2019-08-06, 07:19
Medlem
mastarns avatar
Och nu tar vi det en gång till.

Både Bo och Gm var lite udda de hade INTE många vänner förutom varandra. De beskrivs som bästa vänner och gick i samma klass på firbergaskolan.

PP var gay med vitrysk bakgrund, JL aspie mycket möjligt att PP också hade en släng av det...

Men varför väljer JL att döda sin kanske enda och bästa vän.

Svek eller kränkthet verklig eller upplevd känns som alternativ 1 där kan ju även rädsla att bli övergiven ingå.

Hat/äckel (homo spåret) nr 2

Något måste hänt i deras relation senaste terminen som fått propparna att gå på JL vad?
Citera
2019-08-06, 07:25
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanctoSpirito65
Jag skulle inte vara så snabb på att döma utifrån folkgrupp! Som arbetandes på en akutmottagning i en stor stad kan jag berätt att i förra veckan så bad en ung man sin kompis att hugga huvudet av honom med en yxa. Kompisen tackade ja till erbjudandet och gjorde några försök. Patienten kom in svårt skadad mest i axelregionen och några hugg i nacken men överlevde. Kompisen omhändertogs av polis. Båda hade intagit någon form av svampdrog som de köpt på nätet. Om droger är inblandade kan vad fan som helst hända, oavsett etnicitet. Droger kan få folk att bli psykotiska. Patienten var väldigt tacksam över att det inte gått som han ville den kvällen. Killen i detta fall kan mycket väl varit i ett psykotiskt tillstånd pga droger eller bara av att han har den personligheten. Vitryssar i allmänhet är inte alls kända för att begå några brott av detta slag.

Ja, allt är drogerna fel.
Eller hur.
Gå och lägg dig.
Sverige har blivit världens socialkontor.
Vet du hur det brukar vara inne på socialtjänstmottagningar?
Citera
2019-08-06, 07:46
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastarn
PP var gay med vitrysk bakgrund, JL aspie mycket möjligt att PP också hade en släng av det...
Föga oväntat. Kanske dags att börja ha bättre koll på de här människor som har aspberger och autism. Jag vet att man tidigare diskuterat om de är lika empatilösa som psykopater, men gissningsvis la man ner den idén då den inte är så politisk korrekt. Men jag tror att det ligger en hel del i det.

Långt ifrån alla med aspberger har ihjäl någon, men jag tycker mig se dessa aspies i nyheterna var och varannan dag. Nu senaste massmördaren i USA, man ser direkt på honom att är autistisk.
Citera
2019-08-06, 07:56
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Lite off topic, men jag kommer ihåg ett fall som inträffade för länge sen, förmodligen på 80-talet. Jag tror att det var i Ängelholm. Tidningarna skrev ingående om fallet och gick ut med namn och bild på både BO och GM. Jag tar upp fallet därför att det har flera likheter med yxmordet i Sollentuna.

GM i fallet på 80-talet var en 15-årig kille som hade mördat en 13-årig tjej som gick på hans skola. Tjejen var förtjust i killen på det där barnsliga viset som var vanligt förr, när det var "omöjligt" för en 13-årig tjej att ha sex. Så när killen föreslog att de skulle gå eller cykla iväg någonstans där de kunde få vara ifred, så blev tjejen överförtjust.

När de kom till ett fält eller någonting tillräckligt långt för att ingen skulle höra eller se dem, så plockade killen upp en sten och slog tjejen i huvudet med den tills hon dog. Till skillnad från 16-åringen i Sollentuna ringde han inte alls polisen, vad jag kan minnas. Nu får man förstås tänka på att det inte fanns några mobiler på den tiden, så han hade inte kunnat ringa polisen omedelbart även om han hade velat.

Så tjejen var försvunnen och hittades mördad. Jag minns inte hur det gick till när killen blev misstänkt, men jag tror nästan att han berättade det för sina föräldrar. I alla fall angavs killen för polisen, och polisen undersökte brottsplatsen och fann bevis på att killen var skyldig (kanske fanns det blod på grabbens kläder, jag minns inte).

Det mest intressanta var rättegången och förhören med killen, där han fick redogöra för varför han hade mördat tjejen. Hans svar var att han ville veta hur det kändes att mörda, och det var därför han hade lockat tjejen med sig till en avskild plats, så att han kunde mörda henne och få reda på hur det kändes.

Jag minns vad domen blev. Rätten kom fram till att grabben var svårt psykiskt störd och en allvarlig fara för sin omgivning. Så rätten dömde honom till vad som idag skulle kallas rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning, trots att han bara var 15 år. Eller med andra ord, killen låstes in och nyckeln slängdes bort, mer eller mindre.

Jag kan inte låta bli att undra om GM i fallet i Sollentuna också är psykiskt störd. Det har förekommit spekulationer i den här tråden om att BO PP var psykopat. Men nu får ni väl ge er? Det är väl den som hugger en kompis i huvudet med en yxa som är onormal?

Den förklaringen hör man lite för ofta nu för tiden. Vid ett annat mord som skedde ganska nyligen var mördaren besviken för att han inte kände något. Han trodde att ett mord skulle få honom att känna något, men icke.

