2019-08-03, 21:31
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Rent politiskt har inget hänt som påverkar något väsentligt. Den svaga kronan påverkar i princip inte partival alls. Den bör gynna partier som vill införa euro, då det är mot de stora valutorna kronan tappar mot. Gentemot NOK har det legat stabilt i 25 år, likaså gentemot GBP, i nuläget stärks kronan till och mot gentemot GBP p.ga. brexitkaoset. Däremot försämras alla dessa länders valutor gentemot EUR,CHF och USD.
Hur som helst tror jag inget som hänt under sommaren påverkar opinionen i princip alls. Möjligen att L ökar en aning för att de fått uppmärksamhet i samband med partiledarbytet.
Opinionsmätningar kan har förändrats efter sommarens otaliga våldsdåd och läckan att många kommuner lider stora underskott.
2019-08-03, 22:20
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Problemet med M och KD är att de inte agerar utefter sina ideologier och vad deras väljare vill. Sämst går det för sossarna som agerar på samma sätt. Från att ha varit ett 40+ parti är man idag ett 20+ parti.
Moderaterna står för liberalkonservatism och dagens liberalism är någonting helt annat än tidigare - där av uppstår en konflikt - den ena sidan mot den andra som sliter åt var sitt håll.

KD - har kanske möjlighet att växa om partiet inte låter sig påverkas av Alf Svenssons verklighets frånvända tillvaro.

S vet man inte riktigt vad man ska skriva om - det är helt chockerande vilken utveckling partiet har anammat självmant.
2019-08-04, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Någon som har en aning när nästa opinionsundersökning kommer?

Ska bli intressant att se om sommarens höga osäkerhet har påverkat, samt om svensken börjat känna av i plånboken att kronan har blivit en bananvaluta.
Tittar man på förra året så trillade de in mellan sjätte och tjugoandra augusti. Med tonvikt på mitten av månaden. Misstänker att det blir något liknande i år.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2018
2019-08-04, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Opinionsmätningar kan har förändrats efter sommarens otaliga våldsdåd och läckan att många kommuner lider stora underskott.

Nej troligen inte alls, våldsdåd är vardagsman i det nya "moderna" Sverige. Vi får nog vänta till början av nästa år då den förväntade lågkonjunkturen börjar synas kanske tills den ger betydande effekter.

Vi borde se skattehöjningar i landsting och kommuner som effekt i plånboken i januari kanske har några blivit friställda. Anhöriginvandringen innebär att dessa grupper "ska ha" större dyrare lägenheter och det kan bli de BRF som svensken tvingas lämna efter personlig konkurs. Kommunen har säkert råd med det efter att de höjt skatten. Statliga skattehöjningar utom på bilar och energi kommer vi inte att få se. trots allt är ju centern ett borgerligt parti.

Så inga större opinionsrörelser kan förväntas förrän nästa år. Jag lämnar force major till mina påståenden för den händelse krig utbryter i Hormuzsundet.
2019-08-04, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Rent politiskt har inget hänt som påverkar något väsentligt. Den svaga kronan påverkar i princip inte partival alls. Den bör gynna partier som vill införa euro, då det är mot de stora valutorna kronan tappar mot. Gentemot NOK har det legat stabilt i 25 år, likaså gentemot GBP, i nuläget stärks kronan till och mot gentemot GBP p.ga. brexitkaoset. Däremot försämras alla dessa länders valutor gentemot EUR,CHF och USD.
Hur som helst tror jag inget som hänt under sommaren påverkar opinionen i princip alls. Möjligen att L ökar en aning för att de fått uppmärksamhet i samband med partiledarbytet.
Kronan har under nuvarande år tappat 5,5% mot NOK och 4% mot Pundet. https://www.di.se/valutor/
2019-08-04, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brobyggar1
Kronan har under nuvarande år tappat 5,5% mot NOK och 4% mot Pundet. https://www.di.se/valutor/

Mm, men under en tioårsperiod, eller tjugoårsperiod har vi hållit stabilt mot NOK, under ett visst år går det alltid upp och ner. Mot pundet tar vi nog igen dessa 4% om de inte får ett avtal med EU. Men mot USD och EUR skulle kronan tappa i orostider.
Vill dock säga att kronans värde inte påverkar opinionen i någon utsträckning alls om det inte blir något extremt tapp typ Venezuela, då drabbas givetvis styrande partier negativt.
2019-08-04, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nå, för det första så är det ju snarare moderaterna än socialdemokraterna som drivit linjen med stor invandring. För det andra är självfallet det inget mål att sätta kommuner i konkurs för socialdemokrater - tvärt om har ju det partiet stått för starka offentliga finanser - i vart fall i teorin.

