Tydligen inga sumpmarkskor, men lite campinggrejer, kartor (och den där förbannade kostymen som Schmegelsky köpte för sin Walmart-lön..)
“These two individuals kind of drove through the check stop where we had the two constables follow them into the community and stop them,” Nathan Neckoway, the band councillor of the Tataskweyak Cree Nation, told Canada’s CTV News on Tuesday.
Alcohol is banned in the area.
When a search of the car did not find alcohol, McLeod and Schmegelsky were allowed to continue driving. They apparently then drove 90km west to Gillam, crashed their Toyota RAV4 on a gravel road, set fire to it and vanished.
The teenagers told the officers who stopped them that they were from British Columbia. The search of the car did not find weapons, but maps and camping equipment were sighted, he said."
Gällande kontrollen - check point - som de åker in i vid Split Lake innan Gillam så hade de inte fått information om att killarna var efterlysta - det nådde dem inte förrän dagen efter.
Anledningen var att de åker in i sprit- och drogfritt område. Det är alltså First Nation, Kanadas ursprungsbefolknings område - varav Cree är största gruppen av många och de som då bor i nordösta skogsområdena.
De har landområden med visst förfogande gällande regler förutom att de är ställda under nationell lag och att urinvånarnas rättigheter regleras i flera olika lagar.
För övrigt handlar det om säkerhet - där de här galningarna stoppas (som vid check point) så utsätts givetvis personerna för enorm fara när de genomsöker bilar.
En risk de lär ta varenda dag på eget bevåg - men det landar på en annan nivå när det de facto handlar om en stor nationell jakt på misstänkta mördare eller efterlysningar rent generellt.
Citat:
'I didn't really know those guys were on the run, that's why I didn't think much about it at first, until after they posted the pictures of them the next day,' Saunders said. "
"RCMP only warned its officers to be on the lookout for McLeod and Schmegelsky, both of Port Alberni, British Columbia, on July 23 - the day after Saunders spotted them."
Nu riktas kritik från experter på lagar och juridik relaterat till "the manhunt":
Citat:
" An RCMP communications lag may have given a head start to two men suspected in three deaths in northern British Columbia, say experts in law enforcement and missing-persons cases."
Gillam och York Landing har fått mycket beröm för sin gästvänlighet och uppslutning av journalister men det finns en bedrövlig bakgrund historiskt (folkmord, assimilering, diskriminering, bristande insatser gällande sociala förhållanden) som till viss del är fortsatt frostig relation till staten via hur den inhemska befolkningen behandlas.
Det har pågått en stor nationell utredning av den kanadensiska ursprungsbefolkningens utsatthet, rapporten släppt nu i juni.
Utredningen har pågått i 2.5 år, över 2300 personer har deltagit på möten som utredarna har anordnat.
Citat:
"Slutsatsen är att ursprungsbefolkningens kvinnor blivit offer för ett folkmord orsakat av både "statens agerande och brist på handling som bottnar i kolonialismen och dess idéer". Utredningen påminner om den sanningskommission om sexuella övergrepp på religiösa internatskolor som slutfördes för fyra år sedan. Det som flickor från ursprungsbefolkningen utsattes för där beskrevs då som ett kulturellt folkmord."
"Bland förslagen på förändringar finns en översyn av hur rättssystemet dömer personer ur ursprungsbefolkningen samt en uppmaning till kanadensare att fördöma och agera mot våld och diskriminering. https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/tusentals-urinv%C3%A5nare-utsatta-f%C3%B6r-folkmord-1.15403009
Jag kom osökt att tänka på Tårarnas väg (Highway of tears) där många kvinnor försvunnit. Mycket läsvärd artikel på svenska om morden i norra British Columbia:
Citat:
– På 40 år har inte en enda person blivit åtalad eller dömd för något av morden. Aldrig. Det är skamligt, och staten måste hållas ansvarig för det, säger Mary Teegee. Hon är chef över Carrier Sekani Family Services som samordnar åtta indianstammars insatser för att hjälpa utsatta familjer."
"– De pratar om att kvinnorna har levt med ”hög riskfaktor” eller haft ett ”högriskbeteende”. För mig är det apati, de skyller på kvinnorna, säger Mary Teegee."
