2019-08-04, 13:51
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold666
Jag tror dom gick på att innan afghanen slogs med sina hörlurar så blev han bryskt bortförd upplyft runt halsen av livvakten.
Åklagaren kvittade dom två händelserna och åtalade varken livvakten lr afghanen.
Nej det var inte så åklagaren motiverade beslutet. Åklagaren motiverade det med att Mustafa agerade i självförsvar, trots att självförsvar måste ske i stridens hetta, vilket inte var fallet här, och trots att kastet med hörlurarna skedde när Tim stod helt stilla och en bra bit ifrån, och trots att åklagaren långt tidigare hade bedömt att Big Tim inte hade gjort något olagligt, och trots att Mustafa var den som initierade våldet. Ärendet lades även ner trots att Mustafa förutom misshandel hade gjort sig skyldig till ofredande vilket också fanns bevisat på film.
Citera
2019-08-04, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold666
Jag tror dom gick på att innan afghanen slogs med sina hörlurar så blev han bryskt bortförd upplyft runt halsen av livvakten.
Åklagaren kvittade dom två händelserna och åtalade varken livvakten lr afghanen.

Det är inte styrkt att han blev lyft I halsen, livvakten säger att han lyfte i kragen.
Citera
2019-08-04, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Nej det var inte så åklagaren motiverade beslutet. Åklagaren motiverade det med att Mustafa agerade i självförsvar, trots att självförsvar måste ske i stridens hetta, vilket inte var fallet här, och trots att kastet med hörlurarna skedde när Tim stod helt stilla och en bra bit ifrån, och trots att åklagaren långt tidigare hade bedömt att Big Tim inte hade gjort något olagligt, och trots att Mustafa var den som initierade våldet. Ärendet lades även ner trots att Mustafa förutom misshandel hade gjort sig skyldig till ofredande vilket också fanns bevisat på film.

Ja och här ser vi att alla inte är lika inför lagen då åklagaren hävdade att Rockys nödvärn kom för sent för att räknas som nödvärn, det måste ske direkt.

När en afghan använder våld kan det däremot vara nödvärn även när det kommer sent och han inte hotas.
Citera
2019-08-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
OK. Ja, advokaterna (samt deras stab) har gjort ett bra jobb i detta caset. Helt klart!

Jo, men i detta fall (och givetvis i andra) var det ju möjligt med livstids fängelse. Åklagaren yrkade på 18 år, med passus "minst 18 års fängelse", allt handlade om hur man tolkade dom ev. förmildrande omständigheterna. I övrigt yrkas det sällan "hejvilt" utan målsägandebiträdena brukar yrka på praxis i skadeståndsfrågan och i linje med åklagarens övriga yrkanden (citat: "Vi biträder åtalet"). Så det behöver du inte vara orolig över!

Vad lättad jag blir. Men uppenbarligen har användningen av målsägandebiträden svällt på ett sätt som jag inte har röstat för. Minns en gång då välmenande politiker såg till att det fanns drösvis med allmänna advokatbyråer. Resultatet att folk började processa om allt möjligt skit, rättshjälpskostnaderna sköt i höjden. Till slut fick politikerna skala ned skiten. En annan välmenande reform sänkte arbetsskadeförsäkringen en gång.

Nej, håll domstolar rent från cirkuskonster. Det ska vara tråkigt, sakligt och vara lika intressant att titta på som färg som torkar. Låt folk terapeuta sig genom vika sig i medier och gå hos någon med terapikompetens. Rättsväsendet är för viktigt för samhällsstrukturer för att förvandlas till terapisessioner, följa modenycker (ni ser vad som hänt med skolan) och erbjuda underhållning via medier.
Citera
2019-08-04, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Uppenbarligen fick man ha mobil och kan då både twittra och spela in ljud, gjorde du något liknande?

Men vid ett tillfälle fick en åhörare en skarp tillsägelse för att ha använt mobil och om han inte stängde av omedelbart skulle han slängas ut så hur var det egentligen med reglerna?

Så vad räknades som otillåten elektronik, och var det någon skillnad för journalister och privatpersoner?

Ang. elektronik i rättssalarna har jag tidigare varit inne på detta, och blev då rätt hånad här i tråden.
Här kan du läsa: http://domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Sveriges-Domstolars-pressrum/Nyheter-och-pressmeddelanden/Nya-regler-paverkar-journalister-som-bevakar-forhandlingar/

Det är alltid skillnad på journalister/media och åhörare. För att få "spela in"/live-rapportera inifrån rättssalen skall man vara "riktig journalist", dvs ha pressleg (sedan krävs ju, utefter nya lagen 1 juli 2019, ett godkännande av aktuell domare i målet för att få rätt till att använda elektronik i rättegången)
Citera
2019-08-04, 14:16
Medlem
Noble.Savages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det är normalt att killar gillar sexiga rumpor, så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara.

