Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-03, 10:53
Medlem
Noble.Savages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palettblad
Undrar hur Greta och hennes entourage kommer att ta sig runt i USA. Vilka färdmedel är godkända? Och frågan som ingen ställt ännu: Hur ska hon ta sig tillbaka till Sverige?

Det finns ju bra utbud med laddstationer så det blir väl Tesla.

Det finns ju många som seglar över pölen, kan inte vara svårt att hitta skjuts.
2019-08-03, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Och det räcker med en teori som motbevisar klimatkrisen på Youtube för att övertyga er 😁

Sammanfattar man det hela som ni säger så är hela klimathotet och inte sällan miljöförstöringen ett mediadrev bara, en stor bluff som har hela forskareliten med sig. Låter ju vettigt.

Tja, det har hänt förr, ett mediadrev som skapar konsensus. Att "forskarna" stått nästan eniga enligt officiella källor. Ett exempel är lobotomin,som belönades med nobelpriset och en många andra priser. Denna artikel beskriver mediarapporteringen i en tid då media var betydligt mindre och mer lokala än nu.

https://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Kultur/Kultur/2018/11/for-att-befria-oroliga-sinnesjuka-fran-deras-olidliga-angest/

Originalavhandlingen: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:140147/FULLTEXT01.pdf
2019-08-03, 11:02
Medlem
Lagerthas avatar
Greta är ju bara på skoj. Precis som att vi tar hit forntidsvarelser från Afrika och kallar dem fullvärdiga medborgare. Eller som att ett helt folk hypnotiserat inte ser vad som sker utanför sina egna fönster och tror på vad en specifik media skriver, oavsett hur galet och långt ifrån den uppenbara verkligheten den är.

En oroväckande hög andel Svenskar springer med på skämtet Greta och tar det på allvar. En så stor andel att jag identifierar mig med en extrem minoritet och att Sverige och Sveriges utveckling styrs av människor med vida skilda värderingar.

Tror att många med mig ger upp tidigare framtidsvisioner för Sverige och ställer om till att istället anpassa sig till den verklighet som nu råder.

Slaget som aldrig ens var i närheten att komma till stånd är förlorat.
2019-08-03, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Oj, ska Greta och pappan vara i USA ett år?

Har föräldrarna äktenskapsproblem eftersom de väljer att inte ses på ett år?

Undrar hur det ska gå ”på hemmaplan”. I sin bok är Malena mycket öppen med hur tufft det kan bli ibland:

”Ni bryr er bara om Greta. Aldrig om mig. Jag hatar dig, mamma. Du är den sämsta jävla mamman i hela världen, din jävla fucking horjävel”, skriker hon medan ’Jasper Pingvin’ träffar mig rakt i huvudet (sid 57).

”Grannar som klagar och sönderslagna väggar och vänner som är besvikna och slutar att höra av sig (...) Alla antidepressiva mediciner och lugnande tabletter. Dagar då jag inte får sova hemma för att jag låter för mycket (...)

Men allt fokus lär vara på de två övriga familjemedlemmarna. På deras färd med lyxbåt över Atlanten och hur de hyllas likt Karl Bertil Jonsson i sitt segertåg i det ena sydamerikanska landet efter det andra. Det ger bättre veckotidningsjournalistik och vackrare naturbilder.

Men jag utgår från att Socialtjänsten på Kungsholmen håller lite koll.
2019-08-03, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack för länken! Ja, det låter ju underbart att få njuta av soluppgångar och -nedgångar och allt fantastiskt djurliv. Bara Greta tänker på att hon äter, dricker och sover ordentligt.

Är den ytterst erfarna seglaren okunnig om vilka risker Greta löper att drabbas av sjösjuka? Vet hon hur ett barn med ångestdiagnos kan påverkas av konstant buller och sjögång?

Jag vet det inte, men är tillräckligt gammal och har åkt tillräckligt mycket båt för att inse att verkligheten inte alltid är som i reklambroschyrerna.
Det måste ju vara skillnad på en erfaren seglare och en helt oerfaren. Människor är ju också helt olika när det gäller sjösjuka och åksjuka också. En del är helt oberörda och andra tål inget gungande alls. Vet Greta något om hur hon kommer att Reagera?
2019-08-03, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Om någon hade gjort en film på det här så hade jag tyckt att det varit en dålig film, för det hade verkat för orealistiskt. Det säger Greta i Göteborgsposten idag.
Ja så säger hon det. Har hon någon ångervecka?
2019-08-03, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Det måste ju vara skillnad på en erfaren seglare och en helt oerfaren. Människor är ju också helt olika när det gäller sjösjuka och åksjuka också. En del är helt oberörda och andra tål inget gungande alls. Vet Greta något om hur hon kommer att Reagera?

Ja, det är det jag tänker på också. Förutsätter att de flesta som ger sig ut på långseglatser har börjat i mindre skala. Det där med anlag för sjösjuka, och åksjuka för den delen lär vara väldigt individuellt, precis som du påpekar. Därför tycker jag det är konstigt att den kvinnliga elitseglaren uttrycker sig så ensidigt positivt om Gretas kommande upplevelse.

En idé hade ju varit att resa på några båtturer till t.ex Finland som övning. Börjat med 1-2 dygn i stället för 15-20. Se om man kanske har anlag för klaustrofobi? Det finns fortfarande tid.