"Att indianernas svåra sociala situation bidragit till att morden förblivit olösta råder det i dag ingen tvekan om. På 1980- och 1990-talen kunde det dröja flera veckor innan polisen började utreda anmälda försvinnanden. Oroliga föräldrar kunde bli avfärdade med att dottern nog stuckit med någon kille och snart skulle komma hem igen." https://www.cafe.se/sommarlasning-vagen-mot-undergangen/
För övrigt beskrivs naturen i norra BC mer som svensk fauna i artikeln - med tanke grabbarnas träning versus markerna borta i Mannitobas vildmark:
Citat:
Som svensk känner jag mig hemma på vägarna i de inre delarna av British Columbia. De vidsträckta barrskogarna. Älvarna. De låga bergen. Skoterspåren i vägkanten. Kylan och snön. Långtradarna med timmer. Miljöerna påminner om inlandet i Norrbotten eller Västerbotten.
Via twitter reagerade jag själv på artiklar i Australien som var riktigt låg journalistik med ett tyckande som mer påminde om förtal och konspirationer mot Bear Clan Patrol som kom med tipset - att de gjort detta bara för att få uppmärksamhet och crowfounding.
Nåt jag själv funderat kring är om lokalbefolkningens kunskap verkligen togs tillvara när de dammade in med sin högteknologiska utrustning - är det några som kan sin mark så är det dessa.
Det kanske var väldigt bra samarbete men jag såg inte mycket rapporter via media.
Personligen anser jag att deras kunskap är guld värd i en sån här jakt i vildmarker.
Naomi Sayers, an expert in Indigenous law:
Citat:
“You could tell that there was very little engagement with the actual communities,” said Sayers in a phone interview Friday.
“Drones are a new technology, but relationship building isn’t. We’re using drones, we’re using planes — where are the people? People who are from communities know the land very well. People who have trap lines know the land very well and if you ask them, they can help you navigate that.”
Hoppas han har klädpåse och galge till sin kostym. Ger mig iden på att de inte hittar rester av kostymen i bilen.
Sen pappan där kan ju glädja sig åt han fick rätt till slut om ungen fick en dålig uppväxt. Det måste ju då vara mammans fel...
Nåja, det blev säkert till det bättre med pappan ute ur bilden. Grabben verkar varit en lite blyg men försynt kille till han kom upp i tonåren och börjande med datorspelandet. Då blev han mer utåtagerande och skrämde bort vissa kamrater.
Pappan hade kontaktförbud i 11 år vilket säkerligen var av välgrundad anledning. Under den tiden har han skaffat sig ett digert kriminalregister på alldeles egen hand.
Nu sveper han in sig i en offerkappa. Patetiskt ego figur.
Själv friskriver han sig allt eget ansvar och tillskriver sin exfru och samhället det ansvar som rätterligen hör hemma hos han själv.
Gällande kontrollen - check point - som de åker in i vid Split Lake innan Gillam så hade de inte fått information om att killarna var efterlysta - det nådde dem inte förrän dagen efter.
Anledningen var att de åker in i sprit- och drogfritt område. Det är alltså First Nation, Kanadas ursprungsbefolknings område - varav Cree är största gruppen av många och de som då bor i nordösta skogsområdena.
De har landområden med visst förfogande gällande regler förutom att de är ställda under nationell lag och att urinvånarnas rättigheter regleras i flera olika lagar.
För övrigt handlar det om säkerhet - där de här galningarna stoppas (som vid check point) så utsätts givetvis personerna för enorm fara när de genomsöker bilar.
En risk de lär ta varenda dag på eget bevåg - men det landar på en annan nivå när det de facto handlar om en stor nationell jakt på misstänkta mördare eller efterlysningar rent generellt.
Nu riktas kritik från experter på lagar och juridik relaterat till "the manhunt":
Gillam och York Landing har fått mycket beröm för sin gästvänlighet och uppslutning av journalister men det finns en bedrövlig bakgrund historiskt (folkmord, assimilering, diskriminering, bristande insatser gällande sociala förhållanden) som till viss del är fortsatt frostig relation till staten via hur den inhemska befolkningen behandlas.
Det har pågått en stor nationell utredning av den kanadensiska ursprungsbefolkningens utsatthet, rapporten släppt nu i juni.
[spoiler]Utredningen har pågått i 2.5 år, över 2300 personer har deltagit på möten som utredarna har anordnat.
