Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Nå, för det första så är det ju snarare moderaterna än socialdemokraterna som drivit linjen med stor invandring. För det andra är självfallet det inget mål att sätta kommuner i konkurs för socialdemokrater - tvärt om har ju det partiet stått för starka offentliga finanser - i vart fall i teorin.
Intressant och tankeväckande det du skriver om anglosaxisk förebild för moderaterna. Själv har jag en kristdemokratisk grund och har mer sett förebilder i kontinental kristdemokrati, i bland annat Tyskland. Där har stora koalitioner präglade av pragmatism förekommit, och dessa länder har varit ekonomiskt och socialt framgångsrika. Så, så dålig är kanske inte iden om en s + m regering? Skulle en sådan pragmatisk kolaition bli framgångsrik, är det inte heller säkert att partierna skulle förlora i oppinionen.
Min fetning.
Jag gillar dina inlägg. De tvingar mig att tänka. I dessa "lågkonjunkturtider" (det har ju inte kommit någon ny OU på så länge) tycker jag att vi måste få ta ut svängarna lite utan att det blir OT.
Synen på invandring verkar ha med liberalism att göra, och som några här har påpekat är M ett liberalkonservativt parti och därför bör vara mera positiv till invandring än vad S är. När det gäller invandringsfrågan tycker jag att S ligger närmare SD än vad något annat parti gör.
Själv hoppas jag på att S kan bli ett socialliberalt parti, men det är nog enbart en from förhoppning.
För att återgå till vad denna tråd handlar om, längtar jag efter nya opinionssiffror.