Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-03, 09:44
Medlem
Om någon hade gjort en film på det här så hade jag tyckt att det varit en dålig film, för det hade verkat för orealistiskt. Det säger Greta i Göteborgsposten idag.
2019-08-03, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Såvida jag inte missuppfattat syftet totalt, så måste denna artikel om GT vara bland det sjukaste jag sett från SVT. Inte det taskiga innehållet i sig, men den är på... ENGELSKA.

https://svt.se/nyheter/utrikes/greta-criticizes-macron-juncker-and-the-pope

Fenomenet Greta som propagandainstrument går vidare. Skattebetalarna står för notan.
Artikeln är en konstruktion. I talet nämnde hon inga namn men i artikeln låter det som att hon pekade ut personer.
Climate activist Greta Thunberg met and talked during the spring with France's President Emmanuel Macron, EU Commission President Jean-Claude Juncker and Pope Francis. She is critical of their lack of action.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gretas-sista-strejk

Så SVT-journalisten Knut Kainz Rognerud får hon kanske vara lite försiktig med i fortsättningen.
Senast redigerad av lehs 2019-08-03 kl. 09:49.
2019-08-03, 09:48
Medlem
Greta Thunberg gestaltar det dåliga samvete som finns i oss alla över att vi inte gör mer för miljön. Högernationalistiska vindar har gett hatet mot henne fart. Men att hon kommer från en kändisfamilj är också en viktig komponent i hatet, enligt experter. Det kan man läsa om i dagens Göteborgsposten.
2019-08-03, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Nej, Greta vill för närvarande EJ flyga, och hon vill ta en båt, oavsett om en filmare finns med eller inte! Hjälp tjejen att tänka mer på säkerheten! OBS! Även på en extremt dyr och påkostad flygsegelbåt, kan en autopilot gå sönder! Som tonåring tror man så ofta att man är odödlig! Detta är vanligare hos tonårskillar, men är vanligt även hos tonårstjejer! Mognad kommer först med erfarenhet, som någon annan i denna tråd så klokt påpekade!

Exakt så är det. Därför kan man ju tycka att Gretas medelålders far ska vara mogen och ansvarstagande nog att ställa ultimatum.

De tänker inte borda båten om inte säkerheten är helt optimerad. Om det medför att dokumentärfilmaren får stryka på foten, so be it.

Du som känner familjen kanske kan påpeka risken att autopiloten kan haverera. Vi andra har inga sätt att få tjejen att tänka på säkerheten.
2019-08-03, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Artikeln är en konstruktion. I talet nämnde hon inga namn men i artikeln låter det som att hon pekade ut personer.
Climate activist Greta Thunberg met and talked during the spring with France's President Emmanuel Macron, EU Commission President Jean-Claude Juncker and Pope Francis. She is critical of their lack of action.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gretas-sista-strejk

Så SVT-journalisten Knut Kainz Rognerud får hon kanske vara lite försiktig med i fortsättningen.

Om Greta m.fl inser att man bör ta det lite försiktigt med SVT-journalister och inte ta allt de säger/skriver på allvar, då kommer hon att ha blivit en värdefull erfarenhet rikare.

Tack Iehs för att du visar prov på kritiskt tänkande och ifrågasättande av även etablerade medier. Just nu handlar det förvisso bara om en (1) journalist, men det finns många fler att upptäcka.
2019-08-03, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Såvida jag inte missuppfattat syftet totalt, så måste denna artikel om GT vara bland det sjukaste jag sett från SVT. Inte det taskiga innehållet i sig, men den är på... ENGELSKA.

https://svt.se/nyheter/utrikes/greta-criticizes-macron-juncker-and-the-pope

Fenomenet Greta som propagandainstrument går vidare. Skattebetalarna står för notan.

Jag läser det lite annorlunda. "Jag har ju sagt till dem,varför har de inte gjort något?" Den klassiska aspien, JAG har bestämt, DU ska agera NU! Hon anser tydligen att världens ledare omedelbart ska införa avancerade tvångsåtgärder för att "rädda klimatet".

Frågan är, om journalisten skrivit så medvetet, lite av en dold protest
2019-08-03, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Vem betalar för Greta™? Jag är medveten om att det är BMW m fl som pyntar för båtresan, men resten då? Greta™, pappa och en filmare skall åka omkring i Amerika i ett år. Det är inte gratis. Är det SVT, dvs skattebetalarna som frikostigt bjuder, eller är det någon annan som tar notan? Greta™ sysslar med politisk propaganda, och det hör faktiskt till spelets regler att man är öppen med vem som finansierar det hela. För den som betalar förväntar sig givetvis något i gengäld.

Oj, ska Greta och pappan vara i USA ett år?

Har föräldrarna äktenskapsproblem eftersom de väljer att inte ses på ett år?
2019-08-03, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo123
Någon skrev att Greta plockar upp hundbajs plastpåsar, ajabaja, plast är farligt. Listan kan göras lång med frågeteknen??????

Du kan räta ut ett...

https://www.zooplus.se/shop/hund/hjalp_i_vardagen/hundtoalett/666432
2019-08-03, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Jag läser det lite annorlunda. "Jag har ju sagt till dem,varför har de inte gjort något?" Den klassiska aspien, JAG har bestämt, DU ska agera NU! Hon anser tydligen att världens ledare omedelbart ska införa avancerade tvångsåtgärder för att "rädda klimatet".

Frågan är, om journalisten skrivit så medvetet, lite av en dold protest

Intressant tolkning, tack Tokugawa

Det känns ibland som om Greta tror att alla vuxna ska följa efter när hon pekar med hela handen. Hon lyckades ju få sin mamma att ge upp sin utlandskarriär och övriga familjen att bli veganer på grund av klimathotet så varför inte?

Men nu har det gått flera månader utan att politikerna satt ner foten. Det känns som om hon börjar misströsta. Generalstrejken känns sådär osäker. Nu går hon all-in för Amerikaresan. Är det den som ska bli ögonöppnaren för hela världen?

För varje dag som går kommer år 2030 allt närmare så nu är det bråttom.
2019-08-03, 10:31
Medlem
Har journalister någonsin ställt kritiska frågor till Greta, eller är hon en Gud i ordets rätta betydelse vars ord varken kan eller får ifrågasättas? Hon är en offentlig person med ganska stor makt som borde granskas och ställas still svars för det hon säger och gör som vilken annan person som helst i samma ställning. Är det bara här på Flashback hon blir behandlad på detta sättet?
2019-08-03, 10:34
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
+1
Behövs inget mer som stöder -Infos- sak. Det räcker med hans/hennes film + att vi alla använder lite inlevelseförmåga

Inte underligt att Greta har blivit så stor...

Och det räcker med en teori som motbevisar klimatkrisen på Youtube för att övertyga er 😁

Sammanfattar man det hela som ni säger så är hela klimathotet och inte sällan miljöförstöringen ett mediadrev bara, en stor bluff som har hela forskareliten med sig. Låter ju vettigt.
2019-08-03, 10:43
Medlem
Undrar hur Greta och hennes entourage kommer att ta sig runt i USA. Vilka färdmedel är godkända? Och frågan som ingen ställt ännu: Hur ska hon ta sig tillbaka till Sverige?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in