2019-08-05, 00:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så här ser forsarna ut (via turistbåten på Nelson) - klickbara bilder:

http://www.nelsonriveradventures.com/Media/Nelson_River_Adventures/Photos/Pages/Gull_Rapids.html#0

Det sitter en och väntar på dig gällande din bucket list ute vid York F:
http://www.nelsonriveradventures.com/Media/Nelson_River_Adventures/Photos/Pages/Wildlife.html#9

Så här ser limestones kraftverksdamm ut: https://youtu.be/bHb7nvsGKBo

De andra två kan finnas på film också.

Det verkar som alla tre kraftstationerna är mer traditionella än jag trodde, men låga, breda, och med ganska begränsad reglering. Vilket förstås sammanhänger med topografiska förhållanden. Dock i alla fall tendenser till uppdämningar ovan (det är väl en del av funktionen...). Där man kan ha ekan.
Citera
2019-08-05, 00:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Dykt klart för idag - inväntar rapport:

"The RCMP dive team wrapped up its work for the day not long ago. We are awaiting an update on today's search from @rcmpmb "

Twitter #CanadaManhunt:

”Reported that @rcmpmb divers are to searching 5 areas of interest noted via helo search locating the damaged john boat. One water jug was also located nearby. #NelsonRiver back eddies can hold items and bodies for a long time.”
Senast redigerad av Lonnrot 2019-08-05 kl. 00:25.
Citera
2019-08-05, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sho-z
Om(!) dom fortfarande lever så tror jag att dom håller ihop. Man vill inte leva på den här typen av flykt ensam.
Men jag är tveksam till att dom är vid liv.
Är dom det så tror jag att dom har kommit en bra bit därifrån. För i dessa vildmarker klarar dom sig inte såhär länge. Dom måste främst ha tillgång till vatten och där det finns vatten så finns det även vilddjur, främst björn.
Mat utan kunskap om styckning är också svårt att införskaffa, även om man kan leva extremt länge på bara vatten. Jaktstugor och liknande lär redan vara genomsökta av kunnigt lokalfolk.
Den upphittade båten är intressant. Det är förrädiska vatten och för bara några veckor sedan så drunknade en ortsbo i området när han var ute med båten, och då lär han haft betydligt mer vana än dessa killar.
Har dom omkommit i vattnet så kommer liken att hittas.
Har dom omkommit i vildmarken så tror jag aldrig vi får veta.
Men OJ vad jag hoppas att jag har fel. Jag vill att man hittar killarna vid liv.

Man tar köttet och äter det mam behöver inga jävla kunskaper om styckning
Citera
2019-08-05, 00:19
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Vem har en stationär hårddisk med sig ute i bushen? Han borde väl snarare ha en padda el på sin höjd en laptop.

Stationär dator heter det, inte stationär hårddisk.

Har grabbarna planerat allt kan jag tänka mig att någon tog med sig hela datorn för att sedan bränna den tillsammans med bilen för att förstöra all möjlig information som fanns i datorn.
Citera
2019-08-05, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dasspojken
Man tar köttet och äter det mam behöver inga jävla kunskaper om styckning

Visst, men det förfars fort och lockar till sig bordsgrannar.
Citera
2019-08-05, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Twitter #CanadaManhunt:

”Reported that @rcmpmb divers are to searching 5 areas of interest noted via helo search locating the damaged john boat. One water jug was also located nearby. #NelsonRiver back eddies can hold items and bodies for a long time.”

Det sista lät ju hoppfullt för att hitta kropparna. 5 areas. OK.
Citera
2019-08-05, 00:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Blir det nåt sorts baksug där saker (och människor..) kan ansamlas typ?
På tal om all forsränning beskrevs det att fiskar står bakom stora stenar, där är det kav lugnt.
...info erhållen när jag satte mig på bak i gummibåten, trygg vid gubben bak och typ hängde kvar i en tamp.
Jättekul.

Se min andra post nyligen från twitter. ”Back eddies” o säkert allehanda fenomen kan hålla kvar saker länge. Virvlar framför ocy bakom öar och stenar, virvlar vid flodarmar etc. Detta ska ju f.ö. vara nedan uppdämningarna förstås, men i dessa lär ju en del kunna ligga f.ö. Och det som försvinner där i slammet kommer kanske inte fram igen....

Bakvatten.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-08-05 kl. 00:40.
Citera
2019-08-05, 00:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Se min andra post nyligen från twitter. ”Back eddies” o säkert allehanda fenomen kan hålla kvar saker länge. Virvlar framför ocy bakom öar och stenar, virvlar vid flodarmar etc. Detta ska ju f.ö. vara nedan uppdämningarna förstås, men i dessa lär ju en del kunna ligga f.ö. Och det som försvinner där i slammet kommer kanske inte fram igen....
Såg det precis nu - vad är back eddies?

De skrev John om båten - det lät som John Doe gällande oidentifierade döda personer.

Edit. Antar det är bakvatten enligt ditt tillägg (?)
Citera
2019-08-05, 00:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

De skrev John om båten - det lät som John Doe gällande oidentifierade döda personer.

Ja. Bakvatten, alltså i ”lä” av något som skjuter ut i strömmen. Och som hålls kvar av hur vattnet strömmar upp och bakåt för att fylla underskottet av vatten där det är mindre strömt. Typ.
Citera
2019-08-05, 01:01
Medlem
Sho-zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst, men det förfars fort och lockar till sig bordsgrannar.
Han vet inte vad han pratar om så glöm honom.
Jag ser problem vid ev tillagning. Vågar killarna göra upp eld? Med tanke på luftburna polisögon osv så vette tusan om dom vågar chansa. Och jag tvivlar på att killarna har några jägarskills i sig så vad ska dom kunna fånga?
Fisk kanske, men blir svårt det med då dom nog inte vill riskera att bli sedda vid vattnet.
Citera
2019-08-05, 01:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja. Bakvatten, alltså i ”lä” av något som skjuter ut i strömmen. Och som hålls kvar av hur vattnet strömmar upp och bakåt för att fylla underskottet av vatten där det är mindre strömt. Typ.
Ok, tack. Då var jag inte helt fel ute med mina forsfiskar.

Här är en ny bild när båten är vänd, där man sitter i mitten är borta helt. Ordagrant "Up shit creek without a paddle".

https://pbs.twimg.com/media/EBJfi-dU8AA_svC.jpg
Citera
2019-08-05, 01:11
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Det heter Jon båtar eller Jon boats. En typ flatbottnade båtar som ofta anvends inom fiske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in