovärdigheten på dessa grunder. Men du missade flera postare som vittnar om samma sak. Den informationen fanns i tråden långt innan mitt inträde och är förstås svår att tvätta bort. Framför allt när flera utav varandra oberoende personer vittnar om samma sak. Du kunde lämna förslaget till SD att man inte bör hota och trakassera människor. Fast nu är det ju för sent förstås.

Men i slutändan är det främst ett mord vi vill ha löst.

Att man i ett tidigt skede riktar blickarna mot SD är inget konstigt enligt mig. Åtminstone inte så fort man anar att ett brott har begåtts. Vad det verkar så har det sedan inte funnits anledningen att se åt något annat håll även om man till synes verkar ha jobbat både brett och noggrant. De flesta verkar ense att det var rätt att gå på SD först. Även de som tror att han är oskyldig. Typiskt att sedan sakna alibi när den kvinna man hotat skulle råka gå och bli mördad. Vilken osis!

På vilket sätt har jag förvärvat mig ilska gentemot SD redan innan detta mordet? Det tål nog en förklaring anser jag.

Bra svar, det fetade är intressant, känns nästan som snoris aset tar det personligt. Hittar han bara på eller känner han så? Det är ett synnerligen intressant uttalande.
Citera
2019-08-06, 19:53
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
God kväll @Honan6

Dem tider, och som inom tråden tidigare angivits av medlemmen @dalaan, överens-stämmer inte med verkligheten.

Till observandum, det är gällande som approximativt klockan 🕚23:28, så som även klockan 🕚23:29, och slutligen även där till, från och med klockan 🕚23:30

Gällande själva samtalet till SOS, det registrerades klockan 🕚23:47:18 och avbröts därefter, vid klockan 🕚23:47:48

Mvh/ @JokerMannen

Ps: Förklaring: Ett approximativt klockslag = Det klockslaget, ett ungefärligt klockslag med timme och minut-antalet Ds.

Ursäkta att jag lägger min envetet snokande näsa i blöt.

@JokerMannen, vad är det med ”skriktiderna” som du menar inte stämmer?

Samtalet till SOS varade enligt dig i 30 sekunder om jag förstått detta rätt?
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2019-08-06 kl. 20:02.
Citera
2019-08-06, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Ursäkta att jag lägger min envetet snokande näsa i blöt.

@JokerMannen, vad är det med ”skriktiderna” som du menar inte stämmer?

Samtalet till SOS varade enligt dig i 30 sekunder om jag förstått detta rätt?

Bästa @Cloudedcrystalbeam, du behöver inte be om ursäkt för att du lägger din lilla näsa i blöt, du är alltid hjärtligt välkommen att ställa frågor till mig.

Till observandum, gällande din fråga beträffande samtalet till SOS Alarm Sverige AB, så lämnar jag dig följande svar på just denna frågan tills vidare.

Själva Larmsamtalet, det registrerades under den då aktuella måndags-kvällen den 14 Maj år 2018 av Larmcentralen inom Örebro Län enligt klockan 🕙23:47:18, och samtalet, avslutades klockan 🕙23:47:48

Till nytt observandum, dessa av mig tidigare angivna tider enligt ovan sett, är inte enligt mig, det är uppgifter som jag själv tagit del av.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-08-07, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Jag är tämligen säker på, och enligt följande skrivet här nedan.

Att, när Hjärsta-kvinnan, och då under den aktuella måndags-kvällen den 14 Maj år 2018 approcherade platsen som var nära angränsande till den då aktuella mordplatsen, för att [därstädes] på Rättarevägen ta kontakten med den personen hon tidigare hade bestämt träff med. När hon sålunda sedan blev tillstädes gärningspersonen på Rättarevägen, skedde troligen överfallet ganska strax därpå ?

Explikationer till textstycket ovan sett:

Approchera: i betydelsen, att närma sig någon för att få, eller ta kontakt.

Därstädes: på den platsen eller stället.

Tillstädes: vara (sig) närvarande, komma tillstädes = infinna sig till mötet på Rättarevägen.

Infinna sig: komna till (tidigare) avtalad plats.

Sålunda: av den anledningen, på det sättet, på så sätt, som beskrivs i textstycket.

Ps: Jag önskar och hoppas, att mina förklaringar till tidigare ovan skriven text är tillfreds-ställande för bästa förståelse Ds.

Mvh/ @JokerMannen

Hade LW stämt träff med SD?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in