Jag kom osökt att tänka på Tårarnas väg (Highway of tears) där många kvinnor försvunnit. Mycket läsvärd artikel på svenska om morden i norra British Columbia:
[spoiler]
För övrigt beskrivs naturen i norra BC mer som svensk fauna i artikeln - med tanke grabbarnas träning versus markerna borta i Mannitobas vildmark:
Via twitter reagerade jag själv på artiklar i Australien som var riktigt låg journalistik med ett tyckande som mer påminde om förtal och konspirationer mot Bear Clan Patrol som kom med tipset - att de gjort detta bara för att få uppmärksamhet och crowfounding.
Nåt jag själv funderat kring är om lokalbefolkningens kunskap verkligen togs tillvara när de dammade in med sin högteknologiska utrustning - är det några som kan sin mark så är det dessa.
Det kanske var väldigt bra samarbete men jag såg inte mycket rapporter via media.
Personligen anser jag att deras kunskap är guld värd i en sån här jakt i vildmarker.
Naomi Sayers, an expert in Indigenous law:
Är de inte tvingade av upphandlingskontrakt att anlita chefens svåger som börjat köra drönare så anlitar de chefens svågern i alla händelser. Att inte man försöker interagera mer med lokalbefolkningen är skamligt, men det kan ju för all del saknas organisation som verkligen fungerar — där finns ju ngt för lokalbefolkningen att satsa på, tycker man. Jag såg också det australiska gnället på first nation — det leder ju tankarna till hur de ser på den egna urbefolkningen, som man nog ogärna benämner First Nation. Det kan ju vara fel i huvet på den specifika journalisten, men tidningar har ju policy. Inte fasen kunde de heller veta vad som var syftet med manövern. De har ju teoretiskt också egna intressen av att söka igenom och säkra områden i sitt närområde, och återställa vad som ev rörts upp av ett nationellt posse på deras bakgård. Säkert påtagligt resurskrävande genom de stora avstånden. Och ev. stänga grindar, kontrollera stängsel, och avlägsna smygdumpade sopor som drar till sig björnar eller vad det nu kan vara. Och möjligen kontrollera en och annan nygjord spårbildning på stigar eller utlösta passagefällor, eller andra kända möjliga gömställen, vad man kan tänka sig. Kanadensiska myndigheter bjuder säkert på ev ersättning. Och sen får de lite smygreklam i form av lite uppmärksamhet. Som kanske drar till sig några kronor i intäkter som sen kan beskattas. Det är liksom inget att bråka om. De lär sköta sitt.
Lägger in delar ur olika timeline för sammanfattning och uppdatering - med reservation om jag missat nåt. Det är en lång resa genom provinserna..
McLeod, 19, och Schmegelsky, 18, startar resan den 12 juli, anses saknade den 19:e och efterlyses misstänkta för mord den 23:e.
Citat:
12 Juli - "Schmegelsky’s grandmother, Carol Starkey, said McLeod and Schmegelsky left Port Alberni on July 12 to find work in Whitehorse. When they arrived in Whitehorse a few days later, they decided it wasn’t what they had expected. Starkey, who was last in touch with her grandson on July 13 or 14, isn’t sure what their plans were after that."
15 Juli — The bodies of a man and a woman are found near a blue van on the Alaska Highway, also known as Highway 97, near Liard Hot Springs, B.C.
[Lucas Fowler, 23, från Australien och hans flickvän Chynna Deese, 24, från USA, turister som reste i en blue Van Chevrolet]
Kam McLeod, 19, and Bryer Schmegelsky, 18, are spotted in a store where they stopped for free coffee. Jade City is about 350 kilometres from where the two bodies were found."
20 Juli — Alberta RCMP has confirmed the two men wanted in a Canada-wide manhunt were spotted at a Fairview gas station on July 20th."
21 Juli — "McLeod and Schmegelsky are spotted in Cold Lake, Alta., where a local resident, not knowing who they are, helps them free a stuck Toyota Rav 4 they are driving.
The are also captured on security camera footage at a store in Meadow Lake, Sask."
22 Juli — Mounties say Fowler and Deese were shot. They release composite sketches of a man seen speaking with the couple on the highway where they were found dead and a sketch of the unidentified man found dead near the burned truck. "
At the same time, band constables with Tataskweyak Cree Nation at Split Lake in northern Manitoba talk with McLeod and Schmegelsky at a checkstop, unaware of who they are."
[De har även varit på en service station i Split nation, tankat för 20 dollar och pratat med personal]
23 Juli — RCMP announce Schmegelsky and McLeod are suspects in the three deaths. They release photos of the men and a 2011 grey Toyota Rav 4 they may have been driving.
