2019-08-03, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
On topic: Hur ser det ut med skadestånd för det kriminella "offret". Kan "offret" få ut över 100000kr. Som jämförelse fick Drottninggatans familj till Ebba 60000kr var.

Skadestånd kan betalas ut enligt två olika lagar.

Dels Skadeståndslagen,

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skadestandslag-1972207_sfs-1972-207

Dels Brottsskadelagen,

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsskadelag-2014322_sfs-2014-322

I båda lagarna finns en regel om jämkning. Skadeståndet kan jämkas ( faktiskt ända ner till 0 kr) om den skadade själv försatt sig i situationen eller ökat risken genom sitt eget beteende. Det är sannolikt att Tingsrätten respektive Brottsoffermyndigheten väger in dessa regler när de överväger MÄs yrkande om skadestånd. Det ska bli intressant att se hur rätten resonerar i denna fråga.

Skadeståndslagen:

Citat:
1 § Skadestånd med anledning av personskada kan jämkas, om den skadelidande själv uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet har medverkat till skadan. Skadestånd till förare av motordrivet fordon som har gjort sig skyldig till rattfylleri eller grovt rattfylleri kan även jämkas, om föraren därvid genom vårdslöshet har medverkat till skadan. Har personskada lett till döden, kan skadestånd som avses i 5 kap. 2 § också jämkas, om den avlidne uppsåtligen har medverkat till dödsfallet.
Skadestånd med anledning av sakskada eller ren förmögenhetsskada kan jämkas, om vållande på den skadelidandes sida har medverkat till skadan.
Jämkning av skadestånd enligt första eller andra stycket sker efter vad som är skäligt med hänsyn till graden av vållande på ömse sidor och omständigheterna i övrigt. Lag (2001:732).
Brottsskadelagen:

Citat:
12 § Brottsskadeersättning får jämkas om det är skäligt med hänsyn till att den skadelidande eller, om skadan har lett till döden, den avlidne genom sitt uppträdande i samband med brottet eller på annat liknande sätt uppsåtligen eller av oaktsamhet har ökat skaderisken.
Brottsskadeersättning för sakskada eller ren förmögenhetsskada får även jämkas om det är skäligt med hänsyn till att den skadelidande genom att inte vidta sedvanliga försiktighetsåtgärder uppsåtligen eller av oaktsamhet har ökat skaderisken.
Citera
2019-08-03, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Det får han skylla på sig själv. Rocky kunde tagit taxi och åka tillbaka till Grand hotell. På Kungsgatan ligger taxistopp med många bilar.
Ja det är sant.
Man får ta konsekvenserna av sina handlingar. Även om man har kompisar som är kända.
Citera
2019-08-03, 19:40
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Men din jävla aphjärna. Se videon för fan.
https://www.youtube.com/watch?v=m2OLIowzwQI

Vem fan beter sig så som han och inte är drogad? Han kan knappt stå utan att vingla. Han kan knappt prata. Han är klen liten skit på typ5 65 kilo, mot en stor jävla nigga på 130 kilo och backar ändå inte. Och de är många fler dessutom. Ändå backar han inte. Det är inte normalt. Jag har sett sånt här mer än en gång i jobbet. "Full & Dum" oftast men i detta fall drogad.

Sluta spela efterbliven. Klart han är drogad.
Man kan ju undra vem som är efterbliven med tanke på din begränsade läsförståelse?

Tillåt mig förtydliga:
Det var inte jag som krävde bevis på att han var hög. Jag kan räkna ut med röven, precis som alla andra, att han var hög som ett hus och att det var starkt bidragande till hela händelsen.
Citera
2019-08-03, 19:40
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Se där ja. Ser ut som han för ökningens skull skulle behöva hamna i finkan och där göra ngt radikalt.
Så att siffrorna stiger igen.
För Spotify och liknande är det läge att släppa nytt om händelsen eller tiden som häktad

Tror det kommer nytt snart. Texterna han skrev i häktet ska ju bli låtar. Smida medan järnet är varmt som man säger.

Sedan kommer han få många miljoner för kommande intervjuer, dokumentärer osv.

Gossen är hemma vad gäller pengar iallafall. Det var han iofs före detta spektakel också, han köpte ju nyss ett hus för 30 mille. Inte så himla mycket för ett hus i Hollywood, men ändå.
Citera
2019-08-03, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Om du hade bemödat dig och kolla videon som lagts upp här på afghanens beteende där han är totalt nerdrogad hade du inte ifrågasatt om han är en hyvens kille och svärmorsdröm. Han är en knarkande getknullare som bara kommer vara en belastning för svenska samhället. Redan gedigen brottslista också. Hurvida du vill sparka ut honom eller fortsätta försörja honom skiter jag i. Det kommer ju i slutänden drabba dig och nära eftersom de blir bara fler och fler i Sverige. Senaste dygnet har 5 kvinnor våldtagit och två mördats. Där har du ditt nya jävla fina Sverige som du röstat på. Känner du något ansvar för det? Troligen inte.
Nu vet du ju inte vad jag tycker om BO eftersomjag inte har någon åsikt om honom. Han beter sig störigt och han kan ha varit drogad, idk!
Vad jag röstat på har jag redan avslöjat i tråden och du har fel kan jag hinta om. Varför ska jag känna ansvar för något öht? I en demokrati är det ju folket som väljer, jag är bara en av alla miljoner som får rösta och ingen frågar mig vad jag tycker om ditten och datten.
Citera
2019-08-03, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Man kan ju undra vem som är efterbliven med tanke på din begränsade läsförståelse?

Tillåt mig förtydliga:
Det var inte jag som krävde bevis på att han var hög. Jag kan räkna ut med röven, precis som alla andra, att han var hög som ett hus och att det var starkt bidragande till hela händelsen.