Intressant och tankeväckande det du skriver om anglosaxisk förebild för moderaterna. Själv har jag en kristdemokratisk grund och har mer sett förebilder i kontinental kristdemokrati, i bland annat Tyskland. Där har stora koalitioner präglade av pragmatism förekommit, och dessa länder har varit ekonomiskt och socialt framgångsrika. Så, så dålig är kanske inte iden om en s + m regering? Skulle en sådan pragmatisk kolaition bli framgångsrik, är det inte heller säkert att partierna skulle förlora i oppinionen.

Min fetning.

Jag gillar dina inlägg. De tvingar mig att tänka. I dessa "lågkonjunkturtider" (det har ju inte kommit någon ny OU på så länge) tycker jag att vi måste få ta ut svängarna lite utan att det blir OT.
Synen på invandring verkar ha med liberalism att göra, och som några här har påpekat är M ett liberalkonservativt parti och därför bör vara mera positiv till invandring än vad S är. När det gäller invandringsfrågan tycker jag att S ligger närmare SD än vad något annat parti gör.
Själv hoppas jag på att S kan bli ett socialliberalt parti, men det är nog enbart en from förhoppning.
För att återgå till vad denna tråd handlar om, längtar jag efter nya opinionssiffror.
2019-08-04, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Min fetning.

Jag gillar dina inlägg. De tvingar mig att tänka. I dessa "lågkonjunkturtider" (det har ju inte kommit någon ny OU på så länge) tycker jag att vi måste få ta ut svängarna lite utan att det blir OT.
Synen på invandring verkar ha med liberalism att göra, och som några här har påpekat är M ett liberalkonservativt parti och därför bör vara mera positiv till invandring än vad S är. När det gäller invandringsfrågan tycker jag att S ligger närmare SD än vad något annat parti gör.
Själv hoppas jag på att S kan bli ett socialliberalt parti, men det är nog enbart en from förhoppning.
För att återgå till vad denna tråd handlar om, längtar jag efter nya opinionssiffror.
Om S inte är socialliberalt idag, vad har S för inriktning som du ser det?
2019-08-04, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Om S inte är socialliberalt idag, vad har S för inriktning som du ser det?

Idag skulle jag kalla S för ett socialkonservativt parti. Tidigare var det ett progressivt parti som kämpade för arbetarklassen. Så är det inte längre. Observera dock att min definition av konservativ inte har något med ekonomi att göra. S har aldrig kämpat för sänkta skatter och kommer aldrig heller att göra det.
Jag tror dock att det finns andra här som skulle kunna definiera vad S är mycket bättre än jag.
2019-08-05, 23:03
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Idag skulle jag kalla S för ett socialkonservativt parti. Tidigare var det ett progressivt parti som kämpade för arbetarklassen. Så är det inte längre. Observera dock att min definition av konservativ inte har något med ekonomi att göra. S har aldrig kämpat för sänkta skatter och kommer aldrig heller att göra det.
Jag tror dock att det finns andra här som skulle kunna definiera vad S är mycket bättre än jag.
Konservativt är Socialdemokraterna definitivt inte. Det finns inte mycket som Socialdemokraterna värderar som gott hos de gamla väljarna - arbetarklassen.
I dag är Socialdemokraterna liberala och söker nytt och okänt.
2019-08-06, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Konservativt är Socialdemokraterna definitivt inte. Det finns inte mycket som Socialdemokraterna värderar som gott hos de gamla väljarna - arbetarklassen.
I dag är Socialdemokraterna liberala och söker nytt och okänt.

För mig är konservativt något som slår vakt om det vi för närvarande har. Att säga att S är liberalt i meningen frihetstörstande håller jag inte med om. En gång i tiden slogs S för att arbetarklassen skulle få större frihet. Numera nöjer de sig med att försöka slå vakt om den frihet som de redan har uppnått. Jag skriver försöka, eftersom det finns delar av 73-punktsavtalet som är en "backlash" för arbetarrörelsen. Om S inte kan hindra att dessa punkter blir verklighet, kommer de att förlora många av sina gamla väljare och då skulle man kanske kunna säga att de har gått över till den liberala sidan. Men jag tolkar inte ordet liberal som något som vrider tillbaka friheten för arbetarklassen till vad den var för länge sedan.
2019-08-06, 09:00
Avslutad
Citat:
För mig är konservativt något som slår vakt om det vi för närvarande har. Att säga att S är liberalt i meningen frihetstörstande håller jag inte med om. En gång i tiden slogs S för att arbetarklassen skulle få större frihet. Numera nöjer de sig med att försöka slå vakt om den frihet som de redan har uppnått. Jag skriver försöka, eftersom det finns delar av 73-punktsavtalet som är en "backlash" för arbetarrörelsen. Om S inte kan hindra att dessa punkter blir verklighet, kommer de att förlora många av sina gamla väljare och då skulle man kanske kunna säga att de har gått över till den liberala sidan. Men jag tolkar inte ordet liberal som något som vrider tillbaka friheten för arbetarklassen till vad den var för länge sedan.

S kallar sig faktiskt liberaler och slår vakt om den liberala ideologin. Det står även på Wikipedia att S har liberalism som ideologi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in