2019-08-05, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjunnedotcom
Tackar
Jag o Micke W startade den 2016

Intressant! Berätta gärna mer. Är du t.ex fortfarande aktiv i kanalen?
Citera
2019-08-05, 19:18
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Hets mot folkgrupp är ju närapå genialt. Sedan utökar man det med grupper som inte är folk utan religiösa, sexuell läggning, politiska åsikter, yrken. För att till slut utvidga hets till kritik.

Och vipps så har man infört en lag mot tankebrott.
Vilket är precis vad Youtube har gjort:
https://support.google.com/youtube/answer/2801939?hl=en-GB
Citat:
Hate speech is not allowed on YouTube. We remove content promoting violence or hatred against individuals or groups based on any of the following attributes:
  • Disability
  • Ethnicity
  • Gender Identity
  • Nationality
  • Race
  • Immigration status
  • Religion
  • Sex/Gender
  • Sexual Orientation
  • Victims of a major violent event and their kin
  • Veteran status
-The worst case scenario? Well, the worst case scenario I guess is being absolutely silenced, being unable to speak, like I am right now.

Jean Francois Gariepy pratar om de nya Youtubereglerna:
https://youtu.be/kVUXzz82a6k?t=2774
Citera
2019-08-05, 19:23
Medlem
Nej men har ett program på gång till hösten.

Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Intressant! Berätta gärna mer. Är du t.ex fortfarande aktiv i kanalen?
Citera
2019-08-05, 19:25
Medlem
Citat:
Nej men har ett program på gång till hösten.

Ok. På en annan plattform än Google då eller?
Citera
2019-08-05, 19:27
Medlem
RazorKevlars avatar
Citat:
Tackar
Jag o Micke W startade den 2016
Jag gillar er bägge, förbannat pålästa och kunniga!
Citera
2019-08-05, 19:32
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag misstänker att den giftige lille dvärgen aka Morgan Johansson har ett finger med i spelet.

Måtte Tor eller Gud straffa honom med en åskvigg om 100.000 Ampere i huvudet. PANG! , så att han liknar tallen jag betraktade dagen efter det våldsamma åskvädret i natten: Delvis splittrad från toppen till roten och långa vassa trästycken nedkörda i marken. Om tallen/furan överlevde, det vet jag inte, men jag tvivlar starkt.
Senast redigerad av Knivur-273 2019-08-05 kl. 19:44.
Citera
2019-08-05, 19:42
Medlem
.
Senast redigerad av Cxme 2019-08-05 kl. 19:44.
Citera
2019-08-05, 19:54
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag misstänker att den giftige lille dvärgen aka Morgan Johansson har ett finger med i spelet....

Även jag misstänker den lille dvärgen.
Citera
2019-08-05, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det läskiga i detta är att det är helt tyst. Staten måste erkänna vad den gör. Är det staten som har tvingat google att stänga ner kanalen? Ska staten verkligen kunna döda kanaler/medier i det dolda? Vad är detta för sjukt samhälle vi lever i?

Eller så bryr sig inte jävel och det är därför det är "tyst". Google får rent teoretisk göra vad fan de vill så länge de följer svensk lag och det gör de. Sen att ni jäkla puckon inte vet vad yttrandefrihet är och samtidigt sitter och gnäller gör en fan mörkrädd.
Citera
2019-08-05, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cxme
Det är ingen fri marknad att censurera folk på världens största plattform.

Det är censur och inget annat.

För att dra en jämförelse så skulle mcdonalds ha rätt att förbjuda folk som röstar på socialdemokraterna och vänsterpartiet att köpa mat på deras restauranger och att man inte får prata vänsterpolitik inne på mcdonalds för då åker man ut.

Om någon klagar så får dom höra att det är "fri marknad" och du kan äta på burger king istället.

Precis en fri marknad måste skyddas från t.ex. monopolism och fulspel annars blir den snabbt ofri. Vi låter inte folk insiderhandla med aktier och vi låter inte banker bete sig hur som helst. Hur skulle det se ut om t.ex. homosexuella inte skulle få tillgång till penningsystemet alls för att några gubbar i bankoligopolen inte gillar dem? Det är givetvis rimligt att precis som att diskriminering inte är okej så måste även andra fundamentala mänskliga rättigheter gälla även på nätet. Vi kan ju inte ha demokratiska val framöver och så får bara ena sidan debattera i sociala medier medan andra partier diskrimineras och stängs ner det vore ju helt sjukt. Det urholkar förtroendet för hela systemet.

Lagstiftningen ligger rejält efter. Yttrandefrihetslagstifningen gäller stater bara för att det var det som var aktuellt förr. Idag är vissa bolag större än staten och kontrollerar hela den digitala diskussionen. De är systemviktiga och måste därför ta sitt ansvar, annars får vi bryta upp dem som Standard Oil.

Det hela är egentligen väldigt enkelt. Begås ett lagbrott så anmäls det precis som offline. Då är det också den incidenten som prövas. Man kan inte slentrianmässigt och godtyckligt bara ta bort någons konto utan förklaring - i synnerhet när människor bygger sin business på youtubes plattform. Det är inte seriöst alls varken som företag och affärspartner eller ur ett rättssäkerhetsperspektiv.
Senast redigerad av Glio9 2019-08-05 kl. 20:25.
Citera
2019-08-05, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Vad gäller SwebbTV så kan det knappast handla om hets mot folkgrupp. Jag har kollat igenom dussintals av Stram Kurs Youtube-videor där muslimer rakt av uppmanas att lämna Danmark, och dessa videor ligger kvar. Eller ses kanske Paludan mer som en gycklare och SwebbTV som seriösa...

Regeringen har ju iaf tidigare haft samtal med Google beträffande klipp som finns där. Skulle inte förvåna mig om det har varit påtryckningar uppifrån som fått Google att ta ner swebbtv. Utöver det, så verkar inte danskarna fullt lika känsliga.
Citera
2019-08-05, 20:30
Medlem
batman4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Bara bra om fake news från högern försvinner. Och alla anti-kommunister bör vara glada över att marknaden talat och att ett företag som Google tagit ett eget beslut

Win-win för alla?

Trams. Yttrandefriheten är det viktigaste vi har, oavsett vänster eller höger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in