2019-08-05, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Fast det kan ju bli dråp även om BO avlider.

Nu är det som det är, hoppas att själva utredningen går fort så att MGM kan hamna på ”rätt ställe” snabbt och inte behöver sitta häktad.

En oerhört tragisk historia, två familjer har fått sina liv förstörda (på olika sätt).

Idag använder man inte "dråp" i rättssammanhang. Tidningarna gör det dock fortfarande. Men i rubriceringen "mord" kan man också finna förmildrande omständigheter. Det är ju från fall till fall man kikar på sådant. Jag själv kan använda "dråp" i den meningen att det var ett oplanerat mord i stundens hetta. Men på åklageriet gör man inte det längre. Ej heller i brottsrubriceringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Att ta med sig en yxa skulle jag anse som försvårande omständighet. Ett knytnäveslag som leder till att någon dör behöver inte vara mord. Det kan i vissa fall vara vållande till annans död.
Ett knytnävsslag som gör att personen avlider (hur skulle det gå till?) så är det mord. En knuff/slag som gör att personen ramlar olyckligt på en trottoarkant och dör av skallskada från trottoarkanten - ja, vållande till annans död kan jag tro.
Citera
2019-08-05, 13:17
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror han skulle skrämmas, av nån orsak. Och att det gick överstyr. Att det handlar om mord har ju med att göra att PP avled. Hade han fått skador av en sten, eller knytnäve, eller vad som helst - då hade det handlat om mord lik förbannat om skadorna blev så svåra att PP avlider av dom. Enbart yxan gör ju inte att det handlar om mord.
Mord är när det är planerat, dråp när det är en impulsiv handling som leder till den andres död. Ur rättsligt perspektiv, då.
Citera
2019-08-05, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Mord är när det är planerat, dråp när det är en impulsiv handling som leder till den andres död. Ur rättsligt perspektiv, då.
Inte sen några år tillbaka. Men helt rätt var det så förr.
Citera
2019-08-05, 13:18
Medlem
Citat:
Jag har flera unga i min närhet som inte finns på Facebook. De använder en hel drös andra kommunikationskanaler. Instagram och Facebook är det mest äldre som använder numera. Med en hel del undantag naturligtvis. Så det är inte alls konstigt att de inte finns på Facebook.

Jag har naturligtvis inte en susning om vad som hänt. Men någon misshällighet tror jag finns i botten. Och jag kan tänka att yxan skulle användas att skrämmas med. Men det gick fel. Ordentligt fel. Och jag antar att det var därför GM ringde och larmade. Det var inte alls meningen att det skulle gå som det gick. Gm har erkänt gärningen som sådan, men INTE erkänt mord. Därför tror jag att detta var en olycklig händelsekedja som absolut inte var meningen skulle ske.
Obs. Jag spekulerar.

Det är Snapchat som gäller i den åldern. Möjligen Instagram också. Facebook anses vara för gamlingar.
Citera
2019-08-05, 13:22
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Inte sen några år tillbaka. Men helt rätt var det så förr.
Helt fel på båda punkter. Dråp är ett brott i brottsbalken alltjämt och skillnaden mot mord har inte nödvändigtvis att göra med huruvida gärningen var överlagd eller inte, utan handlar om allvarlighetsgraden överlag. Tänk ringa mord.
Citera
2019-08-05, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Att ta med sig en yxa skulle jag anse som försvårande omständighet. Ett knytnäveslag som leder till att någon dör behöver inte vara mord. Det kan i vissa fall vara vållande till annans död.

Absolut är de det! Men man måste se det i sitt sammanhang. Det kan ju vara så att han/dom tagit med yxa för att göra ved till en brasa t ex, och då är det ju inte lika försvårande.

Ja, ditt exempel är snarare Misshandel och Vållande till annans död.
Citera
2019-08-05, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Helt fel på båda punkter. Dråp är ett brott i brottsbalken alltjämt och skillnaden mot mord har inte nödvändigtvis att göra med huruvida gärningen var överlagd eller inte, utan handlar om allvarlighetsgraden överlag. Tänk ringa mord.
Jag pratar om brottsrubricering. Man rubricerar inte längre som "dråp". Men dråp var mord i stundens hetta, där mord alltid var överlagt. Nu rubriceras det ALLTID mord - men det finns gradskillnader och det är dessa gradskillnader som gör att strafflängden påverkas.