Och skulle hon då vantrivas med upplevelsen vore det bästa för alla parter kanske att dra sig ur hela jippot? Hennes fysiska och psykiska hälsa måste komma i första hand, även om sponsorerna blir sura på kuppen.
2019-08-03, 11:28
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo123
Hon har lyckats för att hon har en känd mamma och våra två skittidningar till kvällspress har hakat på. Hon har inte gjort ngt för miljön mer än öppnat munnen. Det kan jag med. Jag vill med ha en ren värld utan all skit som fabriker spottar ut eller avgaser från bilar och andra fordon. Det vill väl väl alla eller hur? Tycker bara att det är konstigt att det finns så många i vårt land som värnar om miljön och så kommer lilla Greta. och får all uppmärksamhet. Att hon blev känd är typisk en tidningsgrej med nyhetstorka och sedan hakar tv på.

Ah OK, avundsjuka då. Tack för svaret. Om man är mer fokuserad på sakfrågan så skiter man naturligtvis i VEM som lyfter frågan och får uppmärksamhet, och jag tror ju inte det är kul för någon att bli känd på det sättet..tvärtom, man möts ju av en del hat också. Men jättebra, nu fattar jag vad det handlar om. Sorgligt.
2019-08-03, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Jag läser det lite annorlunda. "Jag har ju sagt till dem,varför har de inte gjort något?" Den klassiska aspien, JAG har bestämt, DU ska agera NU! Hon anser tydligen att världens ledare omedelbart ska införa avancerade tvångsåtgärder för att "rädda klimatet".

Frågan är, om journalisten skrivit så medvetet, lite av en dold protest
Det är ju så man kan känna det lite till mans gällande politiska beslut. Varför händer inget? Varför tar det sån tid? Ta tex. tiggeriförbudet som har inträtt på vissa platser. Vilken tid det har tagit. Jo, allas viljor måste tas hänsyn till därför kan ingenting hända. Nu har iallafall Greta fått lära sig skillnaden på vad politiker säger och vad som händer i verkligheten.
2019-08-03, 11:40
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
En vanlig 16 åring hade troligtvis blivit omhändertagen av sociala myndigheter om hon skolstrejkat som Greta Thunberg gjorde på eget bevåg.
Hon borde dessutom få underkända betyg då hon ska ta sabbatsår, ingen vanlig normal tjej eller kille får göra så här enligt svensk lag.
Varför gör man speciella undantag för Greta ?

Socialtjänsten omhändertar inte barn för att de skolkar, pucko. De omhändertar barn om det finns misstankar om allvarliga missförhållanden I HEMMET.
2019-08-03, 11:47
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Det är ju så man kan känna det lite till mans gällande politiska beslut. Varför händer inget? Varför tar det sån tid? Ta tex. tiggeriförbudet som har inträtt på vissa platser. Vilken tid det har tagit. Jo, allas viljor måste tas hänsyn till därför kan ingenting hända. Nu har iallafall Greta fått lära sig skillnaden på vad politiker säger och vad som händer i verkligheten.

Det är klart att något KAN hända. Greta har bara påpekat att det måste hända relativt NU om inte klimatet ska gå åt skogen. Inte för att just HON har bestämt det, utan för att vi ska överleva 😂 vi har inte tid att sitta och debattera i ytterligare 30 år om det är kränkande eller jobbigt för vissa individer (eller politiker) att ändra sinavanor, utan vi har bråttom.

Detta är en högst opersonlig fråga, en allmänmänsklig fråga som naturligtvis inte har ett skit med Greta Thunberg att göra. Men ändå fokuserar folk på henne, för de är avundsjuka och kan inte skilja på sak och person.

Att klimatfrågan är akut har hon påpekat på ett bra och lättförståeligt sätt. Hon har skapat ett enormt engagemang över hela världen som i bästa fall leder till konkreta åtgärder. Därav all uppmärksamhet.
2019-08-03, 11:51
Medlem
Finns det ingen som har stoppat upp i närheten av Cirkus Greta och gjort en konsekvensanalys?
Familjen har haft otroliga problem med Greta och systerns ohälsa. Ätstörningar, tvångssyndrom, ångestladdade utbrott, m.m. Den ende i familjen som har verkat sansad är familjefadern Svante. Men vem vet, han kanske går på lugnande mediciner för att orka vara den som håller ihop.
Nu lämnas halva familjen ensam och det återstår för Malena att orka med yngsta dotterns utbrott, krav och ångestrelaterade beteende.
Dessutom oron för hur det går för den andra halvan av familjen, vilka under mycket speciella och farliga omständigheter färdas i för dem på ett både ovant och riskfyllt sätt. Det handlar inte precis om att ligga på däck i solen och vifta med tårna.

För Greta själv, kan instängdheten, vetskapen om faran, obehaget med sjösjuka och den totala maktlösheten till och med utlösa en psykos. Tveksamt att hon kommer att må bra.
Pappan har tagit på sig ansvaret att klara av att hantera allt detta. Plus hur han själv mår av situationen och hålla ihop sig inför Greta, om han plötsligt bara skulle känna paniken komma.

Situationen är framtvingad av dels ett skadeglatt drev av människor som av olika anledningar retar sig på klimatrörelsen och de som företräder den. Och i synnerhet på Greta. En lillgammal jänta, med ofta en dryg framtoning och som har lyckats plantera begreppet klimatångest i många ungdomar, vilka har gått in i depressioner och många gånger självmordstankar om sin icke existerande framtid. På grund av att Greta säger så. "Vi har ingen framtid".
Dels p.g.a. en hel svans av mer eller mindre oidentifierbara individer som bl.a. vill bli uppmärksammade, tjäna pengar, utnyttja för sin politiska agenda o.s.v.
Med andra ord: den här seglatsen är inte värd vad den kommer att kosta hela familjen i hälsokapital.

Avslutningsvis är jag ingen vare sig klimatförnekare eller klimatvurmare, utan befinner mig någonstans mittemellan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in