Fox Lake Cree Nation says a burned-out vehicle is found near Gillam, Man., about 170 kilometres east of Split Lake. Police search that area."
24 Juli — RCMP confirm the burned-out vehicle near Gillam is the Toyota Rav 4 the suspects are believed to have been driving. The third victim is identified as 64-year-old Leonard Dyck of Vancouver. He was also lecturer in the University of British Columbia's botany department.
25 Juli — Manitoba Mounties confirm two sightings of Schmegelsky and McLeod in the Gillam area. RCMP say the sightings, along with no reports of stolen vehicles, lead investigators to believe the suspects are still in the region.
28 Juli— RCMP descend on York Landing, an isolated community southwest of Gillam, after it's reported the suspects were seen at the local dump.
31 Juli— RCMP announce they have done everything they can and are scaling back the search, although not ending it.
Är de inte tvingade av upphandlingskontrakt att anlita chefens svåger som börjat köra drönare så anlitar de chefens svågern i alla händelser. Att inte man försöker interagera mer med lokalbefolkningen är skamligt, men det kan ju för all del saknas organisation som verkligen fungerar — där finns ju ngt för lokalbefolkningen att satsa på, tycker man.
Gällande de områden de varit verkar det vara välorganiserat (små samhällen och drogfritt som sagt).
Deras comunityledare har fått mycket uppskattning - jag minns inte i skrivande stund om det var Gillam eller York Landing men igår organiserades även eftersnack, forum för att ställa frågor med Barbeque på kvällen för alla innevånarna. Det har varit en kaotisk tid pga av all uppmärksamhet och rädsla för rymlingarna - vilket de inte är vana i den avsides kroken.
Citat:
De har ju teoretiskt också egna intressen av att söka igenom och säkra områden i sitt närområde, och återställa vad som ev rörts upp av ett nationellt posse på deras bakgård. Säkert påtagligt resurskrävande genom de stora avstånden. Och ev. stänga grindar, kontrollera stängsel, och avlägsna smygdumpade sopor som drar till sig björnar eller vad det nu kan vara.
Eller hur.
Citat:
Jag såg också det australiska gnället på first nation — det leder ju tankarna till hur de ser på den egna urbefolkningen, som man nog ogärna benämner First Nation. Det kan ju vara fel i huvet på den specifika journalisten, men tidningar har ju policy. Inte fasen kunde de heller veta vad som var syftet med manövern.
Det finns fler artiklar men den där var väl det mest utmärkande. En riktig skitatrikel minst sagt. Den där snorkiga fittan (ursäkta..) som inbillar sig kunna så mycket kan väl kliva dit i sumpmarkena och göra stordåd och de bör nog städa för egen farstutrapp innan de spyr galla över den inhemska befolkningen och likaväl insatser generellt...
Där sjönk intresset för info via Aussie media för min del.
Edit. Jag hoppas Bear Clan Patrol får MYCKET pengar via gofoundme. De lär behövas i avsides områden.
Senast redigerad av develi 2019-08-03 kl. 15:50.
Eftersom de är två kan de teoretiskt ha framfört två bilar under en längre sträcka. I dessa tider kan teoretiskt ha köpt en bil i trakten på blocket och hämtat upp den. Eller hittat en som stått oanvänd avsides. Sånt kryper väl fram men vissa typer av uppgifter släpar nog efter andra. Det borde dessutom vara semestertid även för kanadicker. Som nog vet att uppskatta sommar, misstänker jag.
Exakt, bara det faktum att ingen bil är anmäld som stulen betyder inte att de ej har ett fordon
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag har redan skrivit det som exempel på vem som kan ha hjälpt dem - en person som inte visste vilka de var och inte ger sig till känna, en person som är död och av naturliga skäl inte kan förmedla sig - eller en medhjälpare som är med på deras strategispel (om det är nåt arrangerat i förväg).
Dock är det ingen bil anmäld stulen som sagt.
Tänkte mer på att det inte betyder att det lyckats stjäla ett fordon, en död person anmäler inte sitt fordon stulet.
Lät på ditt inlägg som att du uteslöt att de fått tag på fordon, enbart för att inget fordon är anmält stulet
Tänkte mer på att det inte betyder att det lyckats stjäla ett fordon, en död person anmäler inte sitt fordon stulet.
Lät på ditt inlägg som att du uteslöt att de fått tag på fordon, enbart för att inget fordon är anmält stulet
Okej. Jag var nog mer trötter.