Vad gör man när det vi kallar "vanligt tänkbart motiv" saknas? När konsekvenser i form av livstids förvaring inte ses som ett straff utan istället som en drömtillvaro? Lugnt, isolerat, fasta rutiner och utan krav på att vara "som alla andra"? Ja, vad gör man?
Citera
2019-08-06, 07:57
Medlem
Bild på MGM?
Citera
2019-08-06, 08:11
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Föga oväntat. Kanske dags att börja ha bättre koll på de här människor som har aspberger och autism. Jag vet att man tidigare diskuterat om de är lika empatilösa som psykopater, men gissningsvis la man ner den idén då den inte är så politisk korrekt. Men jag tror att det ligger en hel del i det.

Långt ifrån alla med aspberger har ihjäl någon, men jag tycker mig se dessa aspies i nyheterna var och varannan dag. Nu senaste massmördaren i USA, man ser direkt på honom att är autistisk.

Jag håller helt med dig. Ser man som förälder tecken och känner oro då tonåringen saknar empati, saknar förmåga att bry sig om andra och tar upp detta med läkare eller andra "kunniga" blir man nertystad med orden "så illa kan det väl inte vara"? Sen är det färdigpratat. Det måste väl i vanlig ordning hända något allvarligt först?
Citera
2019-08-06, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Blir sluten psykvård eller sluten ungdomsvård 1/5 av strafftiden som en vuxen skulle dömts till.

Ungdomsvård låter rimligt med tanke på
GM ålder. Om han inte varit sjuk vid gärningen
vill säga.
Citera
2019-08-06, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ehuru
Den är inte så vanlig. Vad som är anmärkningsvärt i det här fallet är att det beslutades om p-7 direkt. Det tyder på att han redan har en känd diagnos. Den diagnosen måste då säkerställas av åklagare genom att göra en ny och aktuell utvärdering inför rättegång. Då GM är så ung så skyndar man på ärendet för att undvika en för lång häktningstid.

Beslutet av p-7:an kan kanske också vara
att GM mår dåligt. Vi har inte fått veta så
mycket om GM mest rykten.
Citera
2019-08-06, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Det har framkommit i media att BO hade medelmåttiga betyg. Inte tror jag att man mördare någon för att få tredje istället för fjärde bäst betyg i klassen.
Medelmåttiga betyg? 16 st A av 19 ämnen?
Citera
2019-08-06, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Beslutet av p-7:an kan kanske också vara
att GM mår dåligt. Vi har inte fått veta så
mycket om GM mest rykten.
P7 (en timmes samtal med GM) görs för att utröna om en stor sinnesundersökning skall göras. Den senare tar ca 4 veckor.
Citera
2019-08-06, 08:37
Medlem
Orobanches avatar
Nu påstår en källa att GM planerade mordet. Stämmer det hoppas jag (förgäves jag vet) att GM ska sitta inlåst resten av sitt liv.

BO:s föräldrar och andra anhöriga har nämligen fått livstid!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AdXnr5/mordmisstankt-tonaring-tros-ha-planerat-yxdadet
Citera
2019-08-06, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sho-z
Särskilt här på fb.
Är det en utlänning så ligger det i våra gener.
Är det en svensk så måste det ligga något tragisk sjukdom eller uppväxt bakom.
Som om att inte många av nysvenskarna skulle ha sett saker som får en normal människa att kräkas.

M och S var väldigt naiva när man trodde att invandrande psykopater plötsligt skulle byta mönster och anpassa sig efter den godhet som är Sveriges grundstenar.
När jag reser 'hem' till Afrika och umgås ute med vänner så tänker jag ofta på det. Varannan gangster där vill till Europa pga pengarna som finns att tjäna på kriminalitet.
Dom vet själva att våra samhällen inte är beredda på den galenskap som dom är beredda att begå.

Intressant!

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Är den mördade Peter son till den kände kulturprofilen Dimitri, med samma ovanliga efternamn, som bl.a. översätt Birgitta Trotzig, Astrid Lindgren och Katarina Frostenson till ryska och vitryska? Mycket ledsamt för fadern om det är så. Att mista sin ende son.

Ja, så tragiskt...

Citat:
Ursprungligen postat av kafu
Några inlägg av arbetskamraten till Peter Plax pappa

Signaturen Pelota, före detta arbetskamrat till Dimitri Plax, fadern till BO Peter Plax, har placerat några inlägg i denna tråd.

3 augusti 2019, kl 13:25
Varför just den platsen. Öde område och inte direkt vid badet.

3 augusti 2019, kl 13:37
Hur vanligt är det att ungdomar mördar varandra? ... Nästan alltid handlar det om kärlek och relationer

3 augusti 2019, kl 22:43
Är ni säkra på Plax?? Det är ju Dmitris son. Dmitri har jag jobbat med när jag jobbade på SR drama.

3 augusti 2019, kl 22:50
Om det är PP så finns det kanske en motivbild i killens sexuella läggning.

3 augusti 2019, kl 22:54
bland alla 16-åringar är inte vissa saker helt OK. Vet att PP varit utsatt för trakasserier i samband med att han tränade simning,. Men drar inte mer nu. Vet inte hur det varit senaste åren då det var två år sedan jag talade med hans far om detta

Bra sammanfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av monotyp
Fick inte några jättebögiga vibbar av profilfotot JL har på sitt instagram. PP har jag inte sett nån bild på ännu.
Sen sa nån här att Brommapojkarnas instagram osade bögigt. Tycker inte det var så farligt. Några spexiga bilder på killarna som dragqueens, det är i princip allt av den varan.

Vad heter MGM i efternamm? Kan du länka till hans Fb eller Insta? Vad har Brommapojkarna med saken att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Två kompisar, en bög och den andra inte? Jag får lite Reijo Daag-vibbar, mycket känslor i dådet.

Vem är Reijo Daag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in