Och Rocky slår ju ner en tafsarafghan när han ser en. I min värld kan man prata om kvinnor som man vill, däremot ska man ge fan i att ofreda. Står man dessutom upp och ger tafsare ett kok stryk har man plus på cred-kontot.

Svenskar borde ta efter här och inte vara så fega.
Citera
2019-08-04, 14:24
Medlem
Trump triumferar som vanligt, en sådan person som statsminister skulle vara en dröm för Sverige att ha. Någon som står upp för sina medborgare istället för andras medborgare som bara begår brott och begär bidrag.

U.S. Warned Sweden of 'Negative Consequences' If ASAP Rocky Case Wasn't Resolved in Leaked Docs

In an effort to secure ASAP Rocky's freedom, a U.S. official decided to put a little pressure on the Swedish government.

On Friday night, CNN shared a leaked diplomatic letter in which Robert C. O'Brien, the US Special Presidential Envoy for Hostage Affairs, urged the Swedish Prosecution Authority to resolve the case as quickly as possible. O'Brien wrote the letter on July 31, two days before the Harlem rapper was was granted permission to leave Sweden. The official requested the immediate humanitarian release of Rocky and his co-defendants—David Rispers and Bladimir Corniel—and proposed they be sent to "a supervised detention in a local Stockholm hotel pending final disposition of the case."

After outlining his requests, O'Brien warned that if the case wasn't quickly resolved there would be potential "negative consequences to the U.S.-Swedish bilateral relationship."

https://amp.www.complex.com/music/2019/08/leaked-diplomatic-letter-warns-potential-negative-consequences-asap-rocky-case
Senast redigerad av flekstor 2019-08-04 kl. 14:44.
Citera
2019-08-04, 14:29
Medlem
Jag tycker afghanen är helt oskyldig. Om någon är hotfull är det Asap Rocky och hans kollegor med "We dont wanna fight you". Livvakten tog halsgrepp om honom, startade bråket. Ska man bara tacka och ta emot. Det funkar inte så.
Eftersom det försvaras är det himla tur det finns lagar som sätter gränser.
Jag är äcklad över hatet ett visst folk har mot afghaner (olagligt) och förståelse att en människa kan bli så svårt slagen och kalla det för självförsvar.
Citera
2019-08-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vad lättad jag blir. Men uppenbarligen har användningen av målsägandebiträden svällt på ett sätt som jag inte har röstat för. Minns en gång då välmenande politiker såg till att det fanns drösvis med allmänna advokatbyråer. Resultatet att folk började processa om allt möjligt skit, rättshjälpskostnaderna sköt i höjden. Till slut fick politikerna skala ned skiten. En annan välmenande reform sänkte arbetsskadeförsäkringen en gång.

Nej, håll domstolar rent från cirkuskonster. Det ska vara tråkigt, sakligt och vara lika intressant att titta på som färg som torkar. Låt folk terapeuta sig genom vika sig i medier och gå hos någon med terapikompetens. Rättsväsendet är för viktigt för samhällsstrukturer för att förvandlas till terapisessioner, följa modenycker (ni ser vad som hänt med skolan) och erbjuda underhållning via medier.

Jag tror att du glömmer att målsägande i en rättegång faktiskt är en part! En part som faktiskt står inför/under ett civilrättsligt mål, när det gäller skadeståndsfrågan. Så varför skall inte denne ha rätt till "ett ombud", "en advokat" som biträder målsägande i den frågan?? Jag menar vi skulle ju aldrig ställa en tilltalad ensam under en sådan här process? Vi skulle aldrig ställa två föräldrar ensamma under en vårdnadstvist?
Citera
2019-08-04, 14:32
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torpa82
Jag tycker afghanen är helt oskyldig. Om någon är hotfull är det Asap Rocky och hans kollegor med "We dont wanna fight you". Livvakten tog halsgrepp om honom, startade bråket. Ska man bara tacka och ta emot. Det funkar inte så.
Jag är äcklad över hatet ett visst folk har mot afghaner (olagligt) och förståelse att en människa kan bli så svårt slagen och kalla det för självförsvar.
Kom du in i tråden nu utan att läsa ett enda inlägg? (olaglig) pajas
Citera
2019-08-04, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpa82

Du har fel. afghanens skuld har inte prövats av domstolen men alla med sunt förnuft kan se att han är skyldig till ännu ett brott. Då han redan har flera domar mot sig borde han blivit utvisad för länge sedan och det faktum att han åker på semester till landet han flydde ifrån visar att han saknar flyktingskäl.

Något halsgrepp är inte styrkt men enligt åklagare gjorde vakten inget fel som lyfte bort honom.

Den enda kritik man kan rikta mot Rocky är väl att afghanen fortfarande lever. Nu utgör han ett allvarligt terrorhot mot Sverige.
Citera
2019-08-04, 14:37
Medlem
mymyselfs avatar
Utredning och rättegång, sammanlagda kostnader beräknas kosta Svenska folket mellan 5-10 000 000 Kr.
Senast redigerad av mymyself 2019-08-04 kl. 14:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in