2019-08-03, 20:53
Medlem
SkyRaiders avatar
Är lane splitting (att köra mellan filerna) lagligt i Sverige? Hur är det i övriga Europa?
Citera
2019-08-03, 21:08
Medlem
y.ys avatar
33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.

Inte lagligt i Sverige iaf.
Citera
2019-08-03, 21:45
Medlem
Amazon-mannens avatar
Tycker man ser det relativt ofta nu under semestertid vid vägarbeten o.d. både svenska och utländska hojar. Ser inget problem i det, snarare en positivitet av att ha ett smidigt fordon..
Citera
2019-08-04, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.

Inte lagligt i Sverige iaf.
Men vad är ett betryggande avstånd? Det vet bara domstolen som avgör frågan om någon blir åtalad för vårdslöshet i trafik. Fram tills dess är det bara en åsikt, du har din och jag har min.

SMC har låtit utreda frågan om det är lagligt eller inte, och deras bästa och mest underbyggda svar är att det inte automatiskt är olagligt, men att det kan vara frågan om vårdslöshet i trafik om det görs på ett sådant sätt att det utgör en fara eller hinder för andra trafikanter. Om det görs på ”rätt” sätt är det helt lagligt. En länk.
Citera
2019-08-04, 22:03
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Men vad är ett betryggande avstånd? Det vet bara domstolen som avgör frågan om någon blir åtalad för vårdslöshet i trafik. Fram tills dess är det bara en åsikt, du har din och jag har min.

SMC har låtit utreda frågan om det är lagligt eller inte, och deras bästa och mest underbyggda svar är att det inte automatiskt är olagligt, men att det kan vara frågan om vårdslöshet i trafik om det görs på ett sådant sätt att det utgör en fara eller hinder för andra trafikanter. Om det görs på ”rätt” sätt är det helt lagligt. En länk.
Internationellt brukar det vara 1-1.5m. Riksdagen slog fast 1.5m för Sverige 2017 men lagen är inte färdigskriven än.
Citera
2019-08-04, 22:14
Medlem
Citat:
Internationellt brukar det vara 1-1.5m. Riksdagen slog fast 1.5m för Sverige 2017 men lagen är inte färdigskriven än.
Vad som gäller internationellt är fullständigt och totalt ointressant. I delar av världen kör de vänstertrafik. Tills första domen faller och prövas till högsta instans fortsätter det vara en åsikt.

Vad grundar du ditt kategoriska påstående om att det idag skulle vara olagligt på? Var har SMCs jurister fel?

Tillägg: om du avser motionen 2017/18:3623 som tillstyrktes så gäller den avstånd till cyklar vid omkörning med motorfordon. Inget annat.
Senast redigerad av osmiumkaka 2019-08-04 kl. 22:17. Anledning: Tillägg
Citera
2019-08-04, 22:22
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Vad som gäller internationellt är fullständigt och totalt ointressant. I delar av världen kör de vänstertrafik. Tills första domen faller och prövas till högsta instans fortsätter det vara en åsikt.

Vad grundar du ditt kategoriska påstående om att det idag skulle vara olagligt på? Var har SMCs jurister fel?
Din hyperlink anger att det är olagligt.

"Men givetvis är det upp till varje enskild polisman att bedöma vad som är vårdslöst."

Att vissa Poliser inte orkar bry sig betyder inte att det är en gråzon. 1000kr böter så inte överdrivet allvarligt trafikbrott.
Citera
2019-08-04, 22:24
Medlem
Gullegubbens avatar
På ringen runt Paris märkte jag att bilister håller till höger respektive vänster för att ge utrymme för motorcyklar. Tog mig tre, fyra mc för att upptäcka det och själv anpassa mig.

Syns bra här.

https://youtu.be/0Fe9O4KLXgA
Senast redigerad av Gullegubben 2019-08-04 kl. 22:43.
Citera
2019-08-04, 22:31
Medlem
Citat:
Din hyperlink anger att det är olagligt.

"Men givetvis är det upp till varje enskild polisman att bedöma vad som är vårdslöst."

Att vissa Poliser inte orkar bry sig betyder inte att det är en gråzon. 1000kr böter så inte överdrivet allvarligt trafikbrott.
Nej, den säger inte att det ÄR olagligt, den säger att det KAN vara olagligt om det sker vårdslöst. Juridiskt och praktiskt är det två väldigt olika saker, och det måste till slut prövas av domstol. Det är alltså INTE olagligt att lane-splitta, det är olagligt att lane-splitta på ett sådant sätt att man gör sig skyldig till vårdslöshet i trafik.
Citera
2019-08-11, 06:47
Medlem
Vet inte hur många gånger jag kört förbi poliser i kön. Inget görs eftersom jag inte gör det vårdslöst så nej, det är inte olagligt om det görs med vett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in