Själva ordet dråp och dess förklaring finns ju, ordet är ju inte borta. Men som brottsrubricering används det inte längre. Eller väldigt väldigt sällan numera.
Lämnar diskussionen därmed.
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-05 kl. 13:26.
Citera
2019-08-05, 13:31
Medlem
kafus avatar
Citat:
Häktningsframställan lär vara sekretessbelagd. Åtminstone person- och kontaktuppgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av Gula-bananer
Häktningsframställan: https://minfil.com/R5X1r42bn1/Attunda_TR_B_8840-19_Aktbil_6_H_KTNINGSFRAMST_LLAN_PDF

Protokoll från häktningsförhandling
Jourdomstolen i Stockholm, söndag 4 augusti 2019

För att kunna öppna ett dokument hos Minfil måste du först trycka undan de skräpfiler som brukar komma upp vid första och kanske även andra försöket. Men sedan skall det dyka upp en liten ikon i nedre vänstra hörnet på din bildskärm. Den knappen trycker du på för att få upp det önskade dokumentet.

I sitt beslut meddelade domstolen att den svenske medborgaren Jack Lindblom, född 17 juni 2003 i Hägerstens församling i Stockholms kommun, skall häktas.

Jack Lindblom häktades som på sannolika skäl misstänkt för mord den 2 augusti 2019 på
Landsnoravägen i Sollentuna kommun.

Se karta med gränserna för Sollentuna kommun inritade. Trycker du på förstoring, då ser du också Landsnoravägen.

Domstolen visade också på att det i fallet med den nu misstänkte Jack Lindblom föreligger synnerliga skäl för häktning.
Senast redigerad av kafu 2019-08-05 kl. 14:06.
Citera
2019-08-05, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kafu

För att kunna öppna dokumentet hos Minfil måste du först trycka undan de skräpfiler som brukar komma upp vid första och kanske även andra försöket. Men sedan skall det dyka upp en liten ikon i nedre vänstra hörnet på din bildskärm. Den knappen trycker du på för att få upp det önskade dokumentet.
Tack tack. Förvånande, precis som häktningsframställan, att man inte maskar den minderåriges personuppgifter. Trodde det var legio. Men det kanske bara gäller 15 år och under. Eller ens det.
Citera
2019-08-05, 13:37
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
En tanke, kan gärningsmannen ha öppnat sig för den nu avlidne? Exempelvis att denne var homosexuell och ville prata av sig tidigare, sedan har det kommit fram till andra. Behöver inte ha kommit från P*ter* utan rykten som florerat kring personen. Varvid han drar slutsatsen att P*ter berättat för andra, och han beslutar att mörda P*eter?

Krävs nog mer än så för ett yxmord. Annars skulle vi ha många yxmord. Troligen psykisk ohälsa.
Citera
2019-08-05, 13:38
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Krävs nog mer än så för ett yxmord. Annars skulle vi ha många yxmord. Troligen psykisk ohälsa.

Folk har blivit mördade för mindre.
Citera
2019-08-05, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kafu

För att kunna öppna ett dokument hos Minfil måste du först trycka undan de skräpfiler som brukar komma upp vid första och kanske även andra försöket. Men sedan skall det dyka upp en liten ikon i nedre vänstra hörnet på din bildskärm. Den knappen trycker du på för att få upp det önskade dokumentet.

Känns så overkligt att läsa att en 16-åring är häktad för mord. Känns som ett filmmanus eller en bok när jag läser det......Måste känns som värsta mardrömmen för de närmast inblandade åt båda hållen. Så fruktansvärt hemskt o tragikst. Hoppas att domen faller snabbt. Så att alla inblandade slipper gå o vänta. Ovisshet o väntan är vidrigt jobbigt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in