2019-08-05, 15:47
Medlem
Ossans avatar
Jag har sådan båt, gör sig bäst på mycket grunt vatten och i sumpmark. Men då den saknar köl tar inte strömmen tag i den som i en båt med köl. I övrigt typiskt Amerikansk. Praktisk, lätt och tål normalt hårda tag.
Citera
2019-08-05, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det har du nog rätt i. En bölja och den far all världens väg.

Använder kanadicker såna där förresten eller är det en US-smerlkansk sak mer?

För fiske- eller jakt på grunda, hyfsat lugna vatten måste den vara närmast perfekt med sitt plana golv och stabilitet via sin konstruktion men även inbyggda flyttankar.

Underhållsfri och lätt. Men för smidighet eller förflyttning i vatten längre sträckor krävs motor. Både akter och för är tvärställda.

Populär även i Sverige för dessa ändamål. Själv har jag en finsk plastbåt som är ett mellanting mellan forsbåt och kanot som jag trivs utmärkt med i mina vattendrag. Drar med lätthet upp den på bryggan, skruvar ur bottenproppen vid regnväder. Inget ösa båt där.
Citera
2019-08-05, 17:11
Medlem
Lonnrots avatar
CNN om unge ”herr dayton”:

”As a high school student, the gunman in the Dayton, Ohio, massacre had a "hit list" of classmates he wanted to kill or hurt, according to four former students who said they were told by school officials they were on the list.

...

Another former classmate, who asked not to be identified out of concerns for his privacy, also recalled being summoned to a school administrator's office and being told he was "number one" on the list of students Betts wanted to kill.”

Klassens poppiskille...? 😄

Var har vi hört om hitlistor med skolkamrater?

Frankt så är det ju en problematik som närmast verkar exponentiell. I fallet Betts så tycks ju varningsklockorna har ringt i åratal från klocktornet mitt i byn, men det hjälpte föga. Likväl dyker killen upp i skyddsväst och fulltaggad med leksaker. Dags att damma av dårhusen igen?

Tack och lov för kanadensare som kan behärska sig till tre...

You were always om my mind.
You were always om my mind.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-08-05 kl. 17:20.
Citera
2019-08-05, 21:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Att åstadkomma skadorna som den där roddbåten uppvisar kanske inte vore så lätt om man skulle vilja försöka. De torde ju inte vara resultatet av vilken forsränning som helst. Men med lite otur och väldiga krafter kanske det är möjligt.
Tjohej igen manhunters. Såg att RCMP inte kommer dyka mer men har satt upp nån roadblock strax söder om sundance där bilen brann för att söka. Enligt journalisten på twitter har det inte hänt nån gång innan, det hsr snarare varit check points. Är på mobilen, orkar inte citera.
Så vad föranleder detta månntro? Det är ju trots allt en fortsättning efter dyken. Nåt fynd?
Citera
2019-08-05, 21:42
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tjohej igen manhunters. Såg att RCMP inte kommer dyka mer men har satt upp nån roadblock strax söder om sundance där bilen brann för att söka. Enligt journalisten på twitter har det inte hänt nån gång innan, det hsr snarare varit check points. Är på mobilen, orkar inte citera.
Så vad föranleder detta månntro? Det är ju trots allt en fortsättning efter dyken. Nåt fynd?

Dom hittade vel inget i vattnet så nu fortsätter dom att kontrollera vägarna. Katt och råtta.
Citera
2019-08-05, 21:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Dom hittade vel inget i vattnet så nu fortsätter dom att kontrollera vägarna. Katt och råtta.
Ja men jag undrar kring roadblock likaväl. Det har aldrig skett och området är genomsökt redan.
Det är EN väg. Den enda där bilen brann.
Jag skrev att den är späärad helt.
Senast redigerad av develi 2019-08-05 kl. 21:58.
Citera
2019-08-05, 21:58
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ja men jag undrar kring roadblock likaväl. Det har aldrig skett och området är genomsökt redan.
Det är EN väg. Den enda där bilen brann.

Om dom först sätter upp en roadblock nu tycker jag det er alldeles för sent, faktiskt. Det borde ha varit det första dom gjorde.
Citera
2019-08-05, 22:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Om dom först sätter upp en roadblock nu tycker jag det er alldeles för sent, faktiskt. Det borde ha varit det första dom gjorde.
Ja. Och därför är det ett agerande som sticker ut. För att de redan sökt kring
bilen givetvis. Det är utgångspunkt.
Ingen tillåts dit nu helt plötsligt.
Citera
2019-08-05, 22:05
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ja. Och därför är det ett agerande som sticker ut. För att de redan sökt kring bilen givetvis. Det är utgångspunkt.

Kanske det saknas en bil i området? Ja, eller en motorcykel eller nåt?
Citera
2019-08-05, 22:13
Medlem
Citat:

Dom tidigare checkpoints som var uppsatta tog dom ju bort.

Syns som dom koncentrerar sig kring det området nu. Det kan tyda på dels avsaknad av indikationer från andra områden, dels att den samlade bedömningen (som vi inte känner till inkl ev ny information) tyder på att dom är just kvar i området.

Polisen har både egen lokalkännedom men även tillgång
till lokalbefolkningens kompetens som inte heller vill ha dessa beväpnade teens på deras tassemarker.

Tiden är nog inte med grabbarna i detta fall. Nu blir det svalare dessutom.

Om dom är uppmärksamhets seeker (troligt) är det extra nyttigt att polisen stryper all information som får media att tystna.
Senast redigerad av Remark 2019-08-05 kl. 22:17.
Citera
2019-08-05, 22:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Kanske det saknas en bil i området? Ja, eller en motorcykel eller nåt?
Med tanke på dyk, med tanke på blockering kring bilen, så sysslar de med nåt mer strategiskt.
De backar tillbaka till ett avsökt område.Det var ju högvilt då det brann, de hade väl bara timmars försprång just där. De är i röven på dem då, rapporterna innan är med betydligt mer tidsglapp.
Så det förvånar mig. Undrar snarare kring nåt fynd el om den där flaskan gett dna, vet inte hur snabba de är. Den hittades väl i fredags.
Citera
2019-08-05, 22:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ja. Och därför är det ett agerande som sticker ut. För att de redan sökt kring
bilen givetvis. Det är utgångspunkt.
Ingen tillåts dit nu helt plötsligt.

De har lyft den nu igen.
Jag skulle kunna tänka mig att de rutinkollade ngt som de förbisett eller ngt som kommit in nytt.

De gav upp dykandet ganska raskt, ev för att båtens ägare hörde av sig. Hypotetiskt kan man tänka sig att båten varit i ett skjul elelr inom en inhängnad som man aldrig kollat. Och även om, säg, man inte funnit belägg för att båten använts, så kanske man ville kolla skjulet, som kanske blivit mer beboelig utan båten, säg... Jag spånar.

Det finns/fanns ganska mycket konstruktioner längs vägen ner längs floden. Dessutom kan dubbelkoll behövas ändå, om bovarna skulle återvänt efter att man sökte senast...

Vattnet/floden där båten påträffades kan ju vara så beskaffat att man anser att kropparna borde ligga där (och inte längre ner) om de inte längre haft en båt att sitta i... Och att man avbröt dykningarna av det skälet.

Roadblocken kan ju möjligen också handla om att man ville spårsöka vägen och längs vägen för att se om nya spår tillkommit sen de var där senast. Och så ville man inte ha nyfikna som färdades där under tiden. Nu var avspärrningen skäligen kortvarig så det är kanske inte det troligaste...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in