2019-08-03, 07:50
Medlem
https://floatmagazin.de/leute/circumnavigator-dee-caffari-supports-greta-thunberg/?fbclid=IwAR1ffYbbTdpKTLiqyKN5Oi1nT4ZLoPEQwlLI51ti wxb61ckPsOvDSGf11YE
2019-08-03, 07:53
Medlem
En ytterst erfaren kvinnlig seglare, som seglat jorden runt flera gånger, ger nu Greta sitt fulla stöd i länken ovan!
2019-08-03, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Jo, hon föredrar blå träningsoverallsjacka och den numera berömda gula regnjackan. Frågan Var dock hur många klänningar hon behöver.

Annars var det väl fint att hon fick prata i Italiens parlament. Nu har Italien lagt om hela sin miljöpolitik!
Hur har Italien lagt om sin miljöpolitik? Ge några exempel. Jag har inte hängt med i den frågan.
2019-08-03, 08:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
Såvida jag inte missuppfattat syftet totalt, så måste denna artikel om GT vara bland det sjukaste jag sett från SVT. Inte det taskiga innehållet i sig, men den är på... ENGELSKA.

https://svt.se/nyheter/utrikes/greta-criticizes-macron-juncker-and-the-pope

Fenomenet Greta som propagandainstrument går vidare. Skattebetalarna står för notan.
Knut Kainz Rognerud är ekonomijournalist normalt. Är han sommarvikarie eftersom han skriver små meningslösa notiser om Greta?
2019-08-03, 08:42
Medlem
Tyvärr planeras det vara bara två (2) professionella seglare med på flygsegelbåten med Greta! Lägger autopiloten av får dessa två seglare ett helvete, man behöver vara minst tre seglare i en sådan situation för, att undvika farlig utmattning, som försämrar omdömet till och med hos astronauter! Eftersom Gretas båt inte är en vanlig segelbåt, utan en flygsegelbåt, är den svårare att styra manuellt i vissa lägen!
Murphys lag säger att allt som kan gå sönder, går sönder förr eller senare! Släng ut dokumentärfilmaren, som inte alls tillhör säkerheten, och sätt in en tredje professionell seglare istället! Greta och hennes pappa får ta lite bilder själva istället!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-08-03 kl. 08:45.
2019-08-03, 08:47
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Hur har Italien lagt om sin miljöpolitik? Ge några exempel. Jag har inte hängt med i den frågan.

Inte fan vet jag. Men hon ska ju vara så inspirerande att det vore väl konstigt annars.

Det vill säga, håll henne utanför riksdagen till varje pris!
2019-08-03, 08:49
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Tyvärr planeras det vara bara två (2) professionella seglare med på flygsegelbåten med Greta! Lägger autopiloten av får dessa två seglare ett helvete, man behöver vara minst tre seglare i en sådan situation för, att undvika farlig utmattning, som försämrar omdömet till och med hos astronauter! Eftersom Gretas båt inte är en vanlig segelbåt, utan en flygsegelbåt, är den svårare att styra manuellt i vissa lägen!
Murphys lag säger att allt som kan gå sönder, går sönder förr eller senare! Släng ut dokumentärfilmaren, som inte alls tillhör säkerheten, och sätt in en tredje professionell seglare istället! Greta och hennes pappa får ta lite bilder själva istället!

Kasta ut filmaren? Men faller hela idén med åka båt, och hon kan lika gärna flyga.
2019-08-03, 08:58
Medlem
Nej, Greta vill för närvarande EJ flyga, och hon vill ta en båt, oavsett om en filmare finns med eller inte! Hjälp tjejen att tänka mer på säkerheten! OBS! Även på en extremt dyr och påkostad flygsegelbåt, kan en autopilot gå sönder! Som tonåring tror man så ofta att man är odödlig! Detta är vanligare hos tonårskillar, men är vanligt även hos tonårstjejer! Mognad kommer först med erfarenhet, som någon annan i denna tråd så klokt påpekade!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-08-03 kl. 09:08.
2019-08-03, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Jo men vad har det med ljudnivåerna att göra?

Min tyska är inte den bästa och Google Translate gjorde mig inte klokare...

"Ab 15 Knoten Geschwindigkeit versteht man unter Deck kaum sein eigenes Wort, ab 20 Knoten wird es infernalisch. Und die Schläge und das Rucken im Seegang können einen ohne Vorwarnung von den Füßen holen."

Vet inte om det bara är skräckpropaganda men som jag förstår det (inte superbra på tyska heller) så kan man vid 15 knop knappt kommunicera muntligen. Sjögången kan göra det omöjligt att förflytta sig (varför man tvingas använda hela durken som toalett, eller? Nöden har som bekant ingen lag).

Nej, det måste vara infam skräckpropaganda. -Info- har tydligen hittat en film på YouTube som visar hur behagligt det är på en lyxbåt ute på öppet hav. Case closed.
2019-08-03, 09:16
Medlem
Citat:
Nej, Greta vill för närvarande EJ flyga, och hon vill ta en båt, oavsett om en filmare finns med eller inte! Hjälp tjejen att tänka mer på säkerheten! OBS! Även på en extremt dyr och påkostad flygsegelbåt, kan en autopilot gå sönder! Som tonåring tror man så ofta att man är odödlig! Detta är vanligare hos tonårskillar, men är vanligt även hos tonårstjejer! Mognad kommer först med erfarenhet, som någon annan i denna tråd så klokt påpekade!

Så himla farligt är det nog inte. De har väl hela tiden möjlighet att larma om något händer. Jag gissar att båten kommer att följas sekund för sekund av något säkerhetsföretag, om den kapsejsar är den ju långt från alla räddningshelikoptrar och liknande så de har nog back up på nära håll.

Vilket kanske saboterar miljötänket.
2019-08-03, 09:18
Medlem
Vem betalar för Greta™? Jag är medveten om att det är BMW m fl som pyntar för båtresan, men resten då? Greta™, pappa och en filmare skall åka omkring i Amerika i ett år. Det är inte gratis. Är det SVT, dvs skattebetalarna som frikostigt bjuder, eller är det någon annan som tar notan? Greta™ sysslar med politisk propaganda, och det hör faktiskt till spelets regler att man är öppen med vem som finansierar det hela. För den som betalar förväntar sig givetvis något i gengäld.
2019-08-03, 09:41
Medlem
Citat:
En ytterst erfaren kvinnlig seglare, som seglat jorden runt flera gånger, ger nu Greta sitt fulla stöd i länken ovan!

Tack för länken! Ja, det låter ju underbart att få njuta av soluppgångar och -nedgångar och allt fantastiskt djurliv. Bara Greta tänker på att hon äter, dricker och sover ordentligt.

Är den ytterst erfarna seglaren okunnig om vilka risker Greta löper att drabbas av sjösjuka? Vet hon hur ett barn med ångestdiagnos kan påverkas av konstant buller och sjögång?

Jag vet det inte, men är tillräckligt gammal och har åkt tillräckligt mycket båt för att inse att verkligheten inte alltid är som i reklambroschyrerna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in