Nej, jag ämnade lämna sakfakta från polis - jag själv håller öppet att vad som helst är möjligt när två omogna nördar är desperata.
Gällande de områden de varit verkar det vara välorganiserat (små samhällen och drogfritt som sagt).
Deras comunityledare har fått mycket uppskattning - jag minns inte i skrivande stund om det var Gillam eller York Landing men igår organiserades även eftersnack, forum för att ställa frågor med Barbeque på kvällen för alla innevånarna. Det har varit en kaotisk tid pga av all uppmärksamhet och rädsla för rymlingarna - vilket de inte är vana i den avsides kroken.
Eller hur.
Det finns fler artiklar men den där var väl det mest utmärkande. En riktig skitatrikel minst sagt. Den där snorkiga fittan (ursäkta..) som inbillar sig kunna så mycket kan väl kliva dit i sumpmarkena och göra stordåd och de bör nog städa för egen farstutrapp innan de spyr galla över den inhemska befolkningen och likaväl insatser generellt...
Där sjönk intresset för info via Aussie media för min del.
Edit. Jag hoppas Bear Clan Patrol får MYCKET pengar via gofoundme. De lär behövas i avsides områden.
I den bästa av världar hade man kunnat tänka sig att aussie-bruden försökte spela ner förväntningarna på first nations kapacitet för att sänka garden hos mördarna och locka fram dem, men sannolikheten att de skulle sitta uppkopplade och läsa australiska nyheter mitt i natten känns en aning skraltig. Möjligen, möjligen att rcmp förvisso gärna kunnat tänka sig att någon uppseendeväckande nyhet skulle leda till lite oanade digitala spår som vore följbara i deras ev signalspaning, men detta är nog inte ett sådant fall. I så fall är det nog andra intressen som är ute o draggar i en annan dypöl. (Eller så är det bruden själv som just blivit draggad av nån annan....)
Indianer av olika slag har minsann inte haft en enkel resa, men det tycks mig som att man på sina håll på senare tid lagt sig till med konstruktiv humor, och perfekt engelska, och det är förmodligen de två absolut viktigaste komponenterna för att överleva. Att ta tillbaka prärien och jaga buffel på indianspråk är ingen realistisk målbild, och har inte varit de senaste 150 åren. Det betyder inte att de inte kan vara och har rätt att vara indianer, och mår bäst av att vara det, i de flesta fall. Men man får som alla sköta sitt familjeliv i stort o smått på ”fritiden”. Självägande, självbestämmande, mark, uppbygglig sysselsättning o.a. frågor är förstås saker som man inte kan bortse ifrån, och det ska ligga i motpartens eller medlarens intresse att alla medborgare kan trivas och känna stolthet. Man kan ändå bara (i det fallet) vara indian som (nord-)amerikan. Men det var inte indianer detta handlade om.
Isbjörnar kan få vara isbjörnar fullt ut (än så länge) men bufflar kan inte få vara bufflar fullt ut. Det är som det är.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-08-03 kl. 17:09.
Hej, jag har nu läst hela tråden. Två saker jag tänkte på:
Att de frågar om alkohol är tillåtet att dricka i Split lake tror jag beror på att de är jävligt stressade och paranoida. Det har troligtvis gnagt som fan i deras huvuden om polisen som stoppade dem släppte dem då han var ensam men kände igen dem. De undrar därför om han drog en nödlögn.
Bryers farsa är väl Schizofren? Schizofreni är ärftligt och debuterar ofta i tidiga tonåren.
Jag tror de ligger och trycker någonstans i skogen och snart kommer ge upp.
Hej, jag har nu läst hela tråden. Två saker jag tänkte på:
Att de frågar om alkohol är tillåtet att dricka i Split lake tror jag beror på att de är jävligt stressade och paranoida. Det har troligtvis gnagt som fan i deras huvuden om polisen som stoppade dem släppte dem då han var ensam men kände igen dem. De undrar därför om han drog en nödlögn.
Sista var nog bland det dummaste jag hört. Redan när de drar iväg hade han givetvis ringt och meddelat högborgen om han känt igen dem. Han lär ha varit utom fara då.
Han har ingen rätt att ens ingripa och hade utsatt sig för enorm fara om han försökt kvarhålla dem.
... och om han snarare varit rädd hade han väl likaväl meddelat sig snabbare än snabbt.
Senast redigerad av develi 2019-08-03 kl. 17:33.