Såg det nu. Ber om ursäkt. Tyvärr är inte alla lika begåvade som du.
Citera
2019-08-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Rätten har väl inte ansett någonting, domen faller ju om ett par veckor.

Afghanen var en mot flera.

Fel på båda punkterna. Afghanerna var 2 och det var dessutom de som gick till angrepp och inte gav sig. Och rätten skulle aldrig ha släppt iväg Rocky & Co om de övervägde det straff som åklagaren yrkade.
Citera
2019-08-03, 19:44
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Japp. Det är försent att drogtesta någon utav dom fem som var med.
Så därför finns det inget som stryker påståendet.
Det faktum att han åkt fast för drogrelaterade brott är något som styrker påståendet om att han är en knarkare.

Att han sprang runt och tjatade om att få tillbaka ett headset som han själv slagit sönder styrker också påståendet.

Att han ser helt jävla borta ut på film styrker också påståendet.

Att turister som vuxit upp i Harlem identifierade honom som till synes drogpåverkad styrker också påståendet.

Att du väljer att bortse från dessa saker och tramsar om att du vill ha bevis, som du inte kan få eftersom du vet att polisen inte införskaffade det, styrker däremot inte din trovärdighet.
Citera
2019-08-03, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Nu vet du ju inte vad jag tycker om BO eftersomjag inte har någon åsikt om honom. Han beter sig störigt och han kan ha varit drogad, idk!
Vad jag röstat på har jag redan avslöjat i tråden och du har fel kan jag hinta om. Varför ska jag känna ansvar för något öht? I en demokrati är det ju folket som väljer, jag är bara en av alla miljoner som får rösta och ingen frågar mig vad jag tycker om ditten och datten.

Kanske drogad? Han är ju värsta jojo. Kommer tillbaka hela tiden fast han har en stor nigga som motar bort honom. Kanske är normalt beteende i Afghanistan. Vad vet jag......
Citera
2019-08-03, 19:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Att jag inte skulle ha läst hela meningen, är naturligtvis bara din inbillning.

Det Trump skrev till att börja med var alltså att han erbjöd sig att "personally vouch for his bail", vilket i översättning blir (som sagt) "gå i god för att han inställer sig till rättegång (om han försätts på fri fot)". Detta eftersom "bail" inte betyder "borgen", utan som framgår av Wikipedia "försättande av misstänkt på fri fot i väntan på rättegång (och de restriktioner som då åläggs den misstänkte)".

Trump erbjuder sig alltså i tweeten att själv garantera att Asap Rocky återvänder till rättegången, och inte undandrar sig rättvisan, om han skulle försättas på fri fot och t.ex. tillåtas fortsätta sin turné eller bo på hotell i väntan på rättegång.

Att Trump skriver "or an alternative" beror naturligtivs på att han måste hålla sig flexibel inför begränsningarna i det svenska rättssystemet och visa sig beredd att föra öppna och förutsättningslösa förhandlingar om saken.

Vi tar det en gång till: Donald Trump har inte erbjudit sig att betala borgen för Asap Rocky. Det är fake news.

Edit: Utförligare förklaring: (FB) ASAP Rocky m fl åtalade efter bråk i Stockholm 30/6 -19. Dokument finns i trådstart.

Så är det. Att flashbackare i förbifarten tolkat detta på annat sätt må vara hänt.

Däremot är det en skandal att de stora svenska tidningarna och public service producerar spaltkilometer med fake news baserat på det här "missförståndet".
Citera
2019-08-03, 19:50
Medlem
Browndawgs avatar
Nej han har inte sagt det där. Varför påstår du det?

"a source has told TMZ that he'll be avoiding the country in future"

TMZ är en mycket otillförlitlig källa vill jag påstå.

Han har själv inte uttalat sig i frågan, ännu. Skulle dock inte bli förvånad om han undviker Sverige, men vi ska inte förhasta oss här.

Edit; Vettefan vad som hände här. Svarade på ett inlägg men citeringen är borta. Iallafall, Asap Rocky har ännu inte uttalat sig överhuvudtaget i huruvida han kan tänka sig åka till Sverige eller inte.
Senast redigerad av Browndawg 2019-08-03 kl. 19:53.
Citera
2019-08-03, 19:58
Medlem
Lilla Bofinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jag vet naturligtvis om vad du baserade ditt inlägg på, och det var därför som jag kunde avfärda ditt påstående att Trump skulle ha erbjudit sig att betala borgen för Asap Rocky. Trump har alltså inte erbjudit sig att betala borgen för Asap Rocky, och specifikt inte i den tweeten.
Precis som många andra och i princip hela den svenska journalistkåren har du överskattat dina kunskaper i det engelska språket och insikter i USA:s rättssystem. Jag har redan rett ut begreppen i tråden i det här inlägget: (FB) ASAP Rocky m fl åtalade efter bråk i Stockholm 30/6 -19. Dokument finns i trådstart.

Men för att sammanfatta, så betyder alltså inte det engelska ordet "bail" "borgen" på svenska, utan det är på sin höjd en bibetydelse. Det korrekta uttrycket för "borgen" på engelska är "bail bond" eller möjligen "cash bail".

En enkel kontroll med Wikipedia kan hjälpa dig: https://en.wikipedia.org/wiki/Bail
https://en.wikipedia.org/wiki/Bail#Bail_bond

Min poäng är att ingen på den amerikanska sidan verkar vara medveten om att möjligheten till "conditional release of a defendant with the promise to appear in court when required" inte förekommer i svensk rätt. Just detta är det märkligaste i hela denna historia. Att en rappare och en kriminell afghan hamnar i bråk förvånar mig i mindre grad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in