Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Jag har postat ett inlägg om det förut. Finns här:
(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)
Som du ser så ligger Greta skyhögt över skolans snitt.
Tack -Info-, det hade jag helt missat! Jag hade tänkt fråga på vilket sätt ett skyhögt betyg på en random högstadieskola i Södertälje krattar manegen för en toppkarriär inom FN, men googlade i stället vidare på skolan.
Citat:
https://lararnastidning.se/kringlaskolan-gar-mot-strommen/
Av Kringlaskolans 378 elever har 75 procent ett annat modersmål än svenska.
Jaha, det kanske gör att man inte kan jämföra den rakt av med andra skolor, eller? Skolor med så pass låg andel modermålstalare har en tendens att få ganska låga betyg.
Citat:
Enligt Sirkka Persson är det en populär skola och en kötid på mellan två och tre år är inte ovanligt. Som på de flesta fristående skolor är urvalsreglerna kötid och syskonförtur.
Omöjligt syskonförtur i Gretas fall, knappast heller kötid. Troligare ettriga föräldrar.
Var det inte du som vid upprepade tillfällen påpekat att Greta återgått till en "vanlig" skola? Enligt Facebook-sidan låter det inte så. Rektorn:
Citat:
Som rektor på Kringlaskolan har och har jag haft flera personal anställda med npf. Inte som lärare kanske du tänker men jo, även som lärare. Det har varit personer med dyslexi, adhd, asperger, add och även med kombinationer som både dyslexi och adhd.
Något som är riktigt viktigt är att visa att vi inte definierar någon utifrån dennes npf och att vi ser det som vårt ansvar att inte funktionsnedsättning ska få bli till funktionshinder.
Vi önskar också få våra elever (och föräldrar) att inte ha npf som ”ursäkt” för att begränsa sig eller för sitt uppförande på olika sätt. Vi lyfter ofta att npf kan vara en förklaring men inte en sk ursäkt.
Med denna vetskap är det viktigt att förstå att ju yngre eller mer omogen en person är ju svårare kan det vara att själv hantera sin npf. Därför är det så viktigt att omgivningen har kunskap om det. Särskilt vi som arbetar i skolan. Vi har stort ansvar som jag tidigare skrev att kompensera för nedsättningar så de inte blir till hinder